View Full Version : Fersking her :)


Gladimat
17-04-07, 07:53
Gikk på Atkins for to år siden og gikk ned ti kilo (min trivselsvekt), men så begynte jeg å spise "normal norsk kost" og sakte men sikkert kom de ti kiloene på igjen :( Så nå har jeg bestilt boka til Skaldeman og venter spent på den :) Jeg er veldig glad i kjøtt og fløte, rømme, stekt egg.. så dette må vel passe meg godt? :O) Men inntil jeg får boka, gi meg gjerne noen tips og råd sånn i starten! Det værste å slutte med er vel Cola light'en... bremser den fettforbrenningen, eller anbefales det kun å slutte med den pga å venne seg av sukkersmaken? Nei, nå skal jeg lage meg egg og bacon til frokost... nå skal ti kilo av :D Første hinder kommer allerede i dag, skal til mormor på bursdag... Vil du ikke ha kake? Liker du ikke kakene mine??? :D Sukk... og hun som lager så deilige kaker.... :p

Photobscura
17-04-07, 08:19
Hei hei, og velkommen, og genialt nick may I add! Passer bra for en lavkarber:D

Først vil jeg si at de fleste velger diett ut fra to kriterier (som jeg har forstått det) for det første, hvor fort de vil ta av, og for det andre hva de kan tenke seg å spise over tid. Det er mange som følger Skaldemann her, så det er mye informasjon å hente, og det er en effektiv diett. Jeg kunne kanskje påstått at det er lite vekt du skal ta av i forhold til en sånn diett, men igjen så har det jo også med preferanser å gjøre.
I og med at du alt har blitt kjent med lavkarbolivet via Atkins, så vet du jo hva det dreier seg om, så du er sikkert godt forberedt!

Når det gjelder ting som Cola Light og andre såkalte "erstatningsprodukter", spesielt de som er kunstig søtet, så vil jeg virkelig anbefale å kutte ut ALTIHOP! Dette av flere grunner. Mennesker som du og jeg har gjerne mer et avhengighetsforhold enn nyttiggjøring av enkelte type matvarer, og særlig sukkerholdige ting kan være vanskelig å riste av seg. Å drikke noe som er kunstig søtet, blir da mer som å bytte ut en avhengighetsdannende ting med en annen. Så å med en gang lære seg å spise ren mat er en enorm fordel, så kan man eventuelt kose seg med sånne greier som det der når man har det på avstand, og de fleste har faktisk ikke det store behovet for det lenger når alt kommer til alt!
Jeg virkelig elsket sjokolade, men nå har jeg ikke smakt en bit siden februar, jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å spise det igjen, det ville vært for dumt, men når jeg først spiser det så vil det ligge helt andre premisser til grunn: at jeg har lyst på, og ikke må ha! Det er en deilig følelse.
Når det gjelder det rent fysiologiske så opplever en del at kunstig søtning hemmer vekttapet. Det er nå ikke sånn for alle, men det er absolutt ikke uvanlig.
Så det beste rådet fra meg er cold turkey på søtning, og erstatningsprodukter i sin helhet.

Jeg brukte en uke på å slutte å lengte etter sjokolade, og da uka var gått tenkte jeg ikke på det en gang mens samboeren min satt og trykte i seg en 200 g sjokolade rett under nesa på meg (med min velsignelse, da:))

Ellers gode råd jeg kan gi er å passe på å få i seg tilstrekkelig med vann, jeg regner med at du går fort i ketose med Skaldemann, og da er det viktig å lytte til tørsten din, og få i deg minst et par liter vann om dagen. Man blir mye tørstere i starten, og det hjelper faktisk også på vekttapet.
Dette er kjemi, og der er ikke jeg helt god, men denne tråden kan forklare deg hvordan: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104
Å mosjonere litt er også fint, det er omstridt det der, men MÅ ikke mosjonere på lavkarbo, kroppen fikser mye selv den, men jeg VIL ABSOLUTT påstå at det hjelper! Å gå i stedet for å ta bilen/kollektivtransporten, f.eks, monner en del!
De fleste opplever etterhvert å ha mere energi og overskudd på lavkarbo, så mosjon kommer nesten av seg selv. Jeg kan bli kjemperastløs, fordi jeg enda ikka har rista av meg gamle slacker-vaner. Så å springe rundt litt er mer naturlig nå!

Ja, dette ble mye, men jeg håper du har noe nytte av det. Skriv en lengre introduksjon av deg under forumsdelen som heter "meldemsområder", så skal du se du får mange gode tips og lykkeønskninger. Opprett gjerne en dagbok, der du kan føre opp hvordan det går dag for dag.
Dette forumet er et overflødighetshorn av erfaring og kunnskap og motivasjon og generelt hyggelige og imøtekommende mennesker, så bruk det for det det er verdt!
Lykke til!

Georgine
17-04-07, 08:26
Velkommen hit til oss :blomster:

Gladimat
17-04-07, 08:28
Hei og takk for masse nyttig info :) Jeg er glad i å trene, så det kommer jeg nok til å fortsette med, og vann drikker jeg masse av... dette kommer til å gå så det suser :D Må nok ta en alvorsprat med Cola Lighten min... min gode følgesvenn :rolleyes: OG Gladimat er et passende nick på meg, jeg elsker å spise. Når jeg spiser et måltid gleder jeg meg allerede til neste :D Og jeg får vann i munnen når jeg tenker på svinekotelettene jeg skal ha til middag.... :p

Finnes det dagbok her også? Ja, jeg skal nok bli bedre kjent her inne etterhvert!

Grethe B
17-04-07, 08:35
Hei hei....

Er innom for å ønske deg velkommen og lykke til fremover!!
http://images.bigoo.ws/content/gif/flowers/flowers_153.gif

Photobscura
17-04-07, 08:50
Hei og takk for masse nyttig info :) Jeg er glad i å trene, så det kommer jeg nok til å fortsette med, og vann drikker jeg masse av... dette kommer til å gå så det suser :D Må nok ta en alvorsprat med Cola Lighten min... min gode følgesvenn :rolleyes: OG Gladimat er et passende nick på meg, jeg elsker å spise. Når jeg spiser et måltid gleder jeg meg allerede til neste :D Og jeg får vann i munnen når jeg tenker på svinekotelettene jeg skal ha til middag.... :p

Finnes det dagbok her også? Ja, jeg skal nok bli bedre kjent her inne etterhvert!
Godt å høre! Å være glad i mat er et meget godt argument for å velge lavkarbo!!

Gladimat
17-04-07, 14:27
Det kom jeg til å tenke på! Er det noen vitaminer eller tilskudd jeg bør ta under dietten?

Grubler fælt på hvordan jeg skal gjøre det i lunsjen. I kantina har de bare rundstykker, youghurter, salat, pasta, suppe, brødskvier... hmm... tror ikke jeg holder ut fra frokost til middag... eller gjør jeg det? :D Jeg ble mektig mett av frokosten i dag i allefall :p

jeef-micro
17-04-07, 14:40
hei og velkommen til oss :)

når det gjelder mat i kantina, så må det være lov å ta med seg matpakke... Ziggy har lagt ut en egen tråd med bilder av matpakkene sine

ønsker deg lykke til :)

:klem:

stinasol
17-04-07, 14:58
Velkommen og lykke til videre :)

Photobscura
17-04-07, 18:21
Det kom jeg til å tenke på! Er det noen vitaminer eller tilskudd jeg bør ta under dietten?

Grubler fælt på hvordan jeg skal gjøre det i lunsjen. I kantina har de bare rundstykker, youghurter, salat, pasta, suppe, brødskvier... hmm... tror ikke jeg holder ut fra frokost til middag... eller gjør jeg det? :D Jeg ble mektig mett av frokosten i dag i allefall :p
Finnes en egen tråd her som tar for seg kosttilskudd. Jeg tar en meget anbefalt mulivitamin fra helsekosten som heter Spektro. ca 200kr for 100 tabletter. Inneholder det meste. Magnesium kan være fint i ketose, og en god tran. Noen tar kalium i tillegg til magnesiumen. Krom mot søtsug, blant annet, jeg tar også b12, men det er fordi jeg mangler det, og det gir utslag i tynt hår og flisete negler:(

Signerer Jeef på lunsjen. Ta med mat selv! Det kan være middagsrester, ostebiter, en kald omelett, ziggys lapper er helt perfekte!!

Enid
17-04-07, 18:25
Hei, velkommen hit og lykke til! Ser at du har fått mange gode tips allerede, dette går veien! :)

Gladimat
17-04-07, 20:42
Ja, her er det mange tips og råd ja :) My god... de polarbrødene til Ziggy så nydelige ut :D Men nå må jeg spørre om noe IGJEN... dere er vel lei av meg allerede... :rolleyes: MEN hvor er det man kan skrive dagbok her inne?

Photobscura
17-04-07, 21:45
Bare å mase ;)
Om du ser på forsida til forumet, så går du litt nedover på sida, til "medlemsområde", nr to på lista der, så står det at du kan føre din egen journal! Good luck:D

Gladimat
17-04-07, 21:46
Thank you :D Så kjekt å være her, får svar fortere enn svint. Tusen takk :) Og i ovnen har jeg allerede lappene til Ziggy... med karri, pepper og salt og pastakrydder på :D

Gladimat
18-04-07, 07:20
Og det må jeg bare si... de lappene var fantastisk nydelige :D :D :D