View Full Version : Hjelp, jeg er feit, er halvveggis og har familie...


Spirea
02-07-04, 00:17
Hvordan i huleste skal jeg klare å legge om kostholdet slik at det blir "spiselig" for alle mann? Har tre unger som er litt kresne, samboer som er forståelsesfull og gjerne er med på endringer og selv spiser jeg ikke kjøtt hverken som løper eller flyr. Fisk derimot er helt ok.

Gode råd mottas med takk. Hvordan legge om slik at jeg kan få slippe å lage enda særere kost til meg selv, men får alle mann med på noe mer fornuftig. Går helt fint om de andre skal ha kjøtt, bare jeg kan blande f.eks. tunfisk i min del av måltidet og ikke kjøtt..... Skjønner? Nei? Huff....:confused:

Summer
02-07-04, 00:30
I lavkarbokosthold har du masse grønnsaker og masse godt fett. Det går helt fint å bare spise fisk, egg, nøtter, og tofu som proteinkilder.

Men det er viktig å passe på sammensetningen av måltidene.
Dette er forøvrig noe hele familien har godt av. ;) (selv om de spiser ting som løper og flyr...:p eller spesiellt da..)

Spirea
02-07-04, 00:34
I lavkarbokosthold har du masse grønnsaker og masse godt fett. Det går helt fint å bare spise fisk, egg, nøtter, og tofu som proteinkilder.

Men det er viktig å passe på sammensetningen av måltidene.
Dette er forøvrig noe hele familien har godt av. ;) (selv om de spiser ting som løper og flyr...:p eller spesiellt da..)
:sukk: tell me how... jeg har lært at egg er døden for det dårlige kolesterolet i blodet. Jeg har også lært at fett er fett... sunt eller usunt... for vekta. Jeg skulle gjerne hatt noen oppskrifter og noen retningslinjer å gå etter.

Summer
02-07-04, 00:43
Kolesterolet i egg er friskmeldt nå, også hos satte ernæringseksperter.

Fett er ikke fett. Du har mettet og umettet. oljer har mest umettet - mykt fett er umettet, hardt er mettet. det er viktig å få mest umettet. det eneste som er farlig nå er transfett..;) (herdet fett og oljer som blir ødelagt av steking7overopphetet)

Karbohydrater er kun energi som ligger seg som fett om det ikke brukes opp, fett er et stoff store deler av kroppen vår består av (hjenen, - nerver,- myelinkjeder, leveren, osv.) Når du spiser mindre karber vil kroppen forbrenne mer fett, og kroppen får tilført det den trenger og kommer i bedre balanse og optimaliserer andre funksjoner også i kroppen.

Fett gir jevn energi mens karbohydrater svinger. (litt etter om de er høyglykemiske eller lavglykemiske-dvs hvor mye blodsukkerøkning og dermed svingning de gir..)

Håper du ble litt klokere nå...:)

Spirea
02-07-04, 13:08
Thanks, joda - litt klarere. Jeg har bestemt meg for å legge brødmaten og potetene på hylla og finne på noe annet enn matpakka til lunsj. Et stort problem er størrelsen på middagsporsjonene mine og hva jeg putter inn utpå kvelden, men jeg MÅ ta skjea i en annen hånd.

Extra virgin olivenolje, kan jeg steke i det? Og lønner det seg å steke mat i det hele tatt? Jeg bare spør og spør jeg :rolleyes:

Anne
02-07-04, 13:16
Extra virgin olivenolje, kan jeg steke i det? Og lønner det seg å steke mat i det hele tatt? Jeg bare spør og spør jeg :rolleyes:Jeg ville anbefale deg å steke i meierismør (smaker best)eller Cocosa fett og heller ha den deilige Kaldpressede Olivenoljen eller avokadoolje eller eller annen god olje på salaten eller over maten når den er ferdig...Steker du for hardt i oljer så blir den usunn...:( visstnok....men over maten er den helsebringende:D

Spirea
03-07-04, 01:08
Jeg ville anbefale deg å steke i meierismør (smaker best)eller Cocosa fett og heller ha den deilige Kaldpressede Olivenoljen eller avokadoolje eller eller annen god olje på salaten eller over maten når den er ferdig...Steker du for hardt i oljer så blir den usunn...:( visstnok....men over maten er den helsebringende:D
Meierismør? Jammen det strider da vel imot alt vi har lært? Eller kanskje jeg ikke har lært nok... *s* Jeg er lutter øre ;)

Nille
03-07-04, 02:07
Meierismør? Jammen det strider da vel imot alt vi har lært?
Hvem "vi" ??? ;)
Meierismør er bra - margarin er fyfy ! Litt av dealen med lavkarbo er at du må lære å tenke helt nytt !

Jeg så forresten ikke før nå at du ikke spiser ting som løper eller flyr.
Har svart deg på noe annet i en annen tråd...... skal rette opp svaret !!!:o

Doris
28-07-04, 02:20
Thanks, joda - litt klarere. Jeg har bestemt meg for å legge brødmaten og potetene på hylla og finne på noe annet enn matpakka til lunsj. Et stort problem er størrelsen på middagsporsjonene mine og hva jeg putter inn utpå kvelden, men jeg MÅ ta skjea i en annen hånd.

Extra virgin olivenolje, kan jeg steke i det? Og lønner det seg å steke mat i det hele tatt? Jeg bare spør og spør jeg :rolleyes:
Halla på deg, vennen! :)

Du skal kjøpe KALDPRESSET RAPSOLJE - enten på Svinesund, eller på Askim Frukt- og Bærpresseri. DET kan du steke alt mulig i - og det er en olje som tåler høye temperaturer. Jomfruoljer skal man være varsomme med ;) de skal brukes som krydder eller dressing - jo edlere oljer, jo kaldere skal de ha det :)

HP
28-07-04, 10:23
Halla på deg, vennen! :)

Du skal kjøpe KALDPRESSET RAPSOLJE - enten på Svinesund, eller på Askim Frukt- og Bærpresseri. DET kan du steke alt mulig i - og det er en olje som tåler høye temperaturer. Jomfruoljer skal man være varsomme med ;) de skal brukes som krydder eller dressing - jo edlere oljer, jo kaldere skal de ha det :)
At kaldpresset rapsolje tåler høye temperaturer er vel litt relativt? :snill:

ca 160C tåler den før farlige ting begynner å skje, men det er varmt det altså. :p
(Da er Oliven olje bedre ;), kokosolje eller smør til steking. :ja: )

Iset
28-07-04, 10:27
Jeg tør ikke steke i oljer overhodet, for jeg kommer alltid opp i høye temperaturer. http://www.babyprat.com/images/smilies/_plystre.gif

Jeg steker utelukkende i meierismør, og har tenkt på å lage ghee (klaret smør).

Doris
28-07-04, 12:50
hmmmm. har jeg ikke lest det i Fedonboka da?

Jeg woker endel -og da skal det være knallvarmt - :hjelpeløs:

HP
28-07-04, 20:52
Hvis du ser på flasken så står det ofte der. Begge de økologiske rapsene vi pleier å bruke er merket med temperaturadvarsel. De i vanlige butikker er sjelden merket... Men de er jo ofte ødelagt fra før da... :rolleyes:

Det som anbefales (fra de fleste hold) er at om du bruker olje til steking så bruk oliven eller raps, men helst skal en bruke smør eller kokosolje til steking. :snill:

Så når du woker så er det lurt å bruke minimalt med fett, og så helle over godt fett etterpå. :ja: