View Full Version : Ullabullas lappeboller


Ullabulla
13-06-07, 14:03
Ved å kombinere flere oppskrifter fra dette forum prøvde jeg meg idag på en ny oppskrift som jeg synes ble så vellykket at jeg ønsker å dele den med dere andre.

3 egg
150 gr. cc
150 gr. smørost (jeg bruker First Price - 4.90 pr. beger på 150 gr.)
50 gr. soyaflaker
30 gr. linfrø
3-4 tsk johannesbrødmel
1/2 tsk. bakingsoda (bakepulver går sikkert også bra)
1 tsk tørket oregano
1 tsk tørket basilikum

Det hele piskes godt og lenge til det blir en tykk masse.

Settes på stekeplaten med spiseskje - jeg fikk 10 stykker. Drysses godt med pizzakrydder

Bakes ved 175 grader i 15-20 min.

Ved bruk at Spielberger soyaflaker som kun har 5 gr. carb. pr. 100 gr. har jeg regnet ut at hver lappebolle inneholder 1 carb.

Disse lappeboller ble rett så kompakte skal evt. prøve med litt mer bakepulver/bakingsoda neste gang.

Kanskje andre kan videreføre oppskriften til å bli ennå bedre?.

Trixie
13-06-07, 15:51
Flyter disse utover ved steking? Hvor tykke ble de?

Hva med å steke i muffinsform?

Trixie :)

Ullabulla
13-06-07, 16:44
Sikkert en god ide å bake dem i muffinsforme. Hvis du ikke liker kompakte boller vil jeg nok foreslå at du prøver med 1 tsk bakingsoda isteden for 1/2 tsk - kanskje en kombinasjon med 1/2 tsk bakepulver og 1/2 tsk bakingsoda.

Georgine
16-06-07, 13:28
Da har jeg prøvebak en porsjon som står og kjøler seg på benken :D

Fikk 10 stk av en røre til muffinsformer og det blir 2,2 karber per bolle.

Georgine
16-06-07, 19:13
Vil bare si fra at Ullabullaboller er skikkelig smaskens!!! Bedre en noe annet brød jeg har bakt på lavkaro :heia:

Photobscura
16-06-07, 19:46
Mener å ha lest at det er 28 gr karbo pr 100 i soyaflokker!!!
Er du sikker på at dette stemmer?:o

Georgine
16-06-07, 19:52
Mener å ha lest at det er 28 gr karbo pr 100 i soyaflokker!!!
Er du sikker på at dette stemmer?:o

De jeg har, har 5 karbo :)

Photobscura
16-06-07, 20:04
Ble litt ivrig på å finn ut dette jeg nå... Tror det har vært en diskusjon på forumet om det før...
Så langt:
http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp?TopicID=11126
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8995

...ikke lett å si hva som er riktig...

Georgine
16-06-07, 20:23
Det finnes flere soyaflak og noen av de har høyt karbeinnhold.

Spielberger sojaflokken har 327 kalorier, 34,3 protein, 6,3 karbo og 18,3 fett. Den eneste typen vi kan bruke.

Photobscura
16-06-07, 20:29
Det finnes flere soyaflak og noen av de har høyt karbeinnhold.

Spielberger sojaflokken har 327 kalorier, 34,3 protein, 6,3 karbo og 18,3 fett. Den eneste typen vi kan bruke.
Jøss! Sprøtt at de har så forskjellig innhold, da! Kanksje det er sukker i de jeg har sett...

Hvor får du kjøpt spielberger?

Georgine
16-06-07, 20:31
Jøss! Sprøtt at de har så forskjellig innhold, da! Kanksje det er sukker i de jeg har sett...

Hvor får du kjøpt spielberger?

Kjøper de på helsekosten på Oslo City :)

De er forresten økologiske og.. det er jo alltid ett pluss.

Photobscura
16-06-07, 20:32
Kjøper de på helsekosten på Oslo City :)

De er forresten økologiske og.. det er jo alltid ett pluss.
:ja:
Takk for tips!

Georgine
16-06-07, 20:33
:ja:
Takk for tips!

De funker forøvrig som frokostblanding og..

Photobscura
16-06-07, 20:54
De funker forøvrig som frokostblanding og..
Ja! Det har jeg sett, Fedon-oppskrift om jeg ikke husker feil:)

Får kjøpe disse flokkene, og lage meg Ullabullaboller (for et fantastisk navn:lol:)

Nett
17-06-07, 10:34
Kan jeg kutte ut soyaflokker - eller bytte de ut med noe annet, ev. hva?? Reagerer endel på soya pga. lavt stoffskifte!!

Georgine
17-06-07, 10:38
Kan jeg kutte ut soyaflokker - eller bytte de ut med noe annet, ev. hva?? Reagerer endel på soya pga. lavt stoffskifte!!

Hva med å prøve valnøtter? Eller kruskakli? :grubler og tenker:

Photobscura
17-06-07, 21:22
Havre har veldig lik konsistens som soyaflokker, og jeg kan ikke forestille meg at femti gr fordelt på ti stykker kan bli så ille!?!?!?
La meg sjekke:D:
Med store lettkokte havregryn så er det ca 31 gram, med havrekli 27. Det blir pluss minus tre gram karber fra havren på hver.
Kruskakli fant jeg ikke, men er det ikke muligens det samme som havrekli?!?!?!?

Georgine
17-06-07, 21:28
Jupp, kruskakli er det samme som hvetekli og det står 18,5 karber på pakka jeg har i skapet. 50 gram er sinnsykt mye, mye mer i volum enn 50 gram soyaflokker så jeg tror man må ha mindre havrekli, hvis ikke blir røra for tørr..

Photobscura
17-06-07, 21:29
Jupp, kruskakli er det samme som hvetekli og det står 18,5 karber på pakka jeg har i skapet. 50 gram er sinnsykt mye, mye mer i volum enn 50 gram soyaflokker så jeg tror man må ha mindre havrekli, hvis ikke blir røra for tørr..
Det stemmer nok! På mat på data sto det at en dl havre tilsvarte førti gram, mens en dl havrekli er tjue. Og hepp! Mindre karber i samme slengen:D

Isalien
19-06-07, 17:20
Jeg er nå på jakt etter soyaflokker. Har hørt på helsekost og de skulle sjekke om de kunne bestille den.

Noen som har prøvd med noe annet?

Iset
19-06-07, 17:27
Er ikke bakingsoda det samme som natron mon tro?

Tussa
19-06-07, 17:44
Er det 'eggete' omelettsmak på disse?

Photobscura
20-06-07, 07:53
he, trodde baking soda var det samme som bakepulver jeg....:confused:

Iset
20-06-07, 08:20
he, trodde baking soda var det samme som bakepulver jeg....:confused:

Nei bakepulver er baking powder. Baking soda er natron. :)

Ullabulla
20-06-07, 08:23
Baking Soda og Natron er det samme.
Man kan også gjerne bruke bakepulver i oppskriften. Bakepulver inneholder vist litt carb., hvorimot baking soda/natron ikke inneholder carb. overhodet
På pakken med natron er det ikke oppgitt noen næringsverdi, men på pakken med Baking Soda står det:
Calories: 0
Fat: 0
Total carb: 0
Protein. 0

Så ved å bruke natron sparer man kanskje litt carb.
1 tsk i oppskriften kan noen kanskje synes er for lite - prøv dere frem med mengden. Noen liker åpenbart bollerne som de er, andre vil kanskje ha dem litt mer luftig.

Jeg synes ikke de har noen "eggete" smak når jeg tilsetter godt med krydder.

Takker ellers for hyggelige tilbakemeldinger på oppskriften.
Jeg skal prøve meg litt frem med andre varianter og kommer tilbake med tips hvis det blir vellykket.

Photobscura
20-06-07, 09:37
Nei bakepulver er baking powder. Baking soda er natron. :)
Hepp! Så lærte jeg meg noe nytt i dag også! Herlig:D

Bee
20-06-07, 10:49
Må bare si at disse bollene var helt fantastisk gode!

mam
20-06-07, 11:36
Åh, nyydelig!!!

Jeg var tom for linfrø, og brukte 30 g valnøtter isteden. En toppet ts kardemomme, og 2 ss Splenda. Philadelphiaost isteden for First price.

Dette kjenner jeg ikke mye egge/omelettsmak i !!! :D UMMMM!

Karbohydratinnholdet blir nok høyere. 30 g valnøtter blir ikke så ille da, litt over 2 kh? Splenda kjenner jeg ikke til, men kan 2 ss bli mye da?

Jeg lagde 6 stk i amerikanske muffinsformer.

mam
20-06-07, 12:04
Herregud de er gode... delt i to og med litt meierismør på. I dag går jeg over 15 g kh, helt klart! Dette TØR jeg ikke bake annet enn til fest! Har spist to store, og de andre roper fra kjøkkenet: Kom og spis oss...med litt hvitost eller Heistads syltetøy... Nå må jeg rømme huset!

plysjhai
21-06-07, 21:35
Disse var gode! Men. De er liksom så.. Deigete inni ? Jeg stekte de litt ekstra også, uten at det hjalp. Er de slik til dere andre også, eller har jeg gjort noe galt ? Brukte kruskakli istedet for soyaflokker da helsekosten jeg var innom ikke hadde. Kan jeg ha brukt for lite av det ? Brukte ca en desiliter.

Iset
21-06-07, 21:49
De smaker altså som hveteboller omtrent, om man har kardemomme og søtning i? Så her i tråden at ei hadde gjort det. Naaaam, jeg elsker søte boller!

Alyssa
24-06-07, 11:22
Disse var gode! Men. De er liksom så.. Deigete inni ? Jeg stekte de litt ekstra også, uten at det hjalp. Er de slik til dere andre også, eller har jeg gjort noe galt ? Brukte kruskakli istedet for soyaflokker da helsekosten jeg var innom ikke hadde. Kan jeg ha brukt for lite av det ? Brukte ca en desiliter.

Mine ble også deigete inni.. Faktisk har alt jeg har bakt/lagd med johannesbrødkjernemel blitt det.. Hm..

Smula
25-06-07, 14:04
Disse har jeg hørt så mye hyggelig om, så nå slenger jeg med med:

Hva kan man bytte ut soyaflakene med? Kruskakli....?

LilleRosin
25-06-07, 15:28
150 gr. cc


Hva er cc?? :confused:

lokkebiff
25-06-07, 15:31
Hva er cc?? :confused:
Cottage cheese

LilleRosin
25-06-07, 15:51
Cottage cheese

Åja! At jeg ikke tenkte på det. He he.

Takk skal du ha!

LilleRosin
25-06-07, 16:03
Disse har jeg hørt så mye hyggelig om, så nå slenger jeg med med:

Hva kan man bytte ut soyaflakene med? Kruskakli....?

Det lurte jeg også på, leste dette litt over her:

Brukte kruskakli istedet for soyaflokker da helsekosten jeg var innom ikke hadde. Kan jeg ha brukt for lite av det ? Brukte ca en desiliter.

Hennes filosofi er lavkarbo, men jeg regner med at det er ok for oss som går på Ketolyse også?? :confused:

LilleRosin
26-06-07, 07:11
Jøss! Sprøtt at de har så forskjellig innhold, da! Kanksje det er sukker i de jeg har sett...

Hvor får du kjøpt spielberger?

Jeg kjøpte Helios sin soyaflakker på Helsekost i går. Jeg spurte om dette med karbohydrat innhold, og hun sa at det var samme karbohydrat innhold i alle typer.. :confused: Spielberger sin hadde de ikke inne da.

Jeg bakte i hvertfall disse i går kveld. Jeg la de i muffinsformer av "bakepapir". Det hang litt igjen i bunnen, så jeg mistet litt av hver bolle, så de ble litt flate på en måte. Har ikke smakt de ennå, men skal spise til frokost i dag. Kjøpte Finsbråten sin gullpostei, bare 1 karbo pr. 100 gram! :D Skal ha det på, og litt agurk og kanskje majones.

Photobscura
26-06-07, 08:59
Men folkens, noen tips om hvor man kan få kjøpt sånne alu muffinsformer til en billig penge. Sjekka på Ikea i går, men jeg blir så stressa der borte at selv om jeg lette nøye, fant jeg ikke noen. Var liksom så sikker på at de hadde.

Isalien
26-06-07, 09:01
Men folkens, noen tips om hvor man kan få kjøpt sånne alu muffinsformer til en billig penge. Sjekka på Ikea i går, men jeg blir så stressa der borte at selv om jeg lette nøye, fant jeg ikke noen. Var liksom så sikker på at de hadde.

Jeg har kjøpt et sånt brett på ikea. Aluminium og plass til 12 muffins, slik du mente?

Photobscura
26-06-07, 09:05
Jeg har kjøpt et sånt brett på ikea. Aluminium og plass til 12 muffins, slik du mente?
Ja! Det var også sånne jeg mente å ha sett før. Jeg får aliere meg med noen som skal dit senere, hjertet mitt tåler ikke flere Ikea-besøk før det er absolutt helt kembo-über-nødvendig.

mam
26-06-07, 09:39
Jeg har kjøpt på Clas Ohlsson. Det er 6 store amerikanske muffins. De hadde også en variant med små muffins. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten! :) Grått slipp-belegg, ingenting setter seg fast.

Photobscura
26-06-07, 09:41
Jeg har kjøpt på Clas Ohlsson. Det er 6 store amerikanske muffins. De hadde også en variant med små muffins. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten! :) Grått slipp-belegg, ingenting setter seg fast.
Kult! Jeg har ingen sterke angstreferanser til Clas Ohlsson:D

LilleRosin
26-06-07, 10:59
Løper til Clas Ohlson!

Bollene var forresten kjempegode med litt leverpostei/majones og agurk på. :D

Tuttan
26-06-07, 11:18
I oppskriften din står det:



Det hele piskes godt og lenge til det blir en tykk masse.




Bruker du visp sånn at soyaflokkene holder seg hele,
eller kniv sånn at de knuses?

Photobscura
26-06-07, 11:35
Bruker du visp sånn at soyaflokkene holder seg hele,
eller kniv sånn at de knuses?
Stavmikser?:)
Har nettopp kjøpt en monstertype, så jeg vil bruke den til aaalttt!!:D

Ullabulla
26-06-07, 13:02
I denne oppskriften brukte jeg vispen i røremaskinen for å få skikkelig volum på eggene og smøreosten, så det er ikke mye tilbake av "flakene".
Kanskje man like gjerne kunne ha brukt soyamel?. Kjenner ikke så mye til soyamel, men ser at Spielbergers soyamel har samme carb. innhold som soyaflaker.

LilleRosin
26-06-07, 20:57
Men folkens, noen tips om hvor man kan få kjøpt sånne alu muffinsformer til en billig penge. Sjekka på Ikea i går, men jeg blir så stressa der borte at selv om jeg lette nøye, fant jeg ikke noen. Var liksom så sikker på at de hadde.

Jeg fant på Skeidar i dag. Plass til 12 muffins. Kostet 49 kroner. :)

Smula
27-06-07, 09:49
Jeg kjøpte mitt muffinsbrett på Meny, jeg. Der har de sånne i gummi.

Bee
27-06-07, 13:29
Jeg kjøpte mitt muffinsbrett på Meny, jeg. Der har de sånne i gummi.


Silikon mener du? ;)
De er geniale spør du meg.

Isalien
27-06-07, 14:18
Jeg er ikke så veldig fornøyd med mitt i aluminium (?) fra Ikea. Alt setter seg fast selv om jeg smører med olje eller smør.

Smula
27-06-07, 15:27
Jeg er ikke så veldig fornøyd med mitt i aluminium (?) fra Ikea. Alt setter seg fast selv om jeg smører med olje eller smør.

Men, men.... du bruker vel papirformer i tillegg...?

Silikon mener du? ;)
De er geniale spør du meg.

Sikkert de samme, ja. Fleksible, altså.

Isalien
27-06-07, 18:00
Men, men.... du bruker vel papirformer i tillegg...?



Hvis jeg gjør det sitter det ikke fast nei... :cool:

Men jeg trodde liksom det ikke var nødvendig sånn egentlig? For hvis man har papirformer så er jo det egentlig nok?

mam
27-06-07, 19:17
Hm, nå blir jeg glad for at jeg ikke har Ikea-muffinsform. Den fra Clas Ohlsson har slippbelegg. Jeg hverken smører den eller sprayer med olje, og baksten slipper uten noe søl.

LilleRosin
27-06-07, 20:33
Men, men.... du bruker vel papirformer i tillegg...?

Man behøver vel ikke papirformer i tillegg når man har sånn aluminiums form?? :confused: Hva skal det være godt for med en sånn form da egentlig?? Da kunne man jo bare satt papirformene på brettet.

Photobscura
29-06-07, 12:50
Hepp! NÅ har jeg kjøpt aluformer på Classe!
Skal prøve å lag disse i dag, men tror jeg skal teste med soyaprotein. Gidder altså ikke å gå helt til Oslo City i regnet:o

Gir tilbakemelding om det funker!

LilleRosin
29-06-07, 13:02
Hepp! NÅ har jeg kjøpt aluformer på Classe!

Aluformer?? Jeg kjøpte ett brett jeg da, med 12 rom for muffins. Det hadde slipebelegg, og så veldig fint ut. Jeg skal teste det i kveld, og komme tilbake med resultat. ;)

Photobscura
29-06-07, 13:11
Aluformer?? Jeg kjøpte ett brett jeg da, med 12 rom for muffins. Det hadde slipebelegg, og så veldig fint ut. Jeg skal teste det i kveld, og komme tilbake med resultat. ;)
ALuFORM da, flisespikker, :D Hehe, nei, jeg så de med tolv også, men jeg kjøpte en form med seks, som var ekstra store. Legger til bilde.

LilleRosin
29-06-07, 21:09
ALuFORM da, flisespikker, :D Hehe, nei, jeg så de med tolv også, men jeg kjøpte en form med seks, som var ekstra store. Legger til bilde.

:lol: Da har vi kjøpt omtrent det samme da. Jeg kjøpte som sagt den med 12. Jeg prøvde den i dag. Bakte Ullabullaboller. Det var noe annet enn de papirformene jeg hadde ja. Ikke noe problem med å få løs bollene denne gangen. Kjempefornøyd! :D

Photobscura
30-06-07, 15:13
:lol: Da har vi kjøpt omtrent det samme da. Jeg kjøpte som sagt den med 12. Jeg prøvde den i dag. Bakte Ullabullaboller. Det var noe annet enn de papirformene jeg hadde ja. Ikke noe problem med å få løs bollene denne gangen. Kjempefornøyd! :D

Bra bra! Om jeg bare får rompa i gir nå, så skal jeg prøve å bake dem også. Skal skal! Er så spent!

Som sagt så kommer jeg med rapport om hvordan det går med soyaproteinet. Synes bismaken er ubetydelig.

Photobscura
30-06-07, 18:32
OK! Nå står de i ovnen, og lukter herlich!
Men ti stykker a, Ullabulla? Jeg fikk fire og en halv i muffinsformene mine, men kan hende de blir ganske store da...

Kommer med rapport når de er prøvesmakt!

mam
30-06-07, 21:52
OK! Nå står de i ovnen, og lukter herlich!
Men ti stykker a, Ullabulla? Jeg fikk fire og en halv i muffinsformene mine, men kan hende de blir ganske store da...

Kommer med rapport når de er prøvesmakt!Jeg har samme brettet. Fikk 6 halvfulle. Eller kansje enda mindre i hvert rom før de stekes. De blir ikke så høye når de er ferdigstekt. Hever bra og så synker de litt.

Sånne store amerikanske muffins bruker jeg skjære i 3, ikke i 2. Det blir som 3 tynne, små brødskiver. Med masse pålegg og meierismør føler jeg at en slik stor muffins er et virkelig måltid.

Siljevanilje
01-07-07, 11:07
nå har jeg også falt for fristelsen å lage disse.
men jeg gjorde et par forandringer, hadde 4 egg istedenfor tre, bare fordi det mine egg var litt små.
og istedenfor 50g med soya flokker, så hadde jeg 20g med soyaflokker og 20g med havrekli.
og jeg laga de som søte boller. jeg hadde litt kanel og litt kardemomme oppi, samt splenda og sukrin.

jeg hadde de i små papir muffins former, og fikk 17 stk.

er spent på resultatet :spent:

Nett
01-07-07, 11:24
Jeg har også prøvd meg på disse idag - med litt forandring:

3 egg
150 g cc
1 box Snøfrisk naturell
30 gr. linfrø
50 gr gresskarfrø (salte, ristede)
1 ts natron
3 ts johannes......
litt salt

Brukte kunn 6 store mufinsformer - nestegang skal jeg bruke 10, for det este over kanten gitt:rolleyes: - stekte dem i 20 min. De ble litt rå i midten syns jeg - håper de blir bedre dersom jeg tar litt mindre røre i hver form neste gang!!

Men smaken var helt grei den - var litt redd for at de skulle smake "geite":p men det gjorde de ikke. Har nå spist en med fenalår på (delte den i to og hadde den en liten runde i brød-risteren) - nam, nam. Kommer nok til å bake disse flere ganger - greit å ha med seg i veska - og på strann'a!

Hyper
01-07-07, 15:38
Knuser dere ingrediensene i en mikser??..:cottage cheese'en og soyaflokene??

Ullabulla
01-07-07, 16:31
Jeg bruker vispen i røremaskinen - knuser ikke noe på forhånd.

Hyper
01-07-07, 17:34
OK.....da jeg lagde de,knuste jeg nemlig ingenting..kjørte det ikke i maskin heller...


Men det skal jeg gjøre neste gang!
Må bare kjøpe meg kjøkkenmaskin først;)...

LilleRosin
01-07-07, 22:56
Den aluformen jeg kjøpte på Skeidar fungerte kjempefint! Bollene ble luftigere og bedre denne gangen! Veldig fornøyd ja! :D

Photobscura
02-07-07, 00:49
Jeg likte bollene veldig godt, selv om de ble litt svampaktige. Men det er vel sånn med de fleste lavkarbobrød-greier.

MEN! Jeg må bare spørre, for et par timer etter at jeg hadde spist dem, så ble jeg så oppblåst som jeg ikke har vært på lenge! Jeg så ut som om jeg skulle føde når som helst! Det ga seg etter noen timer, men var veldig ubehagelig mens det sto på!
Så jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme med disse bollene?
Skal nevnes at jeg brukte samme mengde soyaprotein i stedet for soyaflokker. Vet ikke om det skal ha noe å si?!?!?

Smula
03-07-07, 10:57
Man behøver vel ikke papirformer i tillegg når man har sånn aluminiums form?? :confused: Hva skal det være godt for med en sånn form da egentlig?? Da kunne man jo bare satt papirformene på brettet.

Min erfaring er at papirformene holder formen da, og det gjør de ikke ellers, de bare flyter utover. Så jeg bruker papirformer oppi, ja - det falt meg ikke inn å bruke uten.

Men hver sin lyst!

Photobscura
03-07-07, 11:04
Ingen som har kjent noe rart i magen av bollene?`Vil elimininere meg fram til hva som årsaket det. Veldig ubehagelig... :(

Georgine
03-07-07, 13:56
Ingen som har kjent noe rart i magen av bollene?`Vil elimininere meg fram til hva som årsaket det. Veldig ubehagelig... :(

Nope.. og jeg spiste 4 stykker på bussen fra Oslo til Gøteborg :eek:

Stella
04-07-07, 14:37
Spielberger soyaflak kan også købes på ica maxi.
Nogen som vet hvor jeg kan få johannesbrødkjernemel? Har prøvd to helsekost uten held :(

Bee
04-07-07, 14:52
Ingen som har kjent noe rart i magen av bollene?`Vil elimininere meg fram til hva som årsaket det. Veldig ubehagelig... :(



Vel, jeg er ikke sikker på om det var bollene eller atkinsbaren som gjorde det, men jeg ble fryktelig oppblåst en dag, og da var det bare det jeg hadde spist.
Tror nok helst det var atkinsen som gjorde utslaget.

Opheliia
02-10-10, 16:09
Disse var supergode!

Men er det meninga at dem skal være litt "klissete" inni? Stekte dem i 30 minutter faktisk. Men jeg regna nesten med at det var pga kremosten og cottage cheesen at dem ble slik?