View Full Version : Jippi, jeg greide å lage en bløtkakebunn UTEN nøtter!


Pc-snuppa
04-06-07, 15:05
Og du verden så enkelt det var. Kanskje andre har gjort dette før meg, men fant ingen oppskrifter som liknet denne her inne, så da legger jeg den ut!

Har savnet og lage en bløtkakebunn uten nøtter. Det er godt med nøttebunn, men ikke alle tåler nøtter. Så jeg gikk på kjøkkenet for en halv time siden og eksperimenterte litt for jeg ville finne ut av dette. Og VOILA, Pc-snuppas bløtkake/kakebunn var født. Den står til avkjøling NUH, men har smakt på den allerede da den blir kjapt lunken. Og du verden, jeg håpet på at jeg skulle greie og lage en etterlikning av den gode gamle svampete bløtkakebunnen, men dette ble over all forventning (for min del i allefall...) Den ser ut som, lukter som, smaker som og føles ut som vanlig svampete kakebunn.
Flere som har lyst til og ha den?? Jeg ble så glad at jeg simpelthen MÅTTE dele den m alle dere her inne og ikke holde den for meg selv, for det kan jo være flere som trenger et alternativ til nøttebunn pga allergier eller annet! Dessuten har jeg savnet noe kakeliknende uten nøtter (OG soja eller prot. pulver), for man kan jo bli litt lei den samme nøttesmaken eller soja-smaken innimellom... synes i allefall at dette er et bra alternativ, ettersom jeg ikke tåler den originale bløtkakebunnen.
Håper dere liker den også! Gi tilbakemelding hvis dere har lyst.
Værsågod folkens:)

Pc-snuppas kakebunn:

3 egg
3 ss natren (eller det søtn. stoffet du liker best. F.eks Fruktose for de som kan spise det, men da må du smake deg frem for jeg har aldri brukt det)

Pisk dette til eggedosis. Jeg pleier og ta hvittene først og plommene oppi når hvitten er stiv.

2 toppede ts. Johnnesbrødkjernemel siktes i blandingen
(ikke de bittebitesmå ts, men de som er litt større)

Bruk deretter miksmasteren og visp kraftig i eggedosisen med Johhanneskj.melet slik at røren blir jevn og uten klumper og veldig luftig. Du vil oppdage at røren blir veldig fluffy, og det er det som gjør at kaken blir luftig som, ja nettopp, bløtkakebunn!
Ha oppi vaniljedråper/vaniljesukker hvis ønskelig, for og gjøre smaken litt rundere.

kaken stekes nederst i ovenen på 200 gr. i 10 min. (kjappeste kakebunn jeg noensinne har laget i hvertfall...!)

Jeg brukte 20 cm form.

For variasjon kan dere også lage med kakaopulver for sjokoladesmak, vær da bare obs på konsistensen slik at den ikke blir for tørr.

Siden det ikke smaker noe av Johanneskjernemelet smaker det faktisk bløtkakebunn.

Denne oppskriften ville jeg doblet hvis du skal lage en bløtkake med to lag. Stek da den doble oppskriften i TO omganger slik at når kaken faller sammen, og det vil den gjøre noe, så får du til slutt to fyldige kakebunner som kan legges sammen med fyll i mellom. Ettersom massen blir så fluffy, holder røren seg fint i ti minutter til du skal steke den andre halvdelen.



Noe for deg?
Velbekomme folkens:)

sma
04-06-07, 15:47
Denne er lagret! Skal prøve neste gang jeg skal bake. :)

Nena
04-06-07, 15:54
Denne må prøves :sikle: - godt med litt variasjon fra nøttebunn! Takk skal du ha!

THE
04-06-07, 16:38
Så utrlig smart å bruke johannesbrødkjernemel! Enda et bruksområde. Her i familien brukes det ofte til "sjokoladepudding".

Fru R
04-06-07, 16:46
Tusen takk for at du fant ut en sånn oppskrift !!

Har nemlig hele 4 bursdagsbesøk denne uken som skal bakes til osv.... Men nå kan jeg jo lage noe jeg kan spise og :D

Pc-snuppa
04-06-07, 20:23
Så flott at oppskriften allerede kunne være til nytte! Koselig og dele ting med alle dere andre så fler kan få glede av oppskrifter her inne:)
Jeg tror denne måtte være ideell til marsipankake! (med sukkerfri og hjemmelaget marsipan... slafs. )
Da blir den jo nesten som ekte... Hørte jeg "uhmmmm"? (jeg er frykteli gla i marsipankake skjønner dere....:o )

klems:)

Pc-snuppa
04-06-07, 20:38
Hei! Takk for tilbakemeldingen du ga meg, sammen med klemmen! Sender denne blomsten her tilbake:blomster:

Eilan
04-06-07, 20:40
Denne her så jo bare helt herlig ut. Takk for tips!

Pc-snuppa
04-06-07, 20:43
Bare hyggelig!:)
Lykke til ved evt utprøving. Håper den faller i smak:)

Karin
06-06-07, 19:31
Denne må absolutt prøves. Jeg har også savnet bunn uten nøtter.

Men du har altså ikke i noe bakepulver? Tro hvilket utslag det ville gi?

Pc-snuppa
07-06-07, 14:35
Denne må absolutt prøves. Jeg har også savnet bunn uten nøtter.

Men du har altså ikke i noe bakepulver? Tro hvilket utslag det ville gi?

Hei på deg!
Nix bakepulver i. Men for all del, kan jo være lurt og prøve! Ettersom det er såpass mye egg (det er jo i realiteten bare eggedosis) så tenkte jeg at det gikk greit uten, og da slapp man den bakepulversmaken i tilegg (den ville sikkert ikke være så plagsom hvis man hadde den i...kommer an på hvor mye også da...) Men hvis noen der ute har prøvd/skal prøve oppskriften min MED bakepulver så si fra om det gjorde noe forskjell. NyskjerrigNyskjerrigNyskjerrig... :D
Har litt dårlig tid for tiden så jeg får ikke tid til noe baking og prøvd det ut med bakepulver selv riktig ennå. Spent på om det blir noe forskjell... Gi lyd fra dere da:)
klems

Pc-snuppa
10-06-07, 20:02
Noen som har prøvd denne MED bakepulver ennå tro?

wander
07-09-07, 11:15
Jeg har laget denne med bakepulver nå... den står i ovnen, så jeg vet ikke hvordan den blir enda... Kommer sterkere tilbake. :D

wander
07-09-07, 11:54
Jeg hadde i 2 toppede ts bakepulver, men den hevet ikke noe særlig under steking.

Men, jeg tror kanskje det var fordi jeg vispet i stykker eggene. Leste et sted at egg ikke bør piskes mer enn 5 minutter, for da piskes lufta ut...

Prøver en gang til, jeg...

Dixie
07-09-07, 13:09
Venter spent på resultat. :)

wander
07-09-07, 13:11
Andre gangen her tok jeg fortsatt i 2 ts bakepulver. Men, nå pisket jeg hviten for seg og tok i plommene etterpå (som det sto i oppskriften også, men i første forsøk gjorde jeg det ikke) og jeg passet på å ikke vispe for mye.

Den ble luftig og fin. Smake får jeg ikke gjort før i morgen. Men, den ser fin ut. :)

Nille
07-09-07, 13:14
Lønner seg alltid å følge kakeoppskrifter NØYE ! ;)

Viclin
07-09-07, 13:18
Oi, denne må jeg prøve! Kanskje det blir kake i helgen. :spent:

Pc-snuppa
17-09-07, 08:03
Andre gangen her tok jeg fortsatt i 2 ts bakepulver. Men, nå pisket jeg hviten for seg og tok i plommene etterpå (som det sto i oppskriften også, men i første forsøk gjorde jeg det ikke) og jeg passet på å ikke vispe for mye.

Den ble luftig og fin. Smake får jeg ikke gjort før i morgen. Men, den ser fin ut. :)

Viktig og piske hvitten først og så ha i eggeplommene, blir mer rennende hvis man ikke gjør det.
Håper det smakte!:)

wander
17-09-07, 11:26
Jeg glemte faktisk bort den kaka i selskapet...

Men, jeg spiste litt av den dagen etter. Den smakte ikke noe godt - og jeg tror det er fordi jeg tok for mye sukrin i den...

Men, den var fin i hvert fall. :)

Lindabtn
28-01-08, 14:12
Da har jeg et lite tips til deg om den faller sammen.
hvis du tar bakepapir i bunnen og smører sidene før du steker den.
Når kaken er ferdig snur du formen opp ned når den skal avkjøles. Da faller den ikke sammen.
Dette funker selvfølgelgi bare om kaken henger sammen når den er varm da :p

Pc-snuppa
28-01-08, 14:26
Da har jeg et lite tips til deg om den faller sammen.
hvis du tar bakepapir i bunnen og smører sidene før du steker den.
Når kaken er ferdig snur du formen opp ned når den skal avkjøles. Da faller den ikke sammen.
Dette funker selvfølgelgi bare om kaken henger sammen når den er varm da :p

Hei:)

Takk for tipset, det er greit og bli påmint om sånne ting for det kan lett gå i glemmeboken! Jeg skal gjøre det du sier der med bakepapir og smøre formen godt. Skal bake denne til torsdagen, for da skal jeg lage bløtkake til meg selv og noen andre som går på lavkarbo. Vi skal feire en forlovelse og da er det greit med litt kos vi kan innta uten alt for stor dårlig samvittighet:D

Mentira
23-02-08, 17:16
Denne skal jeg lage neste gang jeg er i kakehumør;)
Takk for oppskriften! Er litt greit med en kakebunn uten nøtter:cool:

Kakebunn med Soyatoo-krem og Heistad fruktcoctail:sikle:
Namme-nam!

Pc-snuppa
23-02-08, 17:53
Denne skal jeg lage neste gang jeg er i kakehumør;)
Takk for oppskriften! Er litt greit med en kakebunn uten nøtter:cool:

Kakebunn med Soyatoo-krem og Heistad fruktcoctail:sikle:
Namme-nam!

Det hørtes uhmmm ut! Velbekomme!:)
Håper det smaker.
Men hva er Soyatoo-krem? Er det kremfløte av soya istedet for vanlig ku-melk tro?

Mentira
23-02-08, 20:43
Det hørtes uhmmm ut! Velbekomme!:)
Håper det smaker.
Men hva er Soyatoo-krem? Er det kremfløte av soya istedet for vanlig ku-melk tro?


Jepp:D

Jeg anlegg til laktoseintoleranse pga. gener, så holder meg unna melk:rolleyes:
I tillegg til at den har færre kalorier enn vanlig krem:p

arkine
28-02-08, 21:27
Det hørtes uhmmm ut! Velbekomme!:)
Håper det smaker.
Men hva er Soyatoo-krem? Er det kremfløte av soya istedet for vanlig ku-melk tro?


kan vel også bruke heistad gele blandet med fløte og ha oppå kaka?
gleder meg allerede , skal bake den i morgen

kan den fryses tro?

Pc-snuppa
04-03-08, 17:42
kan vel også bruke heistad gele blandet med fløte og ha oppå kaka?
gleder meg allerede , skal bake den i morgen

kan den fryses tro?


Hei:)

For en lur ide! Da blir det fromasj-kake. Hørtes godt ut!
Har ikke prøvd og fryse den, fordi den er så kjapp og lage. Den er grei å slenge i hop. stekes jo bare i 10 min, så den er rask. men du kan jo prøve deg frem?
Lykke til!
Og HVIS du eller andre prøver og fryse den ned, så tips oss gjerne hvordan den smakte når den tinte igjen!

ElenaS
20-03-08, 21:11
GENIALT!! Den ble kjempe fin! :D

Pc-snuppa
22-03-08, 14:58
Åh, men så koselig da å høre da:).
Prøvd med sukkerfri (kjøpt eller hjemmelaget) for å lage marsipankake? Prøvde det og en gang og, ....UHMMMMMMMMMMMMMM...
Men jeg eeeeeelsker marsipankake da...:p

Viclin
15-05-08, 21:33
Denne ble utrolig god.
Jeg lagde opp alt for mye krem, så det ble altfor mye, men likevel ble ikke hele kaka mer enn 19 kh! Da hadde jeg bringebær oppå. Et stort stykke inneholder bare 2 kh!

Dette kommer til å lages litt for ofte kjenner jeg, hehe.

Veggpryd
15-05-08, 23:11
Oj, jeg skulle egentlig legge meg - men denne kaken MÅTTE jeg bare prøve :D Den står i ovnen nå, og det gikk jo så fort å lage den! Denne oppskriften kommer til å bli mye brukt her i huset!

sma
16-05-08, 10:24
Ojoj, denne må jeg jo prøve!! :D

Pc-snuppa
16-05-08, 13:16
Næmmen, så koselig at denne kom frem i lyset igjen! :heia:
En stund siden jeg har laget den selv, men nå tror jeg jammen jeg skal lage meg den igjen.
Uhm, bløtkake med krem og jordbær..... :sikle:
Eller kanskje fylt med sjokoladekrem og smeltet 70% sjokolade på toppen...:sikle::sikle:
(en stund siden jeg unnet meg noe sånt, men nå var tiden kommet ja. HiHiHihi :-) *løper for og finne frem eggene*
Kos dere folkens :)

Veggpryd
18-05-08, 09:42
Nå har jeg allerede laget to kaker :D. Vi pleier å ha bløtkake på 17. mai, så da lagde jeg likeså godt en lavkarbokake også. Det ble så fin!

Brukte bare én bunn og hadde et lag med fromasj (hjemmelaget) på, og toppet med masse krem med hakka valnøtter. Så lagde jeg en kant rundt kaken med marsipan, og pyntet toppen med valnøtter og en rosa marsipanblomst. Den ble helt nydelig!

Skulle tatt et bilde! Gjør det neste gang!

Pc-snuppa
18-05-08, 12:13
Nå har jeg allerede laget to kaker :D. Vi pleier å ha bløtkake på 17. mai, så da lagde jeg likeså godt en lavkarbokake også. Det ble så fin!

Brukte bare én bunn og hadde et lag med fromasj (hjemmelaget) på, og toppet med masse krem med hakka valnøtter. Så lagde jeg en kant rundt kaken med marsipan, og pyntet toppen med valnøtter og en rosa marsipanblomst. Den ble helt nydelig!

Skulle tatt et bilde! Gjør det neste gang!

Å ja, gjør det! Den hørtes heeeeeeeeeeeelt nyyydelig ut!! Uhhhhhmmmmmmmmm....:sikle:
:)

quebec
14-07-08, 08:11
herlighet. Denne kaka høres jo snadder ut.

jeg ser for meg denne bunnen, lage fromasj av fløte og heistad sin gele, pynte med litt krem på toppen og noen bær?

Hvordan lager man sin egen marsipan???? :)

mum
14-07-08, 09:10
Takk,denne dukket opp akkurat til rett tid:) skal ha navnefest til barnebarnet.
Skal prøvebake denne på forhånd og se om jeg får den til .Blir den fin dukker den opp på kakebordet ,med marsipanlokk:_plystre:. Jeg trenger jo ikke spise marsipanen,da :(:(. Det er bilde av vesla på marsipanen ,kan jo henge den på veggen:D

Iset
14-07-08, 09:18
Det selges sukkerfri marsipan i helsekosten og store matbutikker (bla. Ultra). Vet ikke hvordan den er å kjevle ut da, den virker litt mer "porøs" enn vanlig marsipan. Den smaker knallgodt da, men er dyr.
Man kan lage sin egen med fruktose. Sikkert splenda også, har ikke prøvd. Da kjører man søtstoffet til melis i en matmølle, kjører skoldede mandler til mel, kjører det lenge sammen og tilsetter en eggehvite eller to. Kanskje litt tragant (apotek) også.

mum
14-07-08, 17:37
Nå har jeg prøvebakt kake...og prøvespist:D
Og noe nærmere en bløtkakebunn er det vel umulig å komme,den var knall god.
Jeg hadde litt bakepulver oppi jeg da ,bare for sikkerhet skyld,vet ikke om det hadde noe å si.
Har PC snuppa eller evt. noen andre prøvd å fryse den?

Pc-snuppa
14-07-08, 20:32
Nå har jeg prøvebakt kake...og prøvespist:D
Og noe nærmere en bløtkakebunn er det vel umulig å komme,den var knall god.
Jeg hadde litt bakepulver oppi jeg da ,bare for sikkerhet skyld,vet ikke om det hadde noe å si.
Har PC snuppa eller evt. noen andre prøvd å fryse den?

Hei på deg!
Så glad jeg ble for at du likte den! '
Nei, jeg har ikke forsøkt og fryst den enda, av den enkle grunn at det ikke har blitt noe igjen av den og fryse...:D. Rubbel og bit, smitt og smule har blitt spist opp, så neste gang jeg lager den skal jeg ta tilside et stykke og fryse ned en stund for så og tine den og smake om det går... Men ellers så er den jo så rask og lage at det går fort og vispe den sammen. Men greit og vite om man kan fryse den ned om man får noe til overs...;)
Skulle gjerne visst, så hvis noen vet, rop ut:)
Happy baking!:)

mum
21-08-08, 11:29
Pc-snuppas kakebunn:

3 egg
3 ss natren (eller det søtn. stoffet du liker best. F.eks Fruktose for de som kan spise det, men da må du smake deg frem for jeg har aldri brukt det)

Pisk dette til eggedosis. Jeg pleier og ta hvittene først og plommene oppi når hvitten er stiv.

2 toppede ts. Johnnesbrødkjernemel siktes i blandingen
(ikke de bittebitesmå ts, men de som er litt større)

Bruk deretter miksmasteren og visp kraftig i eggedosisen med Johhanneskj.melet slik at røren blir jevn og uten klumper og veldig luftig. Du vil oppdage at røren blir veldig fluffy, og det er det som gjør at kaken blir luftig som, ja nettopp, bløtkakebunn!
Ha oppi vaniljedråper/vaniljesukker hvis ønskelig, for og gjøre smaken litt rundere.

kaken stekes nederst i ovenen på 200 gr. i 10 min. (kjappeste kakebunn jeg noensinne har laget i hvertfall...!)

Pc Snuppas bløtkakebunn som brød

Dropp søtningsmiddel og vaniljesukker i denne.

Ha oppi ca 25g med proteinpuver = en god måleskje.( jeg bruker whey tech) 1 liten neve soyaflokker
1 liten neve solsikkekjerner
1 stor tsk pofiber
1 stor tsk bakepulver
1 tsk fiberhusk(bruker det istedenfor jbk)
litt salt

Jeg forlenget steketiden til 15 min.
Ikke falt den sammen,heller.

Har akkurat nå spist to lunkne skiver med smør, gosj så godt:D
kan sikkert bruke andre ting oppi også,men soyaflokker og solsikkekjerner var det jeg hadde tilgjengelig.

Skytten
31-08-08, 17:58
:pNam nam, jeg lagde denne bløtkakebunnen til 17-års dagen til sønnen min. Lagde to bunner (neste gang lager jeg 3) og absolutt alle spiste av denne kaka..bringebærkrem og bringebær og blåbær til pynt. Her er bilde av kaka jeg lagde:)

Mentira
01-10-08, 14:18
Hehe, jeg skrev det innlegget i mine lavkaloridager:rolleyes:
Soya-too er en fettfattig krem laget av soya istedenfor ku-melk.
Man får kjøpt den i Sverige;)

Anitra
01-10-08, 14:47
Denne oppskriften skal jeg skrive ut! Får noen venninner på besøk, og da kan jeg jo lage denne...

Pc-snuppa
10-10-08, 20:48
Pc-snuppas kakebunn:

3 egg
3 ss natren (eller det søtn. stoffet du liker best. F.eks Fruktose for de som kan spise det, men da må du smake deg frem for jeg har aldri brukt det)

Pisk dette til eggedosis. Jeg pleier og ta hvittene først og plommene oppi når hvitten er stiv.

2 toppede ts. Johnnesbrødkjernemel siktes i blandingen
(ikke de bittebitesmå ts, men de som er litt større)

Bruk deretter miksmasteren og visp kraftig i eggedosisen med Johhanneskj.melet slik at røren blir jevn og uten klumper og veldig luftig. Du vil oppdage at røren blir veldig fluffy, og det er det som gjør at kaken blir luftig som, ja nettopp, bløtkakebunn!
Ha oppi vaniljedråper/vaniljesukker hvis ønskelig, for og gjøre smaken litt rundere.

kaken stekes nederst i ovenen på 200 gr. i 10 min. (kjappeste kakebunn jeg noensinne har laget i hvertfall...!)

Pc Snuppas bløtkakebunn som brød

Dropp søtningsmiddel og vaniljesukker i denne.

Ha oppi ca 25g med proteinpuver = en god måleskje.( jeg bruker whey tech) 1 liten neve soyaflokker
1 liten neve solsikkekjerner
1 stor tsk pofiber
1 stor tsk bakepulver
1 tsk fiberhusk(bruker det istedenfor jbk)
litt salt

Jeg forlenget steketiden til 15 min.
Ikke falt den sammen,heller.

Har akkurat nå spist to lunkne skiver med smør, gosj så godt:D
kan sikkert bruke andre ting oppi også,men soyaflokker og solsikkekjerner var det jeg hadde tilgjengelig.


Hei du!
Du verden, dette var en artig vri på oppskriften min! Flott!
Fikk jammen lyst til og prøve det du gjorde. Takk for at du delte dette med oss! :)
Hvis noen har prøvd denne vrien på oppskriften og kunne laste opp et bilde hadde det vært artig. Har ikke kamera selv så da er det ikke så lett.

Veggpryd
16-10-08, 22:40
Den kaka så jo bare skikkelig digg ut, Skytten! :sikle:

Nå tror jeg det blir en bløtkake til helgen :) Denne oppskriften har reddet mange familie-sammenkomster, PC-snuppa! Tusen takk! :cool:

Pc-snuppa
05-11-08, 21:05
Den kaka så jo bare skikkelig digg ut, Skytten! :sikle:

Nå tror jeg det blir en bløtkake til helgen :) Denne oppskriften har reddet mange familie-sammenkomster, PC-snuppa! Tusen takk! :cool:

Hei Rubens, og velbekomme! Eller som min mor sier: Måtte det bekomme deg vel. :)
Skytten: Den var bærre lækker !!! :heia:

Imse
10-04-09, 15:55
Oj, dette var smart! Ser bunnen ut som bløtkake og? Noen som vet hvordan de er å dele om man dobbler oppskriften?
Vi har bursdager på rekker og rad de neste 2 månedene og jeg trenger noe karbofattig alternativ om jeg ikke skal sprekke...

solanolsen
10-04-09, 19:00
Gleder meg til å pröve denne oppskrifta!

Kjærringa
16-06-09, 11:46
Hei
Holder på å teste ut min første PC-snuppa bløtkakebunn. Er det noen der ute som har prøvd å lage den med Stevia? Dråper eller pulver?

Prøver så godt jeg kan å holde oss unna kunstig søtning, men må vi bruke Natreen, så gjør vi det.;)

Og hvor finner jeg oppskrift på sukkerfir marsipan som ikke smaker av sucralose? Noen som har en link?

Kjærringa
16-06-09, 12:47
Er det sånn det skal være eller gjør jeg noe feil?:confused:

PC-snuppas bløtkakebunn ser ut som et høyt flott sufflè når jeg tar den ut av ovnen. Etter noen ytterst få sekunder starter forfallet, og nå ser den ut som en slapp svamp. :( Skal jeg bare overse utseendet på bløtkakebunnen, og regne med at det blir godt, eller gjør jeg noe feil?

Eggedosisien er stivpisket, jeg bruker Canderel strøsøtstoff, ikke varmluft, men over og undervarme, og håndterer den svært forsiktig når jeg tar den ut av ovnen. Ingen dunk i benken etc. Ikke åpner jeg ovnsdøra før til slutt heller. Forfallet begynner før jeg i det hele tatt rekker å tenke på å få den ut av formen. Buhu...

Noen som vet?

Veggpryd
16-06-09, 17:58
Det er riktig det - den faller sammen åkke som. :D

I morgen blir det bløtkake igjen for vi har bursdag i huset. Den er jo så lett å lage! :stortsmil Lager gjerne 2 eller 3 bunner, masse krem og et par tre jordbær.

Skal prøve å huske å ta bilde i morgen! :)

Imse
17-06-09, 14:03
Den faller alltid sammen. Jeg steker de som flere bunner, dvs oppskrifta gir en bunn. Også lage jeg 2 bunner. Jeg lager med splenda, siden det er det jeg har.

Det ligger oppskrift på marsipan her et sted, jeg brukte halvparten så mye splenda som anbefalt, og da ble den god.

Imse
10-05-10, 19:00
Dytter opp denne tråden. Jeg gjorde et forsøk på rullekake( med for lite syltetøy i..).

Jeg laget røra slik:
4 egg
3ss splenda
1ts bakepulver
2ss glutenmel.

Den stekte litt for lenge og ble litt tørr, men ellers synes jeg glutenmelet tilførte en del smak som jeg følte manlet i denne bunnen. Neste gang skal jeg ha i littt kakao og fylle den med smørkrem, til bursdagskake:D Mannen og jeg fyller på hver side av 17.mai og skal i selskapeligheter alle 3 dagene på rad.

Trulte67
17-05-10, 22:39
Første gangen jeg bakte denne (altså "sukkerbrødet" til trådstarter), så hadde vi piska krem på, hvor det var blandet litt rå kakao fra Økosjokolade i kremen, og mandelflak på toppen. Den stod ikke lenge før den ble spist. Jeg fulgte oppskriften. Kaka var tja.......sånn passe.
I dag bakte jeg 2 bunner. Hadde litt kakao i den ene. Dynket med sitronsaft, hadde piska krem med masse kakao i inni. Oppå hadde jeg piska krem og toppet med jordbær. Den fikk stå i kjøleskapet noen timer før vi spiste den -- og var fantastisk god!! Hele kaka mi, slik jeg laget den i dag, ble ca 19 karbohydrater. Jeg gadd ikke skille egg og hvitte i dag, men hadde i 2 ekstra hvitter (som var til overs fra noe annet).

Smakfull
17-05-10, 22:50
Jeg bakte denne i dag og hadde banan, jordbær, hjemmelagd marsipan og krem på to bunner. Ble kjempegod og fikk bra respons :) Herlig 17. mai ;)

Gracella
17-05-10, 23:09
Jeg bakte også denne til i dag.
Lagde bare en bunn, hadde på krem og en blanding av jordbær og bringebær på toppen + litt nyinnkjøpt sukrinmelis som jeg strødde på bærene :rolleyes:.

Veeeeldig godt :D

Fløtepus
12-07-10, 22:30
Fytterakkern! Denne var genial!!!
Har akkurat spist to-lags bløtkake med jordbærkrem og skivede jordbær til kveldsmat :O)

siljer
17-08-10, 22:30
Skal prøve den :) Noe må man servere i podens bursdagsselskap, halve slekta er på lavkarbo!

Troika
20-09-10, 12:09
Jeg bakte denne i går i forbindelse med bursdag. Jeg lagde dobbel porsjon og delte det i to former for å kunne ha to lag. Jeg puttet oppi hele egg før jeg leste at man helst skulle piske hvittene først. Men jeg fikk luftig og fin eggedosis for det, så for min del var det enklere.
Jeg lagde vanliljekrem fra Heistad og hadde på blåbær og bringebær.
Den kaka ble omtrent borte og flere sa at det var desidert den beste bløtkaka de noen gang hadde spist!
Jeg er også overrasket over resultatet og liker smaken av dette "sukkerbrødet" bedre enn vanlig. Om jeg ikke behøver å lage lavkarbokake, så kommer jeg nok likevel til å lage denne bunnen!
Sykt god, så tusen takk for oppskriften, den vil bli brukt flittig! Flott at det finnes slike genier på kjøkkenet!:)

Imse
20-09-10, 12:14
Grunnen til at det står at man skal piske hvitene først også piske i plommene er bare fordi det går kjappere. Også går det an lage eggedosis med stavmisker veldig kjapt uten at motoren blir varm. Går på få minutter å få stiv eggedosis.

Bunnen er genial, god som sjokoladebløtkake med kakao i bunnen og vaniljekrem mellom og krem oppå.

Pc-snuppa
04-12-10, 21:58
Oj, nå er det jammen lenge siden jeg har vært innom her gitt:o

Tusen takk for alle koselige tilbakemeldingene på oppskriften min! Er så glad andre hadde glede av min løsning på bløtkakebunn-problematikken for de som ikke tåler nøtter. Det var faktisk hovedgrunnen til at jeg offentliggjorde den i utgangspunktet også.
Man savner jo noe man kan kose seg med uten og bli syk. Og nøtter er jo mye brukt som alternativ for mel. Men det hjelper jo ikke når noen er allergisk...
Jeg er ikke det riktignok, men det er godt og spise noe som ikke hadde nøtter i seg til en forandring...
Jeg har foresten laget denne som marsipan kake også, og det var meeeeget godt! :_oy:

Hilsen Pc-snuppa:)

Nupsida
07-12-10, 14:17
Må man bruke sukrinMELIS? Eller, går det med vanlig sukrin også? eller kan man bruke natreen?

xeena82
20-12-10, 12:14
Jeg laget i går en marmorkake. Denne ble supergod, og kan (med mer sukker i) brukes som bløtkakebunn også. :) Bare at man kutter ut kakaoen da selvfølgelig. :)

Den var kjempegod, og saftig!

http://3.bp.blogspot.com/_4YIxPwy1zl0/TQ5vLuDGN7I/AAAAAAAAAPc/9LYKUXBYtJg/s1600/DSCF1521.JPG

http://3.bp.blogspot.com/_4YIxPwy1zl0/TQ5viNKECpI/AAAAAAAAAPg/CEcjcOzAkIE/s1600/DSCF1530.JPG

Oppskrifta finner du på bloggen min:

http://skinnyshepherd.blogspot.com/2010/12/marmorkake_19.html

Pc-snuppa
01-12-11, 20:55
Nei og nei for noen flotte bilder dere har lagt ved! Så flinke dere er, dere fristet meg skikkelig med bildene og inspillene dere kom med!
Jeg ble riktig lysten på og lage denne til helgen jeg! Jammen godt at det er torsdag i dag, og ikke ...mandag :rodme::stortsmil

Lenge siden jeg har har laget den nå, jammen på tide:D

Yrla
01-12-11, 22:02
Den faller alltid sammen
Hva er da vitsen med johannebrødkjernemel? Jeg lagde mange ganger dette med salt istedenfor søtning for å ha loff med smør på, da uten annet enn egg og salt.

Pc-snuppa
01-12-11, 22:15
Må man bruke sukrinMELIS? Eller, går det med vanlig sukrin også? eller kan man bruke natreen?

Uffameien da, jeg har ikke fått svart på det spørsmålet ditt, litt sent nå kanskje:o

I originaloppskriften som du kan se på første side her i tråden har jeg brukt Natreen, men ville kanskje tro at hvis du ikke hadde Sukrinmelis at Sukrin ville være like greit.
Men vet ikke hvordan den løser seg opp fordi jeg absolutt ikke tåler Sukrin og derfor ikke har erfaring med den.

Men denne oppskriften kan benyttes med mange typer søtningsstoff, det er bare å ta hva man foretrekker og liker og prøve seg frem:)

Pc-snuppa
01-12-11, 22:33
Hva er da vitsen med johannebrødkjernemel? Jeg lagde mange ganger dette med salt istedenfor søtning for å ha loff med smør på, da uten annet enn egg og salt.

Hei Yrla:)
du sier du at du har laget denne uten annet enn egg og salt? Altså uten Johannesbrødkjernemel? For da blir det en ganske vanlig omelett, og den vil da ikke kunne bli som denne kakebunnen her som har johannesbrødkjernemel. Uten Joh.mel ville den bli veldig mye mer flat.

Når johannesbrødkjernemelet piskes godt inn i en stiv eggemasse, så "låser" det massen i en fluffy form slik at den rekker og stivne og bli som bløtkakebunn når den stekes i ovnen, og det gjør at den tåler vekten av syltetøy eller annet fyll enten man bruker den som rullekake eller vanlig kakebunn. Når massen er riktig pisket skal man kunne ta bollen opp ned som man kan med ferdigpisket eggehvitte, uten at noe beveger seg

Johannesbrødkjernemelet gjør også at når eggedosisen er pisket - (først piske hvitte og så tilsette eggene, da blir eggedosisen meget fast)
- så faller den ikke sammen slik eggedosis alltid vil gjøre raskt.

Hvis Imse opplever at den faller VELDIG sammen kan det hende hvittene ikke var stive nok eller det kan også være andre årsaker. Men som sagt, falle sammen noe det vil den alltids gjøre.
Jeg har greid og få mine ganske tykke så har ikke opplevd noe stort problem.

shailene
02-12-11, 01:45
Jeg liker sjelden vanlig bløtkake.. Tror dere det er vits å gi denne et forsøk allikevel, eller smaker den VELDIG likt vanlig bløtkakebunn?

Imse
02-12-11, 10:01
Hvis Imse opplever at den faller VELDIG sammen kan det hende hvittene ikke var stive nok eller det kan også være andre årsaker. Men som sagt, falle sammen noe det vil den alltids gjøre.
Jeg har greid og få mine ganske tykke så har ikke opplevd noe stort problem.
Så mye faller den ikke sammen, den faller sammen på samme måte som vanlig sukkerbrød, altså blir litt lavere. Bunnen har veldig gode egenskaper.

Jeg har vurdert å prøve litt kokosmel i, kanskje den blir enda mere kakeaktig da. Men jeg har ikke kommet så langt.

Yrla
02-12-11, 12:07
Hei Yrla:)
du sier du at du har laget denne uten annet enn egg og salt? Altså uten Johannesbrødkjernemel? For da blir det en ganske vanlig omelett, og den vil da ikke kunne bli som denne kakebunnen her som har johannesbrødkjernemel. Uten Joh.mel ville den bli veldig mye mer flat.

Når johannesbrødkjernemelet piskes godt inn i en stiv eggemasse, så "låser" det massen i en fluffy form slik at den rekker og stivne og bli som bløtkakebunn når den stekes i ovnen, og det gjør at den tåler vekten av syltetøy eller annet fyll enten man bruker den som rullekake eller vanlig kakebunn. Når massen er riktig pisket skal man kunne ta bollen opp ned som man kan med ferdigpisket eggehvitte, uten at noe beveger seg

Johannesbrødkjernemelet gjør også at når eggedosisen er pisket - (først piske hvitte og så tilsette eggene, da blir eggedosisen meget fast)
- så faller den ikke sammen slik eggedosis alltid vil gjøre raskt.

Hvis Imse opplever at den faller VELDIG sammen kan det hende hvittene ikke var stive nok eller det kan også være andre årsaker. Men som sagt, falle sammen noe det vil den alltids gjøre.
Jeg har greid og få mine ganske tykke så har ikke opplevd noe stort problem.
Javel, den faller mindre sammen med dette melet. Fint å vite. Neida, det smaker ikke omelett uten annet enn egg. Det er det som er så gøyalt.

Pc-snuppa
04-12-11, 19:00
Jeg liker sjelden vanlig bløtkake.. Tror dere det er vits å gi denne et forsøk allikevel, eller smaker den VELDIG likt vanlig bløtkakebunn?

Grunnen til at jeg pønsket ut denne oppskriften er at den smaker og oppfører seg likt som bløtkakebunn, så hvis bløtkakebunn noe du ikke er begeistret i utgangspunktet så er kanskje denne ikke noe for deg.
Men ... når dèt er sagt så er det jo ikke mel i denne her som gir noe melsmak, så hvis det er dèt du ikke liker ved vanlige bløtkakebunner kan du jo forsøke denne, kanskje det er verdt et forsøk?

Hvis du tester ut oppskriften så gi gjerne tilbakemelding, hadde vært morsomt og høre:)

Pc-snuppa
04-12-11, 19:24
Javel, den faller mindre sammen med dette melet. Fint å vite. Neida, det smaker ikke omelett uten annet enn egg. Det er det som er så gøyalt.

Morsomt at det ikke smaker omelett, det var jo interessant, da skal jeg prøve det ut en gang jeg, takk for tips:)

Pc-snuppa
04-12-11, 19:30
Så mye faller den ikke sammen, den faller sammen på samme måte som vanlig sukkerbrød, altså blir litt lavere. Bunnen har veldig gode egenskaper.

Jeg har vurdert å prøve litt kokosmel i, kanskje den blir enda mere kakeaktig da. Men jeg har ikke kommet så langt.

Så bra du har hatt glede av oppskriften og at du ikke har hatt store problemer. Og Kokosmel hørtes godt ut, Imse, god idè! :sikle:
Kan forestille meg at den kunne bli riktig god med det også, jeg liker kokos! (noterer bak øret) :D

Tilbaketilåttitallet
19-02-12, 10:10
Jeg måtte bare skrive tilbake her, TUSEN takk for oppskrifta! Jeg skulle lage morsdagskake til mamma sist helg, og jeg hadde lyst på ei kake som jeg også kunne spise av uten å få hverken høyt blodsukker eller dårlig samvittighet. Etter å ha googlet lavkarbo sukkerbrød havna jeg inne på den tråden her, og gjett om jeg måtte teste. Og ikke nok med at jeg bakte kaka sist helg, jeg måtte bake den igjen denne helgen. Den var rett og slett SUPERGOD! Jeg er ikke spesielt glad i bløtkake, men dette er uten tvil en av de beste kakene jeg har spist (og lagt selv)!:sikle:
Jeg lagde tre kakebunner og hadde vaniljeessens i alle kakebunnene for å få en god smak på dem. Fylte det ene laget med masse krem og friske jordbær - NAM. Det andre laget fylte jeg med krem og banan og det var også helt nyydelig. Til slutt pynta jeg hele greia med vanlig marsipanlokk, så akkurat det var jo ikke lavkarbo, men fantastisk godt.. Vi hadde familieselskap her i går, og alle sa at kaka var kjempegod! Og helt ærlig, jeg tror ingen hadde merket det om jeg ikke hadde sagt noe om at den ikke inneholdt hverken sukker eller mel. (Men måtte det da det var flere der med diabetes, og litt dumt hvis de skulle sette insulindoser som om det var en sukkerbumbe..)

Kan ikke få sagt det nok - denne kaka er blitt min favoritt! Og utrolig rask og enkel å lage! :heia:

Bik
19-02-12, 10:36
Kanskje man også kan lage marsipankake med hjemmelaget lavkarbomarsipan. Noen som har prøvd?
Om den er vanskelig å kjevle, så kan man kanskje lage ei pølse som man skjærer skiver av, og legger i taksteinsmønster på toppen. Og pynte med krem på sidene.
Tror jeg må prøve en dag :) :sikle:

Chamomilla
19-02-12, 12:18
Denne oppskriften har jeg ikke sett før. Virker genial. Må prøves. Noen som har prøvd med f.eks sukrin og vaniljestevia?

plastbox
06-03-12, 21:44
Ok, beklager om det er litt ufint av meg å si dette men virkelig.. 4 sider med ros? Med poster som påstår dette ligner sukkerbrød? Med folk som påstår de serverte dette til storfornøyde gjester eller til og med at det er den beste kakebunnen de har smakt?

Ærlig talt, la oss kalle en spade for en spade: dette er en kjedelig, søt ovnsomelett. Intet mer, intet mindre. Om du klarer å overbevise deg selv om at dette er noe annet er det flott for det, men come on! Den er svampete, smuler ikke, lukter egg, smaker egg, og den eneste ingrediensen er nettopp egg.

Ikke misforstå, jeg applauderer trådstarter for hennes initiativ, men jeg ble nødt til å lufte litt frustrasjon etter å ha fått forhåpninger til x antall rundstykker, lapper, hamburgerbrød, pannekaker og nå sukkerbrød som lover autentitet og smak side opp og side ned enda hver eneste en av dem lukter og smaker nøyaktig det samme: EGG.

:(

Sunniva37
23-08-12, 23:30
Tusen takk Pc-snuppa for flott oppskrift! :klem: Har brukt den både til fromasjkake og "muffinser" som jeg har hatt ost/fårepølse på. Så glad for at noe så enkelt kan bli så bra. Dette kan bli redningen for å ikke sprekke utover høsten. :)

stinei
24-08-12, 08:59
Må prøves ja :-)

Pc-snuppa
14-02-14, 23:18
Leeenge siden jeg har vært innom gitt :o
Men så koselig å høre at flere har hatt glede av denne oppskriften, det var jo derfor jeg ønsket å dele den med dere, så tusen hjertelig takk for tilbakemeldingene!:)
Ha en strålende dag eller kveld, alt etter som:)