View Full Version : Helt ny her inne ...


Prinsessa
06-03-07, 09:39
Hei

Vil først og fremst takke for et flott forum:)

Så vil jeg si at jeg også har lest boka til Skaldemann. Har også begynt å legge om til dette kostholdet.

Jeg har i mange år slitt med vekta. Har gått ned 60 kg en gang før, på ca 10 grete roede kurs . Fikk mageplastikk....helt mislykka sådan, og holdt meg vel nede i vekta kanskje tre fire mnd, før 10 kilo sakte men sikkert krøp oppover igjen.. Blei så gravid med tvillinger ......30 kilo opp igjen, og de siste 20 har bare sneket seg på.
Prøvde ett grete Roede kurs, men der har de jo atter en gang forandret kuren, , til faktisk å spise mere brød....gikk ned kanskje 2 kilo på 8 uker, konstant sulten... og synes dette var fryktelig umotiverende.....

Så så jeg denne boka fra Skaldemann og tenkte, tja .. hvorfor ikke prøve. Jeg har jo ikke noe å tape.

Så jeg prøver virkelig. Har prøvet i en uke nå, søtsuget har gitt seg betraktelig, og jeg er mye mindre sulten enn før. Spiser, oksekjøtt, fet fisk, egg,svinekjøtt ( koteletter, stekeflesk osv,) reker, Avocado, smør, helfet ost, og bittelitt kremfløte i teen.

Vekta har hverken gått opp eller ned.

Prøver å spise variert, og ikke for mye mat , men akkurat passe. Prøver å bruke litt tid når jeg spiser.

Håper at det skjer noe innen 4 5- uker :) Så kanskje motivasjonen blir enda bedre.

Hilsen Prinsessa....

Gerd
06-03-07, 09:42
Hei Prinsessa og velkommen hit!!

Dette klarer du!!!

Forumet er et supert samfunn!!!:D

Lykke til!!! :)

Gir
06-03-07, 11:23
Velkommen :klem:

Photobscura
06-03-07, 11:29
Hei og velkommen:)
Hvor lenge har du holdt på?
Kroppen trenger ofte litt tid på å justere seg, tømme karbolagrene (glukose) og å sette over til fettforbrenning! Og noen ganger vil den tviholde på det "gode" gamle brennstoffet, inntil den forstår at fett er et bedre brennstoff.
Skaldeman er etter hva jeg har hørt genialt for de som skal ta av mye!

Drikk masse vann, og lykke til!

bluVelvet
06-03-07, 11:53
Velkommen hit Prinsessa!

Prinsessa
06-03-07, 13:54
Hei og velkommen:)
Hvor lenge har du holdt på?
Kroppen trenger ofte litt tid på å justere seg, tømme karbolagrene (glukose) og å sette over til fettforbrenning! Og noen ganger vil den tviholde på det "gode" gamle brennstoffet, inntil den forstår at fett er et bedre brennstoff.
Skaldeman er etter hva jeg har hørt genialt for de som skal ta av mye!

Drikk masse vann, og lykke til!


Tusen takk for svar!
Jeg har ikke holdt på lenge med dette lavkarbo opplegget er helt i startfasen, så jeg regner med at jeg har noen harde uker foran meg når alle glukoselager er tømt...

Men det er virkelig en utfordring med å finne mat som ikke er sukret synes nå jeg da. Det er jo stivelse/ sukker i omtrent alt jeg finner, tilogmed den "kokte" skinka jeg kjøpte på butikken, der hadde de tilsatt druesukker av alle ting.. blei forbannet må jeg innrømme.

Skal ned ca 60 kilo for å nå målet mitt. Har klart det før, så jeg skal prøve å klare det igjen.

Jeg er vel det man kan kaller en klassisk jojo slanker....men nå er jeg bare så utrolig lei av det.

Vann... ja jeg prøver å drikke mye, men er ikke så flink... er glad i te.. så jeg får jo litt der...

Hilsen Prinsessa

stinasol
06-03-07, 14:22
velkommen og lykke til... :)

Photobscura
06-03-07, 15:19
Tusen takk for svar!
Jeg har ikke holdt på lenge med dette lavkarbo opplegget er helt i startfasen, så jeg regner med at jeg har noen harde uker foran meg når alle glukoselager er tømt...

Men det er virkelig en utfordring med å finne mat som ikke er sukret synes nå jeg da. Det er jo stivelse/ sukker i omtrent alt jeg finner, tilogmed den "kokte" skinka jeg kjøpte på butikken, der hadde de tilsatt druesukker av alle ting.. blei forbannet må jeg innrømme.

Skal ned ca 60 kilo for å nå målet mitt. Har klart det før, så jeg skal prøve å klare det igjen.

Jeg er vel det man kan kaller en klassisk jojo slanker....men nå er jeg bare så utrolig lei av det.

Vann... ja jeg prøver å drikke mye, men er ikke så flink... er glad i te.. så jeg får jo litt der...

Hilsen Prinsessa
Det som er så fint med lavkarbodietter (synes i alle fall jeg) er at i motsetning til de fleste andre måter å slanke seg på, så holder du deg mett hele dagen, kroppen får aldri en sjanse til å bremse ned på forbrenninga på grunn av sult! Dette er en stoor fordel!
Det er vel grunnen til at så mange blir jojo-slankere, man er rett og slett ikke tilfreds på menyene som er i de klassiske diettene, og går lett tilbake til "gamle synder" etter endt mål.

Om du ser litt nøyere etter i butikkene, og kikker litt mer på de mer rene matvarene, så har du mye å velge mellom, du har egg, fisk (fileter og hele fisker), rent kjøtt (biff, koteletter, farse), de grønnsakene med minst mulig karbo (brokkoli, spinat, blomkål). Og så videre.

Jeg vet ikke hundre prosent hva Skaldeman anbefaler, men det er snakk om mest mulig rene produkter, som de jeg nevnte ovenfor, samt smør, fløte, rømme og ost. Og minst mulig grønt i starten. Det jeg vet.
Og seksti kilo er vel ikke langt unna det Skaldeman selv gikk ned, så da vet du jo at det funker! At man tror på det, mener jeg er essensiellt!
I starten kan det virke litt umulig å forstå hva man skal spise, men om du kikker litt rundt på oppskrifter her på forumet så kan du få masse inspirasjon av de herligste retter!
Når man stenger noen dører åpnes det nye:)

Når det gjelder te, så husk på at te med koffein er vanndrivende, og da må man drikke mer vann.
Jeg har alltid en vannflaske i veska, på skrivebordet, i kjøleskapet, på den måten går jeg aldri tom!

Brimstone
06-03-07, 23:12
Hei og velkommen hit! Ikke tenk for mye på vekta, men skaff deg målebånd. Selv om du ikke har gått ned, så kan det hende du har krympa!!! :D

Photobscura
06-03-07, 23:46
Hei og velkommen hit! Ikke tenk for mye på vekta, men skaff deg målebånd. Selv om du ikke har gått ned, så kan det hende du har krympa!!! :D
Signerer der! Jeg måler meg kun! Har tynn beinbygning, og dårlig med muskler, dermed blir vekta veldig misvisende i forhold til hvor mye jeg skal ned.

monkey
07-03-07, 10:43
Prinsessa - ser att du spiser avokado... det skulle jeg nog vara lite forsiktig med det då det är en slags frukt och jag har hørt flere som har problem med avokado. I teet skulle jag ha en sked kokosolja (Cocosa virgin kjøpes på helsekosten). Har du prøvet skaldemanbiffene? De er kjempegode. Jag spiser Skaldeman og starter hver dag med 1/2 pkt bacon, 2 ägg m lite fløte, en kopp the m cocosa. Det håller mig mett fram til lunch og lenger..

Photobscura
07-03-07, 10:54
Er litt enig med monkey her, men samtidig så er avocado en frukt med modifikajsoner, vil jeg si, akkurat som tomat. Det inneholder langt mindre sukkerarter enn det man vanligvis tenker på som frukt; epler, appelsiner etc..
Men om du skal gå på Skaldeman så husk på at inntaket av vegetabilsk kost skal være begrenset, og når du begynner å nå målet kan du spise mer av den sorten for å bremse på vektnedgangen.
Skaldemans eneste restriksjon på grønnsaker om du ser stort på det, er rotfrukt, altså alt som vokser under jorden, eksempekvis poteter og gulerot.

Avocado er forresten en utmerket fettkilde. Men til og med på Atkins skal man begrense seg til max en halv avocado pr dag på induksjon (fase 1 av 4).

Prinsessa
07-03-07, 11:09
Er litt enig med monkey her, men samtidig så er avocado en frukt med modifikajsoner, vil jeg si, akkurat som tomat. Det inneholder langt mindre sukkerarter enn det man vanligvis tenker på som frukt; epler, appelsiner etc..
Men om du skal gå på Skaldeman så husk på at inntaket av vegetabilsk kost skal være begrenset, og når du begynner å nå målet kan du spise mer av den sorten for å bremse på vektnedgangen.
Skaldemans eneste restriksjon på grønnsaker om du ser stort på det, er rotfrukt, altså alt som vokser under jorden, eksempekvis poteter og gulerot.

Avocado er forresten en utmerket fettkilde. Men til og med på Atkins skal man begrense seg til max en halv avocado pr dag på induksjon (fase 1 av 4).


Ok takk for tips om avocado..bare lurer...i følge denne tabellen er det jo ganske lite karbos ?? mye fett.. som ikke er bearbeidet slik som andre oljer osv?? Blir bare litt usikker.

Avocado

Calories in 100g of avocado
Calories
190.0kcal
Carbohydrate
1.9g
Protein
1.9g
Fat
19.5g
Fibre
3.4g
Alcohol
0.0g

Calories in an avocado pear (145g): 275kcal

Prinsessa
07-03-07, 11:13
Prinsessa - ser att du spiser avokado... det skulle jeg nog vara lite forsiktig med det då det är en slags frukt och jag har hørt flere som har problem med avokado. I teet skulle jag ha en sked kokosolja (Cocosa virgin kjøpes på helsekosten). Har du prøvet skaldemanbiffene? De er kjempegode. Jag spiser Skaldeman og starter hver dag med 1/2 pkt bacon, 2 ägg m lite fløte, en kopp the m cocosa. Det håller mig mett fram til lunch og lenger..


Hei, har ikke prøvet skaldemanbiffene..tenker du da på kjøttkakene?

Takk for tips :)

Hilsen Prinssessa

Prinsessa
07-03-07, 11:17
Hei og velkommen hit! Ikke tenk for mye på vekta, men skaff deg målebånd. Selv om du ikke har gått ned, så kan det hende du har krympa!!! :D


Målebånd er skaffet inn:)

Prøver ikke å fokuserer på vekta for mye. Går ut i fra en vekt jeg hadde ved juletider, så får jeg se hvor mye jeg har gått ned innen neste jul. Prøver å tenke langsiktig.

Veier godt over 100..og da mener jeg godt over... så det er en god del igjen før jeg når målet på rundt 65-70 kg. Er 168 cm...

Photobscura
07-03-07, 11:23
Ja, nå ble jeg litt usikker på det med avocado, sjekka litt rundt i trådene her, og Skaldeman selv sier visst ingenting om avocado annet enn at han spiser det i blant.

Jeg selv har såvidt gått inn i fase to på Atkins, og kan nå spise en hel om dagen.
På den annen side så er avocado svært mettende i forhold til annet vegatarisk for.
Sammen med en toeggsomelett til frokost blir jeg rimelit mett.
Men les litt mer i boka hans, du, så får du nok mer svar!

Men en ting å være obs på er at det finnes to typer. Den sunneste er heldigvis den som er vanglist.
Se opp for litt mindre avocadotyper med et mye mer glatt skall, og større sten.
Denne har visst en del mer karbo i seg!

monkey
07-03-07, 11:39
Hei, har ikke prøvet skaldemanbiffene..tenker du da på kjøttkakene?

Takk for tips :)

Hilsen Prinssessa


Ja -jag minns inte vad de kallas i den norska boken - men kjøttkaker låter riktigt, de han gör när han äter "fakrir" dvs till frukost, lunch og middag. Det gjør ikke jeg, men gjør en stor sats og frys in. På de svenska forumen kallas de Bantarbiffar...
Tyvärr finns inte ren svinefarse å kjøpe i norske butikker, men jag brukar ta en tur til Strömstad emellanåt för å bunkre farse og bacon

berit
11-03-07, 12:07
Hei, jeg er også helt ny 3dg erfaring. Synes det merkes på humør/psyke allerede, har ikke turt å veie/måle meg. Redd de psykiske virkn. å se elendigheita, men vet slik omtrent. Håper du også kjenner noen positive virkninger etterhvert. Jeg har lagt deg på vennelisten min og vil gjerne samarbeide med deg. ;-))

tertit
13-03-07, 15:35
jeg har holdt på med lavkarbo og fett nå i snart ett år, har gått ned 20 av de 30 kg jeg ønsker å gå ned. Jeg syns dette forumet er alletiders fordi vi her kan treffe likesinnede. Andre "slankeforum" driver bare med lavkalori og snakker bare om "sprekkene" sine.... Her gir man gode råd og oppskrifter og real oppmuntring, det liker jeg! takk til dere alle sammen!

Prinsessa
13-04-07, 09:43
Heisann

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne å svart:)

Går fortsatt på lavkarbo:) Og det virker! Sakte men sikkert går det nedover.

Jeg er så fornøyd. Er aldri sugen på sukker, og ikke så bjørnesulten som jeg bestandig var før. Spiser når jeg føler for det. Noen ganger er det bare 2 ganger om dagen, andre ganger er det tre. Drikker ikke lettbrus lengre, men forsøker å være flink å drikker kun vann og farris, og te med en dæsj fløte i.

Jeg bestemte meg for å begynne et "nytt liv" på julaften. Så før jeg begynte med lavkarbo, så gikk jeg ned 6 kg, på sultemegihjel megamasse karbo ikkenoefett greteroedeinspirert diett, så lestejeg om lavkarbo, og skaldermann, så tenkte jeg at jeg skuile prøve det, og nå har jeg jaggu gått ned snart 9 kilo til. Og da har jeg ikke vært sulten , jeg har ikke mistet masse hår( noe som jeg har gjort før), og jeg har rett og slett vært mye mere energirik!

Håper suksessen fortsetter!

Lykke til alle sammen
Hilsen Prinsessa

Nillomien
13-04-07, 10:33
Så flott=)
Gratulerer så mye med å klare gå ned så mye=) Flinke deg alså..
:D

Alyssa
13-04-07, 11:30
Så supert, Prinsessa! Gratulerer kjempemasse :heia:

Gerd
13-04-07, 16:56
:heia: Gratulerer kjempemasse :heia:

ssskaldeman
16-04-07, 12:21
Heisann

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne å svart:)

Går fortsatt på lavkarbo:) Og det virker! Sakte men sikkert går det nedover.

Jeg er så fornøyd. Er aldri sugen på sukker, og ikke så bjørnesulten som jeg bestandig var før. Spiser når jeg føler for det. Noen ganger er det bare 2 ganger om dagen, andre ganger er det tre. Drikker ikke lettbrus lengre, men forsøker å være flink å drikker kun vann og farris, og te med en dæsj fløte i.
(snip)


Härligt att läsa! Så ska man göra och så ska det kännas!

Jag har levt så här i fem år nu och inte vara hungrig en enda gång. För mig är det viktigt att inte vara hungrig. Jag sover djupt och jag vaknar pigg. Varje dag känns som ett nytt äventyr. Tänk att få uppleva detta när man fyllt 65!

Sten Sture
-Som nu måste dra mig tillbaka till mitt bokmanus. Vi ses igen i maj!

Prinsessa
19-04-07, 09:25
Härligt att läsa! Så ska man göra och så ska det kännas!

Jag har levt så här i fem år nu och inte vara hungrig en enda gång. För mig är det viktigt att inte vara hungrig. Jag sover djupt och jag vaknar pigg. Varje dag känns som ett nytt äventyr. Tänk att få uppleva detta när man fyllt 65!

Sten Sture
-Som nu måste dra mig tillbaka till mitt bokmanus. Vi ses igen i maj!

Tusen takk for svar! Det er virkelig en inspirasjon å ha lest boka di og hvor flink du har vært!

Jeg føler at jeg har kommet inn i en rytme nå. Spiser to kanskje tre måltider per dag, og føler at det holder for meg. Så lenge man tror på at dette går, og man står i mot karbohydratpresset, så går man ned i vekt, samma hva andre sier!!!

Hilsen Prinsessa

janmesi
19-04-07, 14:57
Lykke til, prinsessa!

Husk at Skaldeman er ingen "kur", men et livsstilsvalg.

Once a Skaldeman, always a Skaldeman.

Prinsessa
20-04-07, 09:10
Lykke til, prinsessa!

Husk at Skaldeman er ingen "kur", men et livsstilsvalg.

Once a Skaldeman, always a Skaldeman.

Ja det er sant det du sier der! Jeg har aldri tidligere klart å gå ned i vekt selv uten å gå på enten Grete Roede Kurs eller lignende, derfor er jeg bare så stolt over at jeg nå er inne i en så god rytme.

For det første så sulter jeg ikke, og for det andre så raser kiloene. En gang må det jo stoppe opp. Men denne uka har det gått nedover med 0.2 kg i døgnet. Det er jo helt vilt spør du meg, og jeg vet jo at det ikke er bra å gå ned for mye på en gang, men jeg kan ikke noe for det altså.

Jeg spiser både nøtter og ost og meieriprodukter+ litt grønnsaker innimellom og deretter prøver jeg å variere med fet fisk, kjøtt, flesk, lam, kylling osv osv..og ikke mindst egg, omeletter med salami og ost.. til frokost. Passer meg ypperlig::) :) Stekeflesk knasker jeg uten dårlig samvittighet.

Alt dette er jo et helt nytt mønster å tenke i, og det blir nok en livvstil til slutt. Kanskje jeg alltid må være forsiktig med karbohydratene.

Jeg tror nemlig at kroppen min er ekstrem følsom for karbohydrater. Før når jeg gikk på Sulte meg i hjel Grete Roede kurs, gikk jeg ned hele 60 kg. Men jaggu hadde ikke 30 av dem sneket seg på innen et år. Og da var det ikke sånn at jeg tok helt av med maten heller. Blei så gravid, og jaggu slang ikke de 30 kg som var igjen seg på da også.... så da var 10 Grete roede kurs gått rett ned i da.....

Derfor er jeg så glad for at jeg har funnet ut hvorfor jeg legger så fort på meg!!! Leve lavkarbo!! Hipp hipp hurra!!

Hilsen Prinsessa