View Full Version : Pastaelskernes redning


Skorpia
16-06-04, 21:47
Lag den Pastasausen du liker best,ha i masse oppkuttede neper. La det surre noen minutter og vips du har en fullgod middagsrett med det du liker best:)

Nå er nepene kommet på markedet,og jeg gjorde nettopp dette og det smakte aldeles nydelig. For de som har pastakutter kan jo bruke den.

De som elsker poteter kan kutte de opp i potetliknende biter.

Variasjonene er mange,og neper er såpass nøytrale i smak at de kan brukes til det meste.

Sett i gang folkens,dette var bare snadder:p

Fedonisten
16-06-04, 21:50
Ja - dette hørtes godt ut! Har aldri brukt neper jeg. Husker jeg spiste det som barn, men ikke etter det. Får vel prøve igjen da.

Men du skriver fullgod middagsrett - hvor er proteinene dine da? Spiste du noe kjøtt til?

:)

Carbokiller
16-06-04, 23:12
Hmmm.. hørtes godt ut. Fedonisten:kan ha masse kjøtt i pastasausen!

Dette skal jeg prøve. Men hvordan får du nepene igjennom pastamaskinen? Den tar jo bare gørrtynne biter den jo. Kan man kutte nepene så tynne? Forklaring vær så snill.

Iset
17-06-04, 15:08
Hmm neper har jeg aldri smakt.. er det noe godt da? Har de samme konsistens som poteter?

MHM
17-06-04, 15:14
De nepene som er i butikken nå - de hvite - er kjempegode! Vi kaller dem mai-neper hjemme hos oss, men jeg vet ikke om det bare er en meget lokal navngiving... De har konsistens som en kålrot omtrent, men mye mindre trådig, og mye mer saftig enn både kålrot og gulrot. Og mykere. Og mildere.
NAM! Jeg har ikke brukt dem i matlaging, vi bare skreller dem, og bruker de grønne "kvistene" som stikker ut som håndtak, og spiser dem rå. NAM igjen!

Skorpia
17-06-04, 23:49
Men du skriver fullgod middagsrett - hvor er proteinene dine da? Spiste du noe kjøtt til?

:)Ja klart jeg bruker kjøtt i gryta:) ,kjøttdeig eller karbonadedeig

Skorpia
17-06-04, 23:51
Hmmm.. hørtes godt ut. Fedonisten:kan ha masse kjøtt i pastasausen!

Dette skal jeg prøve. Men hvordan får du nepene igjennom pastamaskinen? Den tar jo bare gørrtynne biter den jo. Kan man kutte nepene så tynne? Forklaring vær så snill.
Der blir jeg svar skyldig.

Aner ikke,har aldri hatt en pastamaskin.

Maz
18-06-04, 07:13
Håper noen andre prøver neper i pastamaskin. Ellers blir jeg nødt til å grave den frem og det er så mye styr

Carbokiller
18-06-04, 09:35
Enig med Maz... da tror jeg at jeg må snike meg opp til eksen å kreve å få pastemaskinen tilbake, da jeg tror jeg etterlot den der for noen år siden. Kan bli et stort prosjekt uten store resultater....

Nille
18-06-04, 09:38
I min pastamaskin er det umulig å kutte neper. De er for harde og lar seg ikke "klemme flate". Det er mye lurere å skive nepa fint med ostehøvel og så kutte den med kniv i mindre biter om man vil. Jeg har brukt den metoden på salat en gang og det ble skikkelig bra.

Så ikke let etter eller grav frem pastamaskinen........:p

PS for de som allerede har gjort dypdykk i kjøkkenskapet, - når du HAR skivet nepa med ostehøvel går det fint å kutte dem i biter med pastamaskinen, med å dra den frem bare for det er da enda mer arbeid enn å bruke kniv !

Skorpia
18-06-04, 15:53
Og så var det en ting til.

Neste gang jeg skal lage lasagne skal jeg prøve tynne skiver av neper,for sist jeg lagde lasagne prøvde jeg med squash,som jeg fant en oppskrift på, og jeg må si at det smakte uækk:eek: ,så jeg kasta squashen og spiste sausen da.
Tror det blir bra med neper for de er mye fastere.

Så hvis noen prøver det vil jeg gjerne ha tilbakemelding

Iset
18-06-04, 16:56
Takk for tipset om lasagne Skorpia, akkurat det har jeg lett etter lenge. Håper det smaker ok da. :D

Zoë
01-07-04, 21:33
Nå har jeg prøvd ut dette - og det var godt! Neper (skar med ostehøvel) med bacon og carbonarasaus - mmmm!

Det var mitt første møte med neper, så jeg lurer på en ting ; er det sesongvare, eller selges det året rundt?

elian
29-07-04, 12:05
Og så var det en ting til.

Neste gang jeg skal lage lasagne skal jeg prøve tynne skiver av neper,for sist jeg lagde lasagne prøvde jeg med squash,som jeg fant en oppskrift på, og jeg må si at det smakte uækk:eek: ,så jeg kasta squashen og spiste sausen da.
Tror det blir bra med neper for de er mye fastere.

Så hvis noen prøver det vil jeg gjerne ha tilbakemelding

Hvordan lager du lavkarbo lasagne?? Disse ferdigpakkene med sausepulver er det vel mye karbohydrater i?

Er det mye karbohydrater i f.eks tomatpure?

Iset
11-08-04, 19:42
Hvordan lager du lavkarbo lasagne?? Disse ferdigpakkene med sausepulver er det vel mye karbohydrater i?

Er det mye karbohydrater i f.eks tomatpure?

Litt sent svar da hehe, men du lager hjemmelaget lasagne, det lager jeg alltid uansett. Hakkede tomater, løk, kjøttdeig, krydder. Lagvis med skivede neper og ost over. :)

Skal lage det NU, har aldri smakt det før.

elian
17-08-04, 11:21
Jeg leste at neper var veldig nøytrale i smaken, og fint kunne erstatte poteter og pasta... MEN!! :wacko: Det smakte jo helt forferdelig!! Nå kokte jeg en hel nepe, og skulle spise den ved siden av "fisk-i-form". Men nepa var så besk at jeg bare kastet den!


Mulig den smaker anneledes i lasagne, siden den da blir blandet med flere produkter som har mye smak...