View Full Version : MCT-olje og oppvarming


LilleVille
19-09-06, 16:27
Var på apoteket og hentet flasken min med MCT-olje i dag.

Mener bestemt at jeg har lest et sted her på forumet at MCT-olje ikke tåler oppvarming? Eller har jeg blingsa?

På flasken min står det nemlig:
"Can be used as:
1. A fortifier and can be mixed with other liquids
2. A component of an oral sip feed or nasogastric feed
3. A cooking oil to substitute for all fats and oils such as butter, margarine, mayonnaise or salad dressing."

Kan jeg da konkludere med at den kan brukes til steking og baking og alt mulig?

Hva bruker dere den til? Har ikke prøvd å ta den rett fra flasken enda, vil gjerne ha noen alternativer, pleier å slite litt med å få ned FOR fet mat, og dette er jo BARE fett...

Nille
19-09-06, 20:08
Den tåler oppvarming og kan i teorien brukes til steking, men den egner seg dårlig (eggene han fast i stekepanna). Jeg syns iallefall ikke at en er noe god å steke i. Der foretrekker jeg Meierismør eller Cocosa pure. Syns også at MCT er en litt for dyr olje til å bruke til steking......

MCT bruker jeg som kost tilskudd (tas med skje, smaker ikkeno), i smoothie, på salat eller i sauser, dressinger.....

LilleVille
19-09-06, 21:07
Ja det er egentlig alt for dyrt til å sløse med til steking og sånt.. da bruker jeg heller smør :)

Prøvde en slurk i dag, og det gikk helt greit det! Har satt den i kjøleskapet nå, føltes litt ekkelt å svelge kroppstemperert, seig væske... :eek: Får se om den er bedre kald i morgen. Blir nok som kosttilskudd i små slurker ja!

nalana
20-09-06, 19:01
Jeg bruker min i iskaffe, eller rettere sagt kaffesmoothie kanskje, siden jeg t.o.m. har egg i den:p

Jeg har helt slutten av en flaske naar det naermet seg utloepsdato paa en isterningpose. Akkurat passe med 1 terning i en stk kaffe.

Kan selvfoelgelig brukes i varm kaffe ogsaa, og det blir vel mer fristende fremover naa tenker jeg:)