View Full Version : Jeg utfordrer dere!


Albertine
04-06-04, 09:39
Drikker du nok vann?
Nå er det sommer og varmt, og væskebehovet er større enn noen gang. Det anbefales å drikke minst åtte glass vann om dagen, men om sommeren trenger vi mer. Hvor mye drikker du i dag? Klarer du å øke inntaket?

Jeg har som mål å drikke 3,5 liter vann pr. dag. Noen ganger klarer jeg det, andre ganger blir det litt mindre. Jeg holder tellinga ved å bruke en 0,6 l flaske, der jeg har festet seks gummistrikk. For hver gang jeg tømmer flaska flytter jeg et strikk fra toppen av flaska til bunnen, og når alle strikkene er nede har jeg nådd målet (pluss en dl...).

Vannutfordringen er herved presentert! Men husk, kaffe, te, saft og brus teller ikke, bare vann. Fortell hvor mye du drikker!

Nille
04-06-04, 11:15
Det var kjempelurt med de strikkene !! :) :D :)

Jeg har en 5 dl flaske på jobben. Når jeg kommer på jobb fyller jeg den og et glass som tar 3 dl. Som regel fyller jeg flasken minst 3 ganger i løpet av et skift (8-9 timer) . Hjemme har jeg en karaffel som tar 8 dl. Jeg fyller den når jeg kommer hjem og har som mål å fylle den ytterligere 2 ganger utover kvelden. I tillegg har jeg et stort glass på 3,5 dl som fylles og drikkes med alle kosttilskuddene om morgenen + et glass til til Oregano oljen - morgen og kveld ( :eek: Oooops den glemte jeg i morges !!!! *shit*)

Hvor mye vann blir dette da ? Hm.... *teller på fingrene* - Ja Minst 4 liter, nesten 5 liter til dagen....Jøss ante ikke at det var SÅ mye !!

Skal innrømme at det ser litt annerledes ut når jeg jobber kveldsskift. Drikker det samme på jobb, men hjemme på formiddagen går det max 1 - 1,5 karaffel - altså ca. 3.5 liter.

I helgen - hvis jeg går på golfbanen har jeg bare med meg 5 dl flaske. Egentlig burde jeg hatt med meg enda mer, men siden det ikke er toalett på hvert utslagssted...... Etter 7 hull må jeg omtrent stå med beina i kors når jeg slår ut for ikke å tisse i buksa. Etter 9 hull løper jeg til doen og forsinker de jeg går med. Skulle jeg drikke mer vil ingen spille med meg. Og der er LANGT til doen !!

Om sommeren drikker jeg alltid masse vann...... Har ikke regna på det. Men den med strikkene skal benyttes nå i sommer. Takk for god ide !!

*glubb* *glubb*

Jeg skal måle og holde vannregnskap en stund, bare for moro skyld !! :p
Siden jeg skjelden eller aldri drikker noe annet enn vann blir det ikke vanskelig !

Maz
04-06-04, 16:35
***lister meg flau ut av denne diskusjonen med målsetning om å skjerpe meg***

Fedonisten
04-06-04, 17:31
.......tror jeg følger etter Maz jeg........ Ingen som har sett meg på denne tråden vel? Jeg bare sier at jeg ikke har sett'n jeg...... :rodme:

karbonegro
04-06-04, 21:47
Hei jenter,

Det er ikke bra å overdrive vanninntaket. Ei veninne av meg ble nylig vannforgiftet etter å ha drukket alt for mye i løpet av en dag. Personlig forstår jeg ikke hvordan hun klarte å tvinge i seg slike mengder, men når du er ekstremt blond er vel ingenting umulig.

HP
04-06-04, 22:05
Hei jenter,

Det er ikke bra å overdrive vanninntaket. Ei veninne av meg ble nylig vannforgiftet etter å ha drukket alt for mye i løpet av en dag. Personlig forstår jeg ikke hvordan hun klarte å tvinge i seg slike mengder, men når du er ekstremt blond er vel ingenting umulig.
Hei karbonegro! Velkommen til oss!

Det er viktig å trikke masse vann når du er i ketose, rett og slett fordi væskebehovet er mye høyere... :snill: Så 2,5 liter er på en måte et minimun... :p

Når det gjelder mitt vanninntak, så er nok ikke det egnet for noe drikke konkurranse, men jeg ligger sånn rundt 2-2,5 liter daglig... Vann er godt, drikker ikke no annet! :D

litajenta
04-06-04, 22:11
Du er så goe :)

MHM
04-06-04, 22:20
Det er ikke bra å overdrive vanninntaket. Ei veninne av meg ble nylig vannforgiftet etter å ha drukket alt for mye i løpet av en dag.
Enig med karbonegro om å ikke overdrive. Det er visst den vanligste selvmordsmåten blant leger: Vannforgiftning. Det er jo derfor noen dør av Ecstacy - fordi de drikker seg ihjel. Jeg vet imidlertid ikke hvor mye som skal til for å dø.
Men dersom man ikke er i ketose, det ikke er spesielt varmt og man ikke mosjonerer spesielt mye, hvor mye vann trenger man da? Jeg er ikke tilhenger av at man bør drikke flere liter jeg. Tenk på i Steinalderen; gikk de rundt og pælmet vann hele dagen?

En liten brannfakkel kanskje.... :_plystre:

litajenta
04-06-04, 22:23
Prøver å få i meg 2 liter for jeg ammer, men det blir litt PepsiMax også :(

karbonegro
05-06-04, 00:57
Hei karbonegro! Velkommen til oss!
Når det gjelder mitt vanninntak, så er nok ikke det egnet for noe drikke konkurranse, men jeg ligger sånn rundt 2-2,5 liter daglig... Vann er godt, drikker ikke no annet! :D

Jeg antar det er en vanesak å klare å drikke så mye vann. Personlig får jeg i meg væske i form av Coke Light, kaffe og av og til en burk Farris. Ordinært vann er rett og slett vanskelig å trøkke inn i kjeften når det finnes andre mer velsmakende (og lett tilgjengelige) flytende lavkarbo-substanser å læske strupen med.

HP
05-06-04, 01:12
Det er en vanesak... og det er en velværesak... kaffe og cola kan ikke erstatte vann, det er 2 drikker som stjeler like mye væske som de tilfører... :eek:

Så å si alle "ubehagene" ved å være i ketose går bort om du drikker nok vann!

magdalena
05-06-04, 17:37
Jeg drikker ca 3 liter vann om dagen.Hender jeg drikker et par glass brus i måneden,men det var ikke noe problem å kutte ut den daglige drikkingen.Fikk masse isninger av brus,og det og tannpine er ikke behagelig.Er nok kullsyren som har etset vekk tannemaljen:eek:

Vann med sitron,appelsin og lime skiver i er bare knall!:p

Albertine
05-06-04, 19:06
Hei jenter,

Det er ikke bra å overdrive vanninntaket. Ei veninne av meg ble nylig vannforgiftet etter å ha drukket alt for mye i løpet av en dag. Personlig forstår jeg ikke hvordan hun klarte å tvinge i seg slike mengder, men når du er ekstremt blond er vel ingenting umulig.
Hovedtanken bak innlegget mitt var å få tak i de som ikke drikker vann i løpet av dagen. Vann er den aller beste tørstedrikken, ikke lettbrus eller kaffe. Vi trenger vann, og man bør drikke en god del i løpet av dagen for å kompensere for væsketap. De som er flinke til å drikke mye gjør det de vet er bra for kroppen, og trenger ingen utfordring. For det er vel ingen som drikker seg til døde av tre liter vann om dagen.

Nille
06-06-04, 19:18
Jeg antar det er en vanesak å klare å drikke så mye vann. Personlig får jeg i meg væske i form av Coke Light, kaffe og av og til en burk Farris. Ordinært vann er rett og slett vanskelig å trøkke inn i kjeften når det finnes andre mer velsmakende (og lett tilgjengelige) flytende lavkarbo-substanser å læske strupen med.
Ja, det er en vanesak å drikke mye vann. Det er også ganske sunt ! Men altfor mye av det god kan goså være galt. Uansett om det er vann eller andre ting. Du skal drikke innmari mye vann på kort tid for å bli vannforgiftet. Sprer du et vanninntak på 2-5 liter utover hele dagen er det på ingen måte noen fare. Hvis du derimot trener hardt og så hiver innpå et par tre liter på en gang...ja da er du i trøbbel...og også passe dum.

Du går på Atkins står det på siden her...... Hm.... Teknisk sett gjør du ikke det. Da regner jeg med at du er en av dem som IKKE har lest boka. Det ville jeg virkelig anbefale deg å gjøre. Mye kjekk info der. I boka står det bl.a.:

hvorfor det er viktig å drikke mye vann når du går på Atkins
hvor mye vann du bør drikke - når og hvordan
hvorfor det ikke er farlig å drikke mye vann
hvorfor du ikke skal bytte ut vann/mineralvann (a la Farris) med Coke Light og kaffe
hvorfor Asparame søtede og koffein holdige varer ikke abefales idet hele tatt.
Du finner også en masse informasjon om hvordan du skal gjøre Atkins og hvorfor.

Før eller senere vil du kanskje som mange andre oppleve av vekta står bom stille. Det beste (og også det vanligste) rådet du vil få er:

Les boka (evt. en gang til) kutt ut cola light (kunstig søtstoff), koffein og DRIKK MER VANN !:)

Nille
10-06-04, 19:06
Ja.....???? :boxing: Skulle ingen diskutere med meg nå liksom.....????:forvirret
Da har jeg rett da ??? Eller ????:_plystre:

HP
10-06-04, 19:12
Hva skal en si på innlegget ditt da? :p

Iset
11-06-04, 11:40
Jeg antar det er en vanesak å klare å drikke så mye vann. Personlig får jeg i meg væske i form av Coke Light, kaffe og av og til en burk Farris. Ordinært vann er rett og slett vanskelig å trøkke inn i kjeften når det finnes andre mer velsmakende (og lett tilgjengelige) flytende lavkarbo-substanser å læske strupen med.

Oj du får faktisk IKKE i deg væske av cola light og kaffe.... De er vanndrivende og STJELER væske fra kroppen. Så du blir faktisk uttørret, ja det høres kanskje rart ut. Prøv å drikke mer farris evt, istedetfor kaffen iallefall. ;)

Hilsen Iset som også sliter med vanninntaket. Urk!

Begod
11-06-04, 12:40
Det er en vanesak... og det er en velværesak... kaffe og cola kan ikke erstatte vann, det er 2 drikker som stjeler like mye væske som de tilfører... :eek:

Så å si alle "ubehagene" ved å være i ketose går bort om du drikker nok vann!
Jeg får vel prøve å drikke mer vann og mindre kaffe da.:)