View Full Version : Ostekarbonader, kjempegode!

Gerd
01-03-07, 13:01
I dag laget jeg noen aldelesen herlige karbonader med SMAK!
( og bare 1,36 karb pr stk)

Gerds ostekarbis

500g kjøttdeig
1dl kremfløte
25g ketolyse bakemix
1 god ts salt
pepper, revet muskat, god slump tørka basilikum
1 egg
100g ost i småbiter

Blandes godt til en seig masse. Ha i ostebitene til slutt.
Stekes på begge sider i godt med smør på god varme.
Serveres med blomkål/brokkoli surra i smør og en god salat.

NAM NAM :D

Pipp
13-03-07, 07:43
disse var kjempegode..jeg byttet ut kremfløten med melk jeg da....litt mere tilpasset min filosofi..... :D

Mamseboms
11-04-07, 18:28
Kan man bruke noe annet enn ketolyse bakemiks tro? :cool:

lokkebiff
11-04-07, 18:41

Jeg bruker Atkins bakemix eller vege fuel, eller det jeg har i skapet. Resultatet blir like FANTASTISK!!!! naaaammmmmmm.....:sikle:

Iset
11-04-07, 18:42
Disse høres fantastiske ut! Må snart få laget disse og ostelasagnen til Hyper.

Bell
11-04-07, 19:05
MMM,ja. De høres veeldig gode ut :sikle: Alltid moro med nye oppskrifter.
-Og ostelasagnen er yammmmmmmi-yammmmmmi!!

Mamseboms
11-04-07, 19:49
Jeg bruker Atkins bakemix eller vege fuel, eller det jeg har i skapet. Resultatet blir like FANTASTISK!!!! naaaammmmmmm.....:sikle:

Stilig... da må de testes ut :) Tusen takk for svar :)

lokkebiff
11-04-07, 20:23
Stilig... da må de testes ut :) Tusen takk for svar :)

Vær-så-god og lykke til!!:klem:

De er altså bare helt NYYYYDELIGE!!!!:ja:

jorang
12-04-07, 15:42
Gerd - du glemte å si hvor mange karbonader det ble av denne oppskriften - eller er det jeg som har oversett det?

Gerd
12-04-07, 16:12
Gerd - du glemte å si hvor mange karbonader det ble av denne oppskriften - eller er det jeg som har oversett det?

Det husker jeg ikke gitt... Men jeg lagde de som store kjøttkaker, omtrent 2 toppa ss pr karbis... :) Skal lage de i morra, skal telle da...

Anne
12-04-07, 16:40
Det spørs om det brukes som bindemiddel eller for smakens skyld kanskje?

Hvis det er som bindemiddel, kan det hende du ikke trenger å bruke noe, iom det er både egg, fløte og ost i. Kan hende det holder. Verdt å prøve...Har stekt vanlige karbonader uten annet bindemiddel enn egg og fløte, og det gikk veldig fint.

Noe annet hvis det er for smakens skyld selvsagt.

De høres kjempegode ut, Gerd. Har aldri brukt ost i karbonader, men det skal jeg prøve. Liker jo ostepølse:o

Gerd
12-04-07, 16:44
Det er som bindemiddel ja, og kan sikkert utelates.

De er kjempegode... :D

Tuppen
12-04-07, 17:03
de er nyyyydelige :D og ikke minst mettende!

Carisma
12-04-07, 19:54
. Har aldri brukt ost i karbonader, men det skal jeg prøve.

Blir vel som om man vrenger en cheeseburger, der har man jo osten utenpå karbisen... :p

mertan80
12-04-07, 23:46
disse var jaggu meg gode ja...lagde til til middag i dag..nam nam..samboer og ungene syntes det var kjempegodt:D

så takk for oppskriften:)

Gerd
13-04-07, 17:21
Jeg lagde 6 stooore karbiser av 500 gram kjøttdeig i dag.

Utelot bakemixen, de ble nok litt løsere, så neste gang tar jeg bakemix i. :)

lokkebiff
13-04-07, 17:30
Jeg lagde 6 stooore karbiser av 500 gram kjøttdeig i dag.

Og jeg fikk 16 små kjøttboller av 500 gram.

Nena
13-04-07, 22:59
Hadde disse til middag i dag - falt i smak hos alle! Så de blir nok et fast innslag framover - takk Gerd :klem:!

Anne
14-04-07, 19:42
Takk, Gerd. Fint du testa. Fint å vite:)

Isalien
16-04-07, 18:20
Klar til å steike disse! :)

Iset
18-04-07, 23:52
Tror jeg skal prøve meg på disse i morgen, men jeg skal ha revet ost i istedetfor biter. Håper det blir like bra.

lokkebiff
18-04-07, 23:59
Tror jeg skal prøve meg på disse i morgen, men jeg skal ha revet ost i istedetfor biter. Håper det blir like bra.

Det gode med disse er jo nettopp osteBITENE, synes nå iallefall jeg da....

NYYYYDELIG!!!! :sikle:

Iset
18-04-07, 23:59
Hehe okei da har jeg heller biter i. :)

MorStine
05-06-07, 15:08
Skal prøve disse i dag, men har ikke muskat. Prøver for det jeg da... Hørtes DIGG ut!

Gerd
30-08-07, 21:43
Tilsett et fedd hvitløk i deigen... DET ble godt det :sikle:

Iset
30-08-07, 22:16
Bare ett fedd? Jeg pleier å ha 5-6 fedd i. :fnis:

Gerd
30-08-07, 22:22
Bare ett fedd? Jeg pleier å ha 5-6 fedd i. :fnis:

5-6 fedd til 500g kjøttdeig??? Blir ikke det mye hvitløkssmak da? Jeg syns 1 fedd hever smaken uten at det blir for mye hvitløkssmak... :)

Brimstone
31-08-07, 05:56
Jeg lagde disse med muggost... å himlande du :hungry:

Brukte ikke bakemix da jeg ikke har det, men knuste sprøstekt baconsvor (med kjevle... gubben ga meg skråblikk og holdt seg i bakgrunnen, hvorfor det mon tru :p)

Baconsvoren blir nesten som brødsmuler og funka fint som bindemiddel. Eneste problemet med disse er at gubben, som ikke lever lavkarbo, gnafsa i seg de jeg hadde tenkt å ha til lunsj dagen etter. Han maser stadig at jeg må lage flere :p

Iset
31-08-07, 07:57
5-6 fedd til 500g kjøttdeig??? Blir ikke det mye hvitløkssmak da? Jeg syns 1 fedd hever smaken uten at det blir for mye hvitløkssmak... :)

Jo mer jo bedre. :D 5 fedd er passe for min mann, 6 fedd er passe for meg. 1 fedd smaker absolutt ingenting, synes jeg. Jeg må minst ha 3, men det er også litt lite. Jeg hadde 10 fedd i en lasagne en gang, det ble for mye for min mann men jeg elsket det. Men så bruker jeg jo 5-6 fedd hvitløk hver eneste dag, omtrent. :hvitløkselsker:

lokkebiff
31-08-07, 08:03
Brukte ikke bakemix da jeg ikke har det, men knuste sprøstekt baconsvor (med kjevle... gubben ga meg skråblikk og holdt seg i bakgrunnen, hvorfor det mon tru :p)

Eneste problemet med disse er at gubben, som ikke lever lavkarbo, gnafsa i seg de jeg hadde tenkt å ha til lunsj dagen etter.
:lol: :lol: :lol:

Kanutten
04-01-08, 20:43
Vil JBK gjøre samme nytta som bakemixen??? Det blir jo ofte brukt som bindemiddel i andre ferdigkjøpte varer har jeg sett.

Gerd
04-01-08, 21:09
Vil JBK gjøre samme nytta som bakemixen??? Det blir jo ofte brukt som bindemiddel i andre ferdigkjøpte varer har jeg sett.

Har ikke prøvd det, men det går sikkert det :ja:

Gi tilbakemelding viss du prøver da :D

Kanutten
05-01-08, 15:20
Lagde burgerne med JBK, det gikk kjempefint! De hang godt sammen.

Jeg hadde oppi: 1 ss chilipasta, 1 ss hvirløkspasta, 1 ss ingefærpasta og 50 gr mozarella.

Nyyydlig!! :sikle:

Tuuusen takk for oppskrifta!

Selma
05-01-08, 17:00
Lagde burgerne med JBK, det gikk kjempefint! De hang godt sammen.

Jeg hadde oppi: 1 ss chilipasta, 1 ss hvirløkspasta, 1 ss ingefærpasta og 50 gr mozarella.

Nyyydlig!! :sikle:

Tuuusen takk for oppskrifta!

Hvor mye JBK hadde du oppi da? Tenkte jeg skulle prøve disse, men har ikke bakemiks.

Kanutten
05-01-08, 17:24
Hvor mye JBK hadde du oppi da? Tenkte jeg skulle prøve disse, men har ikke bakemiks.
1 ss av det også :lol:

lillestine
05-01-08, 17:55
Hei!
Spiller det noen rolle om du bruker bittelitt potetmel/ vanlig mel da? Det blir jo mange karbonader og lite karbohydrater pr karbonade?? Spør fordi jeg fikk en nydelig oppskrift for litt siden, og ikke har lyst å ofre den :-)

MorStine
22-01-08, 14:40
Jeg tredobler oppskriften her. Men oppdaget at jeg bare har 45 gr bakemix igjen, det skal bare fungere som bindemiddel så det går vel bra? eller hva tror dere. Har både JBKM og Himaize, bør jeg bruke noe av det eller bare gå for det lille jeg har med bakemix?

Står og skal i gang med maten nå, håper noen kloke lavkarboer ser dette og svarer meg fort;)

Gerd
22-01-08, 14:57
Jeg ville tatt i litt JBK. Har laga de en gang uten bakemix, og da ramla de fra hverandre :)

MorStine
22-01-08, 16:54
Jeg ville tatt i litt JBK. Har laga de en gang uten bakemix, og da ramla de fra hverandre :)
Lagde med bare det lille av bakemix og det gikk kjempefint, de ble bare helt perfekte, også så gode:sikle:

Takk for oppskrift Gerd!

Madamim
18-04-08, 20:39
Ypperlig oppskrift, jeg har hamstret kjøttdeig på tilbud og må klekke ut noe å bruke dem til :) Kanskje en kan ha både bacon og ost i? Eller jalapenos ost i kanskje...

Gerd
18-04-08, 20:46
Ypperlig oppskrift, jeg har hamstret kjøttdeig på tilbud og må klekke ut noe å bruke dem til :) Kanskje en kan ha både bacon og ost i? Eller jalapenos ost i kanskje...

Sånne karbonader kan man bruke det meste i tror jeg :D
Da blir det forskjellig smak :)

timich
06-05-08, 17:58
Åh, disse så gode ut - må prøves i morgen!! Hva har dere som tilbehør?

Smultsmurfen
21-01-09, 18:02
Supergode!!!!:D
Jeg hadde ikke oppi ost, men hadde cheddarost på toppen :) Lagde hamburger med oopsie-lapper i topp og bunn! Nam-nam!!! :sikle:

Aphrodithe
21-01-09, 18:13
Denne skal prøves!!! Høres veldig godt ut!