View Full Version : Skaldeman og Fedon på RedaksjoN EN i morgen mandag!


janmesi
12-11-06, 21:04
kl. 20.25 NRK 1 mandag 13/11
kl. 14.45 NRK 2 (reprise) tirsdag 14/11

Titti
12-11-06, 21:07
Oj, dette må jeg få med meg :spent:

Chamomilla
12-11-06, 21:36
Det kan bli interessant! Det står forresten en artikkel om diabetes av Fedon i gårsdagens aftenposten. Har kommet ca halvveis i artikkelen (har småtroll i huset ja ;) ).

Borealis
12-11-06, 23:02
Det MÅ jeg se! Takk for tipset!!

stinasol
12-11-06, 23:08
ja dette skal ses..:)

Aline
13-11-06, 00:31
Kan også sees på nett tv i etterkant :)

Nille
13-11-06, 11:04
Kan også sees på nett tv i etterkant :)
Det var bra, for jeg jobber begge tidene det vises !
Håper elles at noen gidder å fortelle litt om progammet her inne.......

janmesi
13-11-06, 15:18
Ikke nok med det, men CHRISTIAN DREVON kommer også!!!!

Aline
13-11-06, 15:22
Ikke nok med det, men CHRISTIAN DREVON kommer også!!!!
Nå begynner jeg virkelig å glede meg :D:D

themonk
13-11-06, 15:48
Vi kan "delta i programmet" ved å sende tekstmelding til 1987 med kodeord REDAKSJONEN (3,- kr). Håper min melding blir vist på skjermen as. :D

themonk
13-11-06, 21:08
Boooring!

Jeg syns Skaldeman er morsom. :) Fedon framstår også som en veldig fornuftig og bra type. De to fyller hverandre ut ganske bra i denne sammenhengen.

Drevon driter seg litt ut, stammer og klarer ikke helt å svare på spørsmålene. Fru Borgen er som vanlig bare et r@#høl som har litt for høye tanker om seg selv. (Hva er det egentlig som holder den dama sammen? Sjekk det rynkete ansiktet.) Svihus har svidd av noen koblinger i hjernen. (Tenk å sitte der helt blåst i huet og si at "Skaldeman er ikke akkurat noen ernæringsekspert".)

Gammelt nytt får vi vel si.

Titti
13-11-06, 22:02
Litt for kort program, det ble ikke akkurat noe debatt her (var kanskje ikke meningen heller :p ).
Synes hvertfall det ble 1-0 til lavkarbo-gjengen :ja:

Trolljenta
13-11-06, 22:13
Ja, det var en forutsigbar debatt... :rolleyes:

Chamomilla
13-11-06, 22:24
Helt enig. Intet nytt under solen;) , men jeg synes det var postivt at Jorun S. Borgen faktisk sa at dette kostholdet kunne fungere for noen befolkningsgrupper (veldig små riktignok, kanskje så små som 1 person? = Skaldemann?). Er de veldig veldig ørlite på gli? Jeg synes både Skaldemann og Fedon Lindberg gjorde gode figurer imotsetning til de andre. Det er så arrogant å si rett i fleisen på en som har gått ned 69 kg at dette er jo fint og flott, men vi anbefaler ingen andre å gjøre det samme som deg. Han har jo tross alt sjekket helsa underveis også, har han ikke? Synes å huske at det var noe om det i boka hans? Han er da vel ikke så unikt sammensatt at han alene skal kunne forbedre helsa og ha et så effektivt vekttap han alene? Akkurat som han skulle komme fra en annen planet?:confused: :p

Her er forresten programmet: http://www.nrk.no/programmer/tv/redaksjonen/5808567.html

themonk
14-11-06, 09:44
Det som er litt morsomt er at våre kjære ernæringseksperter har begynt å jenke seg litt. De var ganske forsiktige der de satt. Kommer ikke lenger med de samme bastante påstandene, men forsøker heller å ro seg litt unna de store konfliktene. De inrømmer at kostholdsrådene er ment for friske normalvektige personer. Da har de vel egentlig sagt fra seg ansvaret sitt på en måte?

1-0 til lavkarbo ja. :)

stinasol
14-11-06, 09:47
Det som er litt morsomt er at våre kjære ernæringseksperter har begynt å jenke seg litt. De var ganske forsiktige der de satt. Kommer ikke lenger med de samme bastante påstandene, men forsøker heller å ro seg litt unna de store konfliktene. De inrømmer at kostholdsrådene er ment for friske normalvektige personer. Da har de vel egentlig sagt fra seg ansvaret sitt på en måte?

1-0 til lavkarbo ja. :)
:D :D :D

janmesi
14-11-06, 09:57
Monk: Helt enig, 1-0 til oss!

Fedon gjorde det bra, jeg synes også Skaldeman kom godt ut av det. Det er ikke bare bare å sitte der med tre professorer "mot" en. Skaldeman er godt likt i NRK, og det er jo moro!

Ha en fin uke, alle sammen - nå skal vi på P4.


Hilsen Jan

janmesi
14-11-06, 09:59
Det vil si er på lufta 10.30 og svarer på lytternes spørsmål.

Titti
14-11-06, 10:53
Å nei, for sent ute...kan man høre dette i reprise på nettradioen tro?

Aline
14-11-06, 12:54
nett tv :ja:

monkey
14-11-06, 13:03
P4 finns ju inte som nett-tv.... :p - Titti32 hänvisar till att Skaldeman var på P4 10.30 idag...Har försökt gå in på P4 sidan och klicka fram Lise men får bara ett felmeddelande på sidan så jag får inte fram det. Vet inte om det går att lyssna på gamla radioprogram på P4..

Aline
14-11-06, 13:04
men nrk og redaksjon en finnes på Nett tv.
P4 sender kun direkte på nettradio såvidt jeg vet.

Goggen
14-11-06, 13:16
Debatten var ok den på redaksjon1. Men likevel er det overvekt av Drevon/Borgen når det gjelder kosthold. Kanskje ikke så rart når Staten har satt seg som mål å fore hele befolkninga med ett "riktig" kosthold. De har mye å forsvare, ikke minst sine egne holdninger og posisjoner. Det er jo beklagelig selvsagt, men forståelig. Myter/holdninger og personlige overbevisninger er som kjent svært vanskelige å endre.

Ellers blir jo debatten i går og angre debatter tilpasset TV-mediet. Det snakkes helst i overskrifter, og teksten-utdypingen er det ikke plass til på trdve minutter. Dette er kanskje ytringsfrihetens fiende nummer en. Det serveres påstander og kommentarer, men den det rettes mot får ikke tid til utdypende svar.

Se bare på hvor mange tabloide program som popper opp. Og uten å sammenlikne med helheten kastes det ut påstander om muslimer, bensinpris og pottilandet Norge. Og så hauses det opp i øvrige medier. Og vi blir tatt av en liberalistisk mishagsbølge. Og vi går i fella med kostholdsdebatten også.

Christian Drevon er en ressurs om man vil eller ikke. Jorun S.Borgen det samme. De er det etablerte, og får mer tid. Sånn er det bare. Vi må ha en slags revolusjon om det skal endres. Det samme gjelder i store bedrifte, og innen politikk. Dessverre er det slik at den som sitter øverst i systemet har mest "rett". Og det kan ta flere liv å endre slikt. Se bare på hvor lang tid det tok å frigjøre slavene(er de frie enda?) endre oppdragelsesmetoder. Og hvor lenge har ikke kvinner prøvd å få endret sin hverdag? For ikke mange årene siden var juling, ikke bare opplest og vedtatt, men også mye brukt. Foreldre som ikke tuktet sine barn var rare!

Vel, alt er relativt. Tid er noe merkelig som bare er. Og i det lille øyeblikket vi eksisterer er det mye som skjer. Når vi vet at sukkerindustrien slo seg opp fra midt på 1800 tallet snakker vi om kort tid. Poteten er også en ferskvare. Og også den utstrakte bruken av brød. I tillegg lever vi lenger og er mindre fysisk aktive. Og de fleste kostholdsrådene er ikke mer enn 50 år gamle. De fleste slankeklubbene er relativt nye.

Når så mye sammenfaller på samme tid skapes det formidable utfordringer for kroppen. Bare det å kunne kjøpe all næring man trenger på hvert gatehjørne skulle være en tankevekker.

For mennesket som har endret sine gener 0,2% de siste 40.000 år er det ikke noe rart det blir vanskelig.

Trøsta kan jo være at vi som er feite er de virkelige "surviverne" historisk og genetisk. Hadde vi ikke hatt evnen til å fete oss opp, hadde heller ikke forfedrene våre levd særlig lenge. Så evnen til å bli feit er en positiv genetisk effekt.

Det er bare at festdagene kommer som perler på en snor. Og sukkerbitene hagler ned over oss. Og vi som er riktig programmert er spisevillig.

Men nå snakket jeg meg helt bort..
Skaldeman på P4 var mye bedre enn Redaksjon1!

janmesi
17-11-06, 13:30
... og det kan dere høre her:
http://www.p4.no/story.aspx?id=211619