View Full Version : Superdupergode søte boller/rundstykker
Hei :)
Har hatt "den store bakedagen" i dag, og startet med Iset-brødet (NAM-NAM), så laget jeg modifiserte Ullabullaboller (gode de og!)... deretter fikk jeg lyst å prøve meg på søte boller/ rundstykker.
Her er oppskriften på
INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel
Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre :p (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...
Jeg fikk 14 bollerumdstykker :D
Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.
Nyyydelig delt i to, med en liten dæsj syltetøy, men kan helt fint spises uten noen ting!
Har ikke vekt, så aner ikke hvordan jeg skal få regnet karbo innholdet :o
Neste gang vil jeg prøve de med mer soyaprotein og mindre bakemiks for å redusere karboene... ;)
Klem fra Ingis :D
Ludviginne
08-11-07, 16:40
Disse var helt knall! Jeg har savnet brød og gjærbakst noe innmari, så dette ble topp. Brukte natreen, flytende, jeg da, ble bare så utrolig gode. Men var er karbs her da tro???
Ludviginne
12-01-08, 23:20
Jeg har savnet tykk bunn på pizza, ELSKER det. I dag lagde jeg denne oppskriften, smurte utover en stor paiform ( i tillegg fikk jeg 8 muffins tror jeg, deig som ble til overs). Stekte den litt, for å få den litt fastere. Brunet kjøttdeig og sopp, og hadde i litt First price tacosaus. Ost på toppen. Mmmmmmmmm!!!!!!!!!!!! Endelig var det godt med pizza igjen!!! (Min ikkeketolyse mann prøvde en annen pizzabunn her, som vi begge syntes smakte for mye egg. Til og med han likte denne!!!)
Argh at det måtte være bakemix i. Jeg har alle de andre ingrediensene, men ikke bakemix. Har noen prøvd uten? Synes det er litt dumt å kjøpe det når jeg aldri bruker det, bruker bare soyaprotein eller myseprotein. Er det Atkins sin eller ketolyse sin? Er ikke ketolyse bakemixen bare soyaprotein da?
Ludviginne
13-01-08, 22:51
Jeg bruker ketolyse sin jeg ja. Kan hende det går bra uten, ta mer soyaprotein i???
Jeg kan jo prøve. :)
Men ang. ketolyse bakemix, er ikke dette rent soyaprotein da? Hvis ikke, hva annet er i den?
ketolyse bakemix inneholder renset melkeprotein og hvetegluten:)
altså wey-protein og glutenmel da:)
har laget disse i dag...mmm...mmmm...mmmm er alt jeg kan si....veldig bra!!:D
Takk for flott oppskrift!
har laget de igjen gitt:D Denne gangen ikke fullt så søte slik at de erstatter et godt gammelt rundstykke. Ble veldig godt! Av alt jeg har prøvd er dette nærmest originalene i smak og konsistens!
Disse står i ovnen nå, med uten bakemiks (hadde mer soyaprotein i). Spent! Tilbake med rapport senere :D
... det er jo fastelavn neste helg også ... :rolleyes:
De ble nydelige! Virkelig det nærmeste jeg har kommet rundstykke/bolle siden jeg begynte på lavkarbo. Likte både smak og konsistens veldig godt, og den smakte virkelig ikke så "eggete" som feks lappene.
Personlige endringer til neste gang: Tror jeg enten skal ta mindre splenda i, for rundstykkefeeling, og kanskje litt mer kruskakli, eller mer Splenda for feks fastelavensbolle (takk for påminnelsen Frøy!).
Takk Ingis, du er dagens helt!!
Disse står i ovnen nå, med uten bakemiks (hadde mer soyaprotein i). Spent! Tilbake med rapport senere :D
Mine er nettopp tatt ut av ovnen og skal straks smakes på. Jeg hadde ikke soyaprotein og brukte mer bakemix istedet.:D Spent jeg også!!
Jeg har verken soyaprotein eller bakemix jeg:(
Da går det vel ikke ann?
SusieBlues
27-01-08, 20:51
Jeg lagde disse i dag! Takk for oppskrift!
Jeg brukte proteinpulver i stedet for bakemix.
Litt vanskelig å få ut av muffinsformene, men utrolig gode med eplemos på!
Mine er nettopp tatt ut av ovnen og skal straks smakes på. Jeg hadde ikke soyaprotein og brukte mer bakemix istedet.:D Spent jeg også!!
Ble det bra med bakemixen? :spent:
Mmmmmmm.......
Kjempegodt!!!!!
(Jeg fikk ikke deig, men røre. Hadde den i muffinsformer (hever mye så ikke ta dem for fulle) og det ble kjempebra!)
Da skal de herved prøves! :D
hvor mye karbo i denne ?|
Hildrande duuuuuuuu! :D Har akkurat tatt disse ut av ovnen, og det må jeg si var andre boller! (...) Jeg brukte kun bakemix, ikke soyaprotein. Byttet ut Kavli med philadelphia og det funket utmerket. Fantastisk med bakst som ikke smaker verken nøtter (naturlig nok) eller intenst av egg :)
Hmm..skeptisk. Har prøvd en del av div bakeverk på lavkarbo,men har enda ikke funnet noe som er godt..uansett hvor mye dte er lovprist.hehe. meeen,kan jo kanksje prøve en g ang til da :ja:
Skal vi se om vi greier å rekne karber her da.
Nå brukte jeg 9 ss soyaprotein siden jeg ikke hadde bakemiks
5 ss soyaprotein: 9 ss = 50 g = 1,4 karb
3 ss kruskakli = 10 g = 2 karb
5 ss Creme Fraiche = 3,6 karb
4 egg = 3,6 karb
100 gr smøreost (Kavli trippel) = 0 karb
4 ss bakemix: se soyaprotein
2 ts kardemomme: ?
2 ts bakepulver: 2 karb
3 ss splenda: 3 karb
3 ss rapsolje: 2 karb
4 ts Johannesbrødkjernemel: ?
Sum 17,6 uten johannesbrødkjernemel og kardemomme for det fant jeg ikke innhold på. Jeg fikk 14 stk, så da blir det 1,2 pr. stk.
Har laget disse bollene idag, og de var helt fantastiske - anbefales virkelig. Har nå spist en med smør og litt syltetøy:sikle:.
Neste gang skal jeg lage rundstykker; tilsette litt salt og kansje litt annet krydder - og droppe søtstoff og kardem .
Gjorde noen endringer utfra hva jeg hadde i skuffer og skap:
4 egg =2 (mine var små så det ble bare 2oo g)
100 g tine kremost nat. =3
150 g cc =2,5
30 g oliven olje
10 g kruska kli =2
60 g bakemix =5
2 ts natron
4 ts j.b.k.m.
litt kardem.
litt søtstoff =1,5
Det blir 16 karber totalt, og jeg fikk 10 store boller så da blir det 1,5 k. pr. bolle!!
Ja, disse var virkelig gode! :sikle:
Jeg laget dem i sånn silikon-muffins-form, det funket veldig bra.
Jeg hadde ikke kremost og brukte CottageCheese i stedet, funket helt fint. Hadde ikke så mye splenda heller, men de ble gode for det, unnet meg heller litt lavkcalori syltetøy fra heistad på.
Noen som har regnet ut kcal sånn ca i disse da?
Denne kan man helt sikkert bruke til mye annet også hvis man kutter ut det søte...Pizzadeig, rundstykker osv.
hmm, kan lage sånne så man har til frokost eller lunsj feks?
Denne kan man helt sikkert bruke til mye annet også hvis man kutter ut det søte...Pizzadeig, rundstykker osv.
Ja, var ei eller en her inne som hadde brukt oppskriften (som den var, tror jeg) til pizzabunn og sa det ble ordentlig tykk ekte pizzabunn. Må jo bare prøves. :D
Blir så lykkelig av slike tråder jeg! Må nok prøve disse snart, og ny pizzabunn også. :D
Jeg har savnet tykk bunn på pizza, ELSKER det. I dag lagde jeg denne oppskriften, smurte utover en stor paiform ( i tillegg fikk jeg 8 muffins tror jeg, deig som ble til overs). Stekte den litt, for å få den litt fastere. Brunet kjøttdeig og sopp, og hadde i litt First price tacosaus. Ost på toppen. Mmmmmmmmm!!!!!!!!!!!! Endelig var det godt med pizza igjen!!! (Min ikkeketolyse mann prøvde en annen pizzabunn her, som vi begge syntes smakte for mye egg. Til og med han likte denne!!!)
Kuttet du ut splendaen når du lagde denne?
Kutt ut alt det søte hvis du skal lage pizzabunn eller rundstykker. :ja:
Disse er så gode og så mettende. :ja: Det må være Johannesmelet. :D
Jeg har ikke food processor..
kan jeg lage denne deigen/pastaen med stavmikser?
Ludviginne
04-02-08, 21:51
Jeg tok hele oppskriften ja... Med splenda, men kan sikkert sløyfes. Lagde en annen god variant her. Hadde igjen litt røre, hadde i litt sukkerfri sjokolade, kuttet i biter, og da ble det boller med sjokoladebiter i. Mmmmmm......
Jeg har ikke food processor..
kan jeg lage denne deigen/pastaen med stavmikser?
Går fint med stavmikser, det brukte jeg. :) Holder nesten å røre med skje også.
Jeg tror jeg ville beholdt litt av det søte også i pizzadeig eller annen "brødbakst". Synes det er godt. Mange har jo sukker i pizzadeigen, feks. Jeg synes det gir en litt ekstra god smak.
Har du smakt disse bollene, Iset? Jeg for min del synes det virkelig litt kvalmende å ha kjøttdeig og smeltet ost på disse og ville droppet søtning og heller tilsatt bittelitt salt. :)
Oh my God!!
Disse er lagd!!må si jeg var litt skeptisk, men disse er GODE!!
Jeg hadde kanel i også, i tillegg til kardemommen..
Spiser en nå, med heistad jordbærsyltetøy..
I love you Ingis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har du smakt disse bollene, Iset? Jeg for min del synes det virkelig litt kvalmende å ha kjøttdeig og smeltet ost på disse og ville droppet søtning og heller tilsatt bittelitt salt. :)
Nope, så det kan godt hende DISSE ville blitt for søte. Jeg skal lage dem etter oppskriften snart for å kjenne hvordan smaken er, så bestemmer jeg meg for om jeg vil ha søtning i når jeg lager pizza senere. Jeg er litt glad i søtt og salt sammen jeg da, kan godt bruke ei vanlig hvetebolle som minipizzabunn, faktisk. :lol:
Har så lyst å lage disse, er bare så irriterende at jeg må kjøpe både soyaprotein OG bakemix, synes det blir litt vel dyrt akkurat nå. Må vente litt.
er bare så irriterende at jeg må kjøpe både soyaprotein OG bakemix, synes det blir litt vel dyrt akkurat nå.
Men du MÅ ikke det. Jeg lagde mine med bare bakemix, som var det jeg hadde i huset, og de ble knallgode!
Men du MÅ ikke det. Jeg lagde mine med bare bakemix, som var det jeg hadde i huset, og de ble knallgode!
Hah takk! Da skal jeg kjøpe bakemix! Ketolyse sin? Tror faktisk de selger den på Meny her.
Ja, det var Ketolyse jeg brukte
Jeg har blodtypedietten i bunnen for min lavkarbolivstil :lesebok: og har derfor justert litt. Inntar ikke hvete, og ikke søt kumelk eller ost :visemuskl. Doblet satsen i kveld, og fikk 20 muffinsformer fylte. De rant over, men smaker nydelig. :sikle:
Har du blodtype A er dette å foretrekke:
10 ss soyaprotein
6 ss havrekli
10 ss rømme
8 egg
100 g chevre
100 g reven hvit geitost (av myk type, den harde er veldig salt)
3 ss Fribol bakemiddel (kjøpes på apotek)
6 ss kardemumme (liker kardemumme i "søte" bakverk)
4 ts bakepulver
6 ss solsikkeolje
6 ts Johannesbrødkjernemel (øker trolig mengden av det i neste sats for å hindre utflytning)
Stekte midt i ovnen på 175 grader i ca 25 minutter.
Regnet karbohydratinnehold pr enhet ved hjelp av "Mat på data 5.0" og fant at disse rause 20 smakfulle "bollene" inneholder ca 1.5 g.
Noen som har prøvd fryse disse bakeverkene, forresten? :cool:
Hiver dem i kjøleskapet, og meg selv i køya og byr dere alle en herlig søvn så lenge!
:)
Har så lyst å lage disse, er bare så irriterende at jeg må kjøpe både soyaprotein OG bakemix, synes det blir litt vel dyrt akkurat nå. Må vente litt.
Jeg lagde med bare soyaproteinpulver, siden jeg ikke har bakemix. Gikk helt fint det også. Veldig gode, har akkurat laget en omgang med bare bittelitt splenda nå som jeg skal bruke som jobbmat :D
Ludviginne
07-02-08, 16:14
I helga har jeg tenkt å lage disse, og ha litt Heistad vaniljekrem på de, inspirert av skolebrød på bakstsidene her :) Looking forward to it!!!!!
Jeg har prøvd så mange varianter av bakverk med bakemiks eller soya eller myseprotein nå, at jeg må si jeg var kjempeskeptisk. Det får liksom være grenser for hvor mye god ost og hvor mange gode egg man skal ødelegge. Men jeg tenkte skitt au, vi prøver en til.
Ble ikke mindre skeptisk underveis. Brukte philadelphia og ketolyse-bakemiks, hadde ikke soyaprotein. For det første ble det ikke noe tannpasta-aktig, men mer flytende, så jeg ble nødt til å bruke muffinsformer. Av papir. . . noe som gjorde at de fleste fløt ut av formen og utover bakebrettet, som jeg selvsagt IKKE hadde bakepapir på. Blæh.
Så jeg ventet egentlig ikke noe særlig da jeg smakte.
Men alle som har skreket over seg her inne, har faktisk rett! Det VAR veldig godt! Det er absolutt det nærmeste "ekte" vare jeg har kommet. De hevet seg flott, men falt litt sammen etterpå. Får se hvordan de oppfører seg når de får ligge litt.
Jeg tror absolutt jeg må prøve dette til pizza, for også der har jeg prøvd "alt" uten å finne noen ting som funker for meg.
Har ikke bakemix, kutter jeg ut det eller har jeg i litt ekstra soyaprotein?
SusieBlues
07-02-08, 18:22
Jeg elsker disse! Bruker ikke søtstoff. Bruker heller ikke bakemix, kun proteinpulver!
Innmari gode!!
Å nei, nå har jeg handlet Philadelphia og er klar til å lage disse bollene og så viser det seg at jeg mangler kruskakli.:(
Hvor viktig er det? Kan det erstattes med noe annet? F.eks havregryn, proteinpulver, knuste solsikkekjerner eller linfrø?
Ville jo så gjerne, men gidder ikke ut å handle igjen.
Noen forslag?
Har tenkt å lage den søte varianten.
Hmm..Jeg ville tro at det er denne kruskaklien, som lager noe av konsistensen i bollene....De blir luftige og samtidig "sammensatte"...Men jeg har ikke prøvd uten altså..Kan jo hende det går?...
Har gjort noen forandringer og skal snart sette dem i ovnen. Skal fortelle om resultatet etterpå. Har veldig løs deig, så jeg har tilsatt litt ekstra av de forskjellige "meltypene" for å få den litt fastere. Det kan godt være det bare er min tolkning av ss som blir feil. Den er fortsatt løs da, så vi får se. Har i hvert fall muffinsformer, ellers hadde det blitt lapper tror jeg.:p
Jeg putta i en del ekstra kruskakli i min sist....Da ble de bolleAKTIGE, om enn litt flatere enn vanlige boller...
Kan ikke si annet enn at mine ble vellykkede, men nå vet jeg jo ikke hvordan de er i forhold til de originale, så jeg får vel prøve med kruskakli en annen gang. Legger de jeg lagde i en egen tråd, siden det ble ganske mye forandringer. Jeg kaller dem "Søte Johannes-scones".
Har ikke bakemix, kutter jeg ut det eller har jeg i litt ekstra soyaprotein?
HJELP!! Skal baker disse nå, kan noen svare meg på spm.
Har skjønt de hever en del, skal jeg halvfylle muffinsformene? Eller hva er passe?
Å nei, nå har jeg handlet Philadelphia og er klar til å lage disse bollene og så viser det seg at jeg mangler kruskakli.:(
Hvor viktig er det? Kan det erstattes med noe annet? F.eks havregryn, proteinpulver, knuste solsikkekjerner eller linfrø?
Ville jo så gjerne, men gidder ikke ut å handle igjen.
Noen forslag?
Har tenkt å lage den søte varianten.
Jeg spiser ikke hvete, så jeg bruker havrekli. Det øker dog karbmengden noe: 45 g havrekli tilsvarer 24,6 karbohydrater mens samme mengde hvetekli har 8,3. Men dagens bakst på 27 boller finregnet jeg til 1.2 karb. pr stk. :)
Hvis jeg skulle velge blant de erstatningene du nevner tror jeg kanskje jeg ville knust litt havregryn. :)
Bakte i går og skal begynne med ny deig nå. Skikkelig gode og sønnen var like begeistret.
Å, denne var knallgod!!! :sikle:
Tusen takk kjære Ingis! :klem:
Å, denne var knallgod!!! :sikle:
Tusen takk kjære Ingis! :klem:
Jeg fikk forresten 20 stk av denne, og da blir hver bolle på 1,3 karber! :D
Om du fikk 20 må de bli innmari små?
Fikk 12 stk jeg og da ble de på størrelsen med hjemmelaga muffins (små former).
Om du fikk 20 må de bli innmari små?
Fikk 12 stk jeg og da ble de på størrelsen med hjemmelaga muffins (små former).
Tja, sådär. Men helt ok str syns jeg. :)
Bakte disse idag, med baconost, siden det skulle brukes til pizza og rundstykker. Hadde rundstykkene i papir-muffinsformer, de satt virkelig fast.. Anbefales ikke. Ihvertfall lurt å spraye formene først. Smurte en paiform og helte noe av røra i, forstekte litt, og har nå hatt på fyll. Gleder meg til pizza. Virker som om deigen slipper lettere i paiforma, sikkert på grunn av bakefettet.
Smaken ble kjempebra på rundstykkene. Har spist et rundstykke med Kvitseide
hvitløkssmør og røkt skinke på. Nam! :) Gleder meg skikkelig til frokost i morgen :)
Jeg bruker sånne store amerikanske muffinsformer i papir, og har aldri hatt noen problemer med at bollene sitter fast. Dette er for øvrig en genial oppskrift som kan varieres i det uendelige :D
Nam!
Takk for oppskriften, skal prøve den en dag jeg er i bakehumør :)
Jeg og brukte de store amerikanske formene.. Kanskje det finnes forskjellig kvalitet på disse? Pizzaen ble forøvrig kjempegod :)
Hmmm.... litt skeptisk..... men skitt la gå jeg prøver:D
Løper ut på kjøkkenet nå :hungry:
Hadde rundstykkene i papir-muffinsformer, de satt virkelig fast.. Anbefales ikke. Ihvertfall lurt å spraye formene først.
Investerte i muffinssilikonformer for ei drøy uke sida; det er virkelig å anbefale. :stortsmil Vart litt lei av at bollene rant utover og fikk flatform. :sint:
Er ingen kakemons :p og har ikke hatt behov for kake-/muffinsformer før jeg nå begynte på lavkarbokuren og må bake brød sjøl. De kosta ikke skjorta på Clas Olsson; bollene ble høye og flotte i forrigårs. :_plystre:Og slapp fra formen som et skudd. :D
Silikon er eminent i mange sammenhenger og bør få sin berettigelse etter at kosmetikkindustrien har svertet materialets rykte i mange år. :wacko:
Denna oppskrifta er utrolig god! Spesiellt med masse masse smør på:D Dessuten byttet jeg ut olja med smør. Det ble også godt!
Kakao har jeg også prøvd, men da må de sukres mer. Men disse er topp!!!
Nå har jeg akkurat satt et brett boller, bakt etter Nett's oppskrift, inn i ovnen. Etterpå så jeg at jeg hadde glemt hevemiddel.... De blir nok sikkert litt flate, men røra smakte i hvertfall godt så de blir nok gode uansett :)
Gleder meg til å smake!
Det gjør seg ikke å kutte ut hevemiddel!!! Så lovende ut en stund, de hevet seg fint, men når jeg tok de ut av ovnen falt de sammen og ble veldig tette.
Blandet litt inn i røra som var igjen i bollen( hadde gjemt unna litt til pizzabunn) og den ble helt annerledes og så veldig fin ut. Må kjøpe mer ost og lage en porsjon til i løpet av helga.
Noen som har erfaring me å fryse disse?
Jeg baker det som brød og fryser ned i skiver - helt perfekt :ja: Lager dobbel porsjon som blir 2 høye fine brød:D.
Noen som har erfaring me å fryse disse?
Jeg fikk til svar tidligere at det gikk bra å fryse dem. Har ikke prøvd selv, for de holder seg svært godt i kjøleskap. :stortsmil
Ser av dateringen på mitt forrige innlegg at jeg lagde den forrige satsen 22/2 (dobbel mengde), og av den har jeg fortsatt 6 nydelige boller i eminente Tupperwarebokser i kjøleskapet. :)
nordlandsjente
10-03-08, 22:37
Å jeg var skeptisk da jeg holdt på med røra. Første gang jeg skulle bruke soyamel - og det luktet ikke godt. Ble faktisk kvalm. Minnet meg om sånne proteinbarer som jeg ikke liker. Så jeg fryktet at dette skulle bli en nedtur.
MEN: Dette var helt fantastisk! Snakk om gode boller! De ble luftige og fine, og kan jo godt sammenlignes med vanlige boller.
Jeg har ikke bakemiks, så brukte kun soyamel, cc i stedet for smøreost, smør istedetfor olje og rømme istedet for creme fraiche. Brukte papir-muffinsformer og fikk 14 stk. Satt litt fast så må nok smøre enda bedre...
Dette er en ny favoritt!!!:sikle: Takk til Ingis!
Pluto i magen min:)
11-03-08, 09:12
Må bare spørre et intelligent spm, hvor får jeg kjøpt bake mix og soyaprot?:cool:
Soyaprotein på helsekost, XXL, Smart Club, nettet, ikke så vanskelig å få tak i. Bakemix på feks www.ketolyse.no
Eller på menybutikker:D Hvor bor du?
Petronella
12-03-08, 09:38
Disse var SUPERGODE :) bakte i går og koooosa meg med rundstykke til kvelds, var skikkelig skikkelig gode. Tusen takk ingis :klem:
Har akkurat tatt ut en ladning med disse fra ovnen, og spist en med smøreost på.....mmmmmmmm..........supergode!!!!!:D
Brukte silikon-muffins-former, og det funket skikelig fint, slapp med en gang og ingenting som hang igjen.
Veldig godt med kruskakli, fikk skikkelig "brød" konsistens.....:)
Kommer nok til å bake flere av disse, både med og uten søtningstoff, og som brød.....
Syns de er best med masse masse bremykt! Dele de i to og ha like tykt på med bremykt som muffinsen er:D Det er sååå godt. Drømme... Er i nilleuke nå, så blir ikke noe muffins å meg:(
Har prøvd bake disse som brød en par ganger nå, men synes det faller sammen så mye når jeg tar det ut. Noen med erfaringer? Har økt steketiden til ca40min, men fortsatt faller det sammen...
Carbokiller
25-03-08, 21:22
Tusen takk for kjempeherlig oppskrift.:D Har ikke bakemix men erstattet bare bakemixen med proteinpulver istedet. Ble omtrent som vaffelrøre i konsistensen og trengte knapt 10 min i ovnen. Hang voldsomt igjen i muffinsformene så jeg går nok å kjøper meg litt silikon i morgen. Var veldig gode, deilig med noe som ikke smakte egg! Kommer nok til å bake en dullion og fryse ned!
(Ser for meg varianten med pizzakrydder i og med smeltet ost på toppen også!)
hmm.. må prøves. MÅ det være JBKM, og proteinpulver i? Og det er da wey/nøytralt pulver?
Charmtassen
06-04-08, 15:14
Har bakt disse i dag, og var en smule skeptisk da jeg ikke fikk "tannpasta-konsistens", men bare røre.
De så veldig gode ut i ovnen, og like gode når de kom ut. Fallt ikke sammen eller noe.
Men jeg hater soyaprotein, så jeg ble skeptisk igjen når jeg delte en bolle i to - der var den svampe-konsistensen igjen, men så var lukta helt annerledes - nemlig god. Og de smakte kjempegodt!
Så nå er all skepsis borte, og 3 boller med smør ble spist til lunsj. Jeg fikk 15 stk. i muffinsformer, og har vært flink og puttet resten i fryser'n.
Takk for en flott oppskrift! :blomster:
Enten gjorde jeg noe feil, eller så er jeg kresen. Syntes ikke disse var så gode jeg.
Ikke var de søte (brukte splenda, og var redd for å ta for mye) kardemomme hadde jeg ikke, og jeg brukte kun soyaprotein og kruskakli, fordi det er det jeg har.
Får gi dem en sjans til..;)
Tusen takk for deilig oppskrift! Etter en måned på Ketolyse var jeg skrekkelig lei av kun et fiberrik i ny og ne. Jeg hadde kun soyaprotein, ikke bakemiks, men det gikk helt fint. Dessuten hadde jeg i en neve hakkede valnøtter. Har akkurat satt til livs en varm bolle med meierismør. Oh lykke, deilig med noe "bollete" i munnen!
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
Oi jeg bruker soyaprotein overalt i oppskrifter der det står bakemix også. Dette er første gang jeg ser en oppskrift med begge deler i. Kan jeg bruke 9 ss soyaprotein her, og så kutte ut bakemixen??
Kan jeg bruke natreen istedet for splenda, samme mengde da eller?
SusieBlues
02-05-08, 08:52
Jeg bruker kun protein, aldri bakemix.
Kan sikkert ha oppi natreen, men da ville jeg hatt oppi litt mindre mengde.
Jeg har verken bakemix, soyapulver eller proteinpulver (venter på pakke fra Ketolysebutikken), men jeg har johannesbrødkjernemel. Er det på noen måte mulig å lage disse bollene likevel? Har så lyst på noe bakst :)
100 gr smøreost (Kavli trippel)Hva er dette egentlig? :confused:
Vanlig Kavli smøreost i beger. Titt på linken, så ser du bildet av den :)
http://www.kavli.no/wps/wcm/resources/file/ebcd2b09218329a/datablad_begerost.pdf
http://www.kavli.no/wps/wcm/resources/file/ebcd2b09218329a/datablad_begerost.pdf Oi den har jeg aldri sett før :eek: og jeg jobber på en matbutikk. Hm, får ta en tur til Ultra da - de burde vel ha den?
Vet ikke, har ikke sett etter den på Ultra, men ville forundre meg om de som har "alt" annet ikke har den :)
Jeg innbiller meg at de blir smakende litt som amerikanske muffins hvis man har litt smør oppi, noen som har prøvd?
Kommer vel til å prøve uansett, tenker jeg:p
Vet ikke, har ikke sett etter den på Ultra, men ville forundre meg om de som har "alt" annet ikke har den :)Hvor har du funnet den ellers?
Jeg kjøpte trippelosten på ICA :)
Disse kan man spise på ketolyse eller??
Noen som erfaring om man stagnerer av disse?? Må ha noe som jeg kan ha med på jobb, og da er jo disse perfekte :)
Nå står disse i ovnen og jeg er super spent :D
Håper de er gode!!!
Smakte på deigen og den virket veldig lovende :p
Jeg lagde en halv porsjon i går - og i dag måtte jeg lage mer :p Farlig gode faktisk..
De er littegranne tørre, prøvde med 50 g smør i dag, men merket ikke stor forskjell.. Det er ettersmaken som er tørr liksom.. hvis noen forstår? Jeg har brukt philadelphia ost, er det noe forskjell der?
Nå står disse i ovnen og jeg er super spent :D
Håper de er gode!!!Samme her...! Skal ta de ut om 2 min her nå. Veldig spent! Nå er jeg jo mett og har spist nok for i dag egentlig, men må jo smake på fersk bolle :o
Fy **** sier jeg bare, dette er noe av det beste jeg har smakt :sikle:
Hadde bare soyaprotein, smør i stede for olje, og philadelfia-ost.
Dette var himmelskt med smør og en dæsj med syltetøy på :ja:
Disse skal jeg lage igjen :heia:
Og my goood! Jeg glemte en ingrediens! http://s248.photobucket.com/albums/gg163/lindasusann/th_daane.gif Ser nå og husker at jeg ikke hadde rapsolje i mine boller. Hva kan være hovedkonsekvensen da? At de ikke henger helt sammen? Eller at jeg ikke får i meg det fettet...? For jeg syns kanskje at de var litt "smulete" og ikke var heelt faste nei. Men gode ja! :sikle: Koste meg med 1/2 fersk en i går med syltetøy på. Men må jo nå prøve oppskifter etterhvert også med alle ingrediensen http://s248.photobucket.com/albums/gg163/lindasusann/th_knegg.gif
Lindabt, så flott at man kunne bruke philadelfia da..! Orker ikke å løpe rundt på butikker langt unna sååå ofte http://s248.photobucket.com/albums/gg163/lindasusann/th_flau.gif
veldig fint om noen har erfaring med stagnasjon etter å ha spist disse bollene! Visst ikke så innfører jeg de herved i min ukeplan.. hadde jo ikke vært så dumt dersom disse var sinsykt gode!!
bra oppskrift, men føler meg ikke frelst.. ikke for å være kjip.. men jeg syns ikke de var sinnsykt gode. De var helt ok.. Gøy å forsøke litt, hvertfall. overrasket over hvor høy og luftig de ble!! !:D
Heisan! Ser at det står forslag om å bruke Kavli trippel i denne oppskriften, noen som vet hva det er? Aldri hørt om før..... Lagde pizza på lørdag og da brukte jeg denne oppskriften til bunn, hadde da i Kavli baconost.....ble nydelig!!
Heisan! Ser at det står forslag om å bruke Kavli trippel i denne oppskriften, noen som vet hva det er?det står rett ovenfor her :D
Jeg fant på Ica Maxi
http://www.kavli.no/wps/wcm/resources/file/ebcd2b09218329a/datablad_begerost.pdf
Jeg glemte å ha oppi olja i farta jeg - men de ble KNALLGODE likevel :-) Takk for oppskrift!
Seriøst det beste jeg noen gang ha spist.
Hadde ikke creme fraich, bare smøreost så jeg tok heller 200g
philadelfia. Den ble kjempe god...
Takk for en nydelig oppskrift...
Huffameg...
Jeg begynte å blande til deigen. Målte opp - meget nøyaktig med sånn spiseskje og teskjemål som man kjøper i kjøkkenvaren. Hadde i 4 egg. Målte opp alt det tørre og alt det våte hver for seg. Blanda i hop, og tenkte: hvordan i all verden har de klart å "forme" noe som helst med dette? Har jeg driti meg ut? :confused: Det er jo vaffelrøre!
Vafler! JA! Namnam! *setter på vaffeljernet* Steker et par vafler mens jeg mikser mer soyaprotein og glutenmel i den opprinnelige deigen... Setter noen boller til steking(i muffinsformer), og spiser så en vaffel.
"Hmmm... tja... kan ikke akkurat skryte. De var ikke bedre enn de i den berømte vaffeltråden her inne... Uff... Tror ikke bollene kommer til å være noe særlig heller. Har jeg gjort noe feil, siden jeg er omtrent den eneste som ikke er overbegeistra?"
*tikk-tikk-tikk-tikk-ding!*
*ta bollene ut av ovnen* - "jøss så luftige de er! Ligner på muffins av utseende!"
*skjærer av en slingse og putter i munnen*
Der! Endelig! NAM! :D På med litt hjemmelaga syltetøy. ENDA MER NAM!
Tusen takk for en svært god oppskrift på BOLLER (om ikke akkurat vafler), selv om jeg måtte ha mye mer tørt i enn det som stod i oppskriften (sikkert noe med mine måleenheter som ikke stemmer overens med originalen), men sluttresultatet ble MEGET bra :)
Skal prøve å lage et pølsebrød og et par sjokolademuffins med resten av røra. Kommer med rapport siden. Wohoo - hurra for freddan! :D
Edit: Har nå tatt ut sjokoladebolla/muffinsen og pølsebrødet fra ovnen. Det ser veldig bra ut! Muffinsen smakte som muffins også! Konsistensen var litt mer bollete (pga glutenmelet sikkert), men veldig gode! Hadde litt kakao og litt hakket mørk sjokolade oppi. Nam!
Pølsebrødet var egentlig tenkt til å heves, slik at jeg skulle dele det på midten som et vanlig. Hadde sesamfrø på toppen og all tingen... Men det sklei litt utover, så det ble verken lompe eller brød. Neste gang skal jeg med vilje flate det mer utover og bruke som "lompe", eller så må jeg lage deigen litt tørrere slik at de ikke sklir utover. Men som pølsebrød, smaks- og konsistensmessig, tror jeg vi har en vinner! Hurra for oppskrift!
Hvordan blir skal konsistensen og fastheten være på desse?
Lagde i går, og det minte ikke mye om boller nei :confused:
Ikke var de spesielt faste heller, mer som muffins..
Nå brukte jeg litt rømme i stedet for creme fraich, og kun soyaprotein, ikke bakemix,
og philadelphia-ost i stedet for kavli.
Har ikke rapsolje...kan jeg bruke olivenolje?
Jeg skal lage hamburgerbrød av denne i dag :D
Jeg innbiller meg at de blir smakende litt som amerikanske muffins hvis man har litt smør oppi, noen som har prøvd?
Kommer vel til å prøve uansett, tenker jeg:p
Jeg har laget disse nå. Men jeg byttet ut oljen med smør. Ellers fulgte jeg oppskriften.
Men jeg forstår ikke hvordan noen kan få en flytende røre?? Jeg la opp 2 hamburgerbrød og 3 boller på brettet, og da hadde deigen satt seg såpass mye at jeg måtte ha i mer olje for at den skulle bli mulig å forme/henge sammen igjen... Veldig rart. Sikkert måla våre som er heeeeelt forskjellige da :)
Jeg har ikke smakt enda, men gleder meg.
Jeg delte røra i to å hadde splenda og kardemomme i ene delen og ikke i den andre. Spent på smaken. Nå skal jeg mekke en svær burger med ost og bacon :D
Tja... :rolleyes:
Jeg skal ikke si at disse var BOLLE-lignende... For det var de IKKE.... De hadde en ok smak, men desverre litt for mye soyaproteinsmak for min gane. Også var de ganske tørre. Men det er jo typisk for alt med bakepulver i...
Jeg skal prøve å lage denne en gang til med gjær, evnt gjær OG bakepulver. Vurderer også å prøve med natron. Det skal jo gi en saftigere konsstens (a'la gulrotkake) Legger inn resultatet senere :)
Disse her er skremmende gode. Kjempegode nybakte, men etter å ha ligget på benken en dag eller to i pose så smaker de akkurat som nybakte igjen etter et par minutter i brødristeren. Bakte boller på tirsdag og i dag har jeg hatt 2 stk til frokost med smør og litt heistad syltetøy. Delte de i to og hadde de 3 min i brødristeren og da smakte de nesten ennå bedre enn på tirsdag :D:D Så tusen takk til ingis for denne fantastiske oppskriften :p
Dette er det BESTE lavkb brød jeg har smakt mmmm....
Nesten litt for god:D
Neste gang skal jeg lage stor røre og lage hamburger og pølsebrød for å ha på lur. Disse kommer til å redde mange koze(les grill:D) stunder i sommer.
Nå har jeg også laget disse, og de ble supergode! Minnet kanskje mer om faste muffins enn boller i konsistens syns jeg, men smakte nydelig nybakt med lavkalori jordbærsyltetøy på :D
Mine ble lagd med Snøfrisk smøreost i stedet for kavli / philadelphia, og det fungerte det også syns jeg :)
Takk for oppskriften!
Jeg laget nettopp disse igjen. Nammenam med masse smør og ost på. :D
Er det bare meg, eller står det ikke hvilken temp og hvor lenge de skal stekes?
Joda, det står :)
Anbefales!
Har hatt "den store bakedagen" i dag, og startet med Iset-brødet (NAM-NAM), så laget jeg modifiserte Ullabullaboller (gode de og!)... deretter fikk jeg lyst å prøve meg på søte boller/ rundstykker.
Her er oppskriften på
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre :p (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...
Nyyydelig delt i to, med en liten dæsj syltetøy, men kan helt fint spises uten noen ting!
Neste gang vil jeg prøve de med mer soyaprotein og mindre bakemiks for å redusere karboene... ;)
Jeg er litt ny i dette gamet hva er splenda og hvor får jeg tak i det?
Splenda er sukkfri søtning i pulverform, og det fåes vel i de aller fleste matbutikker nå.
Her er oppskriften på
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
Oi, dette høres spennende ut!! :D Men hva er Johannesbrødkjernemel, og hvor finner jeg det..? :o
Johannesbrødkjernemel(JBKM) er et bindemiddel som blant annet brukes til baking på lavkarbo.
Du finner det i helsekostbutikker, eller på apotek under navnet Nestargel.
Johannesbrødkjernemel(JBKM) er et bindemiddel som blant annet brukes til baking på lavkarbo.
Du finner det i helsekostbutikker, eller på apotek under navnet Nestargel.
Okei! Når lønna kommer skal jeg helt klart ut på handlerunde ;) Men man bør vel ikke spise for mye av disse brøderstatningene heller mens man er på kur? (er ikke helt inne på alt enda...:rolleyes:
Jeg halverte oppskriften....angrer bigtime!!! Dette var veeeldig godt. Jeg lagde som rundstykker med bare litt søtning. Spiser nå en muffins med masse ost og majones......disse blir helt klart min favoritt. Har nå prøvd mange forskjellige oppskrifter her inne.... og jeg er naturlig veldig glad i brød. Dette ga meg helt riktig konsistens!! TUSEN TAKK for at dere er så flinke til å finne opp oppskrifter.:D
Okei! Når lønna kommer skal jeg helt klart ut på handlerunde ;) Men man bør vel ikke spise for mye av disse brøderstatningene heller mens man er på kur? (er ikke helt inne på alt enda...:rolleyes:
Hvorfor ikke? Hvis det ikke inneholder for mange karber er det vel bare å kose seg i vei....eller? :pJeg gjør det og går ned i vekt som bare det. Har gått ned 6 kilo på to uker her...he.
Å, disse hadde jeg nesten glemt... De er veldig gode!
Hvorfor ikke? Hvis det ikke inneholder for mange karber er det vel bare å kose seg i vei....eller? :pJeg gjør det og går ned i vekt som bare det. Har gått ned 6 kilo på to uker her...he.
For noen er slike brøderstatninger av en eller annen grunn partystoppere!:eek:
Det må man rett og slett finne ut selv!:)
bra oppskrift, men føler meg ikke frelst.. ikke for å være kjip.. men jeg syns ikke de var sinnsykt gode. De var helt ok.. Gøy å forsøke litt, hvertfall. overrasket over hvor høy og luftig de ble!! !:D
samme her.. sånn helt ok på smak, hadde sikkert for store forhåpninger etter å ha lest alle som skryter her;) men de ble veldig flate, kan jo ikke dele i 2, da blir det ingenting igjen:confused: mine sank sammen masse, og hang fast i muffinsformene:( men minsta likte dem:p
Noe jeg kan bruke i stgedet for soyaprotein?
Noe jeg kan bruke i stgedet for soyaprotein?
Jeg har aldri skjønt hvorfor oppskriften inneholder både soyaprotein og bakemix, det er jo mer eller mindre det samme.
Hvorfor kan/vil du ikke bruke soyaprotein?
Du kan sikkert erstatte noe av det med fiberhusk feks.
Må bare prøve! Mangler selvf en del ting, men skal prøve med disse alternativene, wish me luck!
Deler deigen i to for å prøve både boller og rundstykker
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche – rømmer isteden
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel) – philadeliphia isteden
4 ss bakemix – soyaprotein isteden
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje – smør isteden
4 ts Johannesbrødkjernemel – halve kruskeli, halve soyaprotein isteden
Må bare prøve! Mangler selvf en del ting, men skal prøve med disse alternativene, wish me luck!
Deler deigen i to for å prøve både boller og rundstykker
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche – rømmer isteden
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel) – philadeliphia isteden
4 ss bakemix – soyaprotein isteden
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje – smør isteden
4 ts Johannesbrødkjernemel – halve kruskeli, halve soyaprotein isteden
Nå står de i ovnen:D Er kjempe glad fornøyd over konsistensen; ble akkurat som sccones deig. Dette kan hende for at jeg rørte for hånd? Brukte også 4ts fiberhusk isteden for JBK, og seterrømmer ikke rømme.
Nå håper jeg bare de kommer ut like godt som de så ut (og smakte:p) da de gikk inn i ovnen.
-
-
-
-
-
-
-
Alright, bollene holdt formen, men hevet seg ikke særlig mye, jeg vil også bruke mer søtningsstoff neste gang, og kanskje litt mer kardenomme, kjenner heler ikke kanelen...storsett er de mer sccones enn boller. Sidene jeg lagde tre store runnstykker så står de lengre i ovnen, jeg så at bollene som var mindre og da mer stekt holdt sin luftige form, mens rundstykkene som var mindre stekt datt litt sammen. De fikk 5 min mer på 175 grader og ser veldig gode ut nå, de fikk også sesamfrø på toppen:)
Prøvde disse i dag.
Jeg fikk en klissete deig men ikke røre som de andre her har fått - så jeg lurer på hva dere har hatt oppi? :D
Tok før og etter bilder, syns ikke mine hevde såå mye men :)
Kanskje en liten klype salt hadde hjulpet?
Smakte helt ok, men langt ifra det beste jeg har smakt innen bakst :) Med litt smør og godt pålegg vil det nok gjøre smaksopplevelsen bedre :)
Edit: de smakte mye bedre etter noen timer i kjøleskapet og en god skive meierismør på :D
Utrolig gode! Ihvertfall mens de er varme :p
Brukte ikke soyamel, bare bakemiks, og seterrømme istedet for creme fraiche. Og Tines naturell-ost. De hevet seg fint og ble helt herlige!!
kineserbolle
21-08-10, 21:57
Ooohhh dette må prøves! Hva kan erstatte kruskakli tro?? Det har jeg ikke... Har knuste linfrø?
Jeg kan ikke fordra kruskakli og erstatter alltid det med noe annet, som feks knuste linfrø!:D
Jeg bytta ut soya med bakemix og kruskakli med knuste sesamfrø. De ble helt himmelsk!
Bittelitt tørr... Mulig det er sesamfrøene som trekker litt mer veske enn kruskakli?
Det ble i alle fall noe helt annet uten den ekle bismaken fra soyaprotein:D
Disse kommer til å bli bakt ofte :_plystre:
2 ts bakepulver
Er det ikke ganske mye karbisser i bakepulver da? Går det an å bruke natron istedenfor, f.eks.? :)
Og hva med bakepulver og soyaprotein? Mamma skal få med seg handleliste i morgen sånn at jeg kan bake det når jeg kommer hjem fra skolen, og i og med at noen av disse produktene har det med å være i litt høyere prisklasse, vil jeg heller bruke bare én av delene.
Så - noen som har preferanser av disse to? Forskjell på konsistens, smak, etc.?
Og én ting til: hvilken bakemiks blir brukt? Har fått med meg at det er Atkins, men navn, mer nøyaktig? :D
Ble mange spørsmål, men er jo sånn man lærer... :rolleyes:
Disse må definitivt prøves:p Trenger litt variasjon i kosten, i tillegg til togmat for en laaang reise:)
Oppskrifta falt godt i smak hos meg, den kommer jeg til å bruke igjen.
Lagde denne deigen i dag, men kuttet ut splenda. Spredde den utover en langpanne og stekte den i ca 15 min før jeg hadde på fyll og stekte litt til. Det ble veldig godt! Helt annet enn andre pizzabunner jeg har prøvd. Smakte ikke så egg og ble mer brød aktig enn omelett.
Mitt valg som pizzabunn fremover!:D
skal prøve disse som skolebrød! eller kringle. nammm!
Prøvde disse. Erstattet bakemix med 3 ss soyaprotein og 0,5 ss glutenmel. Røra var flytende. Så tok i glutenmel og soya til deigen ble fast. Smakte på den og den var god, så stekte de i ovnen med hjemmelaget vaniljekrem. Ble ganske så gode! Tror de blir bedre etter en natt på rista.
Pruttilutt
11-10-10, 22:43
Brukte soyamel som erstatter for opprinnelige oppskrifts soyaprotein og bakemixen(det er jo samme greia, bare annen boks :P ), Philadelphia, CC og alt annet som foreskrevet. Nei, vent, jeg bruke fiberhusk istedet for kruskakli. De ble veeeldig nøytrale synes jeg, men absolutt digg å ha lett-syltetøy og hvitost på :D Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal falle sammen som ooooopsies neste gang?
Soyamel inneholder myyyye mer karber enn soyaproteiner, gjør det ikke?
Mitt soyaprotein inneholder kun 0.2g karber mens ifølge Næringsinnhold. no inneholder soyamel 23.5g:eek::eek::eek:
Har aldri falt sammen for meg, så det kan jeg ikke svare på!:p
Pruttilutt
11-10-10, 23:01
På pakken min her står det 3,1 karb per 100, 37,3 protein og 20,6 fett. Merket Spielberger :)
Fikk 1,6 karb per rundstykke, regnet litt oppover på alle de usikre :)
Pruttilutt
11-10-10, 23:04
Men, er det korrekt at de skal bli litt sånn... oopsie? :P blir dine det? :P
Er en stund siden jeg laget dem sist. De blir jo ikke høye, men kan ikke huske at de detter sammen, nei!
Mener det har vært snakk om at det er feil det som står på Spielberger- posene, men finner det seff ikke igjen nå! Trøtt og vondt i halsen!:(
Soyamel er nemlig soyabønner som er malt opp og de inneholder ca 20% karbohydrater.
Pruttilutt
12-10-10, 09:07
Vel. Produsenten er tysk og jeg går ut fra de har samme metriske system som oss. Jeg har sendt de en epost, og håper å få dette avklart.
Vel. Produsenten er tysk og jeg går ut fra de har samme metriske system som oss. Jeg har sendt de en epost, og håper å få dette avklart.
Kjempebra!:heia: Kjenner godt til merket, liker soyaflokkene, men mener vi har hatt diskusjonen før. Er andre som feilmerker embalasjen også, eller det er feil hos disse sidene som oppgir næringsinnhold!
Fint å få det oppklart!:)
Pruttilutt
14-10-10, 11:45
Dear Sandra,
3,1 g Carbohydrat per 100 gramm is the amount we analysed.
I just checked with literature (Souci, Fachmann, Kraut) and they mention the same amount. So I think the diets forum might be wrong.
Best wishes
Charlotte Ruck
Så flott at du fikk svar! Da vet vi det!:D
Og har fått enda et lavkarbo- alternativ å leke med!;)
Pruttilutt
14-10-10, 13:16
Ja, og jeg kan nye de deilige muffins-bolle-tingene med syltetøy og ost til kveldskaffen. Fytti raketten det var DIGG!
Disse var nydelige og jeg skal bake en porsjon til nå.
Kan bollene fryses, tro?
Hvordan smakte de uten søtning?
Kan fint fryses, ja!
Uten søtning smaker de mer rundstykker enn boller, tipper jeg!;)
har aldri sett kavli trippel ost jeg, kan jeg bruke philadelphia?
har aldri sett kavli trippel ost jeg, kan jeg bruke philadelphia?
Philadelphia, Tine kremost, smøreost fra Landlord etc! Det meste fungerer helt fint!:)
Skal prøve disse som lussekatter, tenkte jeg. Kommer nok til å slite med å få til pølseform på dem, men tenkte å bytte ut kardemomme med safran. Og noen få rosiner skulle gå bra.
Skal prøve disse som lussekatter, tenkte jeg. Kommer nok til å slite med å få til pølseform på dem, men tenkte å bytte ut kardemomme med safran. Og noen få rosiner skulle gå bra.
Kanskje det går an å bruke en sprøytepose til å forme lussekatter??
jeg har prøvd disse både som boller og rundstykker og jeg elsker de, spesielt rundtykkevarianten. nå har jeg lagd to store porsjoner, så har jeg deilig frokostbrød til alt det nydelige pålegget i julen. perfekt! :)
jeg pleier ofte å slenge oppi en ss med glutenmel også, og kanskje kokosmel. det binder deigen flott sammen. mine boller blir alltid høye nok slik at jeg kan dele de i to og spise de med pålegg på. yummie! :D
Dette er det beste jeg til nå har bakt. Tok mindre "sukker" og droppa kardemommen. Det blei gode rundstykker.
Mangla jo alt dette "melet" så hivde oppi 2 ss soyamel (3.1 karbo) 3 ss malte mandler og 2 ss malte hasselnøtter...
Å HERREGUD SÅ GODT :D
Skulle bruke hele helgen på å lage brøderstatning til en kresen 9 åring,men det trengte jeg ikke,for han elsker disse :suss::blomster: Tusen takk
Kan man lage disse som f.eks donuts? Altså ha oppå sjokolade på toppen? Kan man da blande inn sukrinmelis og cocosa i sjokoladen så den ikke blir så sprø?
Disse var supergode!!!! Har spist alt for mange..huff...hehe... men deilig, fantastisk deilig å spise noe som faktisk smaker bolle!!! Tusen hjertelig takk for oppskrift!! I morgen skal jeg lage rundstykker av denne oppskriften...NAM!!
Prøvde meg i dag, men syntes røra ble alt for flytende til å forme boller, så ble i muffins former. Brukte i tilegg 2 ekstra ss bakemiks, og 1 ts ekstra johannesbrød kjernemel, men enda bløe den for flytende, kansje den skulle stått å hvilt og hevet i 30 minutter først?
De står i ovnen nå, men hadde ikke JBKM og ikke Soyamel, så jeg spedde på med litt mere kruskakli og bake pro. Håper de blir bra, de lukter ihvertfall hele amazing.:p
Hevet seg enooormt, og de står nå å får avkjølt seg litt.
Gubben synes det lukter nydelig:mad: så jeg får gjemme dem så fort de er prøvespist.
Kan si de smakte veldig godt ja, ikke siste gangen de blir bakt her i huset.
Takk for oppskrift .)
bevaremegvel
18-05-11, 20:24
laget disse i dag, og sammen med hjemmelaget eggekrem av hjemmelaget majones så var det bare alldeles nyyydelig :D
ENDELIG, noe som virkelig minner om bakverk, å ikke egg :-)
Super godt! Ble litt for rennende deig til meg, jeg delte oppskriften i 2, så var vell litt unøyaktig :-) Men gjør ingen ting, bedre hevelse neste gang :-)
Liker at dere roser bollene opp i skyene! Skal prøves!!! :D
Så bra du likte de. Jeg elsker de selv. Men med søtning og krem mellom er det som å spise vannbakkels. Herlig. Mine blir nesten alltid for løse, så har de i engangs muffins former for å beholde rundjeten og høyden.
har akkurat laga de venter de e litt kalde..alle i huset e veldig spente:)savner bakst ¨så fælt at ej prøver alt her til ej finner gode erstatninger:)
nå står mine i ovnen.. spent!! Pr. dags dato har jeg ikke klart å bake noe lavkarbo som jeg liker :p
HAH!! Disse var gode. jeg kuttet litt ned på splendaen, men tok en dæsj ekstra med kardemomme. Brukte ikke soyaprotein, men kun bakemiks..
Men jeg lurer på en ting: i vanlig pizzadeig (som jeg lager) pleier jeg å bruke vann, hvetemel, salt og bakepulver.. Kan jeg da erstatte hvetemelet med bakemiks og JBKM?
Syns Atkins bakemiks luktet som vanlig hvetemel :P
Åhh! Denne oppskriften skal prøves! Gleder meg! :D
disse var SNADDERFARLIG!
kuttet ut CC og brukte fløte isteden (nesten hele lille boksen)
Men fløffie og smakte som boller! Mangler bare rosinene jeg.
takk for oppskriiiift!
Bakte disse i helga. Hadde ikke bakemiks da damen i helsekosten ikke visste hva det var. Brukte mer proteinpulver istedet. Ble gode:)
Skal lage en dobbel porsjon i morgen uten kardemomme.. Gleder meg alt:D
Iiiih, gleder meg til å prøve meg på denne oppskriften :D Men vaniljekrem :) Mmm.. *Gleder meg til jeg kan forlate kontoret* Jeg vil hjem og eksperimentere! ;D
har ikke splenda, jeg. Kan jeg bruke sukrin/ sukrin-melis i stedet?
har ikke splenda, jeg. Kan jeg bruke sukrin/ sukrin-melis i stedet?
Hvorfor skulle du ikke kunne det? Du velger det søtningsmiddelet du foretrekker. Selv synes jeg sukrin er vanskelig, fordi det kjapt gir en kald smak og en ettersmak i lang tid etter inntak. Men jeg blander ofte feks sukrin og splenda, eller lignende, mindre ettersmak.
I disse bollene bruker du det du har.
Hvorfor skulle du ikke kunne det? Du velger det søtningsmiddelet du foretrekker. Selv synes jeg sukrin er vanskelig, fordi det kjapt gir en kald smak og en ettersmak i lang tid etter inntak. Men jeg blander ofte feks sukrin og splenda, eller lignende, mindre ettersmak.
I disse bollene bruker du det du har.
Takk :)
Foreløpig foretrekker jeg ikke det ene foran det andre, det handler mer om hva jeg har :) Jeg er så fersk i dette at jeg kjøpte inn sukrin bare pga at det var det jeg hadde hørt om :p tenker erfaringene kommer etter hvert!
Eg har baka desse i dag, mmmmmmmmmm kjempegode.
Forandra bittelitt på oppskrifta fordi eg ikkje hadde bakemix og soyaprotein.
Brukte Bakepro i staden for, og øka litt med kruskskli.
18 stk, i silikonmuffinsformer.
5 ss kruskakli
7 ss Bakepro
4 ts JBK
2 ts bakepulver
1 lita ts tagatesse
1/2 ts seltinsalt
5 ss creme fraiche
4 egg
3 ss rapsolje
100 g kremost, Landlord naturell
Har nettopp spist en bolle med heimelaga jordbærsyltetøy (søta med tagatesse) :sikle:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.