View Full Version : hvilke olje i maten?


Lissa
24-05-04, 13:01
ser at det er mange som skriver at de bruker raps- og olivenolje...

bruker selv stort sett olje i kostholdet, men ikke raps.
grunnen til det er at jeg synes den smaker skikkelig beskt!
har dere funnet en annen type eller "bærer dere over med" smaken for helsens skyld? (har bare funnet den ene kaldpressede de har på meny...).
til middager som olivenolje passer til bruker jeg det, men den har jo ganske karakteristisk smak, så det er mye den ikke passer i...

da bruker jeg solsikkeolje - er den like bra?

Summer
24-05-04, 13:07
Jeg bruker rapsolje i maten min. Den er gaske stram på smak, men jeg har funnet en måte å takle det på... Jeg steker ferdig maten min, trekker den av platen, lar den slutte å frese, så heller jeg olje på og tar lokket på stekepannen og lar det stå i noen minutter. Da trekker oljen inn i maten og blander seg med krydderet og blir lett oppvarmet uten at det blir ødelagt...:)
Olivenolje har jeg til nå ikke klart pga smaken, men kansje jeg skal tørre å prøve meg med samme taktikken...:)
Vi bruker økologisk kaldpresset fra Rømer kjøpt på helsekosten (grønn flaske).

Lissa
24-05-04, 13:30
Jeg bruker rapsolje i maten min. Den er gaske stram på smak, men jeg har funnet en måte å takle det på... Jeg steker ferdig maten min, trekker den av platen, lar den slutte å frese, så heller jeg olje på og tar lokket på stekepannen og lar det stå i noen minutter. Da trekker oljen inn i maten og blander seg med krydderet og blir lett oppvarmet uten at det blir ødelagt...:)
Olivenolje har jeg til nå ikke klart pga smaken, men kansje jeg skal tørre å prøve meg med samme taktikken...:)
Vi bruker økologisk kaldpresset fra Rømer kjøpt på helsekosten (grønn flaske).når det gjelder oliven, så er det stor forskjell på typene...
kjøpte en skikkelig dyr en som heter "il solatio", det er bilde av en sol på den.
denne oljen smaker som nøtter... god faktisk!

enig i at mange - selv om de er kaldpresset - er både beske og har litt sær smak!

jo dyrere olje, jo bedre smak!

Summer
24-05-04, 13:37
Ja, du sier mye mye sant der... :)

Min erfaring med olivenolje strekker seg nok noen år tilbake under et annet kosthold og med mills kaldpressede olje (den var jo kaldpresset jo! :stuart: )

Kansje jeg kan prøve meg på den du sier... Etter blodtypedietten så skal jo olivenolje være medisinsk for meg...:p

Fedonisten
24-05-04, 15:42
Jeg bruker flere forskjellige oljer jeg! Alle kaldpresset - selvfølgelig!!!

Bruker olivenolje da. :)
Også bruker jeg macadamia-olje (yammie-yammie).
Også avokadoolje (smaker veldig lite - er veldig god å lage dressinger/oljer til å ha over salat f.eks.)
Også walnøtt-olje (den også veldig god på salater - særlig hvis det er en hel-grønn salat).
Også - nei da var det ikke flere :cool:

Summer
24-05-04, 15:53
Jeg bruker flere forskjellige oljer jeg! Alle kaldpresset - selvfølgelig!!!

Bruker olivenolje da. :)
Også bruker jeg macadamia-olje (yammie-yammie).
Også avokadoolje (smaker veldig lite - er veldig god å lage dressinger/oljer til å ha over salat f.eks.)
Også walnøtt-olje (den også veldig god på salater - særlig hvis det er en hel-grønn salat).
Også - nei da var det ikke flere :cool:
Å, hvor finner du alle disse selikatessene da???

*Jegogsåvilhamakedamiawalnøttogadvokadoolje*

Fedonisten
24-05-04, 16:00
Å, hvor finner du alle disse selikatessene da???

*Jegogsåvilhamakedamiawalnøttogadvokadoolje*
Selikatesser kjøper du i selikatesse-forretninger :p


Disse delikatessene ;) jeg snakker om - får du blant annet kjøpt på helsekostforretninger og på SmartClub.

Summer
24-05-04, 16:08
Selikatesser kjøper du i selikatesse-forretninger :p


Disse delikatessene ;) jeg snakker om - får du blant annet kjøpt på helsekostforretninger og på SmartClub.
Åe, en kan ikke skrive noe i hastverk uten å bli ertet her inne...:p

Dessuten finner vi det ikke innerst i sognefjorden, helsekosten selger ikke mat her skjønner du...:snill:

Lissa
24-05-04, 17:39
Åe, en kan ikke skrive noe i hastverk uten å bli ertet her inne...:p

Dessuten finner vi det ikke innerst i sognefjorden, helsekosten selger ikke mat her skjønner du...:snill:ikke stort av sånnt i indre telemarken heller...

MHM
24-05-04, 19:46
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:

Nille
24-05-04, 20:08
Søren og...nå må jeg finne 10 andre å gi poeng til før jeg kan gi deg mer !!! :snill:

Atter en gang tusen takk for flott informasjon !!:D

http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gifhttp://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bow.gif

Kristian
25-05-04, 04:19
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Hvilke liste var det du tenkte på, var det under punkt 4?

Takk for opplysningene. det er utrolig hva du vet MHM

MHM
25-05-04, 09:48
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Hvilke liste var det du tenkte på, var det under punkt 4?

Takk for opplysningene. det er utrolig hva du vet MHM
Takk for det, Kristian. :) Lista jeg tenkte på var alle fire punktene fra 1-4, fordi som regel er kaviar og majones laget av varmpresset soyaolje.

Anne
25-05-04, 09:56
God info vi ikke kan få for mye av....sakset, printet ut, og mailet til venner og kjente :p ... Royalty kommer i posten, MHM:D

Sandrine
26-05-04, 23:17
Hjelp!

Jeg har alltid brukt kaldpressede oljer, men nå ble det plutselig mer å passe på.

Når jeg lager majones, som jeg bruker til dressinger, sauser etc., bruker jeg kaldpresset solsikkeolje (ja, det finnes) fordi den er ganske nøytral i smaken i forhold til f.eks. olivenolje.

Hvis jeg har skjønt innlegget til MHM riktig er det bare å kaste denne og kjøpe avokadoolje i stedet?


Er det noen som har mer dokumentasjon om dette temaet (linker)? Hvor skummelt er det egentlig med flerumettede fettsyrer (f.eks. på en skala fra ”gulrøtter er kreftfremkallende” til hvit fluesopp)?

Sandrine
03-06-04, 00:00
Nå har jeg lest om fettsyrer og alt annet som har med fett å gjøre til øyene er blitt helt tørre. Jeg har prøvd å plukke ut hovedpunktene som det ser ut som de fleste som omtaler emnet er enige om.

Den virkelige skurken i dramaet er transfettsyrene, men det var ikke det som var temaet her.

Jeg kaster ikke solsikkeoljen min. Jeg spiser fet fisk i større eller mindre kvanta hver dag (hver lunsj og til middag i hvert fall fire ganger i uken), bruker stort sett raps- og olivenolje og spiser veldig lite ferdigmat, så jeg får nok i meg mer omega-3 enn de aller aller fleste.

Jeg tror jeg plasserer skummelheten nærmere gulrøttene enn fluesoppen for min egen del.



Utdrag fra ymse artikler:

Forholdstall mellom omega-6 og omega-3
Fett er delt inn i mettet-, enumettet og flerumettet fett. Flerumettet fett er klassifisert i omega-3 og omega-6 og du trenger begge typer. Disse er kalt essensielle fettsyrer fordi kroppen ikke kan produsere dem selv og at du derfor må få dem gjennom det du spiser.
For mesteparten av tiden det har vært mennesker på jorden har vi spist mat som har inneholdt disse fettsyrene i forholdet 2:1. Men i løpet av de siste 50 årene (Nord Amerika) har dette forholdstallet endret seg til 10-20:1. Endringen består i store mengder vegetabilsk olje som blir brukt til ferdigmat. Disse oljene er hovedsakelig omega-6. Inntaket av omega-3 som finnes i helkorn, bønner og andre frø og sjømat er gått tilsvarende ned.
For å komme tilbake til et forholdstall på 2:1, spis sjømat, helkorn, bønner og andre frø og reduser inntaket av mat som er laget med eller stekt i oljene med høyt omega-6 innhold.



Et typisk kosthold er lavt i Omega-3 og høyt i Omega-6
Nyere forskning viser at besetninger som blir matet med kraftfôr, produserer kjøtt med enn dårlig profil når det gjelder forholdet mellom Omega 6 og 3. Teorien blir derfor at våre moderne dietter i hvert fall er delvis ansvarlig for mange av dagens kroniske sykdommer. Omega-3 fett som finnes i store kvanta i noen fiskeslag, har vist seg å redusere risikoen for hjerte-kar sykdommer, men for mye omega-3 kan øke risikoen for slag. Omega-6 er også en essensiell fettsyre, men for mye omega-6 i kostholdet kan bidra til betennelsesreaksjoner i forbindelse med kroniske sykdommer.
Dette er mer komplisert en forholdet mellom Omega-3 og Omega-6 fettsyrene. Andre faktorer slik som transfettsyrer, mangel på mosjon, dårlige gener, stress og mange andre faktorer spiller også inn. Det som er klart er at å øke omega-3 fettsyrene i kostholdet enten ved å spise fisk eller ved kosttilskudd er bra for helsen.

Anne
03-06-04, 11:03
Takk Sandrine...veldig informative artikler du har hentet inn.:) ....

...og ang "faregrad" ved olje.. så har du nok et poeng der :D
Må se litt på kortsiktig og langsiktig faregrad tror jeg....
Kortsiktig så er Fluesopp farligst...
Langsiktig..... vel etter å ha spist fluesopp behøver en kanskje ikke tenke langsiktig:eek: :D :eek: :D :eek:
Spøk tilside ..du har et poeng...:D