View Full Version : Testemonials - Skaldeman


janmesi
10-04-07, 10:54
Hei alle sammen - håper dere har hatt en fin påske.
Skaldemans bok skal relanseres i en pocketutgave, og jeg vil svært gjerne ha testemonials, sitater, eksempler eller lignende fra brukere på lavkarbo som har fulgt et Skaldeman-opplegg (mer eller mindre) med vellykkede resultater. (Altså sannhetsvitner!)

Send meg gjerne en PM - beste hilsen Jan m.

"Så flott at du gir barna godteri på lørdagene. Fortsett med det!"
(VGs vektklubbs løsning på sukkerforbruket.)

janmesi
11-04-07, 09:28
her er en fra Dagbladets debattsider (saken om steinalderkost for diabetikere)

"Har brukt Skaldeman sin oppskrift i 7 uker nå og det eneste jeg kan si et rungene posetivt hurra. Jeg er 42 år og mann, med en BMI på over 30, og jeg har prøvd all verdens dietter uten noen som helst for for gode resultater, masse mosjon har også vert ingrediens i noen av diettene, men ingenting fungerte før nå. Så de som kritiserer Skaldemann og hans likesinnede vet ikke hva de gjør, dette er den eneste form for slakekur som VIRKELIG funker. Sukkersuget forsvant etter en uke, og nå tenker jeg ikke på det engang. Vekta går jevnt og trutt nedover, blodverdiene er blitt normale, blodtrykket har gått ned, og livet ser lyst ut på alle måter. Legen min sier han ikke sjønner hvorfor alt skal "normalisere" med så mye fett i kosten som jeg stapper i meg, dette bare beviser hvor mye uvitenhet det er blant enkelte. Hilsen en positiv slanker."

... noe slikt! Haaper paa svar! /// Jan

lokkebiff
11-04-07, 09:52
Da jeg staret min slanking for snart 2 år siden, valgte jeg Atkins/Ketolyse som filosofer.

Jeg hadde hverken hørt om Skaldeman, eller andre lavkarbo-filosofer på denne tiden.

MEN! Jeg har forstått nå i ettertid at det var kanskje mer Skaldemans filosofi jeg fulgte i begynnelsen, da jeg liker å være litt ekstrem (der Atkins sa opp mot 20 g KH, valgte jeg å redusere KH til nærmere 0)

Så de første 3 mnd levde jeg kun på kjøtt, kjøtt og mere kjøtt! Jeg unnet meg av og til grønnsaker, som kos, men dette var meget sjeldent.

Iløpet av denne tiden raste jeg ned i vekt (-24kilo), samtidig som energien raste opp. Fysikken ble bedre, ryggsmertene avtok. Blodsukkeret holdt seg stabilt, noe som resulterte i at søthungeren forsvant, og humøret holdt seg stabilt og myyye bedre. Og huden ble mye bedre.

Jeg har altså bare positive erfaringer med lavkarbo-kosthold, og jeg tror det var Skaldemans filosofi som hjalp meg de 3 første mnd. (uten at jeg DA visste det)

slaskalainen
11-04-07, 15:31
valgte jeg å redusere KH til nærmere 0)
Så de første 3 mnd levde jeg kun på kjøtt, kjøtt og mere kjøtt! Jeg unnet meg av og til grønnsaker, som kos, men dette var meget sjeldent.


Jøye meg - modig sagt. Bannbulle kommer nok......

Dr. Atkins / Dr. Ketolyse har en sterk fagligmedisinsk vurdering bak sine opplegg. Dette er selvsagt flott og trygt. Bra!

Skaldemannkurlignende vil være noe som hvem som helst nærmest ville gjøre ved kostomlegging og ønske om relativt raske og klare resultater. Da er det alt eller intet. En langt inne til skogs som har forstått at han bør ligge unna karbo - vil oftest nok være en som eter kun kjøtt - fisk - ost etc. uten grøntfor i alle fall i en lang periode. Uansett regnestykker og dommedagstrusler om dagsbehov og solformørkelse. Om ikke alle vil tro det, kan grønnsaker faktisk gi vektnedgangstopp - endog økning for noen.

Vi kan ikke si hvilken av kurene som er best. Det er det heller ingen hensikt i. Hvordan kroppen er og reagerer vil avgjøre - og ikke minst -
ens egen personlighet.

C'est la vie!

janmesi
11-04-07, 16:11
NB - Skaldeman er veldig opptatt av at hans opplegg ikke er en "kur". Det er et livsstilsvalg! Spiser man seg ned i vekt og til god helse med noe ala Skaldemans kosthold, betyr ikke det at man skal gå tilbake til start når man har nådd sin idealvekt ... :-)

lokkebiff
11-04-07, 16:24
Jeg holder iallefall vekta, nå snart 2 år etter start.

Jeg så imidlertid på opplegget som en kur til å begynne med, men innså fort at dette kom til å bli min nye livsstil, det måtte bli min nye livsstil. Dette fordi kroppen min fungerer best på lavkarbo, jeg føler meg rett og slett syk (på så mange måter) når jeg inntar KH.

slaskalainen
11-04-07, 22:46
NB - Skaldeman er veldig opptatt av at hans opplegg ikke er en "kur". Det er et livsstilsvalg! Spiser man seg ned i vekt og til god helse med noe ala Skaldemans kosthold, betyr ikke det at man skal gå tilbake til start når man har nådd sin idealvekt ... :-)

Skjønner poenget.

Ziggy
12-04-07, 09:07
Hei alle sammen - håper dere har hatt en fin påske.
Skaldemans bok skal relanseres i en pocketutgave, og jeg vil svært gjerne ha testemonials, sitater, eksempler eller lignende fra brukere på lavkarbo som har fulgt et Skaldeman-opplegg (mer eller mindre) med vellykkede resultater. (Altså sannhetsvitner!)

Send meg gjerne en PM - beste hilsen Jan m.

"Så flott at du gir barna godteri på lørdagene. Fortsett med det!"
(VGs vektklubbs løsning på sukkerforbruket.)

Hei Jan!

Nå tror jeg de fleste som fulgte Skaldemans opplegg den tiden han var her inne nå har gått over til andre kostholdsfilosofier som EAT, Atkins, Ketolyse, Lutz, Fedon osv, da både kontakten og oppfølgingen, slik f.eks. Torkil her inne gir de som følger Ketolysekuren, har vært bortimot fraværende.

De har gått over til andre kostholdsfilosofier, og fått støtte fra andre som har god erfaring og kjennskap til de andre kostholdsoppleggene, som f.eks. EAT-web når det gjelder EAT, Nille når det gjelder Atkins og Torkil når det gjelder Ketolyse.

Dette hadde som sagt sikkert vært noe annet om han hadde vært innom med jevne mellomrom slik som Torkil, som til tross for sitt arbeid som fastlege og egne slankekurs, webside og webshop er innom med jevne mellomrom og følger opp mange som følger hans kostanvisninger.

Så pr. i dag tror jeg faktisk ikke jeg har sett flere enn en 4-5 medlemmer som oppgir Skaldeman som sin kostholdsfilosofi her inne, desverre.

Om du skulle få få, om noen svar fra forumdeltagerene om deres erfaringer med Skaldemans spesifikke kostholdsopplegg som sådant, så tror jeg du finner mye av forklaringen her.

Men om du er ut etter generelle erfaringer med lavkarbokosthold, som ikke spesifikt er bundet opp mot Skaldemans kostholdsopplegg, ja så vil du nok finne mange her inne når det gjelder både Atkins, Ketolyse, Lutz, og EAT m.fl.

Uansett, lykke til!

.

Brimstone
12-04-07, 09:11
Ziggy har så evig rett. Jeg starta en tråd http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12139 nettopp på grunn av dette:)

ssskaldeman
16-04-07, 11:13
Hei Jan!
Dette hadde som sagt sikkert vært noe annet om han hadde vært innom med jevne mellomrom slik som Torkil, som til tross for sitt arbeid som fastlege og egne slankekurs, webside og webshop er innom med jevne mellomrom og følger opp mange som følger hans kostanvisninger.
.

Du har en bra poäng, Ziggy!

Jag är verksam i Sverige och fullt upptagen med tusentals svenska elever. Min tid har inte räckt till. Men det viktiga är att så många som möjligt äter en naturlig kost, med betoning på obehandlad animalisk mat. Gör man det så gör man rätt, oavsett vad metoden kallas.

Mitt eget bokskrivande har också fått ligga nere, eftersom jag varit så upptagen med denna ideella, personliga rådgivning. Men just nu skriver jag på min kvinnobok och planerna är att den ska komma på svenska i höst.

Jag kan väl passa på och komma med en personlig rapport. Jag mår alldeles utmärkt och mina hälsovärden blir bara bättre. För ett par år sen var jag färdig med mina fettförbränningsstudier. Då var det dags att gå vidare.

För mig var det ganska enkelt. Åt jag fett och kött gick jag ner i vikt. Plussade jasg på med rikligt med ovanjordgrönsaker höll jag vikten. TIllförde jag frukt gick jag upp.

Det senaste året har jag ägnat åt periodiska viktökningsförsök.Jag studerar fördelar och nackdelar med årstidsanpassade viktförändringar. Jag vill helt enkelt veta mer om det där med brunbjörnen och blåbären! Erfarenheterna är avsedda för min livsstilsbok som kommer 2009.

Under januari och februari i år åt jag några sharonfrukter om dagen och gav kroppen regelbundna fettlagringssignaler. Jag gick upp knappt två kilo i veckan i någon månad. Men denna gång hände något ovanligt. VIkten stannade på 89,5! Tidigare har jag tingats avbryta liknande försök för att inte gå upp obegränsat.

I klartext betyder detta att jag har sänkt min "Set Point" från tidigare 135, plus minus tio kg, till ca 85, plus minus fem kilo. Jag har alltså sänkt min Set Point med femtio kg på ungefär fem år. Det ser jag som en stor framgång.

Sten Sture

PS
Jag ska lämna mitt bokmanus den 10 maj. Därefter ska jag göra ett allvarligt försök att aktivera mig en smula på den här trevliga listan.

PS 2
Jag såg för övrigt några trevliga utdrag ur norska läkarjournaler någonstans. Men ni har kanske sett det redan?

- Pasienten har tidligere vært aktiv, men har nå gått over til rollen som husmor.

- Pasienten var i ferd med å løpe etter Briskebytrikken, da hun plutselig falt på kne foran domkirken.

- Det er sannsynlig at pasienten ikke kan bære ølkasser med fingeren så han sykemeldes i 2 uker.

Själv är jag särskilt förtjust i följande råd:
- Pasienten skal avholde seg fra alle former for seksuell aktivitet til jeg kan ta i mot henne.

/SSS

Brimstone
17-04-07, 04:02
Själv är jag särskilt förtjust i följande råd:
- Pasienten skal avholde seg fra alle former for seksuell aktivitet til jeg kan ta i mot henne.

/SSS

:lol::lol::lol:
Godt å se deg her igjen forresten!!

ZonkTheBear
18-04-07, 10:05
Hei, alle sammen.

Jeg er ny her på forumet men jeg har kjørt Skaldeman siden november i fjor etter å ha hørt ham i en radiodebatt der han kom med de mest fornuftige kostholdsuttalelser jeg har hørt på lenge.

Jeg må bare si at etter å ha lest boka hans og fulgt hans kostråd har jeg fått en helt ny helse!

Hadde tidligere blodtrykk på 155/105, kolesterol på 7,1 og 30kg for mye (er 2m lang og det blir en del å dra på). Etter 5 mndr med Skaldeman har jeg gått ned 16 kg, blodtrykk på 120/75 og kolesterol på 4,9. Legen min sier at han aldri hadde trodd dette kunne fungere men oppmuntret meg til å fortsette (!) siden det gir så gode helsemessige gevinster.

I tillegg til det som kan måles så føler jeg meg i mye bedre form. Selv om jeg har trimmet jevnlig i flere år er det først nå jeg også ser resultater på vekten.

De siste 3-4 ukene har vekten stått stille og jeg lurer på om jeg skal prøve en av Skaldemans "kunstige somre" for å fyre i gang fettforbrenningen igjen. Er det noen andre her som har erfaring med et så langt "platå" og hvordan man kan komme forbi dette? Det føles litt trasig når det plutselig stopper helt opp selv om jeg vet at det er mer "å ta av". Jeg følger Skaldemans råd om å ikke spise for lite :D men heller ikke for mye...

Ellers vil jeg takke for et veldig interessant forum som jeg vil komme tilbake til mange ganger og jeg vil ønske lykke til til alle som er i gang med å få bedre helse!

Helt til slutt:

Mange takk til Sten Sture Skaldeman som tør å si det mange ikke tør. Ser frem til flere innlegg fra deg!

Mvh
ZonkTheBear


http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wj1M14y/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wj1M14y/)

janmesi
19-04-07, 11:02
Hei Jan!

Nå tror jeg de fleste som fulgte Skaldemans opplegg den tiden han var her inne nå har gått over til andre kostholdsfilosofier som EAT, Atkins, Ketolyse, Lutz, Fedon osv, da både kontakten og oppfølgingen, slik f.eks. Torkil her inne gir de som følger Ketolysekuren, har vært bortimot fraværende.

Vi må jo alle finne den "stien" og fliosofien som passer best, we are all on the same side!

De har gått over til andre kostholdsfilosofier, og fått støtte fra andre som har god erfaring og kjennskap til de andre kostholdsoppleggene, som f.eks. EAT-web når det gjelder EAT, Nille når det gjelder Atkins og Torkil når det gjelder Ketolyse.

Dette hadde som sagt sikkert vært noe annet om han hadde vært innom med jevne mellomrom slik som Torkil, som til tross for sitt arbeid som fastlege og egne slankekurs, webside og webshop er innom med jevne mellomrom og følger opp mange som følger hans kostanvisninger.

Så pr. i dag tror jeg faktisk ikke jeg har sett flere enn en 4-5 medlemmer som oppgir Skaldeman som sin kostholdsfilosofi her inne, desverre.


Om du skulle få få, om noen svar fra forumdeltagerene om deres erfaringer med Skaldemans spesifikke kostholdsopplegg som sådant, så tror jeg du finner mye av forklaringen her.

Men om du er ut etter generelle erfaringer med lavkarbokosthold, som ikke spesifikt er bundet opp mot Skaldemans kostholdsopplegg, ja så vil du nok finne mange her inne når det gjelder både Atkins, Ketolyse, Lutz, og EAT m.fl.

Generelle erfaringer er interessant - men jeg har fått 3-4 gode sitater nå, men jeg kan trenge et par til ... Jobber med saken!

Uansett, lykke til!

.
Takk

lokkebiff
09-11-07, 15:33
Hei Jan!!

Ville bare takke for en kjempeflott bokpakke!!
Jeg hadde helt glemt av denne, så overraskelsen var stor, og gleden likeså!! :)

Tusen takk!! :)

Klem fra Benedikte

niisin
10-11-07, 13:51
Jeg fulger skaldeman nå, og det gir resultater! Jeg er bare 15 år, veldig vanskelig å holde seg til noe som dette når man bor i en liten bygd og alle på skolen ser ut som store spørsmålstegn når jeg kommer i kantina med Ziggylapper, skinke og ost som eneste mat. Men jeg er sterk og jeg klarer å holde meg til dette. Det er HARDT skal jeg si, men det funker. Og det viser resultater. Etter å ha levd på kjøtt, kjøtt og mer kjøtt og litt grønnsaker og salat så har jeg på 6 uker gått ned 7 kilo! Det er ikke så veldig mye, men ganger man 6 uker med 4 så er det jo oppe i 25 kilo hvis jeg forsetter på samme måte!!
Så jeg er bevis på at skaldeman funker og jeg har ikke tenkt å skifte kosholdsfilosofi med det samme!

-Nina 15år

Veggpryd
11-11-07, 02:51
Det er virkelig bra niisin! Du har all grunn til å være stolt! :) Det er visst lettere å gå ned i vekt når man er ung - men det er ikke alltid like lett i praksis i den aldern. Spiser du fett også?

Stinen
11-11-07, 10:44
Jeg fulger skaldeman nå, og det gir resultater! Jeg er bare 15 år, veldig vanskelig å holde seg til noe som dette når man bor i en liten bygd og alle på skolen ser ut som store spørsmålstegn når jeg kommer i kantina med Ziggylapper, skinke og ost som eneste mat. Men jeg er sterk og jeg klarer å holde meg til dette. Det er HARDT skal jeg si, men det funker. Og det viser resultater. Etter å ha levd på kjøtt, kjøtt og mer kjøtt og litt grønnsaker og salat så har jeg på 6 uker gått ned 7 kilo! Det er ikke så veldig mye, men ganger man 6 uker med 4 så er det jo oppe i 25 kilo hvis jeg forsetter på samme måte!!
Så jeg er bevis på at skaldeman funker og jeg har ikke tenkt å skifte kosholdsfilosofi med det samme!

-Nina 15år

Off.., merker sykepleieren i meg våkner til liv når du sier at du bare er 15 år. Min første tanke er at 15 åringer ikke bør slanke seg., men samtidig så vet jeg jo ikke noe om behovet ditt for å gå ned i vekt. Det er tiltross for alder likevel fint at du gjennomfører det på en måte som garanterer at du får i deg det kroppen trenger av næringsstoffer og opprettholder stoffskiftet... og ikke bruker ekstramvarianter som jeg desverre ser mye av i min jobb som fører til langvarig sykdom i stede!
Håper du blir fulgt opp av voksenpersoner på dette prosjektet og at du spiser grønsaker til alt kjøttet! Det er viktig med grønnsaker!
7 kg på 6 uker er mye! Det må du vite. Fortsett å spis mat og husk at du er i voksealderen. Kroppen og hjernen trenger mat for å utvikle seg.
Ta vare på deg selv!!! :klem: