View Full Version : Lav karbo produkter


Nille
18-07-04, 17:15
Dette innlegget laget en lang diskusjon for/i mot Atkins varer. Det endte faktisk opp med at de fleste ut fra egne erfaringer med disse varene kunne fortelle at vekt tapet stoppet opp når de begynte å spise produktene daglig. Med andre ord - er disse produktene så bra for oss, selv om www.atkins.com (http://www.atkins.com) nå forteller at de ER det ?? I DANDR fra 2003 frarådes det jo å venne seg til "frankenfoods"..... Jeg føler meg slett ikke komfortabel med alle disse produktene. Jeg er med på at Ketchup og drikker og slikt er greitt å ha. Faren er av vi begynner å spise ting vi allikevel ikke spiste før, - bare "fordi vi kan". Og så ender vi opp med å spise altfor mye av det også. Porsjonskontroll blir mye vanskeligere. "1 serving" kan være utrolig lite og villeder oss med sine "only 2 net carbs !" Hva syns/tror dere ?


If you began doing lowcarb by following the guidelines outlined in the newest book to come out of the (noticeably changed) Atkins camp that seems to be emerging since Dr. Atkins passed away, "Atkins Essentials: A Two-Week Guide to Jump Start Your Low Carb Lifestyle" your first step is to ditch that book (burn it!) and instead adhere to the rules of induction in the last book by Dr. Atkins before his death, "Dr. Atkins New Diet Revolution."


If you pay close attention you will see that there are some striking differences in the induction plans outlined in each book. The biggest difference is that the Atkins Essentials book permits (some would argue that it promotes) the use of the newer lowcarb "products" including those that contain grains and sugar alcohols. Most long-term successful lowcarbers will tell you that including these products rarely helps, they are more often counterproductive to weight loss. Many all-the-way-to-goal successful lowcarbers see the burgeoning supply of new lowcarb products on the market not as a help to lowcarbers but as a sad impediment to successful lowcarbing.


Thus, if you began with a product-heavy lowcarb program, you could be very surprised to find that if you meticulously follow the guidelines in the original plan, getting the majority of your carbohydrates from the induction-allowed list of vegetables, this could very well be all you need to get things rolling in a better direction.


Another common problem with lowcarbers that is only lightly glossed over in the book is failure to pay any attention to calories and the percentages of fats, proteins, as well as the number of carbs in the diet. Calories can be either too high or too low–both will eventually result in problems. While it isn’t necessary to worry much about calories the first few days on lowcarb as the changeover to natural appetite-suppressing ketosis takes place, after that change occurs calories will matter somewhat, and it is therefore a good idea to keep an eye on them. The way to determine your individual caloric needs is to first find your body’s basal metabolism rate (see the link at the bottom of this page), and eat no fewer than that number of calories per day, but no more than 200-250 above that. (This number will need to be adjusted slightly after each 10 pounds you lose.) Of course, keep your net carbs (total carbs minus pure fiber carbs only) to the number you are supposed to be eating depending on where you are in the plan, and keep your protein intake to a minimum of half, but no more grams per day than the number of pounds of your ideal body weight. Get your remaining necessary daily calories from the fats (some of which will already be coming from the ones that occur naturally in the meats you eat).


One of the best ways to keep track of this is at the free online site at www.fitday.com. It takes a little time to learn, but go ahead and invest the time to understand it. Because having a daily journal to look back on can be an extremely valuable tool for helping you figure out problems if/when they pop up along the way.


Oh, and I have just one word about trying to beat the system or get better or faster results by attempting to combine low-fat with lowcarb. Don’t. It NEVER ever works—LONG TERM.

Fedonisten
18-07-04, 22:27
Spennende innlegg, Nille! Jeg må si meg helt enig med deg, og jeg tror jeg har vært inne på det tidligere også; at å finne særlig erstatningsgodteri som man KAN spise fordi det er uten sukker f.eks. aldri er spesielt gunstig.

Jeg kan jo godt bruke meg selv som eksempel igjen jeg :cool: .... Jeg har en enorm svakhet for smågodteri og salt snacks - det er den STORE lidenskapen. Jeg har testet ut en del varer fra www.atkins.com (http://www.atkins.com/) og var jo forsåvidt fornøyd med kvaliteten på varene, men det jeg merket var jo at disse varene begynte å ERSTATTE den maten som jeg VISSTE at var mye bedre for meg og faktisk ment for kroppen min. Det skjedde med andre ord noe med spisemønsteret mitt.... Og det er jo noe av det jeg jobber med å endre på; ikke bare type kosthold - men også hvordan jeg spiser og hvorfor jeg spiser akkurat når jeg spiser.

Skjønner? Jeg har det helt klart for meg i hodet hva jeg mener - men kanskje det blir litt klønete formulert. :rodme:

"1 serving" kan være utrolig lite og villeder oss med sine "only 2 net carbs !" Hva syns/tror dere ?

Jeg har en grill-saus fra Atkins som er akkurat av denne typen, og det ser jo veldig forlokkende ut når du ser det i brosjyren eller bare kaster et blikk på flaska. MEN hvis man leser nærmere så ser man at "1 serving" er en spiseskje, og det er etter min mening VELDIG lite grillsaus hvis man først griller og man liker sånne sauser.

Nei - jeg jobber med meg selv for å klare meg UTEN erstatninger i mitt kosthold. Har en vei igjen å gå, men det er helt greit. Når jeg en gang i fremtiden er mer komfortabel med min nye livsstil eller den er en enda større og mer naturlig og uanstrengt del av meg, så håper jeg heller at jeg kan klare å moderere meg hvis jeg i spesielle situasjoner "må" ha noe av dette å spise. Eller at jeg ikke lenger har disse store lengslene etter de "ulovlige" og skadelige tingene.

Fedonisten

Anne
18-07-04, 23:43
Dette innlegget laget en lang diskusjon for/i mot Atkins varer. Det endte faktisk opp med at de fleste ut fra egne erfaringer med disse varene kunne fortelle at vekt tapet stoppet opp når de begynte å spise produktene daglig.
Jeg føler meg slett ikke komfortabel med alle disse produktene. Jeg er med på at Ketchup og drikker og slikt er greitt å ha. Faren er av vi begynner å spise ting vi allikevel ikke spiste før, - bare "fordi vi kan". Og så ender vi opp med å spise altfor mye av det også.
Jeg tror for min del at det ville være veldig dumt å begynne med en erstatning av all snopen/kosen jeg har spist tidligere, for mye av det var for min del ganske sikkert en veldig stor uvane med "å måtte ha noe kos" når jeg satte meg ned for å se tv eller leste en bok eller bare skulle slappe av litt med en kaffekopp.

Den uvanen er jeg nå kvitt, og den var jo mye av årsaken til at jeg la på meg.

Helt unødvendig også å måtte spise noe hele tiden.

Jeg antar også at mye av den "tillatte" snopen inneholder stoffer som på sikt kan vise seg å ikke være så bra heller.....:cool:
Best uten for min del:D ...bortsett fra en liten smak i ny og ne...må innrømme det da...

Nille
19-07-04, 01:16
Skjønner? Jeg har det helt klart for meg i hodet hva jeg mener - men kanskje det blir litt klønete formulert. :rodme:
Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og det er absolutt IKKE klønete formulert. Det er akkurat slik jeg føler det også. Merker allerede at jeg tenker.... "Det er spisetid, har egentlig ikke lyst på mat, - skal jeg ta en bar isteden" Farlig farlig..... Og det er helt sikkert ikke sunt ! Skal kanskje ta en halv sjokolade om kvelden (1 - 1.5 karber) av og til (isteden for mine 10 grams Lindt) Har akkurat fått en sending til fra Atkins, med Splenda (nyttig), sausejevner (nyttig), Teryaki marinade (nyttig ??), 2 pk brødmix (hm....delvis nyttig), 1 pakke med assorterte supper (så langt har jeeg prøvd to stk og de smakte pyton....) iste-mix + appelsinjuice mix (kan serveres gjester, de merker ikke forskjell allikevel) +(og her er det dumheten min kommer inn) - 20 assorterte Atkins barer, - og de fleste er så gooooooode. Skal ta dem med meg på Lavkarbo møtet mitt i Køben neste helgn (vi er en svenske, en danske og en polsk fra Tyskland som er gift med en svenske - og meg fra Norge - fra det kanadiske forumhjemmet mitt) ... dele dem ut der... eller er det litt slemt ?? *sukk* Skulle aldri bestilt. Men det er vel derfor jeg har en dårlig følelse, fordi jeg VET at det ikke er riktig.....

.... og svarene deres på innlegget mitt viser jo at tankene mine har rett...

Den uvanen er jeg nå kvitt, og den var jo mye av årsaken til at jeg la på meg.

:ja: Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv.......


:klem: