View Full Version : Har sinnsykt vondt.....auuuu...


cathrine
27-06-04, 18:54
Dette skjer hver gang jeg tar meg sammen og spiser lav-glykemisk/lite karbo!!!Jeg får sååå vondt i den høyre siden...:o akkurat som jeg har skikkelig hold eller noe...
Har lurt på om det er milten:confused: ??? Det sitter liksom rett bak de nederste ribbeina,helt ut på siden.Også kommer det i litt sånne "tak",og jeg klarer liksom ikke å bøye meg fremover,men vil strekke meg ut...

Noen som har opplevd det samme?I dag er det sååå sinnsykt vondt så jeg må bare klage litt...*snufs*...

Nille
27-06-04, 19:30
Jeg tror, gjentar tror, at du muligens kan ha en liten søt gallesten som har satt seg fast. Hvis det har kommet så langt at du har vondt så har du hatt det leeeenge. Det tar tid å lage slike steiner nemlig. Og hva får man slike steiner av ?? FEIL KOSTHOLD over lengre tid !! + en del gener og uflaks. Du får garantert IKKE gallesten av å spise lav karbo/lav glykemisk mat. MEN HAR du gallesten fra før kan du få anfall av fet mat - dessverre. (se nedenfor for forklaring HVA gallesten er).....

Been there, done that. Jeg ble operert og fjernet galleblæren for to år siden (april). Da hadde jeg stått i sykehuskø og vært på innlagt flere ganger akutt pga. ekstremt kraftige gallestens anfall hvor vanlig medisin (Voltaren, Confortid) ikke hjalp. Jeg var sykemeldt og kunne ikke spise annet enn loff og drikke vann. ALL mat ga meg plager. Spesielt fet eller sterkt krydret mat i starten. Etterhvert ALL mat. Når du spiser slikt slipper galleblæren ut store mengder galle for å "behandle" maten. Har du en stein da, - som sitter fast i åpningen, - ja da gjør det inni helvete vondt fordi galleblæren blir "sprengt". Jeg pleide å si at jeg helle ville føde enn å ha de smertene. Gå til legen din og forklar smertene. Be om å få ultralyd undersøkelse på sykehuset. Der kan de påvise steiner. OM du har steiner vil de ikke operere med mindre du har store smerter veldig ofte. Har du en eller to anfall i året gjør de ikke noe med det.

Jeg fant ut at å drikke masse vann (det er der DEN vanen kommer fra) hjelp godt. I tillegg hadde jeg medisin - ekle stikkpiller Confortid 50 mg var for svake og hjalp IKKE. Voltaren 100 mg hjalp best. Vanlig smertestillende hjelper ikke !

Gallen blir produsert i leveren og deretter ført ned til galleblæren. Den ligger like nedenfor leveren og samler opp gallen mellom måltidene. Når vi spiser tømmes gallen ut i tarmen gjennom en liten gang. Gallen virker fettoppløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet i maten. Den nøytraliserer også magesyren og øker derved effekten av saftene fra bukspyttkjertelen. Disse saftene er vesentlige for fordøyelsen av karbohydrater og proteiner. Den finnes flere typer gallestener. Galle har et høyt innhold av kolesterol og i vår del av verden skyldes de fleste stenene at dette kolesterolet danner små krystaller. Krystallene kan etterhvert øke i størrelse og bli til stener. Kvinner er tre ganger mer utsatt for å få slike stener enn menn og forekomsten øker med alderen. Overvekt, raskt vekttap, diabetes og arvelige faktorer er også av betydning. De fleste gallestener medfører ingen plager og blir ofte oppdaget tilfeldig i forbindelse med en ultralydundersøkelse av magen for andre årsaker. I så fall er det ikke nødvendig å fjerne galleblæren og stenene. Det er derimot god behandling dersom de medfører smerter. Gallestenssmerter sitter vanligvis i øvre høyre del av magen. De varer gjerne fra en til tre timer og blir i typiske tilfeller utløst av fete måltider. Gallesten kan tilintetgjøres ved at et eter-lignende stoff blir sprøytet inn i galleblæren eller ved hjelp av sjokkbølgebehandling, såkalt stenknuser. Hvis en sten har satt seg fast ved utløpet av gallegangen i tarmen blir den ofte løsnet ved å gjøre utløpet større. Disse metodene forhindrer derimot ikke at kroppen lager nye stener. Derfor er vanligvis den beste behandling for dem som er plaget av sine gallesten å få operert vekk galleblæren. Man har idag teknikker som gjør at dette kan utføres på en meget skånsom måte og pasienten er som regel oppe av sengen etter et par dager. Tidligere var sengeleie på en uke vanlig. Det fleste greier seg utmerket uten galleblæren. Gallen renner i stedet rett ned i tarmen. Iblant kan den medføre irritasjon av magesekken og enkelte kan bli plaget av utilstrekkelig oppsuging av fett og derved løs avføring. De fleste er imidlertid godt fornøyd med resultatet av operasjonen.
Jeg håper for din skyld ikke at det er gallesten du har. Men beskrivelsen av smertene hørtes veldig kjent ut !!

Håper du er bedre nå !!
:klem:

Silja
27-06-04, 19:47
HALLO!!!!!!!!!!!!!!

Du har nok ett aldri så lite (???) Gallesteins-anfall!!! Jeg har plagdes med gallestein i tre år, men i januar forbarmet den nye fastlegen min seg over meg, og jeg fikk operert vekk hele sualmitten!! MEN når du har sånne anfall er det bare en ting å gjøre, og det er å ha seg til legen og få smertestillende, hvis du ikke har no skikkelig guffe liggende i medisinskapet selv da. Jeg pleide å få morfin for å få vekk smertene, for det var det eneste som virkelig tok dem vekk hos meg!

Man kan leve godt med gallestein, men da kan du ikke spise feit mat, for det er det som gjør at du får vondt!!!

Lykke til. og god bedring!!

Klem fra Silja!

cathrine
27-06-04, 21:48
Jeg har jo ikke spist annet enn svinefile(er magert),sopp/løk surret i fløte og salat....det er jo ikke akkurat feit mat???
Også har jeg ikke så vondt at jeg ikke kan gå altså!! Det er bare skikkelig vondt,men jeg overlever liksom....det er bare litt vanskelig å bøye seg,vil liksom ligge rett ut i strekk....tror dere virkelig det kan være gallestein:confused: ??
-Kanskje det bare er litt hold.....som varer litt lenger og er en smule vondere...

Takk for svarene iallefall!!!

Anne
28-06-04, 15:05
Uff da, håper ikke det er gallesten:(

God bedring ihvertfall og lykke til videre med kostholdet. Jeg tror ikke det er lavkarbomaten alene som gjør dette, men det kan jo være luft da. Noen er veldig plaget med det, mer enn andre. Noen tarmer er mer sensible for fiber enn andre.

Vedvarer det, så ville jeg uansett ta en tur til legen- ikke gå for lenge med ukjente smerter:klem:

Nille
29-06-04, 18:06
Jeg har jo ikke spist annet enn svinefile(er magert),sopp/løk surret i fløte og salat....det er jo ikke akkurat feit mat???
Også har jeg ikke så vondt at jeg ikke kan gå altså!! Det er bare skikkelig vondt,men jeg overlever liksom....det er bare litt vanskelig å bøye seg,vil liksom ligge rett ut i strekk....tror dere virkelig det kan være gallestein:confused: ??
-Kanskje det bare er litt hold.....som varer litt lenger og er en smule vondere...

Det du beskriver er helt typisk gallestens smerter. Spesielt det med at du vil legge deg helt i strekk. Jeg lå omtrent i bue bakover da jeg hadde anfall. Sopp/løk/fløte er greie hverfor seg, men veldig mange med gallesten reagerer på kombinasjonen av de tre sammen (jeg gjorde det !!). Mormor sa alltid om løken "kan ikkje ha det for galden". Det er ikke bare feit mat som utløser anfall. Løk, fløte sopp i kombo, krydret mat..... Som nevnt reagerte jeg til slutt på alt untatt rista loff & vann !!

KOM DEG TIL LEGEN !!!!

Hvis det er gallesten blir det ikke bedre. For hvert anfall vlir det bare verre og verre. Om du ante hvor mange ferier jeg har ødelagt .....

:klem:

mofe
08-01-05, 14:37
Vil bare si, at da jeg gikk på induksjon, fikk jeg veldig vondt i nyrene.. Fant ut at det var på grunn av mangel på kalium. Under induksjon skiller kroppen ut mengder med vann, og kalium er det første som går ut av kroppen = nyrer AU.

Ta kalium under induksjon, lurt lurt lurt! :)

Nille
08-01-05, 18:05
Hvis du har kalium eller natrium mangel, drikker for lite vann og vondt i nyrene, får du vondt BAK. (sier Nille som har hatt nyretrøbbel - betendelse og faenskap OG er gallesten opperert) Gallesten kjenner du rett under de nederste ribbeina på høyre side og smerten kan stråler ut i ryggen og gi smerter der og. MEN smertesenteret ligger helt klart FORAN. :o Æsj og usj, - det er ille begge deler. :(


Lurer på hvordan det gikk jeg Cathrine ..... du har ikke vært her på veeeeeeelidig lenge. Har du glemt oss eller ??? :snill:

HotLips
11-08-07, 01:26
Dette skjer hver gang jeg tar meg sammen og spiser lav-glykemisk/lite karbo!!!Jeg får sååå vondt i den høyre siden...:o akkurat som jeg har skikkelig hold eller noe...
Har lurt på om det er milten:confused: ??? Det sitter liksom rett bak de nederste ribbeina,helt ut på siden.Også kommer det i litt sånne "tak",og jeg klarer liksom ikke å bøye meg fremover,men vil strekke meg ut...

Noen som har opplevd det samme?I dag er det sååå sinnsykt vondt så jeg må bare klage litt...*snufs*...

Heisann.
Jeg er forsåvidt heelt fersk her inne og har brukt et par dager til å titte og orientere meg her inne hos dere :o .
Leste innlegget ditt og jeg føler med deg! Jeg slet med galdsten i laaang tid før det ble oppdaget ved akutt sykehusinnleggelse og jeg fikk opreret bort galdeblæren som 17 åring. Hadde vært utredet med ultralyd osv, men de mistenkte ikke en slik tilstand siden jeg var så ung så de fant ikke noe den gangen.
Da jeg var gravid med datteren min fikk jeg nyresten i slutten av svangerskapet.
BEGGE deler er særs vondt!! Men tror nok galdesten var værts ja. Fødsel var peanuts i forhold til begge deler!
Jeg tror det er en mulighet for at du like gjerne kan ha nyresten som galdesten, men det er veldig vanskelig å si så signerer bare på det de andre har sagt DRA TIL LEGEN SNAREST og spar deg selv for kansje unødvendig mye vondt kjære deg.

Dette ble veldig langt da, men følte for å skrive tll deg :o .

Tips til slutt: Jeg fikk paralgin forte som skulle "ta smertene" før de var klar over hva som feilte meg, men om jeg tok de ble jeg bare værre. Alle "Forte" tabletter har det morfinliknende stoffet Kodein i seg som ikke er heldig om du har galdestein. Dette gjelder også for hormonet østrogen, jeg måtte kutte ut p-piller.


Lykke til Cathrine. Hadde vært godt å høre hvordan det har gått med deg da?

Gladimat
11-08-07, 19:37
Jeg har hatt nyrestein, men jeg fikk ikke vondt BAK på ryggen, kun i siden. Noe så sinnsykt vondt, jeg rullet rundt på golvet i smerte før jeg fikk morfin i et døgn mens de tok røntgen for å finne stenen. Fikk så narkose når de gikk inn for å hente den via urinveiene..... Uansett hva vi tror og du tror, så ta det opp med legen din! :)

Nille
11-08-07, 19:45
Nå er dette en over 3 år gammel tråd. Tror Cathrine har funnet ut hva problemet var ;) (hva var det egentlig tro ?)

HotLips
11-08-07, 22:18
Nå er dette en over 3 år gammel tråd. Tror Cathrine har funnet ut hva problemet var ;) (hva var det egentlig tro ?)

hehehe...oooi da...ja der kan du se. Ny her inne som sagt..litt sent var det oxo så..hehe (rødme)..jaja.
Se nøyere på trådene en annen gang jeg :p