View Full Version : Bananer !


toadettte
16-01-07, 11:00
Jeg lurer på dette med bananer. Her vet jeg det er mye carbo, men jeg har hørt at man skal kombinere bananer trening.. En før og en etter?
Jeg jobber med vektreduksjon og styrke men jeg vil ikke spise bananer omtrent hver dag hvis det ikke hjelper !

Noen formeninger?
mvh Daria:o

Nille
16-01-07, 22:40
Jeg lurer på dette med bananer. Her vet jeg det er mye carbo, men jeg har hørt at man skal kombinere bananer trening.. En før og en etter?
Jeg jobber med vektreduksjon og styrke men jeg vil ikke spise bananer omtrent hver dag hvis det ikke hjelper !

Noen formeninger?
mvh Daria:o

Det kommer an på hvilken filosofi du følger. Banan er absolutt ikke lavkarbo mat. Med 21 karber pr 100 gram og en GI på 52 er det uaktuelt på de fleste lavkaro retninger, gjerne med unntak av Fedons. Å spise en banen før og en banan etter trening ser jeg ikke som noen nødvendighet. Med 1,2 gram protein pr 100 gram er det lite nytte egentlig. Om man må ha noe raskt før/etter trening er det vale snakk om proteiner og da kan man likegodt ta en protein shake. Iallefall om du går på lavkarbo kosthold.

janmesi
17-01-07, 13:57
Dette med bananer ... Jeg ser så mange i garderoben som stapper i seg den ene bananen etter den andre, rett etter trening ... Hjelp; det er jo en ren karbobombe, som Nille skriver, med ganske høy GI.

Du kan jo teste ut et lite eksperiment selv: Spis 1-2 bananer rett etter trening, og se hvor lenge du kan gå før du blir sulten igjen? Det tar nok ikke så veldig lang tid.

En enkel regel - spis alltid litt karbohydrat, sammen med protein og fett, 1-2 timer før trening. Ikke et stort måltid.

Etter tung trening, er det viktig å spise et godt måltid innen 1-2 timer. Glem bananene, det finnes mange bedre alternativer. En liten matboks med litt salat, olivenolje og dressing?

En annen ting med bananer ... de transporteres halve jordkloden rundt, halvmodne, sprøytet full av kjemikalier og modnet på kunstig vis før de kommer frem til fruktkurven i resepsjonen på treningssenteret.

Med andre ord - det finnes bedre næringskilder!


//Lykke til med treningen -

jeef-micro
17-01-07, 14:05
I følge Audrey Eyton (F2) så er det ikke så dumt å spise grønne bananer, og F2 er jo en lavkarbofilosofi... men hun sier ikke at man skal trykke i seg så mange da... bare en pr dag eller noe... husker ikke sånn i farta akkurat, og står litt på farten på tur ut, så jeg gidder ikke gå opp på loftet hvor boka er...

Sonny
17-01-07, 14:59
Som jeg ser så har du ikke bestemt deg helt for hvilken kostholdsfilosofi du vil legge deg på (kan absolutt anbefale lavkarbo;) ). Kjører lavkarbo selv, og ett av mine store sp.mål før jeg la om til dette, var hvordan i all verden det skulle gå an å kombinere dette med tung trening på treningsstudioet.. Det har gått over all forventning, og må si jeg har fått et skikkelig energi-boost. Men for å svare deg litt mer på det du egentlig lurer på...:o : før trening tar jeg en spiseskje Cocosa (kokosfett, kjøpes på helsekostbutikker. Gir kjapp energi (à la en banan etc), en spiseskje olivenolje og et par spiseskjeer proteinpulver blandet i vann. Tar dette en halvtime før trening, og en ny en 10 min etterpå. Gir skikkelig bra fettforbrenning, samtidig så jeg har nok energi til å gjennomføre ca 1 1/2t. trening. Dette funker kanskje best på lavkarbo, så det blir kanskje en forutsetning at du er på det da...:)

Nille
17-01-07, 15:39
I følge Audrey Eyton (F2) så er det ikke så dumt å spise grønne bananer, og F2 er jo en lavkarbofilosofi... men hun sier ikke at man skal trykke i seg så mange da... bare en pr dag eller noe... husker ikke sånn i farta akkurat, og står litt på farten på tur ut, så jeg gidder ikke gå opp på loftet hvor boka er...

Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn (:p ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !

jeef-micro
17-01-07, 16:15
Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn (:p ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !


knallbra at du finner ut ting Nille :) trodde det var vanlige grønne bananer jeg, så jeg spiste det da jeg fulgte F2... Jeg gikk ned i vekt..

Nille
17-01-07, 16:31
Er jo mange som går ned i vekt selv om de spiser vanlige bananer også :snill:
Regner med at F2 er ganske likt Fedon m.h.t. karboinntak.

Men det er jo en årsak til at det ikke anbefales på ketogene dietter. For mange karber rett og slett. Diettene funker jo på grunn av hvers unike sammensetning av matvarer.

Som jeg skrev:


Det kommer an på hvilken filosofi du følger. Banan er absolutt ikke lavkarbo mat. Med 21 karber pr 100 gram og en GI på 52 er det uaktuelt på de fleste lavkaro retninger, gjerne med unntak av Fedons.


:)

themonk
17-01-07, 16:41
Banan er en tøysefrukt. Banan er den frukten med mest karbo og minst næringsstoffer.

Jeg ville ikke anbefalt noen å spise bananer før eller etter trening. Jeg skjønner ikke hvorfor det er blitt allmennkunnskap at det er så bra å spise banan når man trener. Spesielt når man driver med vektreduksjon. I dette tilfellet vil bananen være et hinder for fremgangen. Spis mat isteden.

bubavon
17-01-07, 16:58
Grønne bananer er vel muligens ikke det samme som umodne vanlige bananer som vi får kjøpt her i landet. Det er en spesiell banantype som brukes mye i karibien, på Cuba og på Jamaica bl.a. Min svigerinne har bodd 5 år på Jamaica og irriterer seg grønn (:p ) over at de er så vanskelig å få tak i her hjemme. Slike bananer brukes ofte på samme måte som vi bruker poteter. De har dem på visse grønnsaksmarkeder her og der.... og jeg vet at de tåler varm bedre enn vanlige bananer.

Disse vet jeg ikke karbo innhold eller GI på. Noen som vet mer ?

PS Sender en mail til min svigerinne - men de bor i USA så jeg får nok ikke svar i dag !


De ''grønne bananene'' de bruker i karibien heter kokebanan på norsk og smaker som potet, men har en litt nøtteaktig smak. De kan ikke spises rå og inneholder litt mer karbohydrater enn vanlige bananer. De har dem overalt i Oslo.

Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

jeef-micro
17-01-07, 17:45
Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

var sånn jeg tolket det i F2 boken også...

Nille
17-01-07, 18:09
De ''grønne bananene'' de bruker i karibien heter kokebanan på norsk og smaker som potet, men har en litt nøtteaktig smak. De kan ikke spises rå og inneholder litt mer karbohydrater enn vanlige bananer. De har dem overalt i Oslo.

Men umodne vanlige bananer har en lavere GI en modne.

"Kokebanan" - kult ! Vi her ute i provinsen har ikke så mye sånt vi :p

Titti
17-01-07, 20:26
I følge Fedon så hemmer en banan før trening fettforbrenningenen, så da rimelig bortkastet med andre ord, særlig når man skal følge lavkarbo kosthold.

Sonny
18-01-07, 01:34
...mens fett fremmer fettforbrenningen..så sats på en "fettshot" du:) Funker som heia for meg! Bedre enn banan, om den så er gul, grønn eller lyserosa.

Huldr
18-01-07, 01:54
Banan er en tøysefrukt. Banan er den frukten med mest karbo og minst næringsstoffer.

Men altså ... det stemmer vel ikke? Det er så vidt jeg vet mye kalium i banan, såpass mye at det hjelper å spise det om man har kaliummangel.

Selv har jeg ikke spist banan på flere år, men jeg ser ikke noe galt i å ha litt i barnemat, f eks. Økologisk, that is.

Kristian
18-01-07, 04:19
Jo bananer inneholder Kalium. Men bare middels mengde. Det fins mange matvarer som inneholder flere ganger så mye kalium.

Iset
18-01-07, 08:41
Kokebanan? Er det ikke Pisang-banan de heter da, eller er det noe annet?

MonicaA
18-01-07, 12:48
Spiste litt av det når jeg bodde i Ghana, heter plantain eller noe sånt på engelsk om jeg ikke husker feil.. Man blir visst dårlig om man spiser den rå, ingenting som minner om banan utenom utseendet..

Strikken
29-01-07, 12:28
:noterer: ikke spise bananer etter trening..
Hva burde man spise da?

themonk
29-01-07, 18:23
:noterer: ikke spise bananer etter trening..
Hva burde man spise da?

Mat. :p

Solan
29-01-07, 22:03
En enkel regel - spis alltid litt karbohydrat, sammen med protein og fett, 1-2 timer før trening. Ikke et stort måltid.

Da jeg var på lavfettskosthold, så verserte det 2 grunner til å spise så kort tid etter trening:
1) Det er vinduet for maksimal oppfylling av glykogenlagrene.
2) Kroppen tar opp protein spesielt godt i denne perioden, mer enn de 30g som kroppen maksimalt kan ta på en "sitting" ellers.

Men grunn (1) flyr jo ut vinduet som en annen blåfugl; man trenger ikke store glykogenlagre for å trene. Ikke om man trener tunge vekter, og slett ikke om man trener utholdenhet. Så akkurat hva disse glykogenlagrene skal proppes for annet enn for å få muskler til å se store og sterke ut vet jeg ikke.

Grunn (2): Det har vist seg at disse "max 30g protein per sitting" er en myte som kommer av forfattere som har sitert hverandre opp, ned og i mente, og opprinnelsen var en reklame for et proteinpulver!

Men selvfølgelig, det er greit å spise mat innimellom, og siden man ikke skal spise mat innen en time før trening, og treninga lett varer en time, så har man 2 timer etter trening fort gått minst 4 timer uten mat. Muligheten er derfor til stede for at kroppen vil ha i seg noe, litt avhengig av hvor hardt du har kjørt den på treninga. Men jeg tror kroppen sier fra selv; du trenger ikke passe klokka.

Men ... kanhende jeg ikke er den best informerte. Er det andre grunner til at man har godt av å spise senest innen 2 timer etter trening?

tbear
30-01-07, 00:07
Enig med Solan. Den tradisjonelle regelen om å spise karber ifm trening - for ikke å miste muskelmasse - gjelder neppe for de som er tilpasset til å forbrenne fett. Mat og Helse har skrevet en del om dette - jeg setter inn en link:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=311342

themonk
30-01-07, 10:08
Men ... kanhende jeg ikke er den best informerte. Er det andre grunner til at man har godt av å spise senest innen 2 timer etter trening?

Kroppen er vel generelt i en nedbrytende metabolsk fase, som ikke er bra over lengre tid. Du trenger mat for hindre at kroppen fortsetter å bryte ned muskler (blant annet). Dette gjelder særlig på styrketrening med høy intensitet, hvis du er ute etter å bygge muskler. Da ville jeg anbefalt å spise innen 30 minutter hvis det er mulig. Ellers er det ikke så uhyre viktig. I alle fall underordnet det meste annet når det gjelder kosthold.

themonk
30-01-07, 10:13
Enig med Solan. Den tradisjonelle regelen om å spise karber ifm trening - for ikke å miste muskelmasse - gjelder neppe for de som er tilpasset til å forbrenne fett. Mat og Helse har skrevet en del om dette - jeg setter inn en link:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=311342

Veldig bra artikkel! Lurer på hvem som har skrevet den.

Photobscura
30-01-07, 12:15
Jeg må med en gang si at jeg synes bananer smaker ufyselig, ikke at det er noen saklighet i forhold til diskusjonen, men jeg forstår ikke hvordan noen kan spise f--nskapen:rolleyes:

Imidlertid fikk kjæresten min råd fra lege om å spise bananer for å legge på seg litt, da han er (eller var) veldig mager, og har superforbrenning, dette ville bremse opp forbrenningen litt, og gi kroppen en sjanse til å få litt mer kjøtt på seg, mente legen.
Vel han spiser bananer han, i store baner (:D)
Så om det ligger den minste sannhet i det denne legen påsto, så ser jeg overhodet ingen grunn til å spise bananer for en som vil ned i vekt.

Solan
30-01-07, 15:24
Kroppen er vel generelt i en nedbrytende metabolsk fase, som ikke er bra over lengre tid. Du trenger mat for hindre at kroppen fortsetter å bryte ned muskler (blant annet). Dette gjelder særlig på styrketrening med høy intensitet, hvis du er ute etter å bygge muskler. Da ville jeg anbefalt å spise innen 30 minutter hvis det er mulig. Ellers er det ikke så uhyre viktig. I alle fall underordnet det meste annet når det gjelder kosthold.

Siden jeg fremdeles regner meg som ny i forhold til non-lowfat spising: Hva spiser du innen de 30 minuttene? Vanlig måltid? Proteindrikk? Kokosolje? Ser de hadde noen interessante "oppskrifter" i Mat&Helse-artikkelen, og tenkte de kunne være verdt å prøve.

themonk
30-01-07, 15:48
Siden jeg fremdeles regner meg som ny i forhold til non-lowfat spising: Hva spiser du innen de 30 minuttene? Vanlig måltid? Proteindrikk? Kokosolje? Ser de hadde noen interessante "oppskrifter" i Mat&Helse-artikkelen, og tenkte de kunne være verdt å prøve.

Helst mat, ja. Sørger for at frua har ett eller annet klart. :p Ellers er oppvarmede middagsrester fint. Eventuelt også Lises kokosboller som inneholder Cocosa, eggehvite, og litt mørk sjokolade. Eller bare litt ost. Mye som funker.

bubavon
02-02-07, 15:45
Kokebanan? Er det ikke Pisang-banan de heter da, eller er det noe annet?

Pisang-banan er små, tjukke banener på størrelse med en pekefinger, men tykkere. De smaker søtere enn vanlige bananer, litt innslag av mango. I vietnamesiske eller kinesiske butikker har de sånne.