View Full Version : Kan jeg få et tips?


Lara
09-02-07, 12:26
Skal ha venner på besøk i dag.Har lovt sambo`n å lage terteskjell med fiskepudding,reker,kreps og grønnsaker i hvit saus.tenkte å lage en egen porsjon til meg selv,men hvordan gjør jeg den mest mulig karbo-vennlig?:confused:

LilleVille
09-02-07, 13:09
For det første må du nok belage deg på å droppe skjellene....

Og fiskepudding er det en del karber i, vet ikke hvor lavt du ligger, hvilken fase av Atkins du er i? Ideelt burde du velge ren fisk isteden, dampkoke en blokk torskefillet f.eks

Reker og kreps er bra :)

Min beste lavkarbo hvit saus:
2 dl kremfløte
4 dl vann
salt og annet krydder etter smak
johannesbrødkjernemel til passe tykkelse. ca 1 ss bør være nok, mikroskopisk med karber :)

Hva slags grønnsaker vil sambo ha oppi da? Tradisjonelt er vel erter og gulrøtter kanskje? Kanskje du kan prøve med små brokkoli-buketter og rød paprika i små terninger?

Det blir selvfølgelig en ganske annen rett, men sammen med fisk, reker og kreps ville jeg hatt masse frisk hakket dill i sausen, og hardkokte egg i båter :)

Lara
09-02-07, 17:20
hmm...det blir nok reker og kreps i din saus.Kansje bitte litt fiskepudding..Hadde belaget meg på å kutte ut skjella..gulrot og erter kan jeg også klare meg uten-i denne retten;) .Okidoki!Jeg prøver denne!:klem:

tbear
09-02-07, 17:36
Min beste lavkarbo hvit saus:
2 dl kremfløte
4 dl vann
salt og annet krydder etter smak
johannesbrødkjernemel til passe tykkelse. ca 1 ss bør være nok, mikroskopisk med karber :)


Hei,
Jeg følger med på forumet for gode tips til lavkarbo mat. Lavkarbo "hvit saus" skal nå testes ut, bla a i lavkarbo lasagne. Har skaffet johannesbrødkjernemel etter å ha lest en hel tråd om det. Men jeg savner smør i oppskriften din - bruker du ikke smør i hvit saus?

Kanutten
09-02-07, 17:40
Hei,
Jeg følger med på forumet for gode tips til lavkarbo mat. Lavkarbo "hvit saus" skal nå testes ut, bla a i lavkarbo lasagne. Har skaffet johannesbrødkjernemel etter å ha lest en hel tråd om det. Men jeg savner smør i oppskriften din - bruker du ikke smør i hvit saus?

Jeg bruker alltid å ha en klatt smør i sausene når jeg lager, smøret lager så god fyldig smak, selv om jeg har fløte i. Dessuten bruker jeg sånn smøreost når jeg lager hvitsausen til lasagne. Varmer litt fløte og litt smør i en kasserolle og har oppi en boks naturell smøreost 17 % fett. Blir nyyydelig saus av det og passe tykk, trenger ikke dette kjernemelet da.

LilleVille
09-02-07, 19:04
Hei,
Jeg følger med på forumet for gode tips til lavkarbo mat. Lavkarbo "hvit saus" skal nå testes ut, bla a i lavkarbo lasagne. Har skaffet johannesbrødkjernemel etter å ha lest en hel tråd om det. Men jeg savner smør i oppskriften din - bruker du ikke smør i hvit saus?

Nei smør har jeg ikke tenkt på å ha oppi denne.. men det smaker sikkert godt! :) Har jo pleid å bruke smør blandet med mel i "vanlig" hvit saus...

Funker veldig bra som basis for ostesaus også, bruker vanlig revet norvegia jeg da,mindre karber enn kremoster.. og kanskje litt av en mer smakfull ost, som parmesan eller gruyere.. mmmm