View Full Version : Hva er kh i vårløk?

nita58
27-09-06, 09:35
Heia!

Lagde en langpanne omelett med Bogskinke, sopp og vårløk i ovnen, jeg fant oppskriften her på forumet!

Brukte 7 egg(7 kh), 200 gram sopp(1 kh), 100 gram vårløk(?) og Bogskinke, en boks 325 gram(1,5 kh). Knallgod! Prøver å regne ut hvor mange karbs det er på hele langpannen, veldig greit å dele opp, spise til frokost, lunsj eller kvelds.

Noen som kan hjelpe meg med kh vårløken??:confused:

Pusekatt
27-09-06, 09:49
Hei,

I følge nettsiden calorieking.com, der jeg ofte sjekker matvarer jeg lurer på, inneholder vårløk 4,7 kh pr. 100 gr.

Gamla
27-09-06, 09:51
Det har ikke jeg heller funnet ut av, men på www.frukt.no (http://www.frukt.no) beskrives den som en mellomting mellom gressløk og purre. Gressløk har 1.3g KH og purren har 3,6 g g KH pr 100 g, så 2- 2,5g KH kanskje?

nita58
27-09-06, 10:06
Tusen takk for hjelpen! ;)

Da tar en mitt på treet variant, 3,5-4 kh! Jeg noterer nettsidene som man kan sjekke matvarer på, bortsett fra matvaretabellen! Lurt!
-----
Veide langpanne omeletten, 770 gr.13 karbs totalt, så det blir 1,7 karbs pr.100 gram. Ikke verst!

Pusekatt
27-09-06, 11:47
Langpanneomeletten din hørtes god ut, så den skal jeg nok prøve en dag!

Bare en liten ting - Når du slår opp matvarer på www.calorieking.com (http://www.calorieking.com) så husk å trekke fra kostfiber (dietary fiber) fra totale kh, slik at du får det "riktige" tallet. Det er en amerikansk side, og der er kostfiber inkludert i totaltallet, men dette skal altså ikke telles med.

nita58
27-09-06, 13:05

Bare en liten ting - Når du slår opp matvarer på www.calorieking.com (http://www.calorieking.com) så husk å trekke fra kostfiber (dietary fiber) fra totale kh, slik at du får det "riktige" tallet. Det er en amerikansk side, og der er kostfiber inkludert i totaltallet, men dette skal altså ikke telles med.

Det var lurt, det tenkte jeg ikke på! Takk for tipset!:D

Gamla
27-09-06, 13:50

Tusen takk Pusekatt,- men hva heter vårløk på engelsk:o ,- eller enda enklere hvor mange g KH er det da i 100 g vårløk?:confused:

nita58
27-09-06, 14:07
Er det ikke Springonion på engelsk?

Gamla
27-09-06, 14:32
Er det ikke Springonion på engelsk?
Hadde jo prøvd meg på det , men da kom det bare spørsmål om det var sprinklers jeg mente.

Pusekatt
27-09-06, 15:11
Hei igjen

Vårløk henter spring onion (skrevet i to ord) på engelsk. Prøv det! Har også skrevet kh pr. 100 g i vårløk i innlegget mitt litt ovenfor her; 4,7 gram. :)

Gamla
27-09-06, 17:28
Hei igjen

Vårløk henter spring onion (skrevet i to ord) på engelsk. Prøv det! Har også skrevet kh pr. 100 g i vårløk i innlegget mitt litt ovenfor her; 4,7 gram. :)

Ja, tusen takk Pusekatt!
:) Jeg så jo det, men hadde bare så vanskelig for å tro at den hadde mer KH enn purren!:p Ser at det er endel sukkerarter i vårløken.
Får bare ta det med i beregningen heretter. Ikke at det gjør den helt store forskjellen, men likevel. :)

Nille
28-09-06, 20:17
Vårløk kan også kalles Young green onion på engelsk. Og husk at 100 gram er ganske mye vårløk da ! ;)

Gamla
28-09-06, 22:58
Tusen takk for det Nille! :)
Det store vårløkmysteriet nærmer seg slutten! :p Etter hva jeg da ser er vi da i tillegg nede i 4 g KH pr 100 g. Stemmer ikke det:rolleyes: ?

Nille
28-09-06, 23:06
:ja: det stemmer. Jeg spiser minst 1 vårløk pr dag. Veier ikke mye en sånn en !

Gamla
28-09-06, 23:40
Takk igjen Nille! :)
Jeg spiser også endel vårløk, men sjelden en hel pr dag. Det kan jo være endel forskjell på størrelsene, men som du sier veier de ikke så veldig mye.