View Full Version : Europrodukter kontra ketogen kost


Enid
05-09-07, 19:12
Jeg fikk det ketogen kost-skrivet av mamma da jeg var i Oslo, og ble litt forvirret:
Der står det at man skal/kan spise litt ost, samt oliven og avocado (dette høres jo ut som en drøm, hehe) - litt ekstra fett stopper ikke vektnedgangen, står det (noe som jeg tror på etter å ha vært her inne på forumet en stund:))

Men hvorfor får man ikke spise ost, oliven og avocado når man spiser ED-produkter da? Pga av det er for mye fruktose i produktene, eller rett og slett kun fordi ED trekker i begge retninger (altså både fett og karbohydrat-redusering)?
Makes sense egentlig, men jeg ble veldig nyskjerrig: Kan jeg bytte ut et ED-produkt med ketogen kost (dette blir vel kanskje billigere på sikt også) og dermed innføre oliven og avocado, eller blir dette helt feil?

Noen som har peil? Dolphin feks?

Fedonisten
05-09-07, 19:42
Det er som du sier; Eurodiett er både karbohydratredusert og lavkalori. Produktene foreskrives i størst grad til de som ikke har resultater med å legge om til lavglykemisk kost (Fedon-kost) eller som har betydelig overvekt.

HVIS du går ned på ketogen kost, så anbefaler jeg det. For noen er Eurodiett 'eneste' veien å gå for å komme ned i tilnærmet normalvekt. Veldig individuelt.

Lykke til!

(ble du forresten noe klokere av dette svaret?....:o )

Enid
05-09-07, 19:49
Det er som du sier; Eurodiett er både karbohydratredusert og lavkalori. Produktene foreskrives i størst grad til de som ikke har resultater med å legge om til lavglykemisk kost (Fedon-kost) eller som har betydelig overvekt.

HVIS du går ned på ketogen kost, så anbefaler jeg det. For noen er Eurodiett 'eneste' veien å gå for å komme ned i tilnærmet normalvekt. Veldig individuelt.

Lykke til!

(ble du forresten noe klokere av dette svaret?....:o )
Jepp, ble klokere. Skal høre litt med legen på fredag også.

Legen sier at jeg har fått bedre forbrenning av de 2-3 mnd på Ed, så da går jeg kanskje ned med ketogen kost også? Og hormonene er snart helt i sjakk, så det meste ligger til rette, egentlig.
ED var jo enn sånn "last resort",men nå har jo det meste forandret seg.

Og, det blir for dyrt for meg å holde på med ED noe særlig lenger, så da er jo ketogen kost et alternativ når de siste kiloene skal bort!

Titti
05-09-07, 23:14
Ketogen diett funket ikke for meg, så derfor er ED eneste alternativ, men mulig det hadde funket bedre nå, etter et halvt år på Euro. Men jeg tør ikke teste ut før jeg er i mål. Men du kan jo prøve deg frem og se.
Er jo uansett meningen at man skal tilbake til normal-kost, alla Lindberg, men jeg tenkte å ta alle fasene etterhverandre og gradvis innføre mat igjen.

Enid
07-09-07, 17:28
Ketogen diett funket ikke for meg, så derfor er ED eneste alternativ, men mulig det hadde funket bedre nå, etter et halvt år på Euro. Men jeg tør ikke teste ut før jeg er i mål. Men du kan jo prøve deg frem og se.
Er jo uansett meningen at man skal tilbake til normal-kost, alla Lindberg, men jeg tenkte å ta alle fasene etterhverandre og gradvis innføre mat igjen.
Jess - legen sa jeg skulle fortsette i fase 3b i 5 uker til, heller enn å gå på ketogen kost. ED funker jo for meg, så why change a winning formula?
Og det høres fornuftig ut, selv om det er på tålegrensen sånn rent økonomisk. Men det er jo vel investerte penger da!

Titti
07-09-07, 23:55
Hva er forskjellen på 3 a og b igjen? Hva ekstra er det på b? Har ikke brosjyrene foran meg nå, og orker ikke sjekke, hehe.

Enid
07-09-07, 23:57
Hva er forskjellen på 3 a og b igjen? Hva ekstra er det på b? Har ikke brosjyrene foran meg nå, og orker ikke sjekke, hehe.
3a er 2 ordentlige måltider for dag (kjøtt og grønnsaker), 2-3 ED-måltider, 1 frukt.
3b er det samme, men med linser, erter eller bønner i tillegg :)

Titti
07-09-07, 23:59
Å ja, kommer frukten så tidlig inn ja :spent: Jeg har ikke kommet meg til fase 3 enda, har jo surret litt frem og tilbake i sommer. Litt usikker på når jeg skal gå over til fase 3, men tror jeg skal ned 3 kilo til før jeg prøver meg...

Enid
08-09-07, 01:20
Å ja, kommer frukten så tidlig inn ja :spent: Jeg har ikke kommet meg til fase 3 enda, har jo surret litt frem og tilbake i sommer. Litt usikker på når jeg skal gå over til fase 3, men tror jeg skal ned 3 kilo til før jeg prøver meg...
Du er jo snart ferdig, sant? Spennende!
Har det vært tregt med de siste kiloene eller?

Titti
08-09-07, 10:20
Du er jo snart ferdig, sant? Spennende!
Har det vært tregt med de siste kiloene eller?
Ikke helt i mål. Har tre kg til iflg ticker, men skal ned syv kg til totalt. Gått litt tregt nå, men har jo ikke fulgt det helt i sommer heller. men nå er jeg skikkelig i gang igjen. Skal på jentefest 3.nov og skal være superflink frem til da :)

Dolphin
13-09-07, 18:06
Kan dessverre ikke svare deg enid....jeg har jo gått på blanding av ed fase 3 ( en merkelig mix forøvrig - blandet litt fra 3 a og 3 b og 3c...) og ketogen diett hele veien...har hovedsakelig skulle holde meg til grønnsaker og kjøtt + 1 brød og kjøttmåltid + spe på med 1-2 ed produkter per dag for variasjon også 1 prosjon frukt da siden 30 juni....

Men har funnet ut ta jeg ikke både kan spise frukt, ed produkt og brød hver dag så prøver å velge to av de tingene per dag.

Ketogen kost har funket som en kule for meg iaf, men er forsiktig med frukten enda - spiser ikke hver dag.

Kanskje det blir for mye karber viss du tar inn de tre tingene? noen av ed produktene har jo relativt mye karber i seg nemlig...kommer fort opp i 40 g karbohydrater...

sikkert noe der.

jeg er tom for etbare ed - produkter nå og har ikke råd til å bestille nye så her går det på ketogen kost om dagen med noen modifikasjoner - tillater med å bruke taco/ fajitaskrydder, litt woksauser og pastasauser for å få variasjon og smak i maten, men utenom det prøver jeg å holde meg til lovelige ting selv om jeg jukser litt innimellom...