View Full Version : Feil på mobilregning - et mysterium ...
Jeg fikk telefonregning fra OneCall forrige dagen, og reagerte med en gang på høy regning. OK, jeg har vært på ferie, - og jeg har hatt kontakt med flere håndtverkere. Regnet med at regningen ville være høyere enn normalt. fra 1. - 18. mars er alt normalt (inkl. ferie). Men 19. mars starter det å skje ting..... underlige ting....
Så her gikk jeg (i kjent stil) grundig til verks. Hele listen med spesifiserte samtaler med grundig gjennomgått og alle nummer sjekket.
Nummerne jeg kjenner og har ringt ble hyppet av og merket med V.
Nummerne jeg ikke kjente til ble merket med nr. 1 – 27.
Noen nummer er merket med ? Disse finnes ikke i noen registre og er enten uregistrerte kontantkort, hemmelige nummere eller ikke eksisterende nummer.
Jeg har så gått igjennom alle ukjente nummer og ved hjelp av flere opplysningstjenester på nettet funnet frem navnene. Dette for å være sikker på at jeg virkelig ikke hadde hatt kontakt med personen bak nummeret. På denne måten fant jeg frem til to nr. Jeg virkelig hadde ringt, nemlig nr. 6 (feilringt) og nr. 18 (håndtverker). Navnene skrev jeg ut på egen liste, nummerert med 1 - 27.
Ut fra denne listen kan en se at det er foretatt oppringninger til flere personer innen samme familie (samme etternavn og bosted). Personer jeg ikke kjenner og aldri har hatt kontakt med. Det er også ringt til helseinstitusjoner og banker jeg ikke har hatt noen kontakt med - i deler av landet jeg aldri har vært.
Mitt ringemønster ble altså totalt forandret fra 19. mars. Fra å har ringt i snitt 4 samtaler pr dag og sendt i snitt 1 SMS pr dag (de som kjenner meg vet jeg HAAAAAAATER SMS) skal jeg plutselig ha hatt i snitt 10 samtaler + i snitt 2 SMS pr dag. Dvs. En økning på 150 % samtaler og 100 % SMS. I tillegg skal jeg altså ha fått en totalt ny omgangskrets som jeg plutselig skal har ringt flere ganger til dagen ?
Jeg har så lenge jeg har hatt mobil hatt samme ringemønster. Dette kan bekreftes ved utskrifter fra tidligere leverandør fra flere år tilbake. (Har fått sjokkregning en gang før og har tatt kopier av hver eneste spesifisert regning siden den gang !)
Jeg har en Samsung klaff-telefon. Det er ikke mulig at den av seg selv ringer (og i tillegg snakker med) nummer personer på egenhånd. Telefonen blir oppbevart i veske når den ikke er i bruk og lånes aldri ut til andre. Jeg har ingen barn eller andre som kan ha lånt telefonen uten mitt vitende.
En rask gjennomregning av nummerne jeg vedkjenner meg, gir et totalbeløp på ca. 50% av total regning. Dette er det beløpet forbrukerrådets advokat anbefaler meg å betale inn. Det ikke så store beløp det er snakk om, men jeg er naturlig nok ikke interessert i å betale for andres samtaler.
Personen/kundekontakten jeg snakket med i går var lite villig til å hjelpe og mente bestemt at jeg nok hadde ringt, - det var nemlig mitt nummer det var ringt fra og ingen andre muligheter fantes. Hvor sinna jeg ble da går frem av mailen jeg sendte rett etter samtalen.
Men i går kveld ringte jeg igjen, - og fikk da en annen person på tråden. En meget mer velvillig og kunde orientert person. Han ba meg sende alt på nytt, direkte til ham. Jeg har selvfølgelig sendt godt dokumentert klage. Med vedlegg så det holder.
Jeg VET med 100% sikkethet at jeg aldri har ringt disse ukjente nummerne. JEG vet det er feil, men hvordan kan jeg bevise det ?
Det jeg lurer på er;
Hvordan kan slike feil skje (sånn teknisk mener jeg) ?
Er det noe jeg kan gjøre for å "verne" meg mot slike feil ?
Fy så frekke folk er!
Det er dessverre ikke lett å bevise slike ting, men det kan kanskje hjelpe nå, når du har fått en litt mer velvillig person å kontakte?
Kanskje er det en mulighet til å sperre oppringning av visse nummer. Spør om dette, men om det har noen som helst effekt, når de ikke har brukt din telefon, vet jeg ikke. Men om det går, så har du i hvert fall det på papiret.
Lykke til!
noen ringer sikkert via nett og dermed kan koble seg på andre telefoner?
jeg vet ikke om det går, men det er min gjetning...
håper det ordner seg !
:klem:
Mobilen/sim-kortet kan være klonet, men det er en teknisk sak som ikke er vanlig i Norge.
Du bør nok muligens politianmelde dette, da kan politiet sende en henvendelse til mobilselskapet og be om å få opplysninger om hvilket serienr. mobiltlf. har som det har blitt ringt fra. Da får du avklart litt mer ihvertfall. Er ikke sikker på om vi som privatpersoner kan be mobilselskapene om akkurat den informasjonen.
Håper du finner ut av det. :)
Trixie :)
Stå på ditt, og prøver de å avvise deg, så si at du kontakter forbrukerrådet eller TV2 hjelper deg... Da er det ofte de snur på flisa! :D
Opplevde lignende for noen år siden med fasttelefon, og jeg VANT!!!:D
Ja, det er sikkert det de gjør...
Bytt i hvert fall passord til nettsiden til selskapet, om du har det.
Stå på!
Tusen takk alle sammen, - lurt å poste her skjønner jeg. :D
Du bør nok muligens politianmelde dette, da kan politiet sende en henvendelse til mobilselskapet og be om å få opplysninger om hvilket serienr. mobiltlf. har som det har blitt ringt fra. Da får du avklart litt mer ihvertfall. Er ikke sikker på om vi som privatpersoner kan be mobilselskapene om akkurat den informasjonen.
Aha !! Den var ikke dum nei. Så de kan finne ut akkurat hvilken telefon kortet står i også ? Snedig !
Det skal jeg bruke i kommunikasjonen med selskapet ja ! Og nekter de er det rett til polisen :p
Siljevanilje
18-04-07, 10:47
det du også bør gjøre når bindingen går ut er å bytte tl netcom eller telenor.
ja vet at mange har dårlige erfaringer. men alt ialt så behandler de kundene sine bedre enn små ukommersielle mobil bedrifter.
og jeg vet ( dokumenter) at det finnes flere useriøse mobil operatører som "snylter" på kundene sine og ikke vil fikse opp når kundene finner ut av det.
jeg har jobbet med mobil/tlf salg og har desverre mye erfaring med kunder som kommer inn og kjefter huden min full fordi 1call eller andre likn selskaper krever for mye og avotil feiler seriøst. også forklarer jeg de hoved forskjellene mellom de store og de små. og det er ikke få..
og Nille, du er langt fra den første. og sikkert langt fra den siste.
:klem:
det du også bør gjøre når bindingen går ut er å bytte tl netcom eller telenor.
Takk for tips, råd og nytting info !
Jeg har ikke binding, - men kommer nok aldri til å skifte tilbake Telenor eller Netcom. For det første var det Telenor som sendte meg regning på 7500 !! (:eek: ). Og den gangen var det en lang og seig kamp for å få medhold i klagen. De er i tillegg dobbelt så dyre som OneCall (som er Hafslund selskap). I tillegg har de "lovfestet rett" til å drive telefonterror mot sine kunder (automatisk oppring av 10-20 kunder om gangen), kjent sak i media. Telenor ligger på klagetoppen på mobil.....
OneCall (de er ganske nye) bruker Netcom sitt nett.... Jeg har hatt Site/Chess i mange år og var egentlig fornøyd, men OneCall er mye billigere. Sambo fikk regning på 35 kroner denne mnd og de fleste kollegaene mine som har byttet har regninger på mellom 35 (minimumsbeløp) og 150 !! :)
Det er verdt litt krøll for å få billig regning, men tålmodigheten min er ikke lang før jeg går tilbake til Chess !
Hmmm... mystifistisk...
Har selv brukt OneCall som bredbåndstelefonileverandør, og har aldri hatt annet enn godord å si om tjenestene deres.
Har faktisk nettop bestilt meg mobilabbonement fra dem og, One Faktura, da jeg med mitt ringemønster faktisk vil halvere mobilkostnadene mine sett i forhold til mitt nåværende abbonement hos NetCom SmartTalk...
Og er en ikke fornøyd, så er det bare å skifte, det er ingen bindingstid, og portering koster heller ingenting i dagens harde konkurranse!
Kommer iallefall til å gi dem en sjanse, og heller sjekke spesifikasjonene, for når jeg kan spare opptil et par hundrelapper i løpet av ei måned, ja så blir det flere tusen kroner det, i løpet av et år...
Håper du og de finner ut av det der da, Nille!
.
Er ikke sikker på om vi som privatpersoner kan be mobilselskapene om akkurat den informasjonen.
Det kan de ikke. Jeg prøvde å få info en gang om telefonen min hadde vært kobla mot nettet til tjenesteleverandøren, siden jeg ikke mottok meldinger jeg visste var sendt for flere dager siden, men ikke engang det kunne de svare på uten henvisning fra politiet.
Nille, i værste fall, be de om å sperre nåværende simkort, opprette brukeren din hos selskapet helt på nytt, og få tilsendt nytt simkort. Som når telefonen er stjålet.
skummelt dette alltså Nille:eek: rare ting!!
Jag har flere ganger opplevd att noen annen er på samme linje som mig jag..jag kan høre noen annen snakke..:rolleyes:
Jag trur många små "teleopratører" er useriøse, akkurat som strømleverandører (fikk jag erfara når jag hade B2c).
Når /viss du ska bytte kan jag anbefalle tele2 champion:) ..innen hade jag telenor,og etter att jag bytte har regningene halveres:)
Photobscura
18-04-07, 15:51
Jeg hadde en liknende opplevelse, fra det ikke lenger eksisterende selskapet You i 2002, må det ha vært.
Og det var tydelig!!! OVERtydelig!
Jeg hadde spesifisert regning, og i følge den regninga så hadde jeg ringt vel og lenge mange ganger til nummeret kompisen min hadde hatt for over et halvt år tilbake, jeg hadde ikke minst ringt eksen min, som jeg på den tiden virkelig hatet med hvert bein i kroppen et tiltalls ganger og koseprata i opptil et tosifra antall minutter... I tillegg var det pluss minus tre andre nr som jeg sjekket og som var nummer jeg hadde ringt én gang, flere måneder tilbake, som til en butikk for å spørre om noe, en jobbanonse etc, noen måneder tilbake. Ikke minst hadde telefonen min væørt sperra i nesten en uke, pga at jeg hadde mista den. Men tror du ikke jeg hadde ringt da også?? Heh..
Jeg ringte you mange ganger, og de begynte å sende purringer. På et eller annet punkt kom jeg til en kundebehandler som sa at hun hatet you like mye som meg, hun hadde jobbet der en stund, og sett mye rart, så hun gikk like godt innpå dataen og slettet halvparten av regninga, og sendte meg en ny. Hvordan i h*****e hun fikk det til, aner jeg ikke. Men jeg sa i alle fall opp med en gang bindingstida hadde gått ut.
Håper det årner seg for deg Nille, du har ialfall gjort en helt fantastisk research!!
Når /viss du ska bytte kan jag anbefalle tele2 champion:)
IKKE surr dere borti Tele2! De er umulig å komme unna hvis man først har blitt kunde. Fra min tid innen telebransjen var vi flere ganger borti at de porterte tilbake kundene som hadde skiftet fra de, slik at når kundene prøvde å ringe ut fikk de beskjed om at de ikke var kunde av tele2. Hva gjorde mange da? Jo de ringte tele2 og klaget, og de sa selvfølgelig: Å, det skal vi ordne, også var de kunder igjen... :mad:
Selvfølgelig kan det skje en feil en gang, mken flere ganger hver eneste måned? I dont think so! :cool:
Photobscura
18-04-07, 16:08
Aaaaaaaaaaaah, jeg har kontantkort nå, befrielse! (Tele2 dog, men det er ca en tredjedel av prisen til Telenor, så jeg bekymrer meg ikke!)
Opplevde noe liknende hos Telenor en gang, men det var snakk om 829-nr... nå har jeg hatt Chess i 5 år og er fornøyd. :ja:
Sjekk denne da...
Fra VG i dag; http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=191052
RING GRATIS PÅ MOBILEN!
One Call gir deg nå gratis mobiltelefoni. Men NetCom og Telenor vil ikke sette ned prisene av den grunn.
One Call har satt ned prisene så mye at gjennomsnittsbrukeren i Norge får mobiltelefoni helt gratis. Ringer du mindre enn 88 minutter og sender mindre enn 78 tekstmeldinger i måneden koster det deg ingenting. Det er heller ingen månedspris, innmeldingsavgift eller bindingstid.
Likevel vil hverken NetCom eller Telenor senke sine priser på mobiltelefoni.
- Vi har ingen planer om å justere prisene foreløpig, sier informasjonssrådgiver i NetCom, Øyvind Vederhus til VG Nett.
- Vi synes det er ganske drastisk å gi bort telefoni gratis, men vi har jo familieabonnement der det er gratis å ringe til familien.
Hverken NetCom eller Telenor ligger godt an på Post- og teletilsynets prissammenligning. Ingen av abonnementene er blandt de ti billigste ut i fra et gjennomsnittsforbruk.
- NetCom har mye mer å tilby enn lav pris, vi mener at vi er konkurransedyktige og at vår kundeservice er viktige aspekter for kunden.
- Så er det selvsagt noen kunder som er utelukkende opptatt av pris og de ser nok positivt på dette utspillet fra One Call.
- Samtidig er det klart at vi ikke kommer til å sitte rolig å se på en kundeflukt, så det kan selvsagt komme reaksjoner på dagens prisendring, sier Wederhus.
Heller ikke Telenor vil foreta seg noe i forhold til OneCalls prisnedgang, men nevner også familieabonnement som eksempel.
- Vi vil ikke gjøre noe med prisene på kort sikt, men vi registrerer med interesse at priskrigen tiltar, sier informasjonssjef i Telenor, Atle Lessum.
- Man kan jo lure på hvor inntjeningen skal være, det er vanskelig å se at dette kan vare over tid, sier Lessum til VG Nett.
Mange bytter
Er du en gjennomsnittsbruker eller en person som bruker mobilen relativt lite, kan du dermed spare alle mobilkostnadene dine ved å skifte til One Call.
PS. Det er tydeligvis mange som vil skifte til One Call, nettsidene deres sliter med å få unna trafikken i dag.
(VG NETT 18.04.2007 kl. 12:45)
Ingen tvil, jeg er glad jeg byttet til OneCall Faktura, så får jeg heller følge med på mobilregningene...
.
Photobscura
18-04-07, 16:58
Hvordan i alle dager kan one call tjene noe? Har de utendørskontor, og logger seg på åpne nettverk, eller? ...snodig...
Ja, det skjønner ikke jeg heller... Har Telenors djuice allstar, og betaler forsvinnende lite per måned, men så ringer jeg også lite med mobilen. Men ser i hvert fall ingen grunn til å bytte det abonnementet.
Når det gjelder ADSL og ip-telofoni er det noe annet...
Det er bra at du står på sånn Nille! Får håpe du får igjen for strevet også!
Det er som pepsi, som neste gir ut brusen gratis viss restauranter tegner avtale med de..Det gjør att de tar over en stor del av markedet, men tjener veldigt lite penger på sjelveste brusen..
Det er som pepsi, som neste gir ut brusen gratis viss restauranter tegner avtale med de..Det gjør att de tar over en stor del av markedet, men tjener veldigt lite penger på sjelveste brusen..
Aha! Det forklarer endel! Samboer har grynta endel over at det ikke er noen som har cola på dispenser lenger.. skal tipse han om det der ja :ja: (Ikke at han skal ha cola nå, men :D )
Aha! Det forklarer endel! Samboer har grynta endel over at det ikke er noen som har cola på dispenser lenger.. skal tipse han om det der ja :ja: (Ikke at han skal ha cola nå, men :D )
Pepsi har tagit over en stor del av markedet (restauranter og cafeer) i Oslo den siste tiden..det er nemligen "förhandlinger" var 4 år.. Men nu er det mange restauranter som prøver å få en säravtale pga klager pga de ikke har cola/cola light...
Nille; bor ikke du i stavanger? Se her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196194, kan dette være det som skjedde deg?
Det er i hvertfall bra noen er så sterke og grundige som du og klager, slik at slike hull kan tettes. Det dukker sikkert opp nye hull hele tiden, så det gjelder å følge med. Og å melde til politiet er nok lurt.
Ja, dette står over hele første siden til Stavanger Aftenblad i dag.
Det er nok ikke akkurat det samme som har skjedd med meg, MEN - SIM-kortet de sendte meg var veldig forsinket, og jeg vet ikke om de sendte nytt som erstatning for et som var "kommet bort i posten" eller om det bare var en forsinkelse. Har gitt dem info om dette. Det er faktisk mulig at det første SIM kortet ble stjålet og er i omløp. I så tilfelle ville jeg jo trodd at de sperret det...... Skal bli spennende å se neste regning. Spesielt NÅ hvor ejg har blitt veldig obs på hvordan jeg bruker mobilen !
De sier saken ligger hos Netcom (som eier nettet) nå. Venter tålmodig jeg. Har betalt del av regning - dvs. det jeg mener å ha brukt selv. Dette etter råd fra forbrukerrådet.
Takk for tips !
Skal holde dere informert !
Siste update, etter at jeg atter en gang har fått en stor regning. Sendte mail til OneCall:
Hei igjen !
Var inne og sjekket på sidene mine hos OneCall og så at april var lagt inn.
Vel, det er samme saken enda en gang. Masse ukjente nr. , faktisk gjengangere fra forrige faktura og nærmere 1000 kr i regning denne måned også.
Jeg lurer på om jeg i det hele tatt skal gidde å gå igjennom alle nummerne,
Du har kanskje lest i avisene om den gedigne svindelen med SIM-kort her i Stavanger. Som nevnt i første klage ble mitt gamle SIM-kort fra Chess sperret før jeg hadde fått kort fra dere. Det tok noen dager før jeg fikk kort (dager jeg var helt uten telefon) og det ble da sagt at en del kort var blitt borte i posten fra Danmark. Jeg vet ikke om kortet jeg fikk tilsendt var det originale eller et erstatningskort.
Nå er jeg ganske oppgitt. For meg som bruker mobiltelefonen så lite var det opprinnelig en god deal å bli kunde hos dere. Slik det er nå er det ikke aktuelt å forsette. Det er ikke lenger en god deal, men en STOR kilde til irritasjon. Jeg ba om å evt. få stengt SIM-kortet og å få tilsendt et nytt. Jeg fryktet at problemet ville fortsette i april, noe det også har gjort.
I morgen ettermiddag eller over helgen, vil jeg henvende meg til Stavanger Politikammer og gå til anmeldelse for mobil/SMS svindel. Om det ikke er teknisk feil hos dere er det helt åpenbart at mitt SIM kort er klonet på en eller annen måte. Det er ikke min oppgave å finne ut hvordan dette har kunnet skje og det er absolutt uaktuelt å betale noen som helst regning før jeg har fått en forklaring på hva som har skjedd og hva dere foreslår å gjøre i sakens anledning.
Jeg skjønner at problemet ligger hos Netcom og at dere venter på svar fra dem, men håper at dere kan finne en løsning snarest !
Med vennlig hilsen
Så ringte jeg politiet for å høre om det i det hele tatt var vist i å anmelde det. Det mente de at jeg absolutt burde gjøre, og jeg sendte ny mail til OneCall:
Ville bare informere at jeg har snakket med Stavanger Politikammer i dag. Vaktleder informerte om at dette slett ikke var et uvanlig scenario. For meg var det oppi alt dette greitt å få bekreftet å at jeg ikke er alene om å bli svindlet.
Vi har avtalt at jeg, så snart jeg kan laste ned PDF fil av samtalene for april-fakturaen, skal komme ned på kammeret med den, i tillegg til mars faktura og vedleggene jeg har laget til den. De vil så lage en anmeldelse på saken. Om politiet trenger mer opplysninger håper jeg det er OK at de henvender seg til dere. Jeg vet som sagt at det ikke er deres feil, og setter stor pris på hjelp og din imøtekommenhet.
Siden jeg egentlig ikke har mottatt faktura fra dere enda, men bare hentet ut foreløpig samtale-liste fra min side på nettsiden, vil det sannsynligvis ikke skje noe før over helgen.
Fant ut at jeg kommer lengst med å være litt "snill". Vet at det er lettere å hjelpe kunder som ikke bare er sure og ekle..... :p
Det hjalp. En time etter fikk jeg svar :
Saken er nå hos systemavdelingen hos oss. De har oppdaget feilen og jobber med saken, jeg beklager igjen at dette har tatt lang tid. Jeg har fått opplyst at du ikke vil motta noen faktura denne måneden, i og med at den er feil. Kommer tilbake til deg når system avdelingen har gjort ferdig saken.
Fikk mailen akkurat da jeg snakket med sønnen min om anmeldelse. Han sa han skulle ringe OneCall og si: "Vett dokke kem dokke kødde me´eller ? " Han flirte da jeg leste opp svaret som tikket inn på mailen.
De ville nok ikke ha publisitet tenker jeg. Men uansett årsak, de kom i mål på en grei måte og så lenge jeg slipper å betale er jeg fornøyd. Karen som har vært min kontaktperson har vært bare snill og grei. I motsetning til kjerringa som svarte første gangen !
Vil jo vite HVA som var feil da. Fortsettelse følger !:)
Takk for oppdatering! Lønner seg nok å være snill, ja :ja:
Spent på fortsettelsen!
Men det er trist at man må true med anmeldelse før de gidder å ta tak i ting... :(
Men det er trist at man må true med anmeldelse før de gidder å ta tak i ting... :(
Jupp... det burde være helt unødvendig å måtte gå så langt før de tar ting seriøst.
Dette er kanskje litt off-topic, men er det noe minstepris hos One Call ?
Da tenker jeg på grunnpakken, bruker ikke mobilen så veldig mye.
Mener at jeg har lest ett sted at det ikke er noe minstepris, mens ett annet stod det at det var det..
Noen som vet hva som er riktig? =)
Photobscura
16-05-08, 08:41
Jeg synes du burde ringe One Call og spørre, jeg!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.