View Full Version : Gir du barna dine brus og juice?


Nille
29-08-06, 14:29
Da bør du lese denne (http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/29/475175.html) artikkelen om brus/juice sine skadevirkninger på barnas tenner. Det er forsåvidt ikke noen nyhet. Vi har tidligere diskutert dette her i forumet.

Men nyttig lesning allikevel !

Summer
29-08-06, 14:38
Takk for påminnelsen.

- For tennenes del kan man gjerne drikke brus eller juice til måltidene, men mellom måltidene trenger spyttet tid på å reparere syreangrepet tennene ble utsatt for under siste måltid, og da bør man bare drikke vann eller boblevann. Hvis man drikker for eksempel brus, klarer ikke spyttet å rette opp syreangrepet, sier Aukland.Dette var litt kjekt å høre. Da kan jeg være litt streng på at han kan drikke det til maten og ikke mellom.

Jeg har ikke helt klart å bli enig med meg selv, for jeg har ment at juice er best til maten, og samtidig, så er jeg indoktrinert med at "til maten drikker vi vann", og da blir det jo vann hele tiden, så da har jeg vekslet litt mellom litt juice en gang i mellom, og litt til maten en annen gang osv. Har lenge irritert meg over at jeg ikke bare kunne bestemme meg og bli konsekvent. Men nå har jeg altså skyts.

(også er Meierinenes grønne eplejuice det eneste som funker mot mot morgenkvalmen min, så jeg styrrter ut på kjøkkenet om morgenen og tømmer innpå juice, og da har det ikke vært så veldig lett å forklare poden at bare jeg skal få liksom... men jeg har nå gjort et hederlig forsøk, og noen ganger har han fått osv... ja, duverden så inkonsekvent jeg har vært på dette området når jeg tenkter meg om... men jeg tror egentlig jeg bare skal slutte å snakke nå jeg.. så.-.. ja. :flau: )

Iset
29-08-06, 14:39
Det er jo greit å gi dem brus og slikt mens de har melketenner, for de skal jo ut uansett.



Hehe neida, jeg bare tuller. Huff, nei hun får svært sjelden slikt, hun elsker vann med bringebær-korallsand oppi. Har en egen liten Imsdalflaske med seg overalt som hun drikker av. Skal hun drikke saft eller brus får hun alltid sugerør, for jeg tror ikke det gir like stor skade siden man da "går forbi" tennene. Var iallefall en tannlege som anbefalte det.

Georgine
29-08-06, 14:41
Nope.. ungene får ingen av delene.. Det vil si, de kan velge seg en brus eller noe annet drikke til lørdagskvelden.. Men ellers er det vann :D

Dante
29-08-06, 18:04
De drikker juice i helga, ellers går det mest i vann. Ingen problemer med tennene her i huset

Fjonken
29-08-06, 20:50
Veldig restriktiv med sånt jeg også, fordi jeg har et barn med særdeles dårlig tannemalje. Så her går det i vann stort sett og melk til maten. Brus og jus kun i ferier og til spesielle anledninger.

paprika
30-08-06, 13:41
Stort sett melk til maten, og vann til tørstedrikk. De er ikke så glad i verken brus eller juice, så hvis de skal få noe ekstra en sjelden gang i blant, blir det gjerne nora saft med naturlig mindre sukker. Den er de glad i, og vi har av og til det til maten hvis det er noe spesielt.

Kanutten
30-01-08, 20:36
Så denne nettopp.... Ketsjup er like ille....

Medisin er også ille.... Min minste må sannsynligvis få slike "skallfasetter" når han blir gammal nok. Medisin og drikke når han IKKE tar til seg fast næring har skylda for det. Tannlegen hans sa at det er bedre å la unga få sukkerholdig brus av og til enn en sukkerfri drikke ofte.... sant det... ALT surt tærer på emaljen... Så NÅ lager jeg iste til unga av grønn te. Det er godt sier de, og det skal IKKE tære... :D Man lærer etterhvert :lol:

cilemora
30-01-08, 20:56
snuppa mi får ikke noen av delene, kanskje ho smaker en
slurk nå og da av tanta feks, men ikke noe av betydning..

safran
30-01-08, 23:03
Ja, barna får ett glass juice daglig, stort sett sammen med frokosten. Brus kun lørdager.

Lava
30-01-08, 23:05
Ikke mye brus/juice her heller, men mine er snart voksne alle så jeg har ikke helt kontrollen :)
men alle er glad i vann og drikker det mest