View Full Version : Prior kalkunfilet

Trolljenta
15-10-07, 17:48
Kjøpte en sånn stor 750 grams kalkunfilet på butikken i dag og lurer på om noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den til. Kan jeg steke hele greien i ovnen eller må jeg begynne å dele den opp?

Kanutten
15-10-07, 17:52
Jeg helstekte min i steikovnen; surra den først på steikepanna sånn at den ble skikkelig brun før jeg la den i ildfastform med lokk på for å gjennomstekes i ovnen.

Deretter lot jeg den hvile til saften hadde "satt" seg, derretter skar jeg den opp i passelige posjonspakker som jeg frøs. Noe ble til salatkjøtt, noe til gryteretter og noe bare varmet oppigjen med saus og brokkoli til.

Snadder!!

Trolljenta
15-10-07, 17:57
Det hørtes lurt ut.. Den går ut på dato om to dager, så var halv pris. Blir litt mye å trykke i seg 750 gram kalkun på to dager ja :p
Men, hvor lang tid og hvor mange grader?

wander
15-10-07, 17:58
Dette er det beste jeg vet:

Skjær i skiver og dypp skivene i krydderblanding (paprika, oregano, urtekrydder, kyllingkrydder, estragon etc - hva du liker selv) og legg de i ildfast form. Dryss over med ost og sted det i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter) Dette er så godt at du aner ikke.

Ved siden av har jeg brokkoli, blomkål, champignon, paprika, purreløk, rødløk som er surret litt i panne med masse smør og krydder. Når det er stekt litt heller jeg over litt fløte og lar det koke litt.

Kanutten
15-10-07, 17:59
Det hørtes lurt ut.. Den går ut på dato om to dager, så var halv pris. Blir litt mye å trykke i seg 750 gram kalkun på to dager ja :p
Men, hvor lang tid og hvor mange grader?

Jeg frøs unna det jeg ikke spiste dagen etter. Blir MYE kjøtt hvis du skal spise det dag etter dag, ja. Gror fjær på deg da...:o