View Full Version : Hjelp... Svigermor forer datteren min med sukker!!


Iset
27-07-04, 08:06
Vel, ikke bare hun da, men svigerfar er minst like ille.

Jenta mi er ikke 10 mndr engang!!! Og hver gang vi er på besøk hos dem så vanker det små snope-greier, feks. kjeks, kake, saft osv. De har kjøpt babysaft fra Nestle som de gir henne på tåteflasken, selv om jeg har gjentatte ganger sagt at hun ELSKER vann og drikker det mer enn gjerne!!
Hvorfor gi henne saft da? Jo fordi de syns synd på henne, stakkars unge som må drikke vann. :dåne:

Og om det er selskap og kaker, så MÅ de dytte inn bit etter bit i henne, selv om jeg sitter rasende i sofaen og ber dem slutte. De ignorerer meg... :(
Mannen min prøver også å si fra, men også han blir ignorert. Men han kunne godt ha kjeftet litt mer på dem syns jeg. :mad:

Svigermor skal være dagmamma for henne når jeg begynner å jobbe i september. Hun sitter og sier at DA skal de gå på snopebutikken. I en litt spøkende tone, men siden jeg vet hvordan de er, så tviler jeg ikke på at hun mener det!

Hun er bare 9,5 mndr for guds skyld! Og jeg prøver så godt jeg kan å holde henne unna sukker og heller gi frukt og hjemmelagede bær/frukt-pureer, men da er det jo selvsagt synd på ungen, for hun må jo få sjokolade. :eek:

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre... Når jeg sier dette til "vanlige" folk (altså ikke dere opplyste karbojunkere) så er jeg selvsagt "hysterisk". :(

elian
27-07-04, 10:40
Åååååå, jeg forstår deg så godt!!! Har det akkurat på samme måte med mine svogerforeldre! Heldigvis er mine egne foreldre MEGET fornuftige på det området...

Mine svigerforeldre har ALLTID med seg en Center til hver unge når de kommer, min minste er 14mnd. De blir såååå lei seg dersom de ikke kan få lov til å gi ungene "denne ene" sjokoladen,og jeg sier alltid klart i fra: "Ja, men de skal ha mat FØRST!!" Tror du det hjelper??? Neiiida.... "De kan vel får "EN" bit før middag vel?" "NEI! DE SKAL HA MAT FØRST" Det hjelper ikke! De dytter i den den ene biten etter den andre uansett hva jeg sier!

Jeg har prøvd å forklare dem at de ikke behøver å kjøpe barnebarna sine! de er like glad i besteforeldrene sine selv om de ikke får masse snop hver gang de ser dem! Men de skjønner det bare ikke!? Jeg har prøvd å foreslå at de heller kan kjøpe leker, tegnesaker, klær og andre ting hvis de absolutt MÅÅÅ kjøpe noe til dem hele tiden!
Men det går inn det ene øret og like fort ut det andre.... :mad:

Jeg har ingen råd til deg, men vil bare si at vi er flere i samme båt... (Desverre)

Mine 2 eldste elsker peanøtter og saltstenger og får som regele sånt i stedenfor sjokolade og gele'godter på lørdag, men heller ikke DET kan bestemor forstå! De MÅ ha det aller verste innen godterier hele tida!

Jeg har gitt opp!

magdalena
27-07-04, 11:53
Huff altså..Jeg tror disse svigersene/besteforeldrene har lyst til å skjemme de ekstra bort,men kan heller ikke skjønne hvorfor det alltid skal være godteri?Sønnen min er en ordentlig slikkmunn,og han har vel lært av foreldrene sine:_plystre: Men nå har det forbedret seg kraftig,og det er ramaskrik i huset når jeg oppdager at sambo gir sønnen vår brød med sjokade på og saft til drikke!!!Hvilken frokost er det?Og saft til hvert eneste fu***** måltid.Det er et heftig diskusjonstema hjemme,og får høre at jeg er helt fanatisk,men så ser man jo også på ungen hvor spinnvill han blir,før humøret blir synkende til sutring og grining.
Besteforeldrene er heldigvis flinke til å gi penger som han kan spare eller kjøpe noe fint med,leker og joda godteri også.Alltid må han dyppe den sukkerbiten i kaffen,for så bli skrudd helt opp igjen med aktivitetsnivået sitt.Det må da gå an å fortelle de at alt det sukkeret ikke er sunt,og ungen blir helt spinnvill av det før det ender med grining og tretthet..Kan dere ikke foreslå at barnet har mer brukt for klær eller et nytt leketøy eller kanskje en bok?Barna er like glad i besteforeldrene sine uansett,og synes selv de ikke trenger å få noe hver gang heller

Nille
27-07-04, 12:32
Nå skal jeg jo bli bestemor snart (21.august), men ut fra min egen svigermor og hvordan hun stappet min (etterhvert sukkeravhengige sønn) med kaker og godterier da han var liten, - kommer jeg til å bli en litt streng bestemor. Hos meg blir det bare servert sunne OG gode saker. Men mormoren......ja det er en annen sak. Hun er ekte karbojunkie. Siden jeg er veldig opptatt av dette har vi snakket om det ... på forhånd. Svigerdatter er pedagogisk leder i barnehage og vet hvordan barn blir når de får for mye søtsaker etc. HVIS det blir et problem vil hun rett og slett si at Ella ikke tåler så mye sukker. At hun reagerer negativt på det. Det er ingen løgn heller.... (Tenner får skade, og det er ikke sunt) Kan det være en ide å si ???

HP
27-07-04, 14:43
Jeg bare hopper oppi samme båt som dere jeg... :snill: Har skrevet litt om min familie i andre tråder her... :p

Men Iset? Siste nummer av Mat & Helse... Snik det inn i Svigermors bladbunke. ;) Og for all del ikke la henne vite at du har lagt det der! :D

Ellers så er det bare en ting som virker: "Gir du sukker - så går vi!" ;)

Det som er vesentlig å få formidlet er at det er VIKTIGERE for deg at barnet ditt ikke spiser sukker, enn det er for dem at de får gi. For: "Vi får jo lov til slutt, så da er det vel ikke såååå viktig..." :p

Iset
27-07-04, 15:12
Tusen takk for svar dere.
Ikke lett dette. Hehe jeg tror aldri svigermor hadde lest Mat og Helse om det ble trykket i ansiktet på henne! Men jeg kunne jo funnet frem en artikkel om sukker som hun kunne lest.

Men på den andre siden... Når de ikke engang tror at melk ikke skal gis før ett år (hun mener jeg sløser penger på NAN når jeg jo kan gi vanlig melk, det mente hun fra jenta mi var 6 mndr!!!) selv om jeg har delt ut artikler og sendt mailer med info om det, så tviler jeg på at det synker inn.

Svigers er ikke de skarpeste knivene i skuffen, desverre....

Summer
27-07-04, 15:31
Hei vennen! Ville bare gi deg en klem og si at jeg føler med deg! :klem:
Det er så fortvilende å ikke bli hørt... Det er liksom ekstra dumt når det er svigers også... :( jeg føler det er lettere å si ifra til mine foreldre en svigermor... Men det er vel naturlig...

Jeg har etter mye vurdering og frustrasjon kommet frem til at det eneste som kan hjelpe er å gjøre seg selv skikkelig upopulær og si ifra i klartekst, og i tillegg handle om det ikke blir tatt til etteretning...

Elian: Så godt å høre at det er flere som tenker at de må få mar først! :)


Magdalena: ja, ikke sant det er tydelig hvordan de reagerer på sukker??? Det er bare så morsomt hvordan de som vil fylle på dem sukker lukker øynene for dette og harnakket påstår at det der,- det er vanlig oppførsel hos barn... :p (som om de kjenner barnet bedre enn foreldrene også...)

Nille: Du blir en flott bestemor du! :ja:

Kristian
12-08-04, 20:02
Vel, ikke bare hun da, men svigerfar er minst like ille.

Jenta mi er ikke 10 mndr engang!!! Og hver gang vi er på besøk hos dem så vanker det små snope-greier, feks. kjeks, kake, saft osv. De har kjøpt babysaft fra Nestle som de gir henne på tåteflasken, selv om jeg har gjentatte ganger sagt at hun ELSKER vann og drikker det mer enn gjerne!!
Hvorfor gi henne saft da? Jo fordi de syns synd på henne, stakkars unge som må drikke vann. :dåne:

Og om det er selskap og kaker, så MÅ de dytte inn bit etter bit i henne, selv om jeg sitter rasende i sofaen og ber dem slutte. De ignorerer meg... :(
Mannen min prøver også å si fra, men også han blir ignorert. Men han kunne godt ha kjeftet litt mer på dem syns jeg. :mad:

Svigermor skal være dagmamma for henne når jeg begynner å jobbe i september. Hun sitter og sier at DA skal de gå på snopebutikken. I en litt spøkende tone, men siden jeg vet hvordan de er, så tviler jeg ikke på at hun mener det!

Hun er bare 9,5 mndr for guds skyld! Og jeg prøver så godt jeg kan å holde henne unna sukker og heller gi frukt og hjemmelagede bær/frukt-pureer, men da er det jo selvsagt synd på ungen, for hun må jo få sjokolade. :eek:

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre... Når jeg sier dette til "vanlige" folk (altså ikke dere opplyste karbojunkere) så er jeg selvsagt "hysterisk". :(

Besteforeldre har liksom rett til å skjemme bort barnebarna:eek: . Besteforeldre ser jo barnabarna så skjelden vet du:rolleyes: . Men når bestemor plutselig blir dagmamma da blir det en helt annen sak, da må det gå an å gi instrukser for stell og mating:_prikk: . Ta med det som du vil hun skal spise så slipper du å bruke måneder på å lære opp dagmammaen. Du må si at du er bekymret for at barnet skal ende opp like stor som deg for hun har jo tross alt arvet en del gener fra deg.:(
Mine foreldre er ikke noe bedre, verst er vel svigerfar som kjøper store godteposer til dem hver, mye mer enn de klarer å spise opp i løpet av hele uken.

Iset
13-08-04, 18:50
Besteforeldre har liksom rett til å skjemme bort barnebarna:eek: . Besteforeldre ser jo barnabarna så skjelden vet du:rolleyes: . Men når bestemor plutselig blir dagmamma da blir det en helt annen sak, da må det gå an å gi instrukser for stell og mating:_prikk: . Ta med det som du vil hun skal spise så slipper du å bruke måneder på å lære opp dagmammaen. Du må si at du er bekymret for at barnet skal ende opp like stor som deg for hun har jo tross alt arvet en del gener fra deg.:(
Mine foreldre er ikke noe bedre, verst er vel svigerfar som kjøper store godteposer til dem hver, mye mer enn de klarer å spise opp i løpet av hele uken.

Uff ja det er jo helt tragisk. Svigermor er ganske rund hun også, faktisk veldig rund! Og så er de verdens mest dobbeltmoralske folk. Både svigermor og svigerfar kan sitte og si hvor tykk jeg er blitt og at jeg må ta meg sammen snart, og 10 minutter etterpå spørre om jeg vil ha is og sjokolade. :eek:
Blir helt oppgitt jeg.

Kristian
14-08-04, 10:23
Uff ja det er jo helt tragisk. Svigermor er ganske rund hun også, faktisk veldig rund! Og så er de verdens mest dobbeltmoralske folk. Både svigermor og svigerfar kan sitte og si hvor tykk jeg er blitt og at jeg må ta meg sammen snart, og 10 minutter etterpå spørre om jeg vil ha is og sjokolade. :eek:
Blir helt oppgitt jeg.
Ja det fins folk som fortsatt tror det er mengden du spiser det kommer an på og ikke hva du spiser. Og unger skal jo ikke slankes så de må jo få is og brus hele uken:eek:
Det er rart at de kan komme med slike kommentarer når de selv er overvektige og burde ha forståelsen av hvor vanskelig det er. Nå er det slett ikke sikkert at din svigermor selv ser at hun er overvektig, det er nemmelig ikke alle som ser det selv. Jeg møtte en gang en som påsto at han hadde problem med å holde vekten oppe, men jeg så at magen stod rett ut:rolleyes: .

Vel, nå forstår jeg hvorfor det er så viktig for deg at dine svigerforeldre ser at du har slanket deg. Når de har gitt ris må de jammen meg gi ros også når du fortjener det.:blomster:

Iset
14-08-04, 11:33
Ja det fins folk som fortsatt tror det er mengden du spiser det kommer an på og ikke hva du spiser. Og unger skal jo ikke slankes så de må jo få is og brus hele uken:eek:
Det er rart at de kan komme med slike kommentarer når de selv er overvektige og burde ha forståelsen av hvor vanskelig det er. Nå er det slett ikke sikkert at din svigermor selv ser at hun er overvektig, det er nemmelig ikke alle som ser det selv. Jeg møtte en gang en som påsto at han hadde problem med å holde vekten oppe, men jeg så at magen stod rett ut:rolleyes: .

Vel, nå forstår jeg hvorfor det er så viktig for deg at dine svigerforeldre ser at du har slanket deg. Når de har gitt ris må de jammen meg gi ros også når du fortjener det.:blomster:

Ja jeg skal vise dem!! :D Og svigermor prøver hele tiden nye slanketabletter (dåne) så hun er fullt klar over vekten sin jo hehe. Men å hakke på andre gir jo enkelte en bedre selvtillit vet du. :rolleyes:

sugar
03-09-04, 15:47
Vi har inngått en avtale med besteforeldrene om at det ikke er lov å gi godterier
utenom lørdager og spesielle andledninger.
Og da kun i små mengder.

Hvis de på død og liv vil GI noe, så gi en tier til å legge på sparegrisen.

Men helst av alt: GJØR NOE SAMMEN MED BARNET ISTEDEN.

På sikt vil poden ha mange gode minner av bestefar og fisketur,
mormor og bærplukking, mimmi og badeland.
Hvis de vil gjøre gode ting for barnebarna sine, er det SLIKE ting som blir husket.

... men sjokoladen er glemt så fort den er spist.

Det er slik vi har gjort det.
Et lite tips.

sugar

Iset
03-09-04, 15:53
Vi har inngått en avtale med besteforeldrene om at det ikke er lov å gi godterier
utenom lørdager og spesielle andledninger.
Og da kun i små mengder.

Hvis de på død og liv vil GI noe, så gi en tier til å legge på sparegrisen.

Men helst av alt: GJØR NOE SAMMEN MED BARNET ISTEDEN.

På sikt vil poden ha mange gode minner av bestefar og fisketur,
mormor og bærplukking, mimmi og badeland.
Hvis de vil gjøre gode ting for barnebarna sine, er det SLIKE ting som blir husket.

... men sjokoladen er glemt så fort den er spist.

Det er slik vi har gjort det.
Et lite tips.

sugar

Kjempeflott tips!! Skal prøve å snakke med dem, men det er sannelig ikke lett når man snakker for døve ører uansett hva man sier.

MHM
06-09-04, 01:23
Må bare skrive noe her, da jeg ser tittelen på tråden....

Svigermor har passet jentene på 2,5 og 7 år fra i går til i dag. I går var det risgrøt, pizza og sjokolade på menyen. Greit nok - det var lørdag og overnattingsbesøk hos bestemor er lenge siden. Men søndagsfrokosten er ikke så lett å se gjennom fingrene med: Kringle på senga, og etterpå 3 brødskiver med ripsgele på for 7-åringen.... Så når hun kommer hjem er hun sur og rastløs. Og det ENESTE hun snakker om, er hvordan hun kan få neste dose sukker. "Er det igjen sjokolademousse fra i går?". "Kan jeg få sjokoladekake i fryseren?". "Is da?". "Har vi saft?" "Kan du lage sånn milkshake med is?" "Har vi noe godteri?" "Hvorfor spiste dere opp konfekten i går?".

Til slutt blir jeg helt gal av dette maset. Jeg forklarer henne om blodsukkeravhengighet, og at kroppen hennes nå vi "reparere" det sukkeret hun fikk til frokost. Gir henne en proteinshake med ekstra mye olivenolje i, og til slutt roer hun seg.

Svigermor sier at "De er jo ikke så ofte her", men det kan faktisk bli opptil flere ganger i uka. På tirsdag var 7-åringen der etter skolen. Og når jeg hentet henne rett før kl. 16, altså før middagstid, satt hun og spiste is på kjøkkenet.

Jeg må telle til ti inni meg i slike situasjoner, men må bli tøffere til å si fra. For barnas skyld!

elian
06-09-04, 07:37
Jeg skjønner sååååå godt hva du mener...

Heldigvis er mine foreldre nøye med å ikke fore ungene med sukker. Men svigerforeldrene mine derimot er fæle på det området.

Og det aller verste er at de gir ungene godteri rett foran øya på meg, når jeg har sagt NEI!

Hver gang de kommer på besøk (de bor langt unna, så de må alltid overnatte...) så pleier vi som regel å ha middagen klar.
De har alltid med seg godteri når de kommer, og kan IKKE la være å vise det til ungene med en gang! Da begynner de selvfølgelig å mase! Og spør meg om de kan få. Jeg sier som regel, "Ikke før ETTER middag"!!

Men alikevel så får de!!?? "Det kan vel ikke skade med bare EN vel"??? Kommmer det IDIOTISKE spørsmålet da, vet du!! Jeg blir så sint!