View Full Version : Trixies vaniljeiskrem


Trixie
04-04-07, 23:23
3 egg vispes til eggedosis, smak til med Splenda - ikke for søtt
3,3 dl fløte vispes til krem, tilsett vaniljefrø og litt vaniljesukker samt smak til med Splenda - ikke for søtt
Rør sammen og hell over i iskremmaskinen.

Vil man ha litt mer "eksklusiv" iskrem, så bruk bare eggeplommer. :)

Denne iskremen er basis for andre smaker, så prøv deg frem med forskjellige bær.

Forslag til sjokoladesaus: smelt 70 % sjokolade med litt fløte og smak til med Splenda. :)

Fant Splenda på tilbud i går. :p
Trixie :)

monki
05-04-07, 07:24
jeg har ikke is maskin:(

Grethe B
06-04-07, 15:09
Heisann!

Har ikke iskrem-maskin jeg heller, men det går helt fint likevel.
Bland sammen og tømm "røra" i en form,sett i fryseren.
Pass på å rør i den i blandt, til den fryser til:)

monki
06-04-07, 15:10
ååå men da må jeg lage det i morgen.jeg har bare natreen

monki
11-04-07, 14:00
må jeg ha i vanilje frø og vanilje sukker? jeg har ikke det :(

Trixie
11-04-07, 14:04
må jeg ha i vanilje frø og vanilje sukker? jeg har ikke det :(
Da bli det ikke vaniljeis. :) Ha oppi bær istedet, men der er jeg usikker på mengdene. Sammenlign med andre oppskrifter på nettet for sammenligning. :)
Trixie :)

Iset
11-04-07, 15:08
Jeg pleier å ha i enten sitrondråper (nydelig) eller knuste Atkins-barer. Blir skikkelig "cookies 'n cream-iskrem".

Photobscura
18-05-07, 17:53
Jeg skal lage denne i dag, men kaffe i:D

donjuanwannabe
19-05-07, 20:17
Jeg har prøvd å lage hjemmelaget is uten ismaskin flere ganger (sikkert 5 ganger minst) men hver gang blir det iskrystaller og jeg må kaste den. Selv om jeg har rørt hvert 20. min!!

Hvorfor får alle til dette og ikke jeg!!? :)

Trixie
20-05-07, 14:24
Jeg har prøvd å lage hjemmelaget is uten ismaskin flere ganger (sikkert 5 ganger minst) men hver gang blir det iskrystaller og jeg må kaste den. Selv om jeg har rørt hvert 20. min!!

Hvorfor får alle til dette og ikke jeg!!? :)
Har aldri laget iskrem uten maskin så ikke vet jeg hvorfor du ikke får det til. Eneste forslaget jeg kan komme på er å røre oftere. Men, ikke rør så fort at du får luftbobler i den som kansje kondenserer.
Trixie :)

Smula
25-06-07, 11:41
Vil bare legge til at det er også helt nydelig hvis man hakker opp en halv plate Freias Premium Dark og blander oppi. :p

Jeg har ikke ismaskin, men jeg har latt blandingen stå i frysen en times tid. Da er den frossen På sidene og i bunnen, men midten er fremdeles myk. Dersom man tar og blander den kraftig sammen da, får man en slik McFlurry-konsistens på den.
Uber-smaskens!!

Trixie
25-06-07, 12:21
Åååh! Yummi! :D

tech
25-06-07, 13:28
tilsett vaniljefrø og litt vaniljesukkerKan man ikke bruke dråper av vaniljeessens istedet? Vet ikke om det blir mindre karber men.

Smula
25-06-07, 13:58
Jeg har brukt vaniljeessens, det blir deilig smak av det også.

...hvor får man egentlig kjøpt vaniljestang? I vanlig matvarebutikker? Må innrømme jeg aldri har vært på jakt etter det før.

Photobscura
26-06-07, 09:40
Jeg har brukt vaniljeessens, det blir deilig smak av det også.

...hvor får man egentlig kjøpt vaniljestang? I vanlig matvarebutikker? Må innrømme jeg aldri har vært på jakt etter det før.
Det skal stå sammen med krydder, du får kjøpt det på pose. Jeg har i alle fall sett det i de fleste dagligvarehandler. Men sannsynsligheten er vel enda større om du går på butikker av typen Meny, Ica, Ultra etc. Og innvandrersjapper.

Trixie
26-06-07, 12:32
Vaniljestang har jeg sett i lang og tynn plast/glass-hylse festet på papp, plassert sammen med krydder.
Trixie :)

Smula
26-06-07, 14:08
Mmm - da blir det Aksjon Meny så snart som mulig. Har bare hørt masse herlige ting om vaniljestang, så det må prøves. :p

Trixie
26-06-07, 14:11
Et lite tips:
Hvis man lar hele stangen ligge i væske/pulver så ikke kast stangen etterpå, den kan ofte brukes flere ganger. :)
Ikke i is da. :D
Trixie :)

Siss1
26-06-07, 15:58
Hei!
Nå har jeg gått til innkjøp av fløte, egg, vaniljeessens og splenda! Skal prøve meg på is! Man må vel ikke ha vaniljestang i eller??
Har ikke ismaskin, prøver å gjøre det som dere har skrevet inn her, røre innimellom og håpe det beste.....! Og så har jeg et lite spørsmål; jeg er veldig glad i taco, men tacopulveret inneholder ganske mye karbo. Er det noe annet jeg kan krydre kjøttdeigen med for å få god, sterk smak? Tacopulveret er ekstremt godt synes jeg, men er redd jeg går ut av ketolyse hvis jeg spiser det.....

Smula
27-06-07, 09:47
Et lite tips:
Hvis man lar hele stangen ligge i væske/pulver så ikke kast stangen etterpå, den kan ofte brukes flere ganger. :)
Ikke i is da. :D
Trixie :)

Aha - man kan ta en Jamie! :)
Altså... på Jamie Oliver så jeg en gang at han stappa stanga ned i sukkerburken, så avsatte det vanilje på sukkeret.
Man kan kanskje gjøre det samme med strøsukkettene?


Siss1, ang. tacospørsmålet:
Kjøp tacosaus og bland rett i kjøttdeigen. Den fra First Price har minst karbohydrater.

SusieBlues
15-03-08, 17:35
Oj, denne var god!
Brukte fløte, kakaopulver, flytende søtstoff og eggeplommer!
Nam!

Mosepjusk
15-03-08, 17:51
Hørtes veldig godt ut - må prøves i påska!

Impulsiw
20-03-08, 21:56
Damn at jeg ikke så denne linken før! har to butter med kremfløte stående som har gått ut på dato :( MEN dette skal prøves...i morgo den dag!!

norwegiana
22-05-08, 18:27
Ble litt forvirret...hele eggene eller bare plommene?

Iset
22-05-08, 18:55
Ble litt forvirret...hele eggene eller bare plommene?


Vel, det står jo:


Vil man ha litt mer "eksklusiv" iskrem, så bruk bare eggeplommer. :)



Så da kan man vel velge, går jeg ut fra. I oppskriften har hun brukt hele egg. Jeg bruker alltid kun plommene, synes det blir best. :)

norwegiana
22-05-08, 19:51
Hjelp, jeg så det og slettet posten min av den grunn!!???
Beklager, men trodde den var slettet.

Iset
22-05-08, 19:53
Hehehe sånn skjer. :lol:

Forresten (har skrevet det et annet sted også) pleier jeg å ha 3 plater gelatin i ismassen før jeg fryser den ned, da blir den ikke hard og krystallisert, man slipper å røre i iskremen underveis og den smelter ikke på bordet. :D

bumblebee83
17-08-10, 17:47
Må man bruke splenda?

Frusetruse
07-10-10, 00:40
Må man bruke splenda?
Nei jeg brukte ikke splenda da jeg lagde... Jeg brukte forresten kakao pulver i,den ble veeeldig god :p