View Full Version : Koselig liten dagbladet-artikkel


Silvandar
18-05-04, 16:48
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/18/398407.html

Lavkarbodiett virker hurtigst

To nye studier viser at dietter med få karbohydrater, som Atkins-dietten, fjerner kiloene raskere enn tradisjonelle dietter.

Etter seks måneder hadde lavkarbo-gruppa med overvektige gått ned gjennomsnittlig 12 kilo, mens gruppa med lavt kalori- og fettinntak gikk ned seks kilo i snitt.

Iset
18-05-04, 23:01
Ja jeg leste det. :tommel opp:
Men så stod det også at de ikke vet hvordan et Atkins-kosthold vil ha på menneskekroppen over tid. :rolleyes:
Herregud hvor dum går det an å bli....

Summer
18-05-04, 23:36
Ja jeg leste det. :tommel opp:
Men så stod det også at de ikke vet hvordan et Atkins-kosthold vil ha på menneskekroppen over tid. :rolleyes:
Herregud hvor dum går det an å bli....
Nei, de har jo ikke spist slik i over 30 år i USA....

Det provoserer meg så grenseløst at det i det hele tatt kan være spøsmål om hva det kan gjøre med kroppen å spise slik....

http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/ropert.gif Kostholdet er jo forskjellig over hele verden!!!

Det er ikke bare et norsk kosthold som teller... Med alle de kostholds- og livsstilssykdommene vi har her i landet, så burde de jo ta i mot nye råd med åpen armer...

Det er jo ikke akkurat som at forskningsresultatene og dokumentasjon er manglende... (men det er jo ikke norsk da....)

Dessuten; når en ser på hva næringsstoffene har som oppgave i kroppen: Karbohydrater: energi som lagres som fett når ikke brukt opp, proteiner: byggesteier for kroppen og fett: en livsnødvendighet (og stor del av kroppens systemer, hjernen, myelinkjeder osv...)
Så er det hvertfall for meg ganske logisk at vi skal spise mindre energi og mer byggesteiner og fett...

Summer
18-05-04, 23:37
PS: Kjempeflott at de er mer positive til dette nå da! :)

Iset
19-05-04, 01:09
En annen ting jeg stusser veldig over, er at man er livredd fett, som jo er naturlig (ikke transfett, men alle typer fett, fettfobi) men sukker er man svært lite kritisk til som regel. Se bare på feks Grete Roede, som jo er den mest aksepterte slankekuren her i landet. Der er det sukker i de fleste koseoppskriftene, og det kan man gjerne spise hver dag så lenge man passer på det totale kaloriinntaket, men nøtter er omtrent livsfarlig.... Og for all del ikke spis mer enn 50 gram fet fisk i uken (satt litt på spissen da). Du kan til nøds ta en skje tran hver morgen, men thats it.

Jeg blir fysisk dårlig...

Skorpia
19-05-04, 20:37
Jeg blir også en smule frustrert over alle antilavkarboartiklene om du vil.

Det er bevist at en går ned i vekt ved å spise mye fett og proteiner.

60 % av alle med høyt blodtrykk er insulinresistente,og må derfor unngå raske karbohydrater.
Hvis ikke er det store sjanser for diabetes og i tillegg at en går hele tiden ytterligere opp i vekt selv med lavt kalori og fettinntak.

Og når jeg tenker på hva jeg spiste før Atkins,er det nesten til å bli kvalm av.
Jeg spiser omtrent 4 ganger så mye grønnsaker nå enn jeg gjorde da.
Riktignok spiser jeg lite frukt,men har aldri vært særlig glad i det,bær derimot er snadder,og det spiser jeg også mer av nå enn jeg gjorde før.

Men det jeg ikke forstår er at de kan si at smør og rømme f.eks fortsatt er usunt når kolestrol går ned.
Egg og reker var jo også fy en periode fordi det inneholdt kolestrol.

Nei jeg synes virkelig det er på tide å ta en skikkelig undersøkelse for å se hvor healthy eller omvendt de er ,de som har spist etter Atkins i flere år.

Iset
19-05-04, 21:04
Nettopp, Skorpia. Jeg skjønner ikke hva som er problemet til disse "ekspertene". Et av problemene er jo at de kritiserer en diett de overhodet ikke har satt seg inn i. Flere tror jo at når man går på Atkins, spiser man bare fett, til det renner ut ørene. Og at man ikke rører karbohydrater overhodet!
For noe tull!!

I tillegg har det vært flere artikler i useriøse blader (Shape Up feks) om at de som går på Atkins fortere får rynker. HAHAHA. Fett får jo huden til å bli myk, mangel på fett tørker den ut og gir rynker. Det er jo ren logikk, men det er tydeligvis ikke disse bladene og menneskene i besittelse av. :roll:


Jeg har heller aldri spist så mye grønnsaker som nå.