View Full Version : Eggekrem og potetemel...


Summer
13-05-04, 17:59
Hva er potetemelets rolle i eggekremen, og kan den erstattes med noe annet?

Noen som vet?

(Har såååå lyst på vannbakkels med eggekrem.....:) )

Anne
13-05-04, 18:19
Det er potetsmel i eggekremen min og, men vet ikke hvorfor. Sikkert for at det skal bli litt hold i den, men du kan du ikke lage krem av Heistads vaniljekrem blandet med vanlig pisket krem da? Det synes jeg er godt (i disse tider). Smaker ikke ulikt heller...:)

Tror jeg må lage det i helgen.....

Summer
13-05-04, 18:46
Jeg tåler ikke melk, og skal lage med soyafløte...


Heistad sin, er den uten sukker? (Det er sikkert melk i den..?)

magdalena
13-05-04, 19:16
Heistad sin vaniljesaus inneholder ikke melk,men har 7.4g karbohydrat per 100g,søtet med aspartam og acesulfam K..:p

Summer
13-05-04, 20:08
Heistad sin vaniljesaus inneholder ikke melk,men har 7.4g karbohydrat per 100g,søtet med aspartam og acesulfam K..:pDet måtte være en bakdel da... Men litt aspartam av og til kan da ikke skade... :p

Men hva er i den om det ikke er melk da?

Maz
13-05-04, 20:50
Gammeldags engelsk Custard har ikke potetmel eller annen stivelse
Her er oppskriften til Keith Floyd løst oversatt


250 ml melk
150 ml doubble cream som vi jo ikke har bruk kremfølte
2 eggeplommer
50 gr sukker (bytt med søtstoff splnda eller Stevia f,eks)

Ha melk og fløte i en kasserolle og kok dette sakted opp. I mellomtiden pisk sammen eggeplommer og sukker til eggedosis. Så snart melken og fløten koker ha i eggedosisen og bland godt, Ha tilbake i kasserollen og sett på svak varme eller i vannbad. Rør kontinuerlig til det tykner

magdalena
13-05-04, 21:08
Heistad sin inneholder: fortykningsmiddel(distivelesesfosfat og xantangummi),vaniljearoma,søtstoff(aspartam og acesulfam K),farge(anatto)

Men den skal jo blandes med melk,men du,Lise,nevnte jo at du skulle bruke soyafløte..Hva nå enn det er?:forvirret
Har ikke smakt Heistad sin heller,ligger bare å slenger i skapet :p