View Full Version : Metformin


Albertine
30-05-04, 23:42
Bare et bittelite spørsmål: Har noen av dere fått dosering av metformin mens dere er i ketose? Hva sier legen til det?

MHM
30-05-04, 23:49
Kommer litt an på insulinnivået ditt. De fleste mener at det ikke er nødvendig å ta metformin under ketose, da ketosen i seg selv senker insulinet så mye. Men det er heller ikke farlig å ta metforminen. :)

nalana
27-08-04, 02:23
...kan man forvente hvis man begynner med Metformin. Var hos legen i dag, og han var enig i at det var sannsynlig at jeg hadde PSOC, så jeg skal ta prøver, og muligens begynne med metformin. I den forbindelse er jeg spent på hva denne medisinen kommer til å forandre på. Går man fortere ned i vekt, blir sinnsstemningen bedre hvis man er mye nedfor?

Hadde vært fint om noen med erfaring kunne skrive litt om hva de merket forskjell på når de begynte med metformin.

MHM
27-08-04, 10:33
Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget.... :D
Noen andre effekter kan du ikke regne med (på humør o.l.).

Noen får mageknip eller diaré den første tiden med metformin, så det er viktig å trappe opp pent. Men for de fleste går dette over i løpet av noen dager eller uker.

Hvis du er deperimert i tillegg, så ville jeg ha diskutert det med legen.
Lykke til Nalana!

nalana
27-08-04, 12:28
Regner med at mesteparten av slike tilleggsproblemer forsvinner etter hvert som jeg klarer å gå ned i vekt. Eller i hvert fall blir mindre. Får ikke tatt prøvene før mandag om en og en halv uke, da jeg skal ut å reise først.