View Full Version : Hva skjer ved for lite fett?


Carbokiller
25-06-04, 00:32
Hva skjer egentlig hvis jeg spiser for lite fett på Atkins? Ikke spør meg hvilken fase jeg er i... for jeg aner det knapt selv. Forsøker å holde meg rundt 25 karboser om dagen, ellers går jeg opp i vekt. Men jeg merker at med tid og stunder har kostholdet mitt beveget seg mer og mer over til Atkins med innslag av Grete Roede. Det vil si lav karbo og veldig lite fett og også lite kalorier.....

En dag kan bestå av
2 sesamknekkebrød med skinkepålegg/tunfisk eller lignende. Magert pålegg.
Ditto til lunch
Kyllingfilet til middag, stekt i olje, og salat ved siden av med enten ikke no eller minimalt med dressing.
Ikke noe mer til kvelds.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg spiser dette HVER dag, jeg skeier jo ut av og til,men ser at TENDENSEN går mer og mer mot lite fett, lite karbohydrater og lite kalorier.

Vet at det er viktige fettsyrer jeg går glipp av. Vil vel tro at forbrenningen min også er på null. Sper på med multivitaminer, kalium, magnesium, B6 og omega3+6.

Ikke spør meg hvorfor jeg gjør dette. En eller anne syk greie i hodet mitt kanskje.

Skjer det noe mer???

Kristian
25-06-04, 12:39
Du får jo i deg litt fett når du steker maten, du får jo også i deg litt fiber og karbo også så jeg tror ikke det er noen fare med deg i så måte. Hadde du kun spist tunfisk og proteinpulver, da hadde jeg vært bekymret for deg.

Kanskje du spiser lite fett på grunn av all fokuset på skadelig fett her i forumet, sunt fett er jo både dyrt og vanskelig å få tak i:confused:

Begod
25-06-04, 14:09
Noe av det som skjer er at en stor del av proteinet blir omdannet til energi og ikke går til muskelbygging. Derfor anbefaler byggerne at man spiser opp mot 3 gram protein pr. kg kroppsvekt når manspiser lite karbo.

Vil anbefale deg Efaomega:

http://www.tech-nutrition.com/default.asp?go=art&id=94

Eller du kan bare ta mer av omega 3 - 6 tilskuddet ditt.

Hvis kroppen får veldig lite fett ,så vil den tviholde på det fettet den har.
og forbrenne muskel masse.

Anne
25-06-04, 14:16
Hvis kroppen får veldig lite fett ,så vil den tviholde på det fettet den har.
og forbrenne muskel masse.:( Se det var jo et svar vi kan leve med...og godta, så vi sørger for mer riktig fettinntak:)

HP
25-06-04, 14:19
Kanskje du spiser lite fett på grunn av all fokuset på skadelig fett her i forumet, sunt fett er jo både dyrt og vanskelig å få tak i:confused:
500g smør - 13kr ;) (3645 kCal)

1/2 liter rapsolje - 35 kr (4500 kCal)

Kristian
25-06-04, 15:03
500g smør - 13kr ;) (3645 kCal)

1/2 liter rapsolje - 35 kr (4500 kCal)Smør er sunt det, men noen fokuserer på den store andelen av mettet fett.

Kaldpresset rapsolje får jeg ikke tak i på noen av de tre butikkene her. Bare en av butikkene fører kaldpresset olje og da kun olivenolje.
Når det er sagt så har vi en helsekostbutikk men der er oljene så dyre at 150Kr for 2dl. Da tar jeg heller sjansen på å spise litt varmpressede oljer.:cool:



Støtter Begod i påstanden om at lite fett i kosten fører til sparing av kroppsfettet.

Carbokiller
25-06-04, 15:14
Ok. Takker og bukker for svar alle mann og kvinner. Driver med snuoperasjon for å få til et bedre kosthold. ER ikke økonomien som er årsaken til lite fett, det er heller en eller annen inngrodd idiotisk greie som jeg sliter med ennå. Har tross alt blitt indoktrinert med G. Roede i ti år. Sliter ennå med å tro at jeg kan spise og spise og spise fett og proteiner uten å gå opp i vekt. Selv om jeg jo vet at det er tilfelle har jeg glidd tilbake i gamle tankemønstre.

Men her skal det IKKE tæres på noe muskler nei!!!! Så da er det frem med olivenoljeflasken igjen.

Kristian
25-06-04, 15:18
Kanskje det hjelper å høre at GR også har begynt å redusere på karbohydratene, kun to tynne tynne skiver til frokost...

Fedonisten
25-06-04, 17:28
Da tar jeg heller sjansen på å spise litt varmpressede oljer.:cool:

:eek: :eek: :eek: :eek:

Jeg hadde også gått med solbriller etter et sånn utsagn :p .....

Personlig hadde jeg faktisk heller skeiet ut med ekstra karbohydrater enn å bruke gift-oljer... Hvis jeg absolutt skulle gjøre noe som var feil/ikke bra/skadelig da....

Summer
25-06-04, 18:01
Smør er sunt det, men noen fokuserer på den store andelen av mettet fett.

Kaldpresset rapsolje får jeg ikke tak i på noen av de tre butikkene her. Bare en av butikkene fører kaldpresset olje og da kun olivenolje.
Når det er sagt så har vi en helsekostbutikk men der er oljene så dyre at 150Kr for 2dl. Da tar jeg heller sjansen på å spise litt varmpressede oljer.:cool:



Støtter Begod i påstanden om at lite fett i kosten fører til sparing av kroppsfettet.
Litt av en helsekost dette da... :eek: (Sikker på at ikke disse oljene er beregnet til massasje?) (Også har jo mills oljer som er kaldpressede...)

Går jo an å be dem ta inn for eksempel helios sine oljer da? :snill:

1/2 liter raps koster ca 48kr... ;)

maiada
26-06-04, 10:40
Jeg sliter også med å få i meg nok fett, og særlig etter jeg begynnte å jobbe, syns det blir så seint å lage stor middag når jeg kommer hjem. Ett par dager har jeg dyttet i meg litt ost for å få nok, men det kjennes så feil.. det er jo noe med riktig og feil fett og.. Men har investert i Udos choise oljen.. den er fin.. Jeg sliter litt med å få den i meg ren.. Men det går. Står jo at den kan blandes i juice, men det skal man jo ikke drikke på atkins..?? Andre tips? Og i forhold til dosering..? Følge det som står på flasken? Jeg tar nå tre spiseskjeer hver morgen... siden jeg jo får i meg litt lite fett. (25 år, i dag 66,5 kilo(!sic) 163cm..)

hmm. beklager begood.. føler at jeg praiet denne tråden litt nå..meg meg meg..:( ikke meningen..

Zoë
27-06-04, 01:05
Jeg sliter også med å få inn i hodet mitt at fett ikke er farlig lenger....

Carbokiller, du skriver at en kan proppe innpå med fett og alikevel gå ned, men jeg mener da at jeg har lest noe Nille skrev ang. maks kaloriinntak daglig om en skulle gå ned i vekt....?

Føler at det hele til tider blir litt uoverskuelig og overveldende - må telle karboer (også jeg som begynte på atkins med det for øyet at jeg skulle slippe å "telle" noe...). Så viser det seg at jeg må telle kalorier i tillegg.... OG passe på å få i meg nok - men ikke for mye - fett. Og det skal være den riktige balansen av animalsk fett og flerumettet fett. OG så leser jeg at kokos fett er bra. Det fettet med desidert dårligst rykte i min tidligere mat-tankegang! Så jeg kjøper cocosa - og spiser det litt halvhjertet - for TØR jeg virkelig tro at det er sunt?!?

Neida - jeg prøver virkelig ikke å gjøre meg vanskelig her!!

Jeg sliter rett og slett litt med å orientere meg fremdeles.
Men det er nok fordi lavkarbo ennå ikke er så annerkjent - blader som Shape up og i form gir i hvertfall motstridende helseråd mange ganger.

Det er godt vi har denne siden.:)

Men helt seriøst - er det avgjørende å finregne på både karboser og kalorier samt fettmengde hver eneste dag?
(For ordens skyld - jeg er ikke dum :D - jeg skjønner at jeg må holde karbo inntaket under kontroll....)

Nille
27-06-04, 01:52
Men helt seriøst - er det avgjørende å finregne på både karboser og kalorier samt fettmengde hver eneste dag?
Hvis du har lest boka, og følger den og den tillatte matvarelista, er du ikke nødt til å finregne på noenting egentlig. Kun på karber. I klartekst: Hvis du holder deg rundt 20 karber pr dag på induksjon, - OG følger tillatte matvare lista, så er det ikke nødvendig å finregne.... Kaloriene vil da automatisk ligge på et akseptablet nivå. Særlig i begynnelsen der det viktig å telle litt. Hvordan skal du klare å øke karbo inntaket på vedvarende slik boka sier hvis du ikke aner hva du spiser eller hva det du spiser inneholder ? De fleste som spiser slik det står i boka opplever ikke problem med for lite eller for mye fett. Det er derfor det er viktig å lese boka. ALT står der. Spiser du slik boka sier vil du ikke kunne få i deg for MYE fett. 70 % er ganske mye.....

Det er en ny måte å tenke på, når du skal bli vant til at fett ikke er farlig lenger. Dvs. ALT fett er ikke farlig. Vitsen med å få i deg nok fett er "the metabolic advantage" som Atkins skriver om i boka. Det skriver han også at hvis du spiser for lite fett vil ikke kroppen forbrenne fettet på samme måten. Du mister den metabolske fordelen med low carb/high fat. Jeg orker ikke oversette hele kapittelet...... Jeg skiller ikke mellom fetttyper og regner ikke på hva slags fett jeg spiser. Så lenge jeg spiser tillatte matvarer i de begrensningene boka gir får jeg i meg "riktig" fett uansett !

Atkins er ikke en telle kalori-diett

Unntaket: Men dessverre er det slik, at selv om en gjør alt riktig, - så står vekta stille. Du tar ikke av. Da må en gå litt dypere i materien, - og begynne å sjekke at en ikke spiser for lite/mye kalorier i forhold til hva en bruker. Det er en møysomlig prosess. Spiser du for mye tar du ikke av/legger på deg. Spiser du for lite kan kroppen gå i sparemodus fordi den ikke får nok mat.

Det er tre hovedårsaker til at vekta står stille: Du har ikke fulgt boka, - eller du har lav forbrenning - eller du beveger deg ikke nok.

Det er med andre ord litt nødvendig for noen av oss å skule over på hvor mange kalorier vi spiser også..... Mitt problem er at jeg noen ganger spiser for lite..... Men når jeg trenger mer fett/kalorier, hiver jeg innpå noen spisesjeer olje eller Cocosa - eller 1/2 avcado.

Cocosa: Extra virgin Cocosa er kaldpresset fra fersk kokosnøtt/kjøtt. Cocosa for steking er kaldpresset av tørket kokoskjøtt. Dette er IKKE farlig. Det er sundt og har blir brukt som kosttilskudd/legemiddel i mange mange år. Delfiafett som også er kokosfett er FARLIG fett, varmebehandlet restavfall.
MEn - hvis du ikke tror Cocosa er sunt for deg skal du heller ikke spise det.

Hva du kan lese i aviser/nett/ukepresse: Jeg har valgt å ikke lese alle artiklene om farlig lavkarbo kosthold/Atkins. Ene og alene fordi de som skriver i aviser og ukeblader - og på nettet - aldri har giddet å lese hele boka/bøkene og ikke har satt seg inn i hva de skriver om. De uttaler seg på fefil grunnlag rett og slett. De har hørt og tror en masse som de presenterer som fakta - det farligste i denne sammenhengen er ikke dietter, men kunnskapsløse journalister. (De er farlige i alle sammenhenger !)

Enden på visa er at en må velge å tro på NOE. Skal en følge Lindberg må en tro på at det Fedon sier og skriver er korrekt. Skal man følge Atkins må man rett og slett velge å tro at det som står i boka er rett. Det er tross alt over 20 års forskning som ligger bak. Hvis man ikke klarer å tro på det må man finne en annen måte å gå ned i vekt/holde vekta på - og velge å tro på Grete Rohde isteden.......

Vet ikke om alt dette gir noen mening. Det er midt på natta, jeg er stuptrøtt og skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt begynte å skrive !!

Og til sist: Det er ingen som er dumme her - det finnes ikke dumme spørsmål, - det finnes bare dumme svar !! ;) ;)

Zoë
27-06-04, 02:01
Takk for svar,Nille!

Joda - jeg tror cocosa er bra for meg - det var bare dette med at gammel vane er vond og vende....

Det med delfiafett var oppklarende.... Syntes det var rart at DET plutselig skulle være sunt....

Mitt problem, er at jeg av og til spiser så mye karboer at jeg kommer ut av ketose. Og det er DA jeg blir i tvil - skal jeg fremdeles spise mye fett den dagen, når jeg har spist for mye karboer?? Antakelig ikke.... For det må jo være en oppskrift på vektøkning....

Min oppgave er helt klart å være konsekvent + å røre på meg mer.
-men det er en annen historie.... ;)

Carbokiller
27-06-04, 10:29
Ja Zoë.. det vil jeg også vite!! Altså.. når man har sklidd ut av Atkinsopplegget over en dag eller to med å hive innpå masse karboser. Skal jeg da snurpe inn på fettet for ikke å gjøre ting verre, eller blir det å tenke feil??? Jeg tenker da på å redde situasjonen og ikke oppleve stor vektoppgang altså.


Jeg tenker nemlig følgende at når jeg har hivi innpå for mange karboser, så går kroppen rett ut av en fettforbrennende stadium og begynner å forbrenne karbohydrater i stedet. Derfor vil alt fett jeg inntar bare gå rett til fettdepotene og ligger der som store valker...

Kan noen opplyse meg om dette???

Forresten veldig morsomt at tråden her har blitt så interessant!

Nille
27-06-04, 11:50
Mitt problem, er at jeg av og til spiser så mye karboer at jeg kommer ut av ketose. Og det er DA jeg blir i tvil - skal jeg fremdeles spise mye fett den dagen, når jeg har spist for mye karboer?? Antakelig ikke.... For det må jo være en oppskrift på vektøkning....Du har fremdeles barnelærdommen med deg ser jeg....at fett er farlig og gjør at du legger på deg...... DET ER FEIL FEIL FEIL FEIL FEIL !!!!

Hvis du kikker på innholdsfortegnelsen, vil du se at det er svært lite karboser i Udo's choice og Cocosa.....Faktisk INGEN ! Jeg spiser fett for å få kaloriene og fettinnholdet opp -UTEN å øke karboene. I 42 gram Cocosa (ca. 3 ss) er det 375 kalorier (100 % fett) og ingen karber !! 3 ss smør er det 305 kalorier (100 % fett) og heller ingen karber. Tilsvarende for 1 ss olje/3 ss olje er 119/350 kalorier (100 %fett) og ingen karber. DET ER IKKE KARBER I FETTET !! Se side 127 i DANDR (Dr. Atkins New Diet Revolution) Fats & oils.

Det betyr altså at du KAN og SKAL spise fett som Cocosa, bruke oljer og smør i matlaging (skikkelig smør, ikke margarin !) uten at det fører til vektøkning. Igjen, please les kapittelet om The Great Fat Meltdown (DANDR side 56-63) og The Metabolic advantage (DANDR side 64-73). Her blir dette forklart veldig nøye HVORFOR det er slik. Dette er en av årsakene til at jeg maser sånn om å lese boka. ...... Det ER sant at du får svar på det meste der....

DU KAN IKKE "RETTE OPP" EN DAG MED MYE KARBER VED Å SPISE FETT FOR Å FORBRENNE ALTSÅ !! Gjort er gjort og spist er spist. Men du legger ikke på deg av fettet da, - det er karbene OG fettet i kombinasjon du legger på deg av ! Fettet hjelper med forbrenningen HVIS DU SPISER LAVKARBO !
Men er det som du sier en dag det det dreier seg om kan du godt ta din Cocosa for det.

Ha en god og fettfull søndag !:)

.....nå skal jeg prøve å lage lavkarbo moussaka......


:klem:

Nille
27-06-04, 11:59
Jeg tenker nemlig følgende at når jeg har hivi innpå for mange karboser, så går kroppen rett ut av en fettforbrennende stadium og begynner å forbrenne karbohydrater i stedet. Derfor vil alt fett jeg inntar bare gå rett til fettdepotene og ligger der som store valker.
Ja, hvis du har spist nok fett fra før så. OG hvis du har hivd inn på dårlig fett. Alt er en balansegang. Folk på Atkins kan spise mye mer fett og kalorier enn folk som går på Grete R. Nettopp på grunn av kroppens endrede forbrenning
Fettet hjelper deg til nettopp å forbrenne de ekstra karboene - tro det eller ei.

MEN - OM du hver dag hiver innpå med flere 100 karber nytter det ikke hvor mye fett du spiser/ikke spiser. Da vil du sannsynligvis også ha fått i deg så mange kalorier at du vil legge på deg uansett hva du gjør. Det er DA du er ute å kjøre.... Spiser du mye karber en dag eller to ødelegger du ikke så mye, men litt at vitsen er at du må følge reglene. Gjør du ikke slik det står i boka virker det ikke. Du kan ikke gjøre Atkins delvis eller bruke Atkins til å "reparere" . Se henvisningene til boka i svaret jeg skrev til Zoe. Mye kjekt om hvordan og hvorfor der........

:klem:

Carbokiller
27-06-04, 12:49
Takk Nille. Det var et FETT svar altså!!:D
Jeg tenkte forøvrig ikke på å bruke Atkins til å reparere. Jeg tenkte mest som Zoe på den ene dagen man har spist alt for mye vaffler, feks. fordi man var budt bort og ikke klarte å styre seg... om man da skal holde igjen på fettet. Er klar over at det lureste er å holde seg til boken. Fett nok!!:p

elian
27-07-04, 11:51
Smør er sunt det, men noen fokuserer på den store andelen av mettet fett.

Kaldpresset rapsolje får jeg ikke tak i på noen av de tre butikkene her. Bare en av butikkene fører kaldpresset olje og da kun olivenolje.
Når det er sagt så har vi en helsekostbutikk men der er oljene så dyre at 150Kr for 2dl. Da tar jeg heller sjansen på å spise litt varmpressede oljer.:cool:



Støtter Begod i påstanden om at lite fett i kosten fører til sparing av kroppsfettet.

I Lindbergs nettbutikk får du kjøpt kaldpresset rapsolje til bare 45kr...

Manina
09-02-07, 14:20
Bladet Mat&Helse har mange gode artikler om Lavkarbo. Dette er generelt sett et godt blad, og du har mye å hente der, framfor å lese standard-bladene Shape-Up og Bedre helse.

Om du leser Bedre uten brød (Lutz og Allan) og Spis deg ned i vekt (Skaldeman) framheves det gang på gang at det som er naturlig for mennesket er å spise mettet fett. Hvorfor skulle det være farlig for oss nå i de siste femti årene, når det har vært vårt naturlige kosthold i hele vår tidligere historie som art?
Men fetthysteriet har blitt indoktrinert i oss, så det er ikke lett å slippe det. Ta det litt etter litt, og les de bøkene jeg nevnte. Den første er det jo en lege som står bak.