View Full Version : Kokosmakroner som funker med Splenda


Huldr
29-10-06, 23:42
... slumpet jeg til å få til i dag ... :p

Jeg skulle egentlig lage marengs, men i det jeg holdt på å legge marengstopper på stekeplata, kom jeg på å røre inn litt kokosmasse i resten av massen.

Har derfor ikke noen nøyaktig oppskrift, men skal snart prøve igjen ... legger ut denne beskrivelsen så lenge:

Jeg begynte med 3 eggehviter, som jeg pisket en god stund. Så tilsatte jeg Splenda - bare tømte oppi fra pakken, for jeg syntes aldri det ble noen skikkelig søtsmak på det ... :o Hadde også oppi 20 dråper vaniljeessens.

Jeg pisket en stund til med Splendaen (mens jeg helte oppi mer av den), antagelig litt for lenge, for det ble veldig fluffy. Da jeg rørte inn kokos falt det helt sammen og ble litt flytende, men det gikk å sette små klatter på stekebrettet uten at de rant utover.

Så satte jeg det i ovnen på 150 grader og glemte det nesten. Trodde marengs måtte stå lenge - men heldigvis kikket jeg inn i ovnen etter en halvtime-førti minutter. Marengsene var vel brune, og ikke noe særlig å skryte av smaks- og konsistensmessig heller (bare luft ... ). Men kokostoppene derimot!!! :sikle: Saftige inni, sprø utenpå og nyyyydelige på smak. Og defintivt søte nok - det virket som sødmen kom bedre frem under steking.

Disse bør prøves! :ja:

Hyper
30-10-06, 00:56
Kan disse fryses fram til jul tro?...
så tenkte jeg å smelte litt sjokolade, og dyppe de oppi der i jula:)..
Men greit å ha selve kakene ferdig liksom...

Huldr
30-10-06, 14:45
Jeg vil tro de kan fryses, det kan jo vanlige kokosmakroner :)

Titti
30-10-06, 23:08
Hørtes digg ut :hyper:

Har du regnet ut karber på dette? Husker ikke åssen det er med kokos...

Huldr
30-10-06, 23:31
Nei, jeg har ikke telt karber. Det var helt på slump ... Men i dag har jeg kjøpt mer kokosmasse, og da så jeg at den kokosmassen jeg kjøpte nå hadde halvparten så mye karber som den forrige ...! 10 vs 20 pr 100 g.

Jeg synes det er best nå det ikke blir for mye kokosmasse i, da blir det jo mindre karber også. Splendaen har også karber, da ...

I dag har jeg prøvd følgende:

2 eggehviter
2 dl Splenda
2 dl kokosmasse (ca 60 g)
20 dråper vaniljeekstrakt

Pisket eggehvitene 5-10 min, hadde oppi splenda og vaniljedråper og pisket litt til. Foldet inn kokosmasse, satte i små topper på bakepapir og stekte dem 20-25 min ved 150 grader.

De ble ganske gode, men litt tørrere enn de i går, pga mer kokosmasse. Mer å "tygge på" liksom. De kunne godt vært mindre søte også.

Prøver videre ... skal prøve å få regnet ut antall karber også etterhvert :)

Huldr
03-11-06, 20:18
Jeg har jo glemt å skrive inn resultatet fra sist gang jeg prøvde, får se om jeg husker hva det var nå da ... :o

3 eggehviter
2 dl splenda
ca 45 g kokosmasse
20 dråper vanilje

Samme fremgangsmåte som tidligere. Disse ble veldig gode! Lette, sprø - og holder seg sprø i metallboks, det gjorde ikke de forrige.

Titti
03-11-06, 21:03
Denne skal testet ut til jul :spent:

Hyper
03-11-06, 22:47
oh yes!
Åh...skulle ønske jeg hadde større fryse!!!

Titti
05-11-06, 20:38
Jeg har tre eggehviter liggende etter iskaka jeg lagde i går...
Så kanskje jeg skal prøve meg på disse, smake på en og fryse ned resten..

Det står piskes...med håndmikser da eller? Eller manuell pisking (herregud så god jeg er på å formulere meg her :fnis:).

Hvor lenge skal de stå i ovnen...

Huldr
05-11-06, 20:47
stekte dem 20-25 min ved 150 grader;)

Skjønner at det ikke er så tydelig altså ... :p Skal lage en ny oppskrift som er lettere å lese :)

Ja, du pisker som du gjør når du lager marengs (altså hvitt) ... opp til deg hva du bruker, men jeg ville blitt sliten i armene av å gjøre det manuelt ... :p :D

Titti
05-11-06, 20:49
;)

Skjønner at det ikke er så tydelig altså ... :p Skal lage en ny oppskrift som er lettere å lese :)

Ja, du pisker som du gjør når du lager marengs (altså hvitt) ... opp til deg hva du bruker, men jeg ville blitt sliten i armene av å gjøre det manuelt ... :p :D
Takk :D Da tror jeg vi dropper hjulevipsen ;)

Ser at jeg klarte å søle litt eggeplomme oppi...går kanskje ikke da...jeg får prøve.

Huldr
05-11-06, 20:53
Takk :D Da tror jeg vi dropper hjulevipsen ;)

Ser at jeg klarte å søle litt eggeplomme oppi...går kanskje ikke da...jeg får prøve.Jo da, jeg tror det går likevel :ja:. Jeg har også gjort det et par ganger, og det ble stivt og fint likevel.

Men hjulvisp er jo brukbart, jeg trodde du mente med vanlig visp jeg ... ( mye misforståelser :lol: )

Obs: ikke smak mens de er varme, de smaker annerledes og bedre når de er kalde (men det er ikke sikkert du er like utålmodig som meg da ... :_plystre:)

Titti
05-11-06, 20:59
Jo da, jeg tror det går likevel :ja:. Jeg har også gjort det et par ganger, og det ble stivt og fint likevel.

Men hjulvisp er jo brukbart, jeg trodde du mente med vanlig visp jeg ... ( mye misforståelser :lol: )

Obs: ikke smak mens de er varme, de smaker annerledes og bedre når de er kalde (men det er ikke sikkert du er like utålmodig som meg da ... :_plystre:)
Ha ha, jeg har jo ikke håndmiks heller, jeg er sikkert bare litt rotete når jeg prøver å skrive her :p

Jeg kommer garanter til å brenne ganen, jeg er ikke tålmodig, hehe.

Titti
05-11-06, 21:15
Denne skal testet ut til jul :spent:
Jommen sa jeg jul ;)