View Full Version : Importere kosttilskudd utenfra EØS ikke mulig?


Sondre
15-02-07, 19:32
Mens jeg har vært en tur i London har jeg mottat brev fra Posten angående ankommet ufortollet sending. Det jeg har bestilt er 3 bokser med kosttilskudd.

Det jeg har fått beskjed om er at sendingen innholder legemidell som ikke tillates innført.

Videre står det spesifisert i eget brev:

Legemiddel til personlig bruk som sendes med post fra land utenfor EØS er forbudt innført. bla, bla, bla.

Preparatet/-ene i sendingen klassifiseres/anses som legemiddel.

Det er klart at det jeg har fått tilsendt ikke er legemiddel, men er det noen som vet hva slags dokumentasjon jeg må levere til Posten? Kommer uansett til å ringe dem imorgen og sjekke opp i dette.

Kommer til å ha det veldig morsomt hvis de prøver å stoppe meg :)

jeef-micro
15-02-07, 19:58
Dersom det er vitaminer, så er det vel legemiddel dersom det kommer over en viss styrke, så vidt jeg vet. feks trio-be som er b.vitaminer, er reseptbelagte da de inneholder mer av vitaminet enn de du får kjøpt i butikker/helsekost, så det kommer jo an på hvilken type kosttilskudd du har bestilt, og hva det inneholder

Solan
15-02-07, 20:02
Jeg importerte vitaminer fra Vitamin Research Products (USA) for en 10 år siden. Siden innholdet i en dagsdose C-vitamin (og en del andre vitaminer) gikk over grensen for hva som var tillatt å selge i norske helsekostbutikker, fikk jeg beskjed om at vitaminene mine havnet inn under legemiddellovgivningen, og innføring ville faktisk bli straffet etter samme paragrafer som narkotikasmugling! Nå er det jo så sin sak at narkotika aldri burde blitt bekjemper ved forbud, men at vitaminer skal bekjempes med lov og forbud er så sprøtt som det kan bli! Men likevel ... det er norsk virkelighet. :(

jankph
15-02-07, 20:03
Jeg har riktignok erfaring med import av ulike saker og ting, men ikke akkurat dette. Dog tviler jeg på om du kommer noen vei hvis produktet faktisk er klassifisert som legemiddel i Norge, om det er aldri så mye kosttilskudd eller sågar regulært næringsmiddel i utlandet. Det eneste måtte være om det allerede finnes en importør av de greiene i Norge som har fått det godkjent som kosttilskudd? Uansett, jeg vil gjerne høre dine og andres erfaringer med dette. Det beste rådet må være å få tak i disse tingene ved å reise til det landet på ferie, kjøpe det selv, og ha det med hjem i kofferten. Importen blir neppe mindre ulovlig på den måten, men det er i alle fall større sjanse for at du får det med deg.

themonk
15-02-07, 20:29
Ja, nå er vi spente. Hva er det du har kjøpt?

Det er jo sånn at f.eks rene aminosyrer, enzymer, immunstimulerende kosttilskudd, mange vitaminer og mineraler (blant annet b-vitamin og askorbinsyre), Omega 3 i store doser osv regnes som legemiddel. Da kan du ikke importere det fra land utenfor EU. Innenfor EU kan du kun importere en mengde som tilsvarer 3 måneders anbefalt forbruk.

Hvis det er proteinpulver går det som regel greit uansett hvor det er fra. Men tollvesenet er generelt sett ganske strenge på varer som kommer fra USA.

Solan
16-02-07, 07:51
Denne gangen var signaturen din en virkelig innertier, monk. :)

Proteinpulver er OK, så lenge det ikke er vitaminer oppi. Da steiler myndighetene.

Hva er forresten tollsatsene på kosttilskudd for tida? Da jeg importerte mine, var det masse gøyale tilleggsavgifter, slik at avgiftene kostet meg dobbelt så mye som selve varen.

Sondre
16-02-07, 09:43
Jeg har bestilt følgende produkter:

Total Care Daily Formula (https://www.rayandterry.com/product_info.php?CatID=1&products_id=3)
EPA/DHA Formula (https://www.rayandterry.com/product_info.php?CatID=1&products_id=1)
Total Eye Care (https://www.rayandterry.com/product_info.php?CatID=1&products_id=2)

Har vært i kontant med postens utlandsavdelingen nå og fått beskjed om at Alpha Lipoic Acid er kategorisert som legemiddel av legemiddeltilsynet.

Total Eye Care inneholder 20 mg ALA pr. servering.

Skal sende dem en e-post for å få bekreftet at det ikke er andre ting som kommer under definisjonen legemiddel, så kan jeg sikkert få tilsendt de 2 første produktene på nytt.

Leste forleden at ALA er bra for å rense huden for døde celler og stimulere til vekst av nye (på huden, ikke som tilskudd), så jeg prøvde å finne ut om hudproduktene vi har i hjemmet inneholder dette. Mest sannsynlig så gjør nok ikke produktene det, men det gjør dem altså i England og/eller USA (siden magasinet jeg leste var kjøpt i England).

Neste telefon går til legemiddeltilsynet for å finne ut hvorfor ALA er legemiddel i Norge.

Sondre
16-02-07, 10:09
Tenkte det kunne vært interessant å vise hva Ray & Terry skriver om ALA på nettbutikken:

Alpha Lipoic Acid
Alpha lipoic acid (ALA) is an antioxidant naturally formed in our bodies in small amounts. It is somewhat like a vitamin in that it needs to be supplemented in order to reach levels that are effective. It has been studied for more than 40 years and no serious side effects have been identified. ALA is unique in that it is the only antioxidant that is both fat- and water-soluble. This means it can reach virtually every cell in the body.

There is a significant degree of interaction between ALA and vitamins C and E. It has been found that ALA helps conserve both of these vitamins and promotes the effective interaction between them. It helps the liver in detoxification pathways for heavy metal pollutants.

----

Alpha Lipoic Acid (ALA) is unique in that, while Vitamin C is our premier water-soluble antioxidant and Vitamin E is our primary fat-soluble antioxidant, alpha lipoic acid serves as both a water-soluble and fat-soluble antioxidant. ALA works to:

Help recycle other antioxidants, such as vitamin C, vitamin E, glutathione, and even CoQ itself
Support healthy liver function
Taking coenzyme Q 10, grape seed extract and lipoic acid along with vitamins C and E provides you with very powerful antioxidant protection.

----

Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoic_acid

Since Lipoic acid is an essential cofactor for many enzyme complexes, it is essential for aerobic life as we know it.
....
Lipoic acid was first postulated to be an effective antioxidant when it was found it prevented vitamin C and vitamin E deficiency.
....
Studies of rat aging have suggested that the use of L-carnitine and lipoic acid results in improved memory performance and delayed structural mitochondrial decay. As a result, it may be helpful for people with Alzheimer's disease or Parkinson's disease.

themonk
16-02-07, 10:35
Strengt tatt er det vel bare fiskeoljen du har kjøpt som vil gå igjennom tollen. Begge de andre produktene inneholder acetylcystein, som også regnes som legemiddel. I tillegg er vitamindosene sannsynligvis for store til at det blir akseptert.

Sånn er det dessverre. Du får ikke bestilt fra Europa isteden da?

Sondre
16-02-07, 10:39
Etter litt søking så har jeg funnet noen norske referanser:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=266

"Kan ALA være farlig?
Med tanke på ALAs sterke effekter kan man tro at det også skal ha masse bivirkninger. Det finnes ingen rapporterte bivirkninger, verken hos diabetikere eller friske personer. Tverttimot gir preparatet beskyttende effekter, så lenge det brukes i anbefalte doseringer."

http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp?TopicID=12241

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=27046.msg338645


Jeg gleder meg ikke til den dagen at legemiddeltilsynet får opp øynene for f.eks. C-Vitamin og ser at effekten av vitaminet er målbart og effektivt og at de bestemmer seg for å kategorisere det som legemiddel. :eek:

Sondre
16-02-07, 10:45
Strengt tatt er det vel bare fiskeoljen du har kjøpt som vil gå igjennom tollen. Begge de andre produktene inneholder acetylcystein, som også regnes som legemiddel. I tillegg er vitamindosene sannsynligvis for store til at det blir akseptert.

Sånn er det dessverre. Du får ikke bestilt fra Europa isteden da?

Tror desverre at jeg må bestille fra USA, men jeg skal undersøke om å kanskje få import som et firma og bare bruke personlig (er ulovlig å selge, ikke å importere).

Er det noen som vet hvem jeg kan ringe for å spørre om strafferammene ved personlig import (varene under armen igjennom tollen) av disse produktene? Jeg skal en tur til USA snart og tenkte jeg skulle ta med meg en haug av disse produktene hjem til personlig forbruk. Hvis produktene kan øke min levealder med noen måneder eller år, så er det verdt risikoen ;).

themonk
16-02-07, 11:16
Jeg gleder meg ikke til den dagen at legemiddeltilsynet får opp øynene for f.eks. C-Vitamin og ser at effekten av vitaminet er målbart og effektivt og at de bestemmer seg for å kategorisere det som legemiddel. :eek:

Det er det allerede. Her er lista over legemiddel: Legemiddellisten (http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19991227-1565-0.html#2)
Både askorbinsyre, en del b-vitaminer og mineraler står på lista.

Vurdert muligheten for å få tak i lignende produkter i Norge? Fiskeolje er for eksempel ikke så vanskelig å få tak i. Heller ikke multivitamintilskudd.

Sondre
16-02-07, 11:46
Det er det allerede. Her er lista over legemiddel: Legemiddellisten (http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19991227-1565-0.html#2)
Både askorbinsyre, en del b-vitaminer og mineraler står på lista.

Vurdert muligheten for å få tak i lignende produkter i Norge? Fiskeolje er for eksempel ikke så vanskelig å få tak i. Heller ikke multivitamintilskudd.

Jeg tar allerede en god del tilskudd men det blir litt mye piller i lengden når jeg må ta ekstra doseringer for å komme opp på nivåene jeg ønsker å ligge på.

Ikke bare må jeg ta ekstra doseringer, det koster også ganske mye. Pr. idag tar jeg 29 piller om dagen og med disse nye produktene kunne jeg redusert antallet og kostnadene.

Jeg regner ikke med det er ulovlig å ta med seg slike produkter inn til Norge for personlig bruk, det er jo ikke ulovlige (dop) stoffer, men legemiddel.

Solan
16-02-07, 12:42
Det du trenger er vitaminer med etiketter som sier at du bare skal ta en milli-teskje om dagen, eller noe slikt. De vurderer oppgitt dagsdose, ikke hva som faktisk er oppi.

Eksempel: C-vitaminpulver. Står det på esken at anbefalt dosering er 5g/dag, får du ikke importere den. Står det derimot på esken at anbefalt dosering er 60g/dag, får du importere.

Ex: Multivitaminformler med 12 tabletter per dag. Går garantert langt uttafor norske grenser. Men om etiketten hadde sagt 1 tablett per dag, og det havnet nnenfor norske grenser, så har du lov til å importere, selv om du nå kommer til å ta 12 tabletter om dagen.

Har du printer? Skal du til USA i egen høye person? Kan du kjøpe lim? Det er nok forbudt å råde deg til å bryte loven, men du virker oppegående nok til å skjønne hva man gjør når man møter dumme lover.

Sondre
16-02-07, 12:58
Det du trenger er vitaminer med etiketter som sier at du bare skal ta en milli-teskje om dagen, eller noe slikt. De vurderer oppgitt dagsdose, ikke hva som faktisk er oppi.

Eksempel: C-vitaminpulver. Står det på esken at anbefalt dosering er 5g/dag, får du ikke importere den. Står det derimot på esken at anbefalt dosering er 60g/dag, får du importere.

Ex: Multivitaminformler med 12 tabletter per dag. Går garantert langt uttafor norske grenser. Men om etiketten hadde sagt 1 tablett per dag, og det havnet nnenfor norske grenser, så har du lov til å importere, selv om du nå kommer til å ta 12 tabletter om dagen.

Har du printer? Skal du til USA i egen høye person? Kan du kjøpe lim? Det er nok forbudt å råde deg til å bryte loven, men du virker oppegående nok til å skjønne hva man gjør når man møter dumme lover.

Hehe, gode forslag :)

Har vært i kontakt med Legemiddelverket og sjekket litt. Import av legemiddel via post kan gjøres med 3 mnd doseringer fra EØS land. Personlig import i håndbagasjen fra EØS land kan man ta 1 års dosering. Personlig import fra andre land kan man ta med 3 mnd dosering.

Det virker litt håpløst at det skal fungere slik at ting som har effekt men ikke er farlig skal klassifisere som legemiddel og dermed blir ulovlig å importere til personlig bruk.

Dette er kun et virkemiddel for å beskytte legemiddel-industrien sine inntekter og videre undertrykkelse av fattige og U-land.

themonk
16-02-07, 13:20
Dette er kun et virkemiddel for å beskytte legemiddel-industrien sine inntekter

Der traff du nok spikeren på hodet. Big Pharma. Flotte greier.