View Full Version : Trenger råd / hjelp av dere erfarne!


litajenta
07-06-04, 22:01
Jeg har jo holdt meg unna karbohydrater i ca 1 måned nå og tar av! Har noen småsprekker innimellom, men det går greit å komme på sporet igjen.

Følger mitt eget opplegg, men har Fedon sin bok. Og håper å snappe opp litt av dere :)

Men det jeg lurer på er:

1: Har utrolig med luft i magen, noe jeg ikke har vært plaget av før jeg starta dette...hva kommer det av da?

2: Jeg får innimellom noe som jeg vil definere som nærmest "føling", skjelving, svette og skikkelig kvalme...

Anyone?

MHM
07-06-04, 23:00
Hei litajenta!

Luft i magen kan komme av veldig mye rart. Spiser du noe nå som du ikke gjorde tidligere? For eksempel sukkerfritt godis....?

Når det gjelder dine symptomer, så høres det ut som for lavt eller fallende blodsukker. Antakelig kommer det hvis det har gått lang tid fra forrige måltid, at forrige måltid var for spinkelt, at du spiser for lite generelt, eller etter en sprekk. Stemmer dette? Hvis blodsukkeret går for lavt, eller faller for fort, vil kroppen skille ut noen motreguleringshormoner (glukagon, adrenalin, veksthormon og kortisol). Særlig adrenalin gir akutte reaksjoner, som skjelving, kaldsvetting, tomhet, aggresjon m.m. Kjennes det omtrent som etter at du har blitt skremt av noe? (Bare at da går det raskere over). En siste måte å teste om det har noe med lavt/fallende blodsukker å gjøre, er om det går bort dersom du spiser noe søtt....

Lykke til med din forsking på deg selv! Du driver nå med en kjempeviktig jobb - du kjenner etter! :D

HP
07-06-04, 23:01
Luft i magen: Spiser du sukkeralkoholer? Maltitol?

"Føling": Høres ut som karboabstinenser/blodsukkersvingninger... Er du i ketose? Hvilken diett følger du?

Løsningen er nok å spise masse grønnt og drikke nok vann, men litt mer info hadde vært greit - som hva du spiser. :snill:

litajenta
08-06-04, 00:16
Dere er suverene! Takk for svar så langt :)

Skal vi se:

Jeg spiser, sånn ca:
Frokost: 1 joplat 1,1% yougert, 1 kopp te med to sukketter i/pittelitt melk, og gjerne to riskaker med skinke.

Lunsj: tre riskaker med skinke, eller 2 pumpernikkel med cottage cheeese og lett-syltetøy. Te m/sukett og pittelitt melk i. Vann + to-tre glass Pepsi-max..

Middag: salat med 2 egg+skinke. + et eple. Eller en biff eller kylling med salat. Drikke som ved lunsj.

Kvelds: Pepsi Max, og et par riskaker med noe skinke og ost på...

Hver morgen: 1Spektro kosttilskudd, + 1krom, + 1B total, + 2kjempenattlysolje, +1Sink

litajenta
08-06-04, 00:19
Hva er å være i ketose? Hva er maltitol?

litajenta
08-06-04, 00:21
Ja, det går over når jeg spiser noe!

MHM
08-06-04, 00:22
Hva er å være i ketose? Hva er maltitol?
Disse spørsmålene over kan HP svare på, det var han som brukte ordene... :p
Jeg ville bare kommentere riskakene dine i all hast jeg....Ohlala! De har høy glykemisk indeks, og forårsaker raskt blodsukkerfall. Ikke rart du har "føling"!
Men jeg har ikke tid til å gi andre eksempler akkurat nå. Snok rundt på oppskriftssidene så lenge!

litajenta
08-06-04, 00:25
oi, så jeg kan ikke ha riskaker, vel det sier seg vel selv. Det er jo RIS...SØREN KLYPE!

litajenta
09-06-04, 00:02
hp?

HP
09-06-04, 00:28
hp?Jeg er syk jeg... :snill: Men et kjapt svar kan jeg vel lire av meg...

Ketose er en tilstand der kroppen forbrenner fett som energi (lipolyse), avfallstoffene etter denne forbrenningsprosessen heter ketoner, og derved ketose. De fleste av oss kommer i ketose om vi spiser gjevnt under 30g karbohydrat daglig. Om du følger induksjonsfasen til Atkins, så vil du være i ketose etter 2-3 dager. (Atkins bruker forøvrig ordet Lipolyse (fettforbrenning) i stedet for ordet ketose, fordi det lett kan forveksles med mindre heldige tilstander som ketabolsk diabetes)

Reglene for induksjonen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270)
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419)
Maltitol er et sukkeralkohol, som brukes i produksjon av "sukkerfrie" søtsaker. Sukkeralkoholer er naturlige, men de opptrer ikke i naturen i den formen som vi finner dem i sjokoladene og dropsene... :p Sukkeralkoholer har vist seg å ha en lakserde effekt. Luft i magen, og eksplosjoner på potten... ;) Hvor mye som skal til er individuelt.

Anne
09-06-04, 12:33
Jeg er syk jeg... :snill:
Huff da...staaaakars HP...Synd på synd på...trøste trøste:klem:

HP
09-06-04, 12:50
Huff da...staaaakars HP...Synd på synd på...trøste trøste:klem:
Takk! :snill:

Men idag har jeg bestemt meg for å være frisk! :D

Anne
09-06-04, 13:02
Takk! :snill:

Men idag har jeg bestemt meg for å være frisk! :D:D Så fint....kjekt å bare kunne bestemme seg for noe da...:)

litajenta
09-06-04, 23:40
TUSEN TAKK for svar, HP!

Og tankens kraft er enorm, så har du bestemt deg for å bli frisk, blir du det!

:klem:

HP
10-06-04, 00:50
TUSEN TAKK for svar, HP!

Og tankens kraft er enorm, så har du bestemt deg for å bli frisk, blir du det!

:klem:Der har du helt rett litajenta!

Men det var desverre bare en knapp flertallsavgjørelse idag... Myyyyye bedre idag, men manglet siste biten... For morgendagen derimot, er avgjørelsen enstemmig! :D