View Full Version : Tidligere mislykkede slankere?


apple
24-05-04, 11:41
Nå understrekes det jo at dette er et livsstilsforum, og ikke direkte slankeforum. Men er det noen her som primært eller utelukkende lever på diett for å ha en sunnere livsstil, og slettes ikke har slanking i tankene?

Vel, jeg har bestilt boken, Atkins altså. Har inntil da ingen peiling på hva dette dreier seg om. Er uansett temmelig desillusjonert som slanker. Har slanket på meg nærmere femti kilo de siste ti årene. Det som tenner meg i forhold til denne dietten er utsiktene til å bli mett, med dertil færre sprekketegilder!
Prøver nå å motivere meg selv, det er jo jeg som bestemmer hva jeg skal putte i meg, selv om det absolutt ikke synes slik!

Så, kan dere fortelle meg hva det er som gjør at dette funker, i motsetning til Roede, Libra, Cambridge, xtravaganza, Nutrilett osv?

Er det noen som har en slanke-CV som min, men nå faktisk føler de har truffet spikeren?

Mentale styrkedrikker mottas med takk!:)

Fedonisten
24-05-04, 11:48
Prøver nå å motivere meg selv, det er jo jeg som bestemmer hva jeg skal putte i meg, selv om det absolutt ikke synes slik!
Godt sagt! Veldig godt sagt! Jeg er på dette stadiet selv også. Skal sende deg mentale styrkedrikker så snart jeg får tak i en - tror kanskje det er tomt i butikkene..... Skylde på streiken???

:klem: Fedonisten

HP
24-05-04, 12:22
Jeg var en mislykket slanker... :p Jeg gikk alltid OPP når jeg slanket meg på tradisjonellt vis... Følte meg aldri sunn heller...

Når jeg begynte på Atkins så var det for å ta av, og få mer energi. Nå spiser jeg lavkarbo fordi det er sunnt... Vekten betyr ikke noe videre lengre... :snill:

MHM
24-05-04, 12:31
Så, kan dere fortelle meg hva det er som gjør at dette funker, i motsetning til Roede, Libra, Cambridge, xtravaganza, Nutrilett osv?
Kloke tanker, Apple!
Her på karbojunkie reduserer vi på karbohydratene. De fleste for å gå ned i vekt, slik du påpeker. Og hvorfor gjør vi det? Ikke fordi det blir færre kalorier. Vi snakker faktisk ikke om kalorier i det hele tatt (nesten). Poenget med denne kostholdsfilosofien, er å tilfredsstille to aspekter, slik jeg ser det:

1) Vi ønsker å spise slik vi genetisk og evolusjonært er tilpasset. Våre gener har omtrent ikke forandret seg de siste årtusener, mens kostholdet vårt nå er så raffinert, bearbeidet og industriødelagt, at det er nødt til å påføre så godt som hele befolkningen kroniske livsstilssykdommer (inkludert overvekt, diabetes, hjertekar-sykdom, astma, allergi/intoleranser, psoriasis, revmatsime, m.m.) Det er i dag 9 millioner tilfeller av kroniske sykdommer i Norge (fordelt på 4 millioner nordmenn...)!

2) Vi ønsker å spise lite karbohydrater for å slippe de hormonelle reaksjonene det forårsaker. Hormonet insulin stiger og blir liggende kronisk høyt dersom vi hele tiden spiser sukker, brød, ris, pasta, potetprodukter o.l. Hva er galt med insulin? Det er et livsviktig hormon, men dersom det blir for mye vil det forårsake: Økt fettlagring, hemmet fettforbrenning, økt blodtrykk, økt kolesterol, økt inflammasjon/betennelsestilstand, økt risiko for kreft m.m. I tillegg til at insulin stiger, vil dette gjøre at andre hormoner i kroppen forstyrres, i.o.m. alle hormoner henger sammen i et finurlig nettverk. Blant annet påvirker insulin stoffskiftehormonene og kjønshormonene. Dette er potente saker, med andre ord! Og det bestemmes av hva vi spiser!

Disse to punktene jeg beskriver over, vil ikke andre kostholdfilosofier som Grete Rhode, Libra m.fl. ta hensyn til. De tenker at kalorier inn må være lik kalorier ut. De tar ikke høyde for at vår hormonelle status er det som egentlig bestemmer hva slags forbrenning vi har og hva som skjer med kaloriene i kroppen. En kalori er ikke en kalori!

Andre grunner til at du vil lykkes bedre med et slikt kosthold, er at du må sørge for å få i deg mye proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg, skalldyr, ost) og fett (olivenolje, rapsolje, avokado, kokosfett, smør, noe nøtter). Proteiner og fett som kommer ned i tarmen, skiller ut et hormon som heter CCK. Dette er et metthets-hormon, som IKKE skilles ut når vi spiser karbohydrater. Dessuten må man spise mye grønnsaker, og det inneholder stoffer som gjør at kroppen protesterer mindre på vektreduksjonen.

MANGE gode grunner til å gjøre et forsøk!
Ønsker deg lykke til! :)

Klemmer fra meg :klem:

PS: Jeg har ingen suksess-historie å komme med på egne vegne, og det skyldes at det er mye psyke i dette også, ikke BARE næringsstoffer. Men det er ikke kostholdsfilosofien sin skyld at jeg ikke mestrer det jeg vet er riktig. Men det er mange andre solskinnshistorier her inne! (Carbokiller, Kanel, Ayliah, HP m.fl. )

Nille
24-05-04, 15:11
Wow -MHM - stadig like imponert over atl du kan og vet jeg !! :eek:
Bøyer meg i støvet for saklig og veldig god forklaring !!!:_punk: :ja: :_punk:

apple
24-05-04, 15:46
Betyr dette at du har oppnådd ønsket effekt av kostholdet, altså vektreduksjon?
Det er jo disse ekstra som skal vekk, med påfølgende helsegevinst. Kanhende føles det riktig å fortsette også etter at man har nådd ønsket vekt, og dersom man virkelig greier å flytte fokus vekk fra vekten er det jo kjempeflott!

HP
24-05-04, 16:43
Ja jeg oppnådde at vekten endelig gikk i riktig retning... :snill:

Men etter å ha lest boken/bøker, og gått på dietten en 14 dagers tid, så flyttet "ønsket effekt" fokuset seg bort fra vekt og over på helse, energi og velvære.

Det er vekten som følger med, ikke helsegevinstene... :_prikk:

Lavkarbo er for ALLE...

HP
24-05-04, 16:46
Men når det er sagt, så er kansje vekt den viktigste innfallsvinkelen... :snill:

Fedonisten
24-05-04, 17:00
Wow -MHM - stadig like imponert over atl du kan og vet jeg !! :eek:
Bøyer meg i støvet for saklig og veldig god forklaring !!!:_punk: :ja: :_punk:
Henger meg på den! - må jo det, jeg som akkurat har gitt henne ryktepoeng enda jeg ikke gir ryktepoeng og da blir det jo veldig lenge til neste gang jeg kan gi uten å gi da vet du :p

Skorpia
24-05-04, 18:50
Ikke bare for å bli sunnere,men også for å bli friskere;) og det er jeg blitt:)

Anne
25-05-04, 10:18
Primært var det vekten for min del, men helsegevinsten har vært så bra at det er vel så mye drivkraften...

MHM sier vel det meste om hvorfor dette virker ...Hva den jenta kan!:D

Lykke til Apple, fortell hvordan det går når du har fått boka, begynt å lese og har satt i gang... vi vil gjerne høre andres erfaringer også:)

Fedonisten
25-05-04, 10:27
Jeg var en mislykket slanker...
...så heldig du er!

Jeg E R en mislykket slanker jeg.... :(

Anne
25-05-04, 11:10
Jeg E R en mislykket slanker jeg.... :(Neida:mad: Det er du ikke . Du har bare ikke funnet din måte å gjøre det på enda.
Mange veier fører til Roma...men de fleste av dem er lange og kronglete, frem og tilbake. Så, plutselig en dag så finner en sin vei. Vi "bor" jo forskjellige steder , utgangspunktet er ulikt!!!!
Noen veier er blindveier. eller har store hull som vi faller oppi.... Opp igjen! Du vet hvor du skal så prøv igjen:D
Dette vet du mye om, lykke til videre på ferden...så sees vi i Roma en dag:)

MHM
25-05-04, 11:57
Jeg vil også være med til Roma! :D
Men når kart og terreng ikke stemmer overens....
Tror jeg må få meg nytt kompass jeg! Og nytt kart! Og nye sko! For vi skal vel gå dit? Er det ikke derfor vi blir så slanke.....? :rolleyes:

Anne
25-05-04, 12:03
Roma neste...here we come.:) :)

Må tegne nytt kart da....for det er terrenget som bestemmer:D ...og sko må til, men hva slags....Jeg har sett fire dansker gå med tresko og paraply på Besseggtur:eek:

Langt å gå da....

Albertine
25-05-04, 14:14
Live as you preach, heter det så fint. Jeg er overbevist om at lavkarbo er det eneste rette for meg, men jeg klarer bare ikke å få overbrakt beskjeden til sentrale deler av hjernen så det blir satt ut i praksis.

Fedonisten
25-05-04, 14:16
Jeg er overbevist om at lavkarbo er det eneste rette for meg, men jeg klarer bare ikke å få overbrakt beskjeden til sentrale deler av hjernen så det blir satt ut i praksis.
SÅ FANTASTISK BRA SAGT!! DET ER JO AKKURAT SÅNN DET ER!! :)

Anne
25-05-04, 14:44
Jeg er overbevist om at lavkarbo er det eneste rette for meg, men jeg klarer bare ikke å få overbrakt beskjeden til sentrale deler av hjernen så det blir satt ut i praksis.Godt poeng det der...sakens kjerne:cool:

Kristian
26-05-04, 04:49
Jeg startet på Atkins på grunn av at nå visste jeg at jeg endelig hadde funnet en diett som jeg kunne følge, og det stemte, at dietten også er sunn styrker bare overbevisningen om at dette er det rette for meg og dermed gjør det lettere å følge.:)

Maz
26-05-04, 09:17
MHM har som vanlig gitt deg det ultimate svaret. Jeg tilføyer litt om mine erfaringer.
På en tradisjonell slankekur blir jeg helt gira og overfokuserer på vekten. Jeg springer på vekten 100 ganger om dagen, spiser mindre og mindre alt er jo selvsagt midlertidig intill jeg når målet mitt!!
Dess flere kilo jeg har slanket på meg dess vanskeligere blir det å nå målet på denne måten. Dessuten blir jeg jo gal på veien. Her utelater jeg bevisst gåseøyne rundt gal fordi jeg mener at jeg faktisk blir syk på sinnet.

Med denne typen kosthold så er det ikke bedre å spise minst mulig. Du må unngå visse ting mens det finnes alltid substitutter. Du må tenke langsiktig for du kan ikke oppnå bedre resultater ved å slutte å spise. Kroppen går heller ikke i slanke-sparemodus. I og med at du spiser mye proteiner vil du tape relativt lite muskelmasse relativt til Kvikkfikskurene. Det betyr at forbrenningen din heller ikke faller fult så mye men med 20 kilo mindre kroppsmasse trenger du jo litt mindre energi. Mesteparten av vekttapet vil da være rent fett (noe vann i starten).

Helseeffekten merker en raskt og det er en motivasjon.
Lykke til.