View Full Version : Sukkerfri Sjokolademousse som også blir is!


Pc-snuppa
01-05-07, 12:43
Hei alle sjoko-elskere!
Jeg har laget min egen oppskrift på sjokolade mousse som jeg vil dele med alle her inne!:) Den kan også fryses ned til is uten at det blir krystaller i den.
Håper det smaker:)

Sjokolade mousse (4-5 porsj.)
(Ca.19 gr netto karboh. i hele oppskriften)

85 gr. sukkerfri mørk sjokolade
(Cavalier, fås på helsekosten, 25,- kr. platen, men skal man kose seg så skal man kose seg...:D )
85 gr. sukkerfri lys sjokolade
(samme merke som over, eller andre merker dere kjenner til eller foretrekker da..)
1/2 dl fløte
3 eggeplommer
2 dl. pisket kremfløte med ca to ts. søtstoff
3 eggehvitter stivpiskes med bittelitt salt for ekstra stivhet (men ikke nødv hvis du ikke vil..)
2 ts. god kakao for litt ekstra fyldig smak (kan droppes)

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen sammen med fløten over svak varme. Ha i de frivillige teskjeene med kakao nå og rør/visp til det ikke er klumper. Avkjøl litt til lunken/kald. Bland inn de lett vispede egeplommene. Avkjøl helt til kald. Tilsett den vispede kremen forsiktig litt etter litt i sjokolaaden, slik at den blir kremete og fin. Tilslutt vendes de stivpiskede eggehvittene FORSIKTIG inn i sjokolade kremen slik at alt er luftig men godt blandet.
Hell i en lekker glassbolle (ikke i en glassbolle som lekker...:p :p )for spising som moussedessert, og la den stå i minst tre timer tildekket i kjøleskap.
Jeg har plastbegre igjen etter min tid som sukker-oliker hvor jeg spiste kos-begere m sjokoladepudding osvosv. De bruker jeg nå til og fryse ned restene etter desserten eller lager porsjoner med sjokolademuuusen i, for da har jeg en dessert liggende i fryseren klar til konsumering...
(sje-lurrpp...:D )
Fryser du ned porsjonsbegere, la begeret stå på benken 10-15 min. så den blir litt mykere. Skal du spise den med eeeen gang du tar den ut av fryseren, er den ganske så hard. Hvis begeret står på benken i 20-30 minutter er den sjokolademousse igjen uten at den er rennende! Tadaaaa...

PS! Du kan legge moussen i porsjonsbegerene og la de stå i kjøleskapet i de tre timene FØR du putter dem i fryseren. Men du MÅ ikke gjøre det. De blir like gode hvis du fryser dem ned med en gang. Men moussen blir nok bittelitt luftigere hvis de får stå de timene i kjøleskapet før du fryser dem ned. Syntes og merke en bitteliten forskjell...

PPS! Prøv også og lage med Cavalier Hasselnøtt Milk i stedet for melkesjokolade. Uhmmm det også

Hørte jeg noen sa <<Uhmm...>>????

Enjoy allesammen!! :hearts:



OBS!
Ikke glem at noen reagerer på maltitol, som det er i Cavalier sjokoladen. Prøv deg frem med hva du tåler, eller bytt ut sjokoladen i oppskriften med mørk sjokolade hvis du tåler litt mer karbo. Men bruk da litt mer fløte i oppskriften slik at den ikke blir bitter i smaken(med mindre det er det man liker da)
Ellers så kan dere jo bare lage deres egen vri på denne oppskriften, etter hva dere tåler og liker!

Lykke til folkens:goodluck:

Bee
01-05-07, 14:11
OJOJ!!!

Det hørtes godt ut.
Tør ikke prøve akkurat nå, men etterhvert skal jeg absolutt stappe i meg litt av den sorten.:D

Pc-snuppa
01-05-07, 14:16
OJOJ!!!

Det hørtes godt ut.
Tør ikke prøve akkurat nå, men etterhvert skal jeg absolutt stappe i meg litt av den sorten.:D


Det ER ojoj-godt også! Lykke til videre:) Spiste ikke slikt i begynnelsen jeg heller, var lettere og holde seg unna enn og begynne tidlig i kuren og "skeie" ut, selv om det er lite karbo. Men etterhvert som tiden går er det greit og ha et alternativ i allefall... :-)

Pc-snuppa
03-05-07, 13:02
Nå er jeg spent. Hvordan gikk det med dere som laget denne moussen?? NysgjerrigNysgjerrigNysgjerrigNysgjerrigNysgjerrig NysgjerrigNysgjerrig...