View Full Version : Bringebærkaker


xtra
18-07-07, 23:21
http://www.geocities.com/sunnysmile3110/kake.JPG

3 eggehviter
2,5 dl finmalte mandler
100 g Fribol bakemiddel (søtstoff uten karbo)
50 g Ketolyse bakemiks
1/2 ts bakepulver
50 g smeltet smør
12-15 dråper vaniljeessens
1 ts sitronsaft
100 g bringebær

Forvarm ovnen til 180 grader. Bland de tørre ingrediensene i en bolle, bland alt som er væske og tilsett. Rør til en seig deig. Fordel deigen i 12 smurte muffinsformer/brett, dytt bringebær lett ned i deigen og stek i 17-19 min til kakene er gylne.

Server lunkne med krem, is eller bare som de er.

Jeg laget disse denne uka, og datteren som var testsmaker sa de var "rågode". Og hun lever ikke lavkarbo engang :)

Viclin
18-07-07, 23:25
Å, nam!

Hvor får man kjøpt Fribol? Er det på helsekost?

xtra
19-07-07, 01:06
Å, nam!

Hvor får man kjøpt Fribol? Er det på helsekost?

Du får det på apotek. Vitus og Apotek1 har i alle fall varer derfra, men ikke alle apoteker har hele utvalget.

Jeg glemte forresten å oppgi karboinnhold: 1,6 g kh pr kake om man lager 12.

tech
19-07-07, 02:43
*slafs*
Noe sier meg at disse blir bedre med jordbær enn bringebær dog :o

Georgine
19-07-07, 09:04
Disse så farlig gode ut!

Lemen
19-07-07, 12:15
:sikle:

Åh, har sett på Fribol bakemiddel, men så las jeg dette, og tenkte at det sikkert ikke ville fungere uten hvetemel, tenkte jo ikke på at jeg kunne bruke bakemiksen til Ketolyse. Da er det godt mulig jeg skal skaffe meg en sånn boks!

www.fribol.no

Bakemiddel: Produktet skal erstatte sukkeret og en del av fettstoffet i bakeoppskrifter. Man fjerner sukkeret fra den aktuelle oppskrift. For å få best resultat bør man blande det med mel og bakepulveret først, og tilsette gradvis til de øvrige ingredienser for at det ikke skal klumpe seg.I tillegg kan man redusere den anviste mengde fettstoff med opp til 50 %. Bakemidlet er som nevnt en kostfiber. Den er søtet med sukralose som er en av de få kunstige søtstoffene som tåler varme (baking, koking) uten å miste søteevnen.

Tuppen
19-07-07, 12:20
teiteste jeg har hørt! jeg leste dette, løp nærmest til apoteket og spurte etter dette... så får jeg til svar : hæ?hva er det for noe?? har ikke hørt noe om dette....

og dette er apotek1!!

går det an å bestille dette? jeg MÅ bare prøve dette!!

xtra
19-07-07, 13:09
teiteste jeg har hørt! jeg leste dette, løp nærmest til apoteket og spurte etter dette... så får jeg til svar : hæ?hva er det for noe?? har ikke hørt noe om dette....

og dette er apotek1!!

går det an å bestille dette? jeg MÅ bare prøve dette!!

Vitusapotek på KBS har det. Du bor jo i Trondheim, så det er kanskje ikke altfor langt unna deg?

xtra
19-07-07, 13:11
:sikle:

Åh, har sett på Fribol bakemiddel, men så las jeg dette, og tenkte at det sikkert ikke ville fungere uten hvetemel, tenkte jo ikke på at jeg kunne bruke bakemiksen til Ketolyse. Da er det godt mulig jeg skal skaffe meg en sånn boks!



Jeg lurte også på om det kom til å funke, det var i grunnen derfor jeg laget disse. I bringebærkakene er det mandler, jeg vet ikke hvordan det vil bli med vanlige kakebunner. Det kan jo du sjekke :)

Lemen
19-07-07, 13:14
Jeg lurte også på om det kom til å funke, det var i grunnen derfor jeg laget disse. I bringebærkakene er det mandler, jeg vet ikke hvordan det vil bli med vanlige kakebunner. Det kan jo du sjekke :)
Det kan jeg gjøre om det har den boksen på Apoteket her. :)

Tuppen
19-07-07, 14:21
he flytta.... he visst ikke endret på profilen min... snakka me gubben, han er vekter i ålesund- han he snakka med apoteket der og dei he bestilt to bokser til meg.. så får de på mandag :D