View Full Version : Jeg trenger mer energi!!!


Georgine
20-11-06, 11:22
Etter flere år med smerter er jeg veldig, veldig sliten. Lite energi, sover dårlig og orker svært lite. Det å ha kroniske smerter eter opp all ork og tiltak.

Bekkenet er i ferd med å bli bedre, men jeg trenger energi-input all mass. Hvilke kosttilskudd kan hjelpe til med dette uten at det går utover mitt lavkarbo-kosthold?

:confused:

Har spurt i et par helsekostforretninger, men de jeg har truffet der var ikke at de med mest kunnskap om det de jobber med :rolleyes:

Begod
20-11-06, 12:01
Rosenrot
Gerimax
c-vitamin: er for meg en slags vidunderkur som støtter opp om alle prossesser i kroppen.NB her er det viktig å ta store nok doser.
omega 3 :er jo ikke et energi tilskudd,men mangler man omega 3 så blir man sliten osv.

Georgine
20-11-06, 12:09
Rosenrot har jeg forsøkt... men jeg er singel og blir desperat :D :eek:

Gerimaks har jeg ikke prøvd.. noterer på handlelisten :D (hva er egentlig dette?)

c-vitamin tar jeg nok av.. bruker sånne brustabletter med sitronsmak i vannet jeg drikker.

Notere omega 3..

Tusen takk :D

Begod
20-11-06, 12:36
Angående c-vitamin: på det meste tar jeg opp imot 20 gram dag.
200 mg - eller 1 gram dag er bare for friske folk etter min mening, hvis man har plager/ sykdom så bør man forsøke seg på store doser.
Hvis du ønsker å prøve med større doser så vær oppmerksom på at når man får løs mage så er det for mye, ta da å gå litt ned på dosen igjen.

Gerimax er et ginseng produkt.

Forklar din situasjon på helsekosten, hvis de har litt peiling så vil de anbefale ganske høye doser omega 3 i starten før du trapper ned til vedlikeholdsnivå.

chili
20-11-06, 12:43
Angående ginseng: har hørt at kvinner skal ta don quai (veit ikke helt hvordan det skrives) ginseng for kvinner.
Har du prøvd helsekosten i Akersgata i Oslo? De pleier å ha peiling. (het Oslo helsekost før , tror jeg.)

Georgine
20-11-06, 12:43
Supert! Takk skal du ha :D

Fridolina
20-11-06, 14:12
I mat å helse nr 11/06 finns en annonse om ett norskprodusert middel som heter ENERGIX.

produsert av Det grønne rommet. www.dgr.no (http://www.dgr.no) og finns å kjøpe på helokost.
jag har ikke prøvd den då..men tenker på det..

kanskje det er noe du kan prøve? inneholder bla urter,vitamin B12 og Q10 og mineralet molybden..

bubavon
20-11-06, 16:20
Jeg føler meg aldri utmattet, men jeg husker engang jeg var på en helsekost butikk hvor det sto framme en smaksprøve av flytende Enaxin, jeg smakte på den og jeg følte meg veldig oppkvikket med en eneste gang, ble ikke sliten av treningen etterpå i det hele tatt.

Georgine
20-11-06, 16:34
Tusen takk til tilbakemeldinger :D

Nå har jeg litt av hvert å spørre helsekosten om ;)

Nille
20-11-06, 19:14
I siste Mat & Helse står det om energi og energityver. Det var så mye at jeg ikke orker å gjenta.

Men det sto også om hva som gir mer overskudd:


Trening
Et optimalt kosthold

Nok søvn
Nok fysisk og mental hvile
Engasjement, mening med livet
Forelskelse, varig kjærlighet, familie og venner

drizella
20-11-06, 23:43
Jeg har også prøvd Enaxin, og det var virket utrolig bra på meg. Merket det nesten umiddelbart. Det skal tas som en kur, og kan vedlikeholdes med tabletter. Du kan ta dobbel dose hvis behov.

Boxie
21-11-06, 10:52
Prøvd akupunktur? Det hjelper mange med lite energi.

Jeg tar også don quai, som er kinesisk kvann, men kjøper det ikke fra helsekost. Jeg tar det som "urtetinktur" som jeg har hørt er mer konsentrert og mer virksom. Men det kan jo være vanskelig å få tak i, kanskje homøpater har det? (jeg kjøper det direkte fra en homøpat)

Men det er jo vanskelig for andre å vite hva som passer hver enkelt, du får prøve deg frem, Lykke til !

chili
21-11-06, 11:02
Det grønne Rommet har masse naturmidler, også mye tinkturer.
Finnes på nett , og det var en butikk på Yongstorget i basarhallene.. (har ikke vært det på et par år, så jeg aner ikke om butikken fremdeles er der..)

Georgine
23-11-06, 09:36
Tusen takk for alle tilbakemeldinger damer :blomster:

Jeg har kjøpt meg Enaxin og det er jammen meg krutt! For første gang i historien så merker jeg at helsekosttingogtang fungerer med en gang!

Photobscura
28-11-06, 22:47
Angående ginseng: har hørt at kvinner skal ta don quai (veit ikke helt hvordan det skrives) ginseng for kvinner.
Har du prøvd helsekosten i Akersgata i Oslo? De pleier å ha peiling. (het Oslo helsekost før , tror jeg.)

ser du har funnet noe som funker, men om du skulle fristes til å teste noe som har ginseng i seg, så vil jeg advare deg mot det!! legen min bekreftet det, men jeg vet ikke om det er forsket i det, men menssyklysen min gikk passe banan..! ikke noe behagelig! men enaxin hørtes jo spennende ut, særlig for meg som står mange timer i uka i mørkerom, blir veldig utmatta når jeg er ferdig, så dette må testes!

Siljevanilje
29-11-06, 10:40
enaxin, hvertfall den flytende gi energi fordi den inneholder ganske mange hurtige karbohydrater, så vidt jeg husker. tror det var sirup eller honning.

:nei: ikke bra.

Georgine
29-11-06, 11:11
enaxin, hvertfall den flytende gi energi fordi den inneholder ganske mange hurtige karbohydrater, så vidt jeg husker. tror det var sirup eller honning.

:nei: ikke bra.

Så det var litt honning i den men den virker og jeg går fortsatt ned i vekt :D

Kan være litt prøvekanin jeg.. og se hva som skjer over langen ;)

Tar 15 ml per dag så det er uansett ikke så mye totalt..

chili
29-11-06, 11:54
Hei!
Måtte skjekke litt om dong Quai, nå...
Det er kinesisk kvann. Altså ikke et ginseng-produkt.

Jeg er en svært grønn data/nettbruker, så nå må jeg tilbake og skrive av litt...:o
I'll be back...:cool:

Boxie
29-11-06, 11:55
ser du har funnet noe som funker, men om du skulle fristes til å teste noe som har ginseng i seg, så vil jeg advare deg mot det!! legen min bekreftet det, men jeg vet ikke om det er forsket i det, men menssyklysen min gikk passe banan..! ikke noe behagelig! men enaxin hørtes jo spennende ut, særlig for meg som står mange timer i uka i mørkerom, blir veldig utmatta når jeg er ferdig, så dette må testes!

Akupunktøren min, som også er homøpat, advarer også mot ginseng. Men det er noe helt annet enn don Quai som er kinesisk Kvann. Kvann er en annen plante en ginseng, men tinkturen kalles ofte kvinnens ginseng siden den gir energi som ginseng også gjør. Menstruasjonen min var helt på bærtur helt til jeg begynte å ta don Quai og nå er den som en klokke! Og det har den aldri vært før siden jeg har snev av pcos. Men jeg kan ikke garantere at det fungere slik for alle altså. Og så ser det jo ut som at du har funnet noe som virker. Lykke til!

chili
29-11-06, 12:16
Info fra UrteApoteket:

Dong Quai: kinesisk kvann:

"Kvann gir økt energi, mer overskudd, stimulerer immunforsvaret og motvirker angst og depresjon.
Virker bra for fordøyelsen og har vist seg spesiellt effektiv overfor infeksjoner i luftveiene.
Kvann er også svært godt ved menstruasjonsbesvær, fordi den virker balanserende på hormonbalansen.
I tillegg virker den avslappende ved spente muskler og er generelt godt for underlivsbesvær."
:)

chili
29-11-06, 12:18
Jeg burdte visst ta Dong Quai, ser jeg!! :D

(eneste jeg ikke har problemer med er menstruasjonen...) :rolleyes:

jeef-micro
29-11-06, 12:29
man kan bli trett, slapp og energiløs av mangel på vitamin B også... og jern...

chili
29-11-06, 12:43
Sant, sant!
Skal heldigvis ta blodprøver snart, så jeg venter med evt (andre)kosttilskudd til etter det...

B vitamin blir jo aktuelt å ta når jeg kutter ut rødt kjøtt. (?)

Var det meg Jeef prata til, mon tro...?