View Full Version : Hjelp! Sjarken!
Noen som har prøvd de fiskeproduktene fra merket Sjarken?
Så de på Rimi i sted, og fristelsen ble for stor, så nå sitter jeg her med 4 steinbitkarbonader og vet ikke helt om jeg skal "tørre" å spise dem...
Det er nemlig tapiokastivelse i, og jeg vet jo at dette ikke er det helt store.
Ellers så inneholder de fisk, vann, eggehviter, hvitløk, purreløk, løk, rapsolje og krydder.
De inneholder
Protein:8.3 g
Karbohydrat:7,8 g
Fett:6,7 g
Noen som har en formening om disse kan spises med god samvittighet på mitt Lindberg'ish kosthold? Tenkte med salat, tomat og kesam til, som lunch.
For dere som teller karber: Så at de hadde noen (dyre! 49 kr for 4 stk, men de var store da) laks/ørret-karbonader i samme merket som så helt utrolig gode ut også, og der var det under 2 karber pr 100 gram.
Kjøpte ikke dem da jeg skal ha laks til middag i dag, så det ble litt voldsomt.
Søren, har ikke rimi her på bøgda... Ellers skulle jeg løpt og kjøpt laks/ørret-karbonader.... For DET er GODT!!!!:D
Så jo ikke så ille ut de da, ikke for Lindbergere iallefall. Tror nok du kan spise dem innimellom, ja.
Greit å ha som alternativ dersom man feks blir matlei, for de var GOOOODE :sikle:
He he ... Med den overskrifta lurte jeg på om du hadde blitt fisker og var i havsnød ... :p
He he ... Med den overskrifta lurte jeg på om du hadde blitt fisker og var i havsnød ... :p
Stusset litt jeg og, Her opp har vi uttrykket "å lense sjarken" så jeg var litt spent på hva denne tråden handlet om.
Hihi, ja jeg håpte den overskriften ville få litt oppmerksomhet :D
Photobscura
01-03-07, 17:49
Hepp, denne er god, og selvgjort er velgjort (selv om den strengt tatt burde ligge på oppskriftforumet:))
Laksekarbonader (til ca femten passe store karbiser)
1 kg fersk laksefilet uten skinn
1 1/2 ss finrevet chalottenløk
1 egg
1/2 dl grovhakket fersk dill
1/2 ss salt
Kverna pepper etter smaaag
Hakk opptinte laksefileter grovt, og rør det i hop med løk, egg, dill, salt og pepper. Form små laksekarbonader i ønsket mengde.
Brun laksekarbonaderne i smør, ca 1/2 min på hver side.
Nå har du to valg, du kan kjøle dem av og legge dem i en pose i fryseren og steke opp igjen senere, eller du kan helle stekefettet over dem, og steke dem i en ildfast form i ca tre minutter, snu dem og stek et par minutter til.
Dette er en moderert versjon av pappas fiskekaker, har ikke prøvd den, men er den halvparten så god som min fars, så er det til å dø for :sikle:
Jeg sjekka forresten karbeinnholdet. Uten dill ligger den på 1,6 gram karber pr 100 gram. Dill fant jeg ikke på Mat På Data, men litt uforståelig snikk snakk på nettet. Kom fram til at dill har en del karber i seg men veier lite, så en halv desiliter fordelt på over en kilo karbonademasse tror jeg ikke utgjør mye, så enjoy:D
De laksekarbonadene skal prøves!!! :sikle:
Photobscura
01-03-07, 19:57
De laksekarbonadene skal prøves!!! :sikle:
Kult! Gi meg tilbakemelding, skal snart prøve dem selv nemlig!
Men jeg tror ingenting slår pappas originale med røye eller sik, da:D
Kult! Gi meg tilbakemelding, skal snart prøve dem selv nemlig!
Men jeg tror ingenting slår pappas originale med røye eller sik, da:D
Skal lage de mandag... Da er det fiskedag her i huset... :D Da skal du få tilbakemelding :)
Photobscura
03-03-07, 20:06
Skal lage de mandag... Da er det fiskedag her i huset... :D Da skal du få tilbakemelding :)
Jeg har prøvd dem nå! Lagde til middag i går, veldig bra:):sikle:
Men jeg anbefaler å øke salt- og løkmengden for å få litt mer smak. Tror jeg skal prøve enda litt mer krydder neste gang, eksperimentere litt så og si! Hvitløk, timian gressløk, sånne ting tror jeg kan gjøre seg. Det som er fint med oppskrifta er jo at man kan eskperimentere litt, bruke andre fiskesorter enn laks og sånn.
En annen ting er at jeg tror det kan lønne seg å mose fisken godt, litt mer enn bare grovt assa, jeg mener, de hang fint sammen, men det hadde bare gjort seg bedre tror jeg.
Trodde jeg hadde funnet noe NYTT for oss karbotellere i dag jeg... men etter å søkt meg frem kom jeg til denne tråden ;)
Har nemlig kjøpt sjarken fiskeburgere i dag.... 1,8 karb pr 100 g... DET er jo til å leve med. Syns den var god også, men prisen, 130 kr kiloen er i drøyeste laget syns jeg... men får gå innimellom :)
Hepp, denne er god, og selvgjort er velgjort (selv om den strengt tatt burde ligge på oppskriftforumet:))
Laksekarbonader (til ca femten passe store karbiser)
1 kg fersk laksefilet uten skinn
1 1/2 ss finrevet chalottenløk
1 egg
1/2 dl grovhakket fersk dill
1/2 ss salt
Kverna pepper etter smaaag
Hakk opptinte laksefileter grovt, og rør det i hop med løk, egg, dill, salt og pepper. Form små laksekarbonader i ønsket mengde.
Brun laksekarbonaderne i smør, ca 1/2 min på hver side.
Nå har du to valg, du kan kjøle dem av og legge dem i en pose i fryseren og steke opp igjen senere, eller du kan helle stekefettet over dem, og steke dem i en ildfast form i ca tre minutter, snu dem og stek et par minutter til.
Dette er en moderert versjon av pappas fiskekaker, har ikke prøvd den, men er den halvparten så god som min fars, så er det til å dø for :sikle:
Jeg sjekka forresten karbeinnholdet. Uten dill ligger den på 1,6 gram karber pr 100 gram. Dill fant jeg ikke på Mat På Data, men litt uforståelig snikk snakk på nettet. Kom fram til at dill har en del karber i seg men veier lite, så en halv desiliter fordelt på over en kilo karbonademasse tror jeg ikke utgjør mye, så enjoy:D
Mmmm:sikle: Disse skal jeg prøve,blir ikke nå til tirsdag, men neste, har fiskedag på tirsdager...
ada-emilie
18-05-10, 18:53
Endelig en oppskrift jeg leter etter. Takk photo...! Tror jeg skal ta et egg til oppi og tilsette hvitløk. Litt soyamelk kanskje? Pynte med persille. Jammi!:)
Nå har jeg lagd laksekakene for andre gang, første gang bare finhakket jeg, denne gangen brukte jeg stavmikser. Jeg ble skuffa! Den gode smaken jeg husker fra første gang jeg lagde dem var ikke der ... de smakte liksom altfor mye laks :cool: Tror det er bedre å finhakke :ja: Og så tror jeg at jeg hadde i spinat forrige gang. Spinat og laks er et superpar etter min mening :)
... men de smakte ikke verre enn at tre stykker gled ned på høykant i en sulten hals da :D
Brukte for øvrig 1/2 kg laks, ett egg, 1 liten finhakket løk, litt fiskesaus, dill og gressløk pluss salt og pepper. De hang bra sammen og jeg trengte ikke steke dem noe ekstra i ovnen heller. Det var muligens på grunn av at laksen var malt.
ada-emilie
25-05-10, 22:03
Brukte du ett egg til så mange gram den første gangen også? Jeg synes ett egg til 400 gram fisk var helt minimum for å få den gode smaken. Og det er forskjell på eggstørrelsen også, husk på.
Tja, tenkte vel heller at ett egg var i overkant til 1/2 kg siden det er ett egg til 1 kg i oppskriften. Brukte nok ett egg sist også ja, men husker ikke hvor mye fisk jeg hadde i. Tror ikke det var mindre enn 1/2 kg i alle fall. Syntes det ble ganske vått med det ene egget, som vel var middels stort (står M/L på pakka). Trodde egentlig det var for bindingsmiddel-effekten man hadde i egg, har ikke tenkt på at det kan gi god smak. Men det kan det jo sikkert, mest eggeplommen kanskje? Man kan jo evt ha i mer plomme og kutte ut en hvitte.
Men jeg tror likevel at jeg prøver å finhakke neste gang altså. For jeg synes å huske at de ble veldig gode forrige gang :)
ada-emilie
26-05-10, 17:46
For smakens skyld ja. Ellers blir det bare fisk, ikke fiskekaker.En plomme til,ja, det hørtes godt ut.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.