View Full Version : Omega3 og hudproblemer


Manina
27-01-07, 19:34
Jeg har gjentatte ganger prøvd omega3, særlig Picasol, men får en voldsom forverring av akne da. Store byller.
Har derfor ikke tatt dette på en stund, men jeg lurer på om noen kan forklare dette? Kan jeg ha en forstyrrelse i fettfordøyelsen?
Er dette noe en kan sjekke, og evt. få hjelp mot?
Dersom jeg får i meg for lite karbohydrater noen dager, har det samme en tendens til å skje...

Har fulgt Lutz sine råd siden august, med noen friuker rundt jul.
Har ingen overvekt, men tar 50 mg levaxin mot lavt stoffskifte. (6 år)
Har merket god helseeffekt av disse rådene, migrenen er nesten ikkeeksisterende!

Sluttet å ta Yasmin for fem måneder siden, for jeg ville forsøke om lavkarbo kunne være nok til å regulere hormonbalansen og hudproblemene...
Det tar kanskje tid, eller er det like greit å begynne på Yasmin igjen?

Sondre
29-01-07, 18:00
Har du prøvd å ta nattlysolje (som innholder Gammalinolensyre, GLA)?

Viktig også å fortsette med Omega-3 fettsyrer som virker anti-inflammatorisk.

Ellers vil jeg anbefale å komme opp på et greit nivå av tilskudd på alle de essensielle stoffene som kroppen trenger.

Solan
29-01-07, 21:49
Jeg kjenner deg ikke, men det kan jo hende at w-3 fettet i Picasol fordriver endel fett av heller dårlig kvalitet, så jeg ville først og fremst sett på hvilke andre fettkilder du har. Hvordan er det med transfett i kosten din, for eksempel? Eller steker du med flerumettede oljer? Eller har du en w-3:w-6 -ubalanse?

Manina
29-01-07, 23:27
Nei, har ikke prøvd nattlysolje, dvs prøvde det for 20 år siden eller så... uten effekt.
Når det gjelder annet fett i maten, er det stort sett animalsk. Steker med smør, spiser kjøtt, fisk, kylling og egg. Bruker litt fløte og rømme, og alm. fete oster. Litt olivenolje på salaten.
Så spiser jeg noe nøtter.
Men dette problemet blir så ille når jeg tar Omega 3, så for meg kan det slett ikke virke antiflammatorisk!
Tar ellers: 1 spektro, ca. 400mg C-vitamin, Bio-selen/sink, E-vitamin og Hemofer fordelt på to måltider.
Tok tidligere også en del base-mineraler, som kalsium, magnesium, kalium, krom og mangan, men føler at jeg klarer meg uten det nå.

Solan
30-01-07, 08:56
Hva med omega-6? Jeg spør siden jeg har et utslett jeg får når w3:w6-balansen går for langt i favør w3.

En siste ting: Har du prøvd andre omega-3-kilder enn Picasol? Hva med linfrøolje? Tran?

Manina
30-01-07, 14:05
Takk for tips!
Har prøvd linfrøolje som smakte såpass vondt at jeg var redd for at den var blitt harsk med en gang jeg åpnet den. Ble lagret forskriftsmessig, men siden jeg var så skeptisk, har jeg brukt den så lite at den nok er harsk nå i hvert fall. Hvor lenge skal slik olje (det var Lindbergs) holde i åpnet tilstand i kjøleskapet?
Jeg tåler heller ikke nøtter i særlig grad, så jeg må være veldig forsiktig også der, og siden jeg i hele mitt voksne liv stort sett har unngått fett i store mengder, og skydd slike som jeg ikke har følt meg vel med, så har jeg nok noe å ta igjen der for å oppnå balanse. Jeg spiste altfor mye brød og andre karbohydrater...
Prøvde et annet merke jeg ikke husker hva heter nå med Omega3.

Det er en type kapsler som inneholder både Omega 3, - 6 og - 9. Har du prøvd denne Solan, og kan dette være noe jeg skal ta sjansen på?

Solan
30-01-07, 15:35
Takk for tips!
Har prøvd linfrøolje som smakte såpass vondt at jeg var redd for at den var blitt harsk med en gang jeg åpnet den. Ble lagret forskriftsmessig, men siden jeg var så skeptisk, har jeg brukt den så lite at den nok er harsk nå i hvert fall. Hvor lenge skal slik olje (det var Lindbergs) holde i åpnet tilstand i kjøleskapet?

Smaker den vondt, er den harsk. Du merker det som en slags bitter smak. Jeg har merket det 3 av 3 ganger jeg har kjøpt den økologiske tyske "Eden hörfröolje", så den kjøper jeg ikke igjen. Sikkert fin i Tyskland, men trolig ødelagt av transport. Lindbergs har jeg kun hatt problem med en gang, og jeg har vel satt til livs rundt 50 flasker fra ham. Tilsvarende med Udo's Choice. Men de bør oppbevares kaldt, og helst konsumeres innen et par uker. Har prøvd linfrøoljen til Norsk Frøpresse en gang, og den var noe bitter, men jeg regner med det var pga. dårlig (ikke kald) lagring hos Helios, samt at det bare var noen få uker til utløpsdato. Jeg har prøvd Norsk Frøpresses hemp-olje, og den er helt grei.

Jeg tåler heller ikke nøtter i særlig grad, så jeg må være veldig forsiktig også der, og siden jeg i hele mitt voksne liv stort sett har unngått fett i store mengder, og skydd slike som jeg ikke har følt meg vel med, så har jeg nok noe å ta igjen der for å oppnå balanse. Jeg spiste altfor mye brød og andre karbohydrater...

Start opp med mettet fett. Kokosfett, for eksempel, eller smør av god kvalitet (Kviteseid, Brimi, Røros). Se egen tråd om kokosfett.

Prøvde et annet merke jeg ikke husker hva heter nå med Omega3.

Det er en type kapsler som inneholder både Omega 3, - 6 og - 9. Har du prøvd denne Solan, og kan dette være noe jeg skal ta sjansen på?

Du trenger ikke ekstra omega-9, siden det finnes i rikelige mengder ellers, men jeg regner me det er snakk om Udo, og de oljen er bra. Hvis det ikke er den, har jeg ikke prøvd, så da har jeg ikke erfaring for å uttale meg.

Skal du ta fiske-omega3 kan jeg varmt anbefale Nordic Naturals.

Manina
31-01-07, 10:30
Takk for godt og utfyllende svar Solan! Jeg spiser jo alt vanlig mettet fett.
Men jeg skal se etter Udos nå. Og prøve veldig forsiktig.