View Full Version : Balsamico eddik

Tøffa
21-01-07, 19:51
I reglene til introduksjonsfasen står det at Balsamico eddik inneholder sukker, stemmer dette? Står ikke det under ingredienser på flaska..:gator:

jankph
21-01-07, 20:00
Iflg Atkins egen karbeteller innholder balsamico eddik vel 2 karber per spiseskje: http://www.atkins.com/carb-counter/?category=Condiments

themonk
21-01-07, 20:10
Balsamico er laget av druepure. Det er vel ca 20% carbs i det. Veldig søtt. Ikke bra i noen form for introduksjonsfase, og må generelt brukes med forsiktighet på lavkarbo.

Nille
21-01-07, 20:12
Står det ikke noe på flaska bør en iallefall regne 3-4 karber pr ss. De fleste (ekte) balsamicoene inneholder 2-4 karber "pr serving" - pr. ss.

Om man er på Induksjon går det greitt å ha noen dråper over salaten, men ikke mye og ikke hver dag.

Tøffa
22-01-07, 16:34
Takk for svar. Hva med Dijon-sennep, går det bra å bruke det under fase 1? Og majones, kjøper dere eller lager dere selv? Den i butikken inneholder jo sukker

Nille
22-01-07, 16:52
Jeg bruker Hellmans Real Mayonaise. Den tåler også varme bedre enn Mills & Co. Og selv om den også inneholder litt sukker så er det så lite at det ikke betyr særlig. Det står 0 karber pr serving som er 1 ss. Dvs. at det er under 1 karb. Men det aller beste er jo å lage den selv......

Du kan godt bruke Dijon Sennep også. Den har 10,4 karber pr 100 gram, og så mye bruker du vel ikke av den heller.

Tøffa
22-01-07, 18:22
Takk for svar!
Jeg så faktisk på den majonesen på ICA Maxi i dag, men satte den fra meg når jeg så at det var sukker i den-men da kan jeg jo kanskje kjøpe den da:utenutryk

Nille
22-01-07, 18:32
Takk for svar!
Jeg så faktisk på den majonesen på ICA Maxi i dag, men satte den fra meg når jeg så at det var sukker i den-men da kan jeg jo kanskje kjøpe den da:utenutryk

Ikke heng deg opp i om det er sukker i. Se på antall karber isteden. Er det under 4-5 karber pr 100 gram gjør det ikke noe om du spiser små mengder.