View Full Version : Kald mat


a-slbakk
21-06-04, 20:36
Treng sårt tips til kalde måltid, særleg frukost! Er så lei av å ta fram steikepanna kvar gong eg er svolten. Fins det ikkje noko hurtig mat når ein prøver å følgje "Atkins"-dietten?

Anne
21-06-04, 22:39
Jeg er litt usikker på om du er Atkins eller Lindberg og hvor du er i tilfelle:) , men

jeg foreslår:

Klibrød med magerost og paprika
Avokado med rekesalat eller magerost og redikker
Yoplait 0,1% med/uten nøtter eller/og cottage cheese
Eggeomelett med masse grønt i, fra forrige dagen (Lag stor panne og porsjoner opp)
Kokte egg og majones eller røkelaks
Klibrød med makrell i tomat
Makrell i tomat på en seng av salat
Havregrøt (varm:D )

Bare noen ideer, som du kan redigere etter "eget program"
Ellers så vil jeg foreslå at du investerer i en bok Lindberg/Atkins. Masse oppskrifter der.
Lykke til:)

Atkinstilhenger
22-06-04, 09:12
Atins er noe forskjellig fra Lindberg. Blant annet bør man i induksjonsfasen ikke spise fersk ost, lettost eller noe med korn. Dermed kan du glemme magerost, cottage cheese, klibrød, yoplait og havregrøt.

Jeg spiser mozzarella og en tomat til frokost, og 50-100 grams biter av ost (ikke lettost) som mellommåltid. Til lunsj salat med tunfisk og hardkokte egg (for å nøytralisere karbene i salaten). En halv avocado er også fint som mellommåltid, gjerne med reker og litt rømme (sæterrømme). Det blir en del animalsk fett, som antagelig ikke er veldig bra i lengden, men som måte å oppnå riktig vekt på fungerer det kjempefint. Så kan man spise cottage cheese og yoghurt etterhvert, når de uønskede kiloene er vekk.

Iset
22-06-04, 09:21
Jeg er litt usikker på om du er Atkins eller Lindberg og hvor du er i tilfelle

Ble det litt sent i går kanskje? http://www.babyprat.com/images/smilies/fnise.gif
Det er jo skrevet i Atkins-forumet, det står Atkins på kostholdsfilosofien og han/hun har skrevet at det er Atkins i innlegget. http://www.babyprat.com/images/smilies/ler.gif
Håper ikke du tar det ille opp at jeg ler, syns bare det var litt morsomt. :D :klem:

Anne
22-06-04, 09:31
Ble det litt sent i går kanskje? http://www.babyprat.com/images/smilies/fnise.gif
Det er jo skrevet i Atkins-forumet, det står Atkins på kostholdsfilosofien og han/hun har skrevet at det er Atkins i innlegget. http://www.babyprat.com/images/smilies/ler.gif
Håper ikke du tar det ille opp at jeg ler, syns bare det var litt morsomt. :D :klem::_plystre: :_plystre: :_plystre: :stuart: :rodme: :stortsmil :lol: :geip: Holder det nå?:D ....var visst ikke helt klar i går....mistet nøklene mine også :(
Sorry, mener ikke å villede, derfor jeg skrev at jeg var usikker på hvilken diett... itilfelle jeg ikke var våken:) Lover å skjerpe meg....

Iset
22-06-04, 09:36
Hehehe syns det var hysterisk morsomt jeg. :D IKKE skjerp deg, sånne feil er bare morsomme haahahaha. :)

Anne
22-06-04, 09:55
Atins er noe forskjellig fra Lindberg. Blant annet bør man i induksjonsfasen ikke spise fersk ost, lettost eller noe med korn. Dermed kan du glemme magerost, cottage cheese, klibrød, yoplait og havregrøt.

....men tror jeg leste et annet sted her at hun ammet og ikke burde ta induksjonsfasen....hva da med noe av dette?

donjuanwannabe
22-06-04, 11:00
Treng sårt tips til kalde måltid, særleg frukost! Er så lei av å ta fram steikepanna kvar gong eg er svolten. Fins det ikkje noko hurtig mat når ein prøver å følgje "Atkins"-dietten?
Hei på deg!

Mye å velge i her.
Kald omelett er jo godt. Fete oster, mange typer kjøttpålegg (salami, pepperoni, skinke, fårepølse, mørpølse osv; sjekk karboinnholdet, noen inneholder potetmel, sukker o.l. og andre ting som nitritt som ikke er så gunstig), kyllingsalat. Nøtter er jo også godt og lettvint. Men nå kommer jeg ikke på mer.

donjuanwannabe

HP
22-06-04, 12:10
...men tror jeg leste et annet sted her at hun ammet og ikke burde ta induksjonsfasen....hva da med noe av dette?
Tror MHM slo fast at Induksjon var ok, men at en kunne risikere å miste melken.

Kald mat:
Salater i alle varianter, men reke, kylling, egg, skinke, tunfisk, kjøttpålegg, majones, rømme, olje, ost...

Ost i kombinasjon med laks er veldig godt. :)

Carbokiller
22-06-04, 12:22
Først må vi vel alle her bli klar over om du er i induksjonsfase eller ikke.

Løsningen på problemet var for meg:PLANLEGGING!!
Hvis jeg stekte kyllinglår den ene dagen, stekte jeg opp noen ekstra med tanke på frokost og lunch neste dag.
Lagde jeg omelett den ene dagen til lunch, stekte jeg så stor porsjon at jeg kunne ha i kjøleskapet til neste frokost.
Hvis jeg visste at neste morgen ville bli stresset, så lagde jeg salat på forhånd dagen i forveien og hadde i Tupperware sine spes. salatbokser. Frisk og fin.
Jeg fikk også dilla på cabaret eller aspic om du vil. Med masse godt av egg, reker, laks, fiskepudding oppi, eller kjøtt og grønnsaksversjonen. Kjempegodt!

Når induksjonen er over har du plutselig et større antall muligheter. Litt avhengig av hvor mange karbohydrater du skal legge deg på, så kan du spise rugsprø, klibrød, sesamknekkebrød, fullkornknekkebrød. Og med pålegg på, blir det jo som hvilken som helst annen frokost. Og vil du ha BRØD så har både jeg og Skorpia lagt ut brødoppskrifter her (Se Skorpias og Snuppelines brød)
Da har du også muligheten for å lage "rundstykker" (les:muffins) som du kan fylle meg kjøtt, sopp, ost osv å ha i fryseren og tine opp.

Man trenger ikke alltid å ty til eggeomelettene, selv om det er lettvint. Men det blir også så kjedsommelig at man nok har større sjanse for å gi opp. Dessuten, hvis du har tenkt å gå på Atkins, som en livsstil, er du NØDT til å finne alternativer.
Lykke til!

a-slbakk
22-06-04, 18:58
til alle som har svara meg! Veit faktisk ikkje heilt sjølv kva eg balar med...:confused: Planen var jo induksjonsfasen til Atkins, men det at eg faktisk treng et ein del mat for å bli mett, det at eg ammar og at tida ikkje strekk til, gjer at eg nok får i meg ein del meir enn 20 g karbohydrat. Eg føler jo at eg stort sett et sunn mat, og vekta kryp nedover. Har gått ned 2,5 kg på 1 veke, og det er eg fornøgd med. Maten er luksuriøs, det er mykje godt å velgje mellom, men det faktum at eg må planleggje alt så nøye, gjer at eg trur det kan bli vanskeleg i lengden.
Ser mange reklamerer for "Atkins-produkt". Er det noko ein kjøper via internet, evt. kvar og blir det ikkje veldig dyrt? Matbudsjettet er uansett stort når ein har dette kostholdet, men litt "hurtigmat" som bars o.l. hadde gjort seg...
Takk i allefall!

Iset
22-06-04, 19:13
Ja vi er endel brukere her inne som har kjøpt Atkins-varer gjennom Atkins shop, som du finner her:

http://atkins.com/shop/index.html

Det blir endel toll, det er det som er så negativt med dette (unnskyld) drittlandet!!!!
Jeg kjøpte for ca 750 kr, så ble det rundt 200? i frakt + over 300 kr i toll!!!

Men produktene smaker veldig godt.

Her er en tråd om produktene:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1069&highlight=mocha+crunch

Atkins advantage bar med mocha crunch smak smaker som en munnfull av himmelrike. :D

Og sjokoladene....... :sikle:

Iset
22-06-04, 19:14
For ikke å snakke om ketchupen, Atkins ketch-a-tomato. Den er temmelig praktisk og smaker godt. Grillsaus er det og. Den er sikkert nydelig.
Marengsene bør du styre unna. ØÆSJ.
Men du kan jo lese mer i tråden om produktene oppfor. :)

Atkinstilhenger
23-06-04, 12:40
Jeg tror at det virker som om man bruker mer tid på å planlegge Atkins-måltider enn det man faktisk gjør. Det er snakk om å lære seg hva som er gode og mindre bra matvarer. Etterhvert som du får fylt opp huset, og kvitter deg med det som ikke er så bra, kan matlagingen gjøres ganske enkel. Min erfaring er at det tok 2-3 uker å bli sikker på hvilke ting som bør spises, men nå går det av seg selv. Tar du utgangspunkt i listen over tillatte matvarer, velger du selv hvor avansert oppskriftene skal være.

Det fine med Atkins er at du blir mindre sulten etterhvert som kroppen venner seg til det nye kostholdet. Og når man hverken kjøper drikkevarer, godterier eller vin blir budsjettet heller rimeligere enn dyrere, er min erfaring.

maiada
24-06-04, 22:58
Angående frokost el. på Atkins.

[QUOTE=Atkinstilhenger]Atins er noe forskjellig fra Lindberg. Blant annet bør man i induksjonsfasen ikke spise fersk ost, lettost eller noe med korn. Dermed kan du glemme magerost, cottage cheese, klibrød, yoplait og havregrøt.

I min Atkins bok..den amerikanske, er det satt opp en forslag til en ukes meny når man er på induksjon.. Der er ett av frokostforslagene nettopp Cottage Cheese, (110gr. med kanel og linfrø. Side 234)

Mener derimot også å ha lest/hørt det som Atkinstilhenger skriver over; at man skal holde seg unna Cottage Cheese..Andre som har noe forhold til dette?

Nille
24-06-04, 23:49
Det ER forvirrende, men samme bok, side 228/229 - punkt 5 - står det at cottage cheese er for høyt i karber. Det er jo bare å telle karbene, så ser man hva man har å gå på......