View Full Version : Vafler!

Sider : [1] 2

moinx
10-05-07, 19:34
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=424585&postcount=201

http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=291090&postcount=135

Enid
10-05-07, 19:36
Dette skal prøves! Kanskje i helgen? "drømme" :)

Bee
10-05-07, 19:36
Nesten samme oppskrift som jeg bruker! Og det ER virkelig vafler ja! NAM!!!

Bee
10-05-07, 19:43
Blir dine veldig fete?

Ja, en del.
Men jeg bruker bare 50 gram smør, og så bruker jeg 3 ss rømme og en pakke philadelphia.

Tuttan
10-05-07, 21:27
Blir de saftige?

Har prøvd meg på noen forskjellige oppskrifter med lavkarbo-vafler tidligere, og det lukter nydelig, men de er så tørre og sprø at de nesten ikke henger sammen...:mad: og så er smaken ganske slapp.

Vet ikke om det var jeg eller resten av familen som var mest skuffet..??
Eeeendelig skulle mamma lage vafler, og så var det bare utseende som lignet.

Bee
10-05-07, 21:31
Mine ble IKKE tørre. Tvert i mot!

Grethe B
10-05-07, 21:43
Stikker hodet innom og tar med meg den oppskrifta der ja, høres helt digg ut! Savner veeeeldig vaffel til kos, gleder meg til å prøve!! Takker og bukker!!

Tuttan
10-05-07, 22:03
Mine ble IKKE tørre. Tvert i mot!

Disse er saftige, og det er mat i dem!!!!
Spiste 2 stk, og blei stappmett!!!!
(jeg er en sånn vaffelelsker som vanligvis spiser 6-7 stk.....)

Jippiiii :heia: :heia: :heia:

Da "tør" jeg prøve meg på vafler igjen :)

sirimor
11-05-07, 14:47
Tusen takk for oppskrift monix!

Denne skal jeg ta med meg hjem og prøve i kveld;)

Benzo
12-05-07, 08:37
Min røre ble suppetynn, kanskje fordi jeg brukte mixer? *to minutter senere* Røra er nå passe tykk, ble tykk av seg selv. :)

Gerd
12-05-07, 09:47
Vaflene ble kjempegode. Røra tykk.. Masse fett som rant utover vaffeljernet. Legg bakepapir eller alufolie under før stekeing, så sparer man seg for mye vask av kjøkkenbenken... :D Ha bare litt røre i, det utvider seg ganske mye.
Disse skal jeg lage flere ganger... :D

Distrea
13-05-07, 17:07
johannesbrødkjernemel.... hvor får jeg kjøpt det? Kan det byttes ut med proteinpulver?

Photobscura
13-05-07, 17:12
johannesbrødkjernemel.... hvor får jeg kjøpt det? Kan det byttes ut med proteinpulver?
Du kan si det sånn at joh. mel fungerer som en stivelse, men det er ikke stivelse i det. Du får kjøpt det på helsekosten for 50 kr ca for et lite glass. Det er ganske drøyt i bruk. Du kan bruke det i sausjevninger, i supper, gryter etc...! Et vidundermiddel, men kan nok ikke egentlig erstatte proteinpulver eller bakemikser.

Men jeg må si... Er ikke seks ts ganske mye for en røre?? Jeg mener... jeg bruker én ts når jeg lager saus av en hel boks kremflte, og selv da hender den blir for tykk etter en stund.....

Distrea
13-05-07, 17:28
Takk! Får kjøpe meg dette vidundermiddelet... kjekt å ha en dag jeg skal spise noe annet enn KJØTT.... samler litt oppskrifter og lærdom til den dagen jeg ikke lever "skaldemannekstrem" lenger:rolleyes:

Isalien
13-05-07, 18:22
Dette må prøves! :D

sma
13-05-07, 22:42
Jeg laget disse i går, og de var kjempegode!! Takk moinx for at jeg endelig fant noe jeg syns var GODT!!

Jeg hadde vel i 5 ts johannes, men neste gang skal jeg prøve med 3-4 ts. Røra ble ganske tykk. :)

Distrea
13-05-07, 23:15
Bestefaren min hadde alltid vafler i fryseren.... kan disse fryses tro?
Syns det er greit å lage vanlige vafler til "karbofolka" så det hadde vært kjekt å kunne ha en i fryseren på lur til meg selv:p

sma
13-05-07, 23:23
Bestefaren min hadde alltid vafler i fryseren.... kan disse fryses tro?
Syns det er greit å lage vanlige vafler til "karbofolka" så det hadde vært kjekt å kunne ha en i fryseren på lur til meg selv:p

Ja, skulle vel ikke være noe problem å fryse de. Go 4 it! :D

Isalien
13-05-07, 23:38
Var godt! :)

sirimor
14-05-07, 11:09
De var kjempegode, og mektige:D

Siljevanilje
15-05-07, 21:35
disse va døds goe :D

skal absolut gjentas, kjempe yummi

Nett
18-05-07, 09:57
Skal prøve disse idag - steker dere opp hele røra på en gang eller kan den stå i kjøleskaper 1-2 dager?? Eller kanskje det beste er å fryse ned ferdistekte vafler??

Gerd
18-05-07, 09:59
Skal prøve disse idag - steker dere opp hele røra på en gang eller kan den stå i kjøleskaper 1-2 dager?? Eller kanskje det beste er å fryse ned ferdistekte vafler??

Jeg stekte opp hele røra... Tenkte å ferdiglaga vaffler liggende i fryseren... Meen... alle i huset likte de så de ble borte, liksom... :p

Teletubbien
18-05-07, 13:08
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :D

Jeg som er sååå sær og har prøvd sååå mye jeg syns var fælt, juhu, endelig fant jeg noe som faktisk var så godt at jeg vil ha meeeeeer :D

Trixie
20-05-07, 14:30
Skal johannesbrødkjernemelet blandes rett i røra eller blandes ut med vann først og så ha i røra?
Trixie :)

sma
20-05-07, 14:50
Skal johannesbrødkjernemelet blandes rett i røra eller blandes ut med vann først og så ha i røra?

Jeg blandet det rett i røra. :)

Linda_
20-05-07, 16:27
Lagde disse nå. Nyydelige! Syntes de smakte som vanlige vafler jeg :D

Trixie
20-05-07, 19:17
Brukte ca. 4 ts med Johannesbr. og det ble nok litt for lite eller så har jeg ikke latt røra stå lenge nok. :) Vaflene henger sammen, men de ble kjempeluftige og sprø! Skikkelig blondevafler! :)
Men, gode er de! :D

LilleMill
20-05-07, 23:32
Men hvordan kan hele røra bare bli 8.5-9 karber, når rømma har 2.9 pr 100 gr? Det er vel karbo i egg og noen av de andre tingene også?

LilleMill
22-05-07, 13:43
Jeg la oppskrifta inn i Mat-På-Data, der regner de at det er 1,6 karber pr 100 gr rømme, 4,8 pr boks!:confused: :confused: :confused: :confused:
Har ikke tenkt så mye over det, jeg stolte på programmet jeg...:o

Det stod visst 1.6 på boksene før, men er rettet opp til 2.9

Det blir hvertfall 13-14 karb på hele røra, men fortsatt ikke såå mye om man får 10 plater :)

Photobscura
22-05-07, 14:58
Mat på data er helt genialt, men er dessverre utdatert på enkelte varer. Får håpe det kommer en oppdatering snart!!

Men -litt sånn på sidelinjen.... Noen tips om et sted man kan få et billig vaffeljern i Oslo?? Gjerne under en tohundrings... For altså, jeg får så lyst på vafler at jeg nesten dør hver gang jeg ser at det er en ny post på denne tråden (eller når jeg går innom Kiwi i Sannergata, og det lukter deilige nystekte vafler fra Baker Brun i samme bygg i HEEELE butikken:o)

Photobscura
22-05-07, 15:18
Vært på Elkjøp?
Jau, men jeg synes faktisk de var i dyreste laget... Har sett vaffeljerne et sted til 150 kr en gang før, men husker ikke hvor.....

Carisma
22-05-07, 15:22
Noen tips om et sted man kan få et billig vaffeljern i Oslo??
Clas Ohlson kanskje?
Eller loppemarked....

Trixie
22-05-07, 15:24
Nille har vaffeljern og endel ICA-butikker.

Photobscura
22-05-07, 15:25
C.O er også på grensen av mitt budsjett:D
Men nå var det noen som mente at det var på Nille de kosta sånn typ 150 spenn. Løpe og sjekke i morgen, så kanskje det blir vafler:sikle:

Photobscura
22-05-07, 15:26
Nille har vaffeljern og endel ICA-butikker.
Der var vi pån samtidig!

Photobscura
22-05-07, 15:40
Trodde de hadde billige varianter jeg..... Jeg kjøpte mitt på Rema 1000, det er dobbelt og godt som gull!!!!
De er jo ikke dyre da, men for mitt budsett så ble det litt i overkant da det billigste de har koster 300 kr...

Men som sagt, Nille i morgen! Å, håper det stemmer, jeg mener VAFLER!!!

Tussa
23-05-07, 14:00
Dette skal jeg prøve! :spent:

Photobscura
23-05-07, 14:07
Enda et vaffeljern-spørsmål:): kan man bare begynne å bruke det nye jernet sitt med en gang?? Eller er det noe man må gjøre først??

Tussa
23-05-07, 14:15
Dette skal jeg prøve! :spent:

Men jeg tror jeg bytter ut rømmen med rømmekolle, og smøret med vann. Håper det går bra likevel.

Borealis
23-05-07, 14:27
Enda et vaffeljern-spørsmål:): kan man bare begynne å bruke det nye jernet sitt med en gang?? Eller er det noe man må gjøre først??
Lage røra først! *knise*

Photobscura
23-05-07, 14:29
Lage røra først! *knise*
Hehe... Joa, skjønner jo det lissom! Men jeg bare lurte, mener vagt å huske at man skulle la jernet stå på en stund før man brukte det første gang, så det skulle brenne bort et lag med et-eller-annet...?!?!?!:confused: Eller er jeg ute og svømmer nå, kanskje?

Borealis
23-05-07, 14:31
Hehe... Joa, skjønner jo det lissom! Men jeg bare lurte, mener vagt å huske at man skulle la jernet stå på en stund før man brukte det første gang, så det skulle brenne bort et lag med et-eller-annet...?!?!?!:confused: Eller er jeg ute og svømmer nå, kanskje?

Var det ikke instruksjon/info med?
Jeg tror ikke jeg gjor noe som helst, jeg...:confused:

Gerd
23-05-07, 14:34
Var det ikke instruksjon/info med?
Jeg tror ikke jeg gjor noe som helst, jeg...:confused:

Jernet bør stå og "brenne av seg" et belegg før du bruker det. Du kjenner det på lufta når det blir varmt....:)

Photobscura
23-05-07, 14:36
Takk, Gerd! Nei, altså, jeg har jo ikke kjøpt det enda:rolleyes:, men jeg prøver bare å planlegg litt, får en litt bissy kveld, og satser på vafler til middag, før jeg løper ut i verden.

Eilan
23-05-07, 14:38
Eilan skal ut og kjøpe vaffeljern. Idag.

Ziggy
23-05-07, 14:48
Eilan skal ut og kjøpe vaffeljern. Idag.

Anbefaler deg i såfall Wilfa sitt nye jern med konet bunn og egen måleøse, koster under 500,- og er det lureste jernet jeg har hatt!!!

Det er 6 ruter på det, så det å brette et helt hjerte dobbelt er heller intet problem!

.

Tussa
23-05-07, 15:01
Jeg lagde de med en boks rømmekolle, 175 g. Nam. http://babyprat.com/images/smilies/lykkelig.gif

http://babyprat.com/images/smilies/dan.gif

Eilan
23-05-07, 15:48
Anbefaler deg i såfall Wilfa sitt nye jern med konet bunn og egen måleøse, koster under 500,- og er det lureste jernet jeg har hatt!!!

Det er 6 ruter på det, så det å brette et helt hjerte dobbelt er heller intet problem!

.

Takk for tips!! Da blir det det.

Luska
23-05-07, 18:35
Å steike disse var gode :sikle:

Photobscura
23-05-07, 21:55
Herregud vafler!! Jeg kjøpte vaffeljern i dag, og fikke endelig laget vafler.Det var nyyydelig! Ikke minst sett ut fra det at jeg ikke har smakt vafler på sikkert et par år.

Tusen takk for oppskrift, Moinx:D

Huldr
23-05-07, 22:00
Herregud vafler!! Jeg kjøpte vaffeljern i dag, og fikke endelig laget vafler.Det var nyyydelig! Ikke minst sett ut fra det at jeg ikke har smakt vafler på sikkert et par år.

Tusen takk for oppskrift, Moinx:D:spent: Hvor kjøpte du det da? Og hva kosta det? OG HAR DET FEM HJERTER? (Viktig :p) (skal ikke spise vafler jeg neeei ... :rolleyes: men får besøk i sommer :rodme:)

Grattis med jernet, da! :D

Tuttan
23-05-07, 22:44

Går ikke an å ha 6 hjerter på en vaffelplate vel Ziggy... :D :D

Skal liksom være 5 da. :) Kan umulig smake like bra. (*hi-hi*)

Photobscura
24-05-07, 13:25
:spent: Hvor kjøpte du det da? Og hva kosta det? OG HAR DET FEM HJERTER? (Viktig :p) (skal ikke spise vafler jeg neeei ... :rolleyes: men får besøk i sommer :rodme:)

Grattis med jernet, da! :D
Nille, baby! Kosta hundreogfemtikroner, det billigste i byen! Fem hjerter it was (har sett et på ebay ellerno med hjerter med dødningeskaller i, OOO! Men det kosta liksom en liten formue... )
Og vaflene assa, til og med kjærestemannen som er så kresen på sånn barndomsminnemat, slikka fingrene og klappet seg fornøyd på magen til tross for hvetemel- og sukkerfrie vafler med sæterrømme og sukkerfritt syltetøy!!
Suksessvafler burde de hete!

Lemen
24-05-07, 13:28
Enig med de andre! Lagde disse vaflene i helgen og de ble kjempegode. Eneste forandringene jeg gjorde var å spe med litt fløte, side røren ble litt tykk. Også skal jeg droppe meierismør neste gang, for alt smøeret (evt. fettet fra rømmen) lå igjen på utsiden av vaffeljernet etterpå. ;)

Huldr
24-05-07, 13:31
Nille, baby! Kosta hundreogfemtikroner, det billigste i byen! Fem hjerter it was (har sett et på ebay ellerno med hjerter med dødningeskaller i, OOO! Men det kosta liksom en liten formue... )
Og vaflene assa, til og med kjærestemannen som er så kresen på sånn barndomsminnemat, slikka fingrene og klappet seg fornøyd på magen til tross for hvetemel- og sukkerfrie vafler med sæterrømme og sukkerfritt syltetøy!!
Suksessvafler burde de hete!Ho ho! Så bra :D

LilleMill
25-05-07, 19:57
Når jeg lagde disse vaflene ble de ganske tynne og liksom "flate". Gjorde jeg noe galt?

LilleMill
26-05-07, 19:55
Vafler er jo forholdsvis flate da.....:lol:
Hadde du i Johannes? Jeg hadde tjukk røre, nesten som grøt, syns ikke de ble så ille flate.:)
Vanskelig å få de særlig mer luftige uten hvetemel...;)

Ja de er jo forholdsvis flate. hehe.. Men var liksom ikke NOE luft i dem. Ja jeg brukte johannes, men kanskje for lite?
Prøve mer neste gang, og mindre smør. Kutte ut smør kanskje, og bytte med vann

LilleMill
26-05-07, 21:03
Det går helt fint :) Bare lurte på om det var jeg som gjorde noe galt. Men de var goode :) Om enn litt feite.. hehe

Tussa
26-05-07, 22:28
Det går helt fint :) Bare lurte på om det var jeg som gjorde noe galt. Men de var goode :) Om enn litt feite.. hehe

Jeg byttet ut rømmen med rømmekolle, og smøret med vann. Da ble de ikke så veldig feite. :)

Photobscura
26-05-07, 22:29
...men hva i alle dager er rømmekolle??

Eilan
26-05-07, 22:42
http://www.tine.no/page?id=26&key=6159&cat=641

Photobscura
26-05-07, 22:48
Aha! Ikke no for en Atkins-er med andre ord;)

Eilan
26-05-07, 22:49
Nei gitt. Og et produkt som nevnes i samme setning som Grete Roede gjør meg litt redd inni meg

Tussa
26-05-07, 22:54
Aha! Ikke no for en Atkins-er med andre ord;)

Nei, det er det nok ikke. http://babyprat.com/images/smilies/grinning-smiley-044.gif

Tussa
26-05-07, 23:00
Nei gitt. Og et produkt som nevnes i samme setning som Grete Roede gjør meg litt redd inni meg

Fedon nevner det også, blir du litt beroliget da? :)

Det stod "egenkomponert" på kostholdsfilosofien på det innlegget jeg siterte. Lavkarbo er mer enn masse fett. ;)

Eilan
26-05-07, 23:05
Fedon nevner det også, blir du litt beroliget da? :)

Det stod "egenkomponert" på kostholdsfilosofien på det innlegget jeg siterte. Lavkarbo er mer enn masse fett. ;)

Men er det ikke viktig å få i seg endal fett også? Ignoramus spør. Kanskje du kan svare i journalen min, så lar vi dette være vaflenes tråd?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12868&page=5

Photobscura
27-05-07, 00:41
Hepp; på den generelle Lindberg-kosten er det mere (sunne) karbohydrater enn f.eks ketolyse og Atkins og så videre, så da er det naturlig å ikke spise så mye fett som det jeg f.eks gjør. Da kan det gå litt gæli. Men Fedon har blitt mindre strikt på fettet han også over årene.

Tilbake til vaflene: Nyyydelige vafler, skal nok lage dem igjen i morgen, ja!

Carisma
27-05-07, 11:30
Hepp; på den generelle Lindberg-kosten er det mere (sunne) karbohydrater enn f.eks ketolyse og Atkins og så videre, så da er det naturlig å ikke spise så mye fett som det jeg f.eks gjør. Da kan det gå litt gæli. Men Fedon har blitt mindre strikt på fettet han også over årene.
Men han mener vel fortsatt at melkeprodukter ikke er stedet man helst skal hente fettet fra? Oljer, avocado fisk osv er bedre alternativer. :rolleyes:

Anyway, blir creme fraiche for smakløst i disse sammenligna med rømme? Rømmen er jo litt skarpere i smaken, men jeg har bare cf for øyeblikket... og har bare såååå lyst til å skeie ut med vafler til frokost i dag da :D

Tussa
27-05-07, 13:17
....

Eilan
27-05-07, 13:32
Så vidt jeg skjønner (men er fremdeles litt ignoramus som nevnt) er det kombinasjonen som spiller en rolle, og at hver og en av oss må finne den som passer oss best? Fedon anbefaler mer karbo og mindre mettet fett enn Atkins. Så KOMBINASJONEN av en-og flerumettet fett med lavglykemisk karbo, er et alternativ til KOMBINASJONEN av alle typer fett med mindre karbo. Tror vi er enige, egentlig, men at det dreier seg om ulike metoder og at har man først valgt en, må man holde seg til den. Nytter ikke å "shoppe" mellom metodene.
Jeg var på Montignac (en forløper til Fedon) noen år og det fungerte fint for meg. Nå er jeg på lavkarbo og det fungerer også fint. Energimessig altså. Men det er altså to helt ulike metoder.

Og vi kan leke sammen for det!

Tussa
27-05-07, 13:52
Så vidt jeg skjønner (men er fremdeles litt ignoramus som nevnt) er det kombinasjonen som spiller en rolle, og at hver og en av oss må finne den som passer oss best? Fedon anbefaler mer karbo og mindre mettet fett enn Atkins. Så KOMBINASJONEN av en-og flerumettet fett med lavglykemisk karbo, er et alternativ til KOMBINASJONEN av alle typer fett med mindre karbo. Tror vi er enige, egentlig, men at det dreier seg om ulike metoder og at har man først valgt en, må man holde seg til den. Nytter ikke å "shoppe" mellom metodene.
Jeg var på Montignac (en forløper til Fedon) noen år og det fungerte fint for meg. Nå er jeg på lavkarbo og det fungerer også fint. Energimessig altså. Men det er altså to helt ulike metoder.

Og vi kan leke sammen for det!

Ja, så enkelt som du sier det, kan det sies. :lol:
Vet du, mye av dette er så innviklet for meg, at jeg enkelte ganger føler meg helt dum. Men jeg leser og leser, og en dag skjønner jeg nok litt mer enn bare litt. Jeg er en enkel sjel. :flau:

Men ja, Fedon snakker også om kombinasjonen. Den kombinasjonen passer bedre for meg enn den med mye fett og mindre karbo. Vi er alle så forskjellige, og det viktigste er å finne noe som man helhjertet greier å gå inn for. Noe man kan leve med, både under og etterpå. Derfor er nok jeg veldig lavkarbo light i veldig manges øyne her på forumet.

Det er ikke uten grunn at jeg første gangen jeg skrev et innlegg, spurte om det er plass til en sånn som meg her. :cool:

Glad for at vi kan leke sammen for det!

Men nå har vi herpet tråden igjen. http://babyprat.com/images/smilies/kap.gif

Eilan
27-05-07, 14:51
Gjør et grep for å redde tråden:

Vafler!!:heia::heia::heia::heia:

Hurra! Har fremdeles ikke fått kjøpt vaffeljern men gleder meg som et lite barn! Og nå er det så mange ulike varianter her i vaffeltråden at jeg må prøve alle sammen.

Photobscura
27-05-07, 22:15
Kan hende jeg har røyka meg fra sans og samling, men jeg synes det er omtrent null forskjell på creme fraiche og seterrømme. Franskmennene ler i alle fall av oss fordi vi skiller mellom det, har jeg hørt.
Brukte CF i dag, og det ble helt likt på smak.

Carisma
27-05-07, 22:34
Kan hende jeg har røyka meg fra sans og samling, men jeg synes det er omtrent null forskjell på creme fraiche og seterrømme. Franskmennene ler i alle fall av oss fordi vi skiller mellom det, har jeg hørt.
Jeg testet i dag, brukte CF og de var gode de :)
Men, oppdaga at kanskje røra skulle ha stått litt? Jeg begynte å steke med en gang, og da var den veldig rennende, men mot slutten var den helt tjukk. Har bare lagd sånne posevafler fra toro siden jeg flytta hjemmefra, oig de trenger ikke stå, men mins at røra pleide å stå litt når mamma laget før?

Huldr
27-05-07, 22:38
Brukte CF i dag, og det ble helt likt på smak.Men det ER jo forskjell ... :flau: Men i mat er det vel ikke så lett å skille, nei. Jeg har brukt dem om hverandre, og liker best CF i de fleste tilfeller.

Og så er det mye billigere! :)

Eilan
27-05-07, 23:04

Er det ikke noe med varmetoleransen? CF skiller seg jo ikke når man lager sauser etc av den?

Photobscura
27-05-07, 23:23
Hehe, har aldri tenkt på det. Men som sagt, smaksløkene mine er nok ikke de beste.
Men sant det jeg har hørt om franskmennene. Var visst en franskmann som hadde bodd her en stund, som syntes det var innmari snodig da det kom creme fraiche i butikkene.
Men ikke vet jeg. Bruker stort sett cf jeg også, uten at jeg helt vet hvorfor.

plysjhai
27-05-07, 23:24
Nå sitter jeg og gumler på vafler, og jeg må bare si yummi! :sikle:
Er nok ikke siste gang disse er laget nei. ;)

Eilan
28-05-07, 10:17
Exactly:) :)

Jøss hadde jeg rett? Banne meg. Ignoramus begynner å få teken.

Eilan
28-05-07, 12:59
:lol::lol:
Hva/hvem er Ignoramus som nevnes så ofte??? :rodme::rodme::rodme:

Ignoramus er Eilan som uttaler seg om noe hun ikke har snøring på :D:D

Nille
28-05-07, 13:45
Ang. forskjellen creme fraiche og rømme:

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Kristian
Nei! det kan jeg ikke bekrefte. Det jeg har hørt om creme fraishe er at den blir tilsatt enn annen bakteriekultur. Spør du meg så virker det som at den mangler noen aromabakterier.

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Kristian

Dette betyr ikke at den kan ikke være pasteurisert på annen temperatur eller får annen varmebehandling. varmebehandling kan jo påvirke fettets egenskaper.

Var i kontakt med Tine i fjor om akkurat dette med rømme og creme fraiche, og da fikk jeg til svar at begge er laget av kremfløte og melkesyrebakterier, og at det således i utgangspunktet er snakk om det samme produktet.

Det som inidlertid utgjør forskjellen i følge svaret fra Tine, er at seterrømme og crème fraiche homogeniseres ved forskjellig trykk for å gi de rette bruksegenskaper.

Seterrømme, som skal for eksempel skille ut fett under koking av rømmegrøt, er derfor homogenisert ved et lavere trykk enn crème fraiche .

Den noe kraftigere homogeniseringen av crème fraiche skal sørge for at den ikke skiller ut fett ved bruk i sauser og supper.

Denne behandlingen av fettmolekylene vil også påvirke smaken til en viss grad i de ulike produktene.

Men, for all del, det kan jo være at man bruker forskjellige melkesyrebakterier, selv om jeg ikke fikk opplyst dette når jeg var i kontakt med Tine i fjor.

Eilan
28-05-07, 14:08
Bang. Der var den avgjort gitt. Takk Nille!

Photobscura
30-05-07, 07:40
Så vidt jeg husker fra min og en kompis heftige lefling med synonymordbok og det latinske språk under videregående (nerd, jeg??) så betyr Ignoramus noe sånt som "Vi vet ikke", eller "vi er ignoranter".
Så å henvise til seg selv som Ignoramus, blir samtidig å snakke om seg selv som jeg og meg, to personer. Ganske festlig. Vi løp rundt og ropte Ignoramus! til tømrerne blant annet, som ble enda mer forvirret over oss"kunstnerspirene", enn de alt var.

Mmm. Vafler (kan ikke ramle helt ut).

Eilan
30-05-07, 11:29
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignoramus

Mmmm! Vafler!

Photobscura
30-05-07, 11:41
Jeg ELSKER wikipedia:D

Distrea
30-05-07, 11:57
Endelig fikk jeg prøvd disse. Jeg byttet halve rømme delene med fløte. Resten av fløten pisket jeg til krem, som jeg tilsatt par tesjeer med rørte jordbær.... også hadde jeg litt av det på vaffelen. MMMMmmmmmmm vaffelbløtekake:D

Borealis
30-05-07, 13:04
Noen som har prøvd denne røra som pannekaker?

Photobscura
30-05-07, 13:05
Noen som har prøvd denne røra som pannekaker?
Nei, men jeg har vurdert det med stor lidenskap. Må bare rense kroppen min en uke eller to eller tre først.

PS: Bilde!! Så pen du er!!!

Borealis
30-05-07, 13:09
Nei, men jeg har vurdert det med stor lidenskap. Må bare rense kroppen min en uke eller to eller tre først.

PS: Bilde!! Så pen du er!!!
:rodme:...takk...
Jeg synes du er så pen, jeg! Ser ut som en alv...:klem:

Photobscura
30-05-07, 13:14
Å! jeg er jo skikkelig keen på alvelooken, har gått på byen med alveører, haha, alle bare "hvor er fantasyfilmkøen, termosen og feltsenga?"

Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:)

Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!!

Photobscura
30-05-07, 13:15
Å! jeg er jo skikkelig keen på alvelooken, har gått på byen med alveører, haha, alle bare "hvor er fantasyfilmkøen, termosen og feltsenga?"

Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:)

Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!!

Smula
30-05-07, 13:50
Åh, dette fikk jeg jammen lyst på! :p
Johannesbrødkjernemel... det får men vel på helsekost, hva?

Photobscura
30-05-07, 13:53
Åh, dette fikk jeg jammen lyst på! :p
Johannesbrødkjernemel... det får men vel på helsekost, hva?Stemmer! Ca femti spenn for et glass på ca søttifem ml.
Drøyt, og helt genialt!

PS: Sist jeg lagde vaflene, hadde jeg bare nok joh.mel til fire teskjeer, lot røra stå og svelle en halvtime i kjøleskap, og de ble fortsatt helt perfekte:)

Eilan
30-05-07, 19:12

Eilan melder seg etter mislykket vaffeljernjakt idag. Ikkeno på Nille, ett (!) til 498 (!!!) på Clas Ohlsson. Prøver pannekaker imorgen.

Smula
31-05-07, 10:13
...og der ruslet jeg glad og fornøyd inn i min lokale helsekost på jakt etter Johannesbrødkjernemel - og fyren bak disken så på meg som om jeg hadde begynt å snakke swahili. Han kunne like godt vært med i den nettbutikk-reklamen: "Nei, det har vi IKKE sett!"

Hva skal jeg gjøre nå da tro? Hmf!
Har forresten noen forsøkt å lage en usøtet versjon av vafflene, og bruke dem som en slags pannekake?

Elian: Har du noen Jernia i nærheten. De har mye sånt, kjøpte kremvisper der forleden dag.

Lemen
31-05-07, 11:18
...og der ruslet jeg glad og fornøyd inn i min lokale helsekost på jakt etter Johannesbrødkjernemel - og fyren bak disken så på meg som om jeg hadde begynt å snakke swahili. Han kunne like godt vært med i den nettbutikk-reklamen: "Nei, det har vi IKKE sett!"

Hva skal jeg gjøre nå da tro? Hmf!
Har forresten noen forsøkt å lage en usøtet versjon av vafflene, og bruke dem som en slags pannekake?

Elian: Har du noen Jernia i nærheten. De har mye sånt, kjøpte kremvisper der forleden dag.

De hadde det heller ikke på helsekosten her (Sun Kost), men det var ingen problem for de å bestille inn et glass til meg. Betalte ikke noe ekstra, og det tok ca 5 dager. :)

Smula
31-05-07, 13:05
Jepp - jeg tror det er SunKost min butikk har også! Men jeg fikk IKKE det tilbudet... jeg tror ikke den fyren er helt god. Forrige gang var jeg innom og spurte etter peppermynte-te og da så han også på meg som jeg ikke var riktig vel bevart. Han fikk gravd fram en pakke, da, etter fem minutters febrilsk leting i hyllene.
Herlige london - hvis en reagerer sånn på forespørsler om spesielle matprodukter, bør man strengt tatt ikke jobbe i en helsekost! :mad:
Nuvel... måtte bare få det ut.
Jeg får gå på jakt i andre helsekoster.

Distrea
31-05-07, 13:16
Han der burde jo raporteres til kjeden han.... dem kan jo ikke tjene på å ha slike uvitere i spesialbutikker:rolleyes: :confused:

Smula
31-05-07, 18:11
Ok, jeg aner ikke hva jeg gjør galt, for når jeg prøver å steke , går de bare fra hverandre! Det skulle man ikke tro med så mye egg!

Prøvde å steke en i vaffeljern, og den ble bare sittende fast og så prøvde jeg å steke en som pannekake, men den bare gikk fra hverandre når jeg forsøkte å snu den!

Hjelp...? :confused:

Smula
31-05-07, 18:18
Nei, det er MED. Fem tsk som anbefalt.

Smula
31-05-07, 18:44
Det gikk likevel! :)
Smulas vaffeljern går nemlig ikke med på noe mindre enn 7 teskjeer med Johannes. *kaster et blikk på Johannes* Så da kommer jo DET glasset til å gå fort... men hursomhelst, nå er de med og alle er glade.
Og gode på smak er de også.

Takk!

Smula
31-05-07, 19:07
Høh, pussig..
Er røra di tykk da?
Asså SKIKKELIG tykk..

Det var grøtkonsistens på den, så... men det later til at det muligens var litt lite Johannes.

Gerd
31-05-07, 19:40
Ok, jeg aner ikke hva jeg gjør galt, for når jeg prøver å steke , går de bare fra hverandre! Det skulle man ikke tro med så mye egg!

Prøvde å steke en i vaffeljern, og den ble bare sittende fast og så prøvde jeg å steke en som pannekake, men den bare gikk fra hverandre når jeg forsøkte å snu den!

Hjelp...? :confused:

Stek de på svakere varme litt lenger... Det kan hjelpe :)

Smula
31-05-07, 20:11
Det årna sæ til slutt. :)
Men jeg fikk ikke 10 plater, altså. Med de som ble ødelagte kom det vel på ca 7 stykker.
Skal man ikke ha oppi mer væske?

Photobscura
31-05-07, 21:50
Jeg fikk også seks sju vafler. Men jeg lover at det er mer enn nok :D

Hyper
31-05-07, 23:26
oioi..Åssen har jeg klart å unngå å se denn posten tro??..Så den nå, så nå blir det vafler i helga tenker jeg..

Men har jeg vaffeljern da tro??.........
Leiter etterpå;);)
Disse med Heistad syltetøy må jo være kooonge!!?

Distrea
31-05-07, 23:40
oi... fikk 12 vafler jeg... tynne, men veldig gode:p

Smula
01-06-07, 09:29
Kanskje dere har FOR tjukk røre...(trodde ikke det gikk an å få den tjukkere enn min, men...:lol:) eller kanskje fordi jeg brukte smør i røra...Det "tynner" på en annen måte enn vann.

Aha... jeg tok halvparten smør oppi og så litt vann, jeg.
Neste gang lurer jeg på om jeg skal bruke litt fløte?

Photobscura
03-06-07, 16:14
Kan jo også ha noe med størrelsen på vaffeljernet å gjøre:)

tech
03-06-07, 18:43
Kan man jukse her og bruke vanlig mel (evt. soyamel) istedetfor johannesbrødkjernemel? Blir vel ikke så veldig mye karber ut av det.
Jeg fikk lyst på vafler i dag og den lokale helsekostbutikken hadde ikke dette.

tech
03-06-07, 20:18
Prøvde nok det, stemmer det, røren ble relativt tynn, vaflene ble tynne og sprø, ikke helt som man forventer av vafler, men godt ble det da.
Og dette var med lettrømme, huff. :)

Får se om jeg får kjøpt johanneskjernemel og creme fraiche i morgen og prøve igjen! :)

Smula
04-06-07, 09:28
Kan jo også ha noe med størrelsen på vaffeljernet å gjøre:)

Så det ER størrelsen det kommer an på! :eek:

Seriøst, da - er det ikke standardstørrelse på sånne vaffeljern? Tror ikke mitt er spesielt digert, altså.

Smula
04-06-07, 13:43
Er det gunstig med tungt lokk?
Da kan jeg isåfall bare sette meg på det... :D

Dolphin
05-06-07, 00:05
er dette johannesbrødkjernemelet noe brukanes? hva glykemisk index har det?

Noe annet man kan bruke istedet for rømme/ fløte? matyoughurt kanskje?

Photobscura
05-06-07, 00:19
er dette johannesbrødkjernemelet noe brukanes? hva glykemisk index har det?

Noe annet man kan bruke istedet for rømme/ fløte? matyoughurt kanskje?
I fare for å høres frelst ut: Johannbrødkjernemel er fantastisk! Jeg antar at den glykemiske indeksen er null, karbeinnholdet er i alle fall null.
Det har helt nøytral smak, og man trenger bare litt for å få tykkelse på sauser, supper, kakebunner, og vafler da.
Den er laget av kjernen av frukten som vokser på Johannesbrødtreet. (Også kjent som carob-pulver, forresten).
Ser ut som mel, oppfører seg nesten som mel (men gir langt tykkere konsistens med langt mindre mengde) men er alstå ikke mel! (I ordets rette forstand). Dette kan man trygt bruke.
Og det har redda mang en lavkarber i opp til flere situasjoner!

Smula
05-06-07, 19:29
Vil meddele at jeg i dag har laget pannekaker ut av herligheten!
Byttet ut halvparten av rømma med fløte, da, og så en liten klype salt oppi, for det husker jeg mormor sa en måtte ha i pannekakerøre.

Og så... litt rømme og Heistads bringebærsyltetøy på toppen....!? :sikle:
Dyrisk godt!
Måtte smake på en men må gjemme resten ellers blir det ikke noe trening på meg idag, da kommer jeg til å sitte pal og gnafse pannekaker som en liten sofagris.

Skjønt, liten og liten, da...

Photobscura
06-06-07, 08:46
Vil meddele at jeg i dag har laget pannekaker ut av herligheten!
Byttet ut halvparten av rømma med fløte, da, og så en liten klype salt oppi, for det husker jeg mormor sa en måtte ha i pannekakerøre.

Og så... litt rømme og Heistads bringebærsyltetøy på toppen....!? :sikle:
Dyrisk godt!
Måtte smake på en men må gjemme resten ellers blir det ikke noe trening på meg idag, da kommer jeg til å sitte pal og gnafse pannekaker som en liten sofagris.

Skjønt, liten og liten, da...
Hurra!
Jeg vipper mellom ingen søtstoffer what so ever, og en dag i uka...
Men man kan kanskje droppe splendaen her??

Eilan
06-06-07, 09:49
ENDELIG var Johannesbrødkjernemelet i hus, og vaffeloppskriften utprøvd! Nå som svele! :heia::heia::heia:

Dette var staselige greier Moinx!

Smula
06-06-07, 10:26
Hurra!
Jeg vipper mellom ingen søtstoffer what so ever, og en dag i uka...
Men man kan kanskje droppe splendaen her??

Jeg tror sikkert en kan droppe søtstoffet her, ja. Det er jo vanligvis ikke det i vanlige pannekaker, så jeg vurderte selv om jeg skulle la være, men endte opp med å slenge oppi en spiseskje Natreen likevel.

Photobscura
07-06-07, 08:25
Spiste det en del på Roskilde, litt salte pannekaker med noe vegetar-risotto i, og det var kjempegodt! Nå blir det ikke risotto da, men noe annet snadder!
Er på min siste melkeproduktfrie dag (bortsett fra smøret) har vært to uker uten, så jeg lurer på om jeg skal teste denne i morra:D (pannekake-piknik med litt rødvin, sounds good, 'ey?)

nomma
07-06-07, 12:27
Da er røra laget.. venter spent på at den skal tykne....

vente på at jernet skal bli varmt.. steke... steke.. steke..

mmmmmm.... virkelig gode... tenker dette blir en favoritt fremover..

disse kan jo godt brukes som dessert.. med den nye lett isen fra diplom-is snadder..

Superstar
09-06-07, 19:21
Oj, disse vaflene må jeg prøve:D

Photobscura
09-06-07, 19:42
Pannekaker funka ikke noe særlig... Gikk fra hverandre i småbiter, og ble sååå feite at til og med JEG ble kvalm:o, he...
Kan jo godt hende jeg gjorde noe feil da men...

Eilan
09-06-07, 19:53
Jeg lagde noen slags lapper, eller sveler som de ble seende ut som. De falt ikke fra hverandre, men ble ganske fete ja...

sma
09-06-07, 20:05
Da kan man jo teste å bytte ut smøret med 1 dl vann som hun opprinnelig sa. :)

Noen som har gjort det?

nøtta
09-06-07, 20:06
Da kan man jo teste å bytte ut smøret med 1 dl vann som hun opprinnelig sa. :)

Noen som har gjort det?

ja men da smørte jeg jernet så det holdt !!! men det ble veldig godt :)

Photobscura
09-06-07, 20:13
Jeg hadde i røra:
4 egg
ca 100 g smør
1 dl vann
1 boks creme fraiche
3 ts joh.mel
Så sto røra ca en time i kjøkeskapet

Hmm, noen forslag om forbedreinger, for dette ble nesten kvalmt, assa...

Superstar
10-06-07, 00:20
:p Er det bare jeg som syntes at d smakte veldig mye kardemomme?
Eller synes jeg det var bra:D
Men tror kardemommen forsvinner neste gang

nøtta
10-06-07, 12:52
ja de smaker veldig kardemomme, men jeg synes det er godt da ;)

Nå har jeg laget ei røre som står og tykner snart blir det vafler og eksamenslesing ute i skyggen/sola :D

nomma
10-06-07, 20:30
jeg synes de er helt fantastisk gode jeg da.. Jeg har laget min egen vri.. jeg har 1 1/2 dl rømme og 1 1/2 dl fløte, så bruker jeg bare 50 gr smør og har i en dl vann istedet. jeg slipper å smøre jernet..

Sambo mente at disse var de beste lavkarbo-vafflene han har smakt.. Bruker vanligvis ikke kardemomme, men synes det var kjempe godt..

TAKK igjen Monix..

Bee
10-06-07, 20:58
Jeg bruker ikke kardemomme i røra.
Og så har jeg bare 50 gram smør i. De blir liokevel veldig fete, så jeg kan ikke forestille meg 100 gram smør i. Fysj...:p

Superstar
10-06-07, 21:04
Tror ikke jeg heller blir å ha kardemomme i røra neste gang:p
Det minner meg om boller.

Superstar
10-06-07, 22:21
Smøret kan droppes helt....det holder å bruke vann.:)
Kardemommen oxo seff...

Var ikke for å klage på oppskirften din.
Kardemomme er ikke min favoritt smak:p

Smula
11-06-07, 13:56
Jeg hadde i røra:
4 egg
ca 100 g smør
1 dl vann
1 boks creme fraiche
3 ts joh.mel
Så sto røra ca en time i kjøkeskapet

Hmm, noen forslag om forbedreinger, for dette ble nesten kvalmt, assa...

Jau, bytt ut alt eller delvis av créme fraiche´n med fløyte.

tech
14-06-07, 13:43
Prøvde dette i dag. Stekte den på ganske svak varme, men alikevel hang de ikke sammen i det hele tatt :o
Kan ikke si ta dette smakte vanlig pannekaker, noen andre som har prøvd? :o

Smula
14-06-07, 14:00
Hadde samme problemet selv. Jeg måtte ha mer Johannes opp i røra.
Og så lurer jeg på om kanskje sterkere varme er tingen?
Har også stekt dem som pannekaker (små pannekaker vel å merke), men de faller ganske lett fra hverandre da også.

...det er litt merkelig det der, for det er jo vanlig røre minus mel! Og det er da visserlig ikke melet i sånn røre som binder den sammen, det er da eggene? Og det er det jo plenty av.... så ikke skjønner jeg hvorfor de faller fra hverandre så lett.

Smula
15-06-07, 09:57
Er de lette å steke da?

Hyper
15-06-07, 16:35
OMG!!!!

De her var syyykt gode!!!

Jeg har ikke vaffeljern da, så stekte de som små lapper i stekepanne..
Sa***n så gode da gitt!!

En liten ert Heistad syltetøy på...Oh la laaaa...

Smula
15-06-07, 19:07
Lett som snus, hvis du tilsetter litt johannes....

Snus holder jeg meg laaangt unna, men Johannes kan jeg da slenge med.
Da skal disse prøves, ja!

Viclin
15-06-07, 22:05
Lagde disse i dag med 1% kesam i stedet for rømme siden jeg går på SB, og så tok jeg 50 g smør og en halv desiliter vann. Ble kjempegodt!

Hyper
15-06-07, 22:11
Jeg lagde også disse...

Håper det er tilfeldig, og det er det sikkert...
Men jeg er skamdårlig nå...

Flyr på do i ETT Sett, og blir helt elendig i formen før jeg løper på do...
Jeg fulgte oppskriften helt da......

Georgine
16-06-07, 09:23
Jeg lagde også disse...

Håper det er tilfeldig, og det er det sikkert...
Men jeg er skamdårlig nå...

Flyr på do i ETT Sett, og blir helt elendig i formen før jeg løper på do...
Jeg fulgte oppskriften helt da......

Det er mest sannsynlig for mye fett på en gang for deg.. Det samme skjer her etter vaffelinntak i går kveld :lol:

Er så langt unna forstoppelse som det mulig å komme :o

Hyper
16-06-07, 14:11
Oh yes...
Men da vet jeg det..
Spiste kanskje for mange av de...var jo så gode:o:o:o

Men da er jeg klar over det..og kan begrense meg neste gang!:)

NYDELIGE vafler da, det skal være sagt!

LilleMill
16-06-07, 23:58
Prøvde vaflene igjen i dag men bytta ut 3 dl rømme med 1,5 dl CF og 1,5 dl fløte, tok 50 g smør og 1 dl vann men ble akkurat som sist.

Neste gang tar jeg nok uten smør :) Ble litt for fett

nomma
17-06-07, 10:07
ups..:eek:

skulle lage dobbelt porsjon,(får besøk i dag) men hadde for lite johannes-mel.. ble bare halvparten av mengden som skal være i.. må jeg ha i mel for å få den til å holde sammen.. eller???
noen som har prøvd denne med cottage cheese.. ??

Får meg ikke til å hive den i søppla heller har brukt en pakke rømme og en pakke fløte og 8 egg..

Smula
18-06-07, 20:19
Kan bare svare for meg selv, men jeg fikk dem ikke til å henge sammen uten å bruke ganske mye av Gamle Johannes. Ca 7 tsk måtte til her i gården.

...men nå har jeg laget disse for 2 gang, og de blir bare mer og mer greie og ha med å gjøre, må jeg si. Alle sammen smatt velvillg ut av jernet når tiden var inne.

...skjønt jeg MÅ ha et digert jern, altså (Ok, hvorfor hørtes det så innmari lugubert ut...? :wacko: Nuvel...) for jeg fikk 10 plater denne gangen, men ikke 10 hele, hvis dere skjønner hva jeg mener? Røra gikk ikke helt ut i kantene.

Hyper
18-06-07, 20:26
Jeg stekte disse som lapper i panna jeg..
Kanskje de henger bedre sammen da?

Smula
19-06-07, 09:20
Jeg har også forsøkt det, men hadde problemer med å snu dem.
Det beste er å bruke vaffeljern likevel, har jeg funnet ut.

nomma
19-06-07, 10:22
Sv: Vafler!
ups..:eek:

skulle lage dobbelt porsjon,(får besøk i dag) men hadde for lite johannes-mel.. ble bare halvparten av mengden som skal være i.. må jeg ha i mel for å få den til å holde sammen.. eller???
noen som har prøvd denne med cottage cheese.. ??

Får meg ikke til å hive den i søppla heller har brukt en pakke rømme og en pakke fløte og 8 egg..

Jeg løste problemet med å ha oppi 3 ss speltmel.. Da hang de sammen.. Gode også.. selv med litt mer karber oppi..

Serverte de med Lett is fra Diplomis..Knall altså.. Da kommer kardemomme smaken til sin rett..

Hyper
19-06-07, 11:55
Jeg hadde ingen problemer med å snu eller noesomhelst jeg:)...
Men så hadde jeg oppi 100 gram smør da, og satt på dass resten av kvelden..*yuk*

Lemen
19-06-07, 13:09
Lagde disse i går kveld, hadde bare tre egg så røra ble ganske tykk. Tenkte jeg skulle prøve meg fram med hvor mye smør jeg synes er godt i røra, og startet med å ha i bare ca 30 gram. Da var det ingen problem å steke, og lett å få de ut av jernet. Så hadde je i mer smør, ca 50 gram til, da ble de mye vanskligere å steke.
Så min konklusjon er at de er lettere å steke til mindre smør man har i røren. :)

Smula
19-06-07, 13:37
Sier du det?! Det hadde jeg ikke tenkt på! Kanskje mindre smør neste gang da - det blir jo veldig mye gris når du steker. Fettet flyter jo og man må jo omtrent dusje jernet etterpå.

*observerer muntert antall sider på denne tråden*
Dette må være landets mest diskuterte vaffler.... :D

Iset
21-07-07, 02:03

Jeg liker ikke CF "rått", det smaker ikke likt seterrømme i det hele tatt synes jeg. Foretrekker helt klart rømme. Men i mat merker jeg ikke forskjell.

Alyssa
21-07-07, 10:21
Jeg liker ikke CF "rått", det smaker ikke likt seterrømme i det hele tatt synes jeg. Foretrekker helt klart rømme. Men i mat merker jeg ikke forskjell.

Helt enig! :ja:

AKB
21-07-07, 14:17
:spisesnak Når det gjelder de vaflene så blir de like gode uten smør. Jeg tilsatte ca 1 dl. vann og litt mer johannes. Ikke henger de fast i jernet heller.( det er jo ganske mye fett i seterrømmen.)Smurte jernet for sikkerhets-skyld da jeg hadde stekt halve røren.:sikle:

Linn H
23-08-07, 11:59
Lagde disse i går som lapper. Utrolig gode:)

Iset
28-08-07, 19:05
Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast!

Photobscura
29-08-07, 08:43
Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast!
Hå! :sikle: Lurt:D

Smula
29-08-07, 10:26

Når du snakker om brød - da vil jeg også/heller anbefale Ziggy/Nannah lappene. De blir litt tørrere enn vafler (hvis du har oppi kruskakli) og hvis du ikke putter noe krydder i dem, men lager dem nøytrale, kan de både brukes som sandwicher og som vafler.
Har fått helt dilla på dem selv. :p

Iset
29-08-07, 10:37
Må testes ut. :D

Jeg skal ha bakedag på lørdag tenker jeg, for min bror lever på ketosekost nå og vil at jeg skal bake noen lavkarbobrød-greier til ham. Så jeg tenkte å lage en god del forskjellige, så kommer han her på søndag og smaker og finner det han liker, og spiser ketolysepizza med oss. :)

Smula
29-08-07, 17:22
...og siden du da sier PIZZA, har jeg latt meg fortelle at de samme lappene kan brukes til pizzabunn også. For den ketolysebunnen er noget tvilsom egentligl...

safran
29-08-07, 17:56
De vaflene var knallgode!

Ullabulla
29-08-07, 18:17
De vaflene var knallgode!
Hvilken oppskrift brukte du?. Det har etterhvert blitt så mange varianter/forslag at jeg blir litt forvirret.
Vil gjerne prøve å steke vafler - hvilken oppskrift er best?

safran
29-08-07, 19:54
Hvilken oppskrift brukte du?. Det har etterhvert blitt så mange varianter/forslag at jeg blir litt forvirret.
Vil gjerne prøve å steke vafler - hvilken oppskrift er best?
Jeg prøvde den aller første i denne tråden.

nystolen
02-09-07, 11:01
Nå har også jeg prøvd denne oppskriften (på første side). De ble knallgode. Jeg brukte 50 gr smør i stedet for 100 + 1/2 dl kaldt vann.
I tillegg brukte jeg 1 ts kardemomme, nam...nam....

Photobscura
02-09-07, 13:23
Disse valfene og Ziggys tomatsuppe er jommen meg barndommens usunne middager all over again, men nå; langt sunnere :D

Chop
07-09-07, 19:21
Nå har jeg blitt inspirert her, holder på å varme opp vaffelpressa nå. Røra er ihvertfall god! ;)

Linn H
18-09-07, 20:47
disse er bare farlige og blir laget alt for ofte!!! Må snart på avvenning....
lager de som lapper i stekepannen og det går jo så fort så de har liksom sneket seg til å bli et ganske så fast innslag.....SKJERPINGS JA!:D

...men må fremdeles takke for oppskriften da.....:hungry:

Nattesjel
23-10-07, 00:09
Er det noen som vet hva det tilsvarende til johannes mel er på engelsk? Eller fransk.... :confused:

... for denne så innmari god ut! :shifty:

Distrea
23-10-07, 00:28
Er det noen som vet hva det tilsvarende til johannes mel er på engelsk? Eller fransk.... :confused:

... for denne så innmari god ut! :shifty:

farine de graine de caroube Jeg er så god i fransk :p

www.rapunzel.fr

KW87
25-01-08, 22:58
Disse var utrolig gode:stortsmil:stortsmil:stortsmil

You made my day Moinx;)

Veggpryd
26-01-08, 03:26
Oh wow! Jeg har lett etter en vaffeloppskrift uten proteinpulver eller ketolysemel! :D Har ikke sett denne før nå! Hurra - da blir det vafler på lørdagskvelden.

Embla
28-01-08, 20:09
Prøvde disse nå for litt siden og de var herlige, tusen takk for den flotte oppskriften :D

Halverte innholdet og det holdt til vel 4 stykker(som forsåvidt var mer enn nok, med tanke på at jeg bare orket to.....ble skikkelig tung i magen etterhvert). Skal ta de to som ligger igjen med meg på jobben i morgen og ha dem til frokost:sikle:

Det eneste jeg la merke til var at det smakte litt mye egg av den. Kanskje fordi jeg har spist omelett tidligere i dag og fått litt vel mye egg i meg på en gang? Lurer på om det går bra dersom jeg kutter ned til ett neste gang. Brukte litt smør og litt vann(og en pitteliten dæsj Cocosa) og de ble rimelig feite, så neste gang holder jeg meg til kun vann(og Cocosa- hadde jo nettopp kjøpt den så fant ut at jeg måtte teste den. Ble faktisk utrolig godt).

Selvsagt hadde jeg ikke fått med meg at røren liksom skulle stå lenger, så mine vafler ble tynne og litt crispy, men jøssenavn så gode de var:D

Iset
28-01-08, 20:21
Jeg kjente ingen eggesmak, men alle er jo forskjellige. Jeg pleier forresten å steke de ferdige vaflene en omganng til i jernet med sennep, ost og skinke mellom. Fireåringen elsker det. Skikkelig lavkarbo-ostetoast!

Embla
28-01-08, 20:32
Nam, det høres godt ut.....tror jammen jeg skal prøve det neste gang :sikle:

Bamse
29-01-08, 22:30
Kjempegode vafler, gode med rømme og bringebær. Også god som minipizza bunn. Brukte ca 4 ts med johannes. Når jeg hadde stekt mesteparten, tok jeg å kryddret den siste røra med forskjellige pizza krydder, gukremeie, garam masala, oregano, spisskummen og chilli. Tok masse jarlsberg på dem, rullet dem sammen og la dem i ovnen i noen minutter, jummi :D Når jeg tenker meg om kunne man jo lagd dem med takokryddret kjøtt/ liksomkjøtt og ost, varme dem i ovnen. Fajitas :D

Skal lage disse snart igjen!

Distrea
29-01-08, 23:23
wow... her har det kommet mye ut av oppskriften! takk for at dere deler :klem:

Embla
01-02-08, 18:57
Hadde litt røre igjen fra i går og dermed laget jeg deilige bacon-lapper til middag:D Tilsatte en teskje Cocosa, en bitteliten klatt rømme og opphakkede baconbiter og stekte dem som vanlige lapper, de ble skikkelig gode :sikle:

Goggen
03-02-08, 14:35
Prøvde den første oppskrifta i tråden.

At noen kan kalle dette for vafler er over min fatteevne. Det eneste som minner om vafler er utseende.

Fisj og yeæck

Photobscura
03-02-08, 16:09

At noen kan kalle dette for vafler er over min fatteevne. Det eneste som minner om vafler er utseende.

Fisj og yeæck
Tuller du? Putt dem i en konvolutt og send dem til meg, da vel :p

Millsi
03-02-08, 18:38

Fisj og yeæck

hehe,nettop dette er MIN oppfatning av slike lavkarbo vaffler :p

Iset
04-02-08, 22:58

Fisj og yeæck

Hæ? JEG er kresen på sånne lavkarboting-greier, men denne vaffeloppskriften er jo fenomenal. Det aller nærmeste jeg har kommet vafler i lavkarboverdenen. Til og med fireåringen spiste seg dårlig. :lol:

Goggen
05-02-08, 07:14
Til og med fireåringen spiste seg dårlig.

Uff ja, men fullt forståelig. Tenk å gi slikt til barn. :)

Iset
05-02-08, 08:25
Uff ja, men fullt forståelig. Tenk å gi slikt til barn. :)

*Ond mor*. :lol:

Hjørdis
16-02-08, 15:41
Jeg vil stille meg i rekken av de som synes Moinx's vafler er gode:ja:.
Har akkurat servert dem til mine gamle foreldre, som er på besøk i helga. Mamma og pappa spiser mye vafler, "ekte" vafler, men synes også disse var kjempegode.
Fulgte opprinnelig oppskrift, med 4 strøkne måle.teskjeer med Joh.brødkjernemel, lot røra stå ca 20 minutter, og stekte i dobbelt jern. Fikk 12 hjerter, servert med 100 % jordbær og rømme, nam, nam:D.

Lava
16-02-08, 17:31
Jeg likte også disse vaflene!
Kjempegode, syns jeg :heia:

Mosepjusk
24-02-08, 15:31
Jeg lagde disse vaflene i går kveld med samboer som publikum!

Mens jeg stekte vaffel nummer to, spiste vi opp vaffel nummer en.
Mens jeg stekte vaffel nummer tre, spiste vi opp vaffel nummer to.

Nam nam nam!

Også spiste vi litt til. La 9 stk. i fryseren og tok opp 3 stk. til lunsj i dag.

Hver fredag er det vafler på jobb.
Førskommende fredag skal jeg ha med mine egne vafler... hvis jeg finner noen i fryseren når fredagen endelig kommer :D

Jollers
24-02-08, 16:51
Disse skal jeg jammen meg prøve, må bare få kjøpt det jeg behøver først (johannes. feks)
Må jo være fine for ungene å ha med på skolen også :)

Tuppen
24-02-08, 19:28
vaflene er nyyydelige!!!! men lager de sjeldent- siden de blir spist opp med en gang :lol:

quebec
25-02-08, 14:21
kan man bruke denne røra til å lage lapper??

vaffejernet mitt streiker :(

Tuppen
25-02-08, 22:37
mener noen har prøvd det... jeg har ikke prøvd det så jeg kan ikke uttale meg om dette..... men hva med å forsøke?

Distrea
22-03-08, 10:31
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=291090&postcount=135

dette er vel ca opprinnelig oppskrift?
går det ann å få lagt link til den i starten?

Eilan
22-03-08, 10:38
Hei, litt i tvil om hva vi gjør her, Moinx slettet oppskriften selv, litt dårlig stil å legge den tilbake? Og nei, det ovenfor er ikke originalen.

Distrea
22-03-08, 10:48
Jeg syns det er dårligere stil å gi bort å ta igjen. :p

hvem som helst kan få ta i den oppskrifta,,,, men må da bare bruke den i sjul... Syns det blir for dumt jeg ;)

Photobscura
22-03-08, 16:49
Lag heller en ny tråd i oppskriftsforumet du! Jeg la ut oppskrifta i tråden om det å slette oppskrifter, og den funker bedre enn originalen, selv om det er små endringer.

Man har nok ingen opphavsrett når man poster oppskrifter på et åpent nettforum. Men om man f.eks lager kokebok, så er det SKIKK OG BRUK å spørre opphavsmannen, men copyright er nok en langt mer avansert affære. Og jeg er enig i at det er litt dårlig gjort å fjerne oppskriftene sine bare fordi man ikke vil være på forumet lenger.

Eilan
22-03-08, 17:18
Jeg har originalen. Skal jeg legge den ut? Jenter?

luringen
22-03-08, 17:50
ja takk...?

Distrea
22-03-08, 17:57
Vafler:
4 egg
1 dl setterømme/creme fraiche
2 ss JBKM
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
2 ss splenda
50 gr smør

Svelles 20 min i kjøleskap

luringen
22-03-08, 17:59
takk! :)

Eilan
22-03-08, 20:39
Sånn da.

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør

Photobscura
23-03-08, 16:10
Min erfaring tilsier at det holder lenge med 2 (toppede) ss JHBKM og femti gram smør, og natreen kan fint byttes ut med splenda (jeg bruker 22 ss, og så er det noe rart med natreen, den blir bitter om man bruker den i varme ting...)

Mmmm, vafler.... :sikle:

Eilan
24-03-08, 01:45
Jeg bruker forresten ofte vann istedenfor smør. 1 dl vann, altså :) Og ikke noe søtstoff. Synes kardemommen gjør dem søte nok.

Mosepjusk
24-03-08, 12:39
jeg bruker 22 ss

Det blir nok søte vafler, kan jeg tenke meg, hehe! :)

Eilan
24-03-08, 12:49
:lol:

Photobscura
25-03-08, 08:16
OI! Eeee, mente 2 ss :rodme:

Eilan
25-03-08, 11:24
Min erfaring tilsier at det holder lenge med 2 (toppede) ss JHBKM
5-6ts johannes blir vel omtrent det samme som 2ss eller?

Photobscura
25-03-08, 13:28
Jammenatte, som jeg loker da! Mente selvfølgelig to TS!!

Ok, min erfaring tilsier at det holder med to toppede TS jhbkm, og så bruker jeg TO ss splenda! :D

Photobscura
25-03-08, 13:29
Og så bruker jeg teklype til å sikte jbkm-et i røra, mens jeg rører.

Eilan
25-03-08, 14:32
Nettopp! Jeg synes jeg trenger mer johannes i røra, men det er nok fordi jeg som oftest bruker vann istedenfor smør.

Photobscura
25-03-08, 14:38
Hvorfor vann? Smør smør smør smør smør :heia:

Eilan
25-03-08, 14:59
Sikkert bare det teite kalorispøkelset. Smør, je! :heia:

Photobscura
25-03-08, 17:59
Smør smør smør smør smør smør!

Glade-Gry
30-03-08, 22:13
Jeg skal ha vafler i morgen!! Må bare få tak i johannes ett eller annet mel.. hvor kjøper jeg det?? Helsekost???

mmm... gleder meg!!

Photobscura
30-03-08, 22:21
Du kan kjøpe det på helsekost. Finnes noe som er noenognitti prosent av det som kjøpes på apoteket, men husker ikke hva det heter... Gerd??

Helene
04-04-08, 21:14
Nestragel heter det som kjøpes på apoteket. Mer for pengene men må bestilles inn som oftes.

luringen
04-04-08, 21:44
JBKM er utsolgt fra helios lager. Apotek mskaffer nestargel

quebec
07-07-08, 09:34
mine vafler hang så vidt sammen, revnet overalt, men gode og fete ble dem og jeg ble mett.
hadde i 7 ts med johannesgreiene, fulgte den opprinnelige oppskriften, men...hadde mer enn 1 dl vann, helt sikkert 3-4 dl og m50 gram smør, fikk 12 plater.
hmmmm.

Photobscura
07-07-08, 12:48
7 ts-er? :eek:! Jeg har i to tre skjeer, det holder!
Og vann er helt unødvendig (jeg synes de ble mindre gode da jeg prøvde det i alle fall), og halvparten av smørmengden.

quebec
07-07-08, 12:51
ja, :) 7 ts. Var det mye?

kan si at jeg ikke er god i magen nei :(

Photobscura
07-07-08, 13:01
Mye? Det er nok til å tykne sikkert fem liter saus :p Som sagt, jeg bruker to-tre ts johannebrødkjernemel, og så lar jeg røren stå og godgjøre seg i kjøleskapet i kanskje 20 min:)

quebec
07-07-08, 21:33
hæ, men jeg fulgte jo den oppskrifta som ble lagt ut her , jaja, magen har iallefall gitt beskjed om dette ikke var så kjekt, men fader og, de var uansett knallgoe.

Neste gang får jeg heller følge oppskrifta di tøtta :)

Kattemor
09-07-08, 22:51
Ang. forskjellen creme fraiche og rømme:

OIOI..betyr det at jeg kan spise rømmegrøt?? Elsker det!

Nybegynner-glede helt ned i tærne :D

Smula
10-07-08, 10:42
7 ts-er? :eek:! Jeg har i to tre skjeer, det holder!
Og vann er helt unødvendig (jeg synes de ble mindre gode da jeg prøvde det i alle fall), og halvparten av smørmengden.

Næhei, det var jo det problemet jeg hadde i begynnelsen også. Mine fikk jeg ikke ut av jernet før jeg hadde tredoblet mengden med Johannes!
Og jeg måtte også bruke mindre smør, for ellers rant det ut under steking og jeg hadde smør over hele kjøkkenet.
Så disse vafflene er visst veldig individuelle, ja. Merkelig, det der... :confused:

Photobscura
12-07-08, 03:34
Jøss! Snodige greier... Jeg trenger toppen tre ts...

Gracella
12-07-08, 21:21
Sånn da.

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør

Nå prøvde jeg denne oppskriften og fikk 9 plater. Da brukte jeg bare 50 gr smeltet smør.

Vet ikke helt hva antall karber blir, jeg grovregnet og fikk 8 karber pluss det to ss carobel utgjør. Er vel ca 1 karb pr plate og det kan jeg fint leve med. :):):)
De smakte som vafler, selv om de var litt annerledes i konsistensen og utolig "smørfete" he, he.

Madamim
13-07-08, 11:39
Min røre ble veldig tykk, skal den være det? :)

Distrea
13-07-08, 12:59
min røre er også ganske tykk. Det holder med 4-5 ts, og de skal ikke være stor topp på, bare like mye over som i sjea.

tror jeg skal lage vaffler med krem og jordbær i dag :sikle:

Gracella
16-07-08, 12:33
Skal vi se, nå har jeg prøvd en til oppskrift, og erfaringene mine så langt er at den uten vann og fløte er "best". De vaflene gikk litt lettere i stykker når jeg skulle ta de ut av vaffeljernet.
(men begge typene smaker godt :))

Jeg er også enig med Photo, det trengs ikke så mange ts med johanneskjernebrødmel... denne gangen hadde jeg i nesten så mange ts som det står i oppskriften, og da syntes jeg at røra ble altfor tykk.

Neste gang tror jeg at jeg skal prøve med litt mindre smør igjen - halvparten ligger jo igjen i jernet, he, he

Tusen takk til alle dere som legger inn oppskrifter!!!! :klem:

Bergrosa
16-07-08, 13:00
Nå har jeg å ungene kosa oss med lavkarbovaffler :D

Jeg brukte Nestargel istedet for JKB, og hadde i 4 stk t-skjeier. Det ble faktisk for mye, den ble veldig tykk. SÅ jeg hadde i mere fløte ( brukte en blanding av rømme og fløte jeg da). Fikk ca 7 plater av denne oppskrifta, de var kjempegode!! Kommer nok til å bli brukt endel hos meg ja! Men jeg tror jeg vil redusere mengden smør også til 25 gram. Ble veldig "smørete/klissete" synes jeg :D

Men vaflene var knallgode, smakte vafler. OGså hadde jeg nyrørt jorbærsyltetøy på....( rørt med natreen).. nam nam nam....

Gracella
16-07-08, 15:45
Jeg brukte også nestargel i stedet for JKM, men jeg trodde at det i praksis var det samme??
Uansett ble ca 5 ts aaaaltfor mye...:D
Men det blir gode vafler, gitt :sikle:

Photobscura
16-07-08, 23:57
Jeg brukte også nestargel i stedet for JKM, men jeg trodde at det i praksis var det samme??
Uansett ble ca 5 ts aaaaltfor mye...:D
Men det blir gode vafler, gitt :sikle:
Det er i praksis det samme, 95 prosent jbkm, det siste er noe greier vi aldri fant ut av...

bofse
22-07-08, 16:18
Nå har jeg prøvd vafler, brukte bare 50 gr smør, og tok oppi en skvett fløte. Nam nam smakte nydelig. :)

luringen
23-07-08, 11:51
har hatt i fiberhuskmel! fant på Ultra. Det ble tjukk og fin røre uten JBKM, som jeg er nesten tom for..har også halvert mengden smør og har oppi halt om halt me rømme og fløte.

Brukernavn
20-08-08, 13:29
Å, så mange positive tilbakemeldinger. Dette lover bra. Jeg laget vafler etter oppskrift bak på soyaproteinet og gledet meg villt, men ble dypt skuffet. Går på med friskt mot og forsøker disse. *krysser fingrene for at de blir gode*
(jeg er vafloman..:o)

Photobscura
20-08-08, 16:56
Disse er kjempegode, nesten litt for gode :D

Om man er litt gæren, så kan man droppe kunstig søtning, og la dem kjølne litt og bruke dem som "brødskiver" med gulost o.l.

Impulsiw
16-09-08, 20:19
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=424585&postcount=201

Du kan med fordel halvere smørmengden. Kan huske det ble forferdelig smørsøl :geip:

Putt på en ts jbkml også.. så lar du den stå i kjøleskapet en time så den tykner til.

Hvis du er glad i vafler anbefaler jeg deg en tur på meny å kjøpe ketolyse bakemix. 129 kroner for 400 gram...da blir vaflene litt fyldigere.. på en måte :D

Impulsiw
16-09-08, 20:20
Meny har også vafler og pannekakerøre fra Atkins. Ferdige poser. Blir ca 4 vafler. 20 kroner posen. Hadde i et egg til og litt ketolysemix, kardemomme og vaniljesukker - de ble veeeeldig gode :sikle:

Impulsiw
16-09-08, 20:22
Så nå at dette var en gammel tråd.. mange gode råd før mine :lol:

tufsa83
12-01-09, 21:35
Sånn da.

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør

Huff, denne ble altfor fet for meg ja...

Iset
12-01-09, 22:17
Jeg har i litt mindre smør, da blir de litt lettere. Disse er virkelig gode altså.

tufsa83
12-01-09, 22:52
Jeg har i litt mindre smør, da blir de litt lettere. Disse er virkelig gode altså.
Må kanskje prøve det,dem ble liksom så tynne at det var mest slit å spise dem :P

Iset
12-01-09, 22:54
Ble de? Mine ble som vanlige vafler, men litt fetere og litt mer sprø i kantene. Jeg lot røra bli VELDIG tykk da, som grøt omtrent, og så hadde jeg godt med røre i jernet.

Photobscura
12-01-09, 23:10
Faktisk ikke mye jeg savner etter at jeg kutta meieriprodukter, men åh, jeg må avslutte abboen min på denne tråden altså ... *sukk*

miss_chica
03-02-09, 10:30
hvem av oppskriftene er best? den første eller den andre? har bladd gjennom halvveis her, men fant ikke ut hvem folk hadde laget :o

Photobscura
03-02-09, 11:36
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
50 gr smeltet smør

Denne synes jeg er best; Fordi hundre gram smør rett og slett blir litt i meste laget, det renner fra vaffeljernet og sånn :p

miss_chica
03-02-09, 12:07
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
50 gr smeltet smør

Denne synes jeg er best; Fordi hundre gram smør rett og slett blir litt i meste laget, det renner fra vaffeljernet og sånn :p

Tusen takk for raskt svar =) Da stoler jeg på det!:)

Photobscura
03-02-09, 12:10
Tusen takk for raskt svar =) Da stoler jeg på det!:)
Ut fra mine smaksløker så kan jeg love at de blir helt nydelige! Og man behøver bare å smøre jernet første gangen.
Jeg lar forresten røra stå og "svelle" litt i ca en halvtime i kjøleskapet.

Chubba84
23-02-09, 20:09
Kan man bytte ut johannes med bakemiksen fra ketolyse??

har ikke fått tak i jbk enda..

Og har sååå lyst på vafler.....

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
50 gr smeltet smør

luringen
23-02-09, 21:51
Nestagel får du på apoteket