View Full Version : Noen som "tåler" aspartam??


elian
27-07-04, 13:47
Jeg har lest flere steder at aspartam kan hemme vektøkningen... Det plager meg sinnsykt, for jeg har alltid vært så glad i Pepsi-Max... :(

Er det mange av dere slankere, som drikker light-brus og alikevel raser ned i vekt?

Nille
27-07-04, 14:01
Jeg vet bare om to personer: psilocybe (http://forum.lavkarbo.no/member.php?u=83) fra forumet her........og min venninde Gilibel (mørkhåret skjønnhet - hun er med på karbojunkie bildet jeg postet i dag under "Livets Lyse Side".)

Begge disse kjører på med sukkeralkoholer og aspartame uten problem (og mageverk), og kiloene renner av.....

Forstå det den som kan.... urettfrekt sier nå jeg :o

Iset
27-07-04, 16:18
Du glemte meg. :D
Jeg gikk ned 10 kg første måneden med Atkins, og jeg drakk faktisk over en halv liter lightbrus daglig, og spiste MYE sukkerfri gele... :)
Men det er kun aspartam jeg ikke reagerer på. Dvs med mageverk eller diare. Det får jeg nemlig av lmaltitol. Men aspartam reagerer jeg ikke på.

elian
28-07-04, 09:04
Hmmm.... nVet liksom ikke om jeg tør å prøve... Nå er jeg så godt i gang, og kiloene raser av, så jeg er redd fro å ødelegge alt.... :( Men jeg har fryktelig lyst på Pepsi-max... ikke hele tida altså, bare på lørdag...


Vi var i bursdagselskap i går, og ble servert kaker i "hue og ræva", jeg spiste ingenting!! hadde med meg en bitteliten skål med peanøtter, og tok knapt 5-6 stk. tror jeg... Håper ikke DET har ødelagt noe.... :confused:

Skal i selskap igjen på tirsdag OG onsdag neste uke... Jeg HATER selskap! Alle skal bry seg hele tiden med hva jeg spiser (eller rettere sagt, hva jeg IKKE spiser...) Men jeg SKAL klare det jeg! Skal bevise at JEG er sterkere enn DEM!!

Så det så!:D

Iset
28-07-04, 09:11
Thats the spirit! :D

rsy
06-03-05, 12:35
Jeg bringer meg rekken av disse og lurer fram en gammel tråd. Jeg bøtter (bokstavlig
talt, nesten) ned på med lightbruser som er søtet med aspartam. 2-6 liter per dag, og
ja, kiloene er på vei bort.

RSy

Gamla
06-03-05, 13:00
Må nok regne med enda en til her. :) Jeg drikker sjelden brus nå(liker det ikke så godt lenger), men forrige gang var det redningen for meg også, og da gikk vektnedgangen mye raskere! (Det kan jo ha flere årsaker enn brusen, men likevel.):p
Nå bruker jeg JaDa saft eller Funlight til gele og fromasjer uten at det får noen som helst negativ virkning på meg, og disse er også søtet med aspertam.
Nå er ikke jeg en "søtmoms" i utgangspunktet, så det har nok noe å si. :rolleyes:
For dere som har veldig søthunger tror jeg det måtte være lurt å holde seg mest mulig borte fra alt dette søte (uansett hva det er søtet med), tror kanskje at søthungeren da vil minskes litt etter hvert da.:confused:
(men det er jo lett for meg å si:p )

Musti
06-03-05, 17:56
Rekker opp handa jeg også ....
PepsiMax ... må ha det - bare må ha det!:p
Og vekta.- den rusler fortsatt rett vei den! :)

Liva
06-03-05, 18:02
I høst gjekk eg ned 10-12 kg (ca 1 kg i veka) og då drakk eg pepsi max kvar lørdag, og iblandt ellers. Når eg først var komt i gang med det "rette" kostholdet (var vel komt i ketose) så kunne eg også smake litt på godsakene i selskap ol. uten at det hadde noko å seie på vektnedgangen.

HP
06-03-05, 18:47
Jeg tåler IKKE aspartam! :D

Nille
06-03-05, 19:19
Ikke jeg heller. Sto vekta mi stille da jeg slanket meg, hadde jeg spist Heistads gele. Siden jeg ikke drikker brus eller fun light etc (søtt kliss spør du meg) og jeg ikke spiste andre typer søtstoff samtidig visste jeg årsaken. Jeg sluttet med gele (men ikke med bær eller krem) og vekta beveget seg igjen. Lager jeg ostekake bruker jeg gele med aspartame, men det er sjelden og jeg spiser aldri mer enn et stykke til dagen uansett. DEN lille mengden tåler jeg visst. Så MIN vekt står stille med aspartame.... I tillegg ble utslettene mine verre, men det er visst bare innbildning :snill:

Zoë
06-03-05, 23:12
Ja - alle jeg kjenner som på et eller annet tidspunkt har gått ned i vekt (inkl. meg selv), har drukket lightbrus som en del av dietten.

Men at man kan få mageknip og at det helt sikkert ikke er bra for kroppen, er jo en annen sak....

Selv drikker jeg lightbrus uten den helt store svarte samvittigheten.
Kan ikke leve opp til perfeksjon på kostholdsfronten, og solo lett er en last jeg foreløpig kan leve med.

Tips: bestem deg for at før du drikker et glass brus MÅ du drikke et stort glass vann. Da begrenser brusforbruket seg naturlig!

*iselilja*
06-03-05, 23:21
jeg drikker en god mengde lettbrus om dagen, men har foreløpig ikke merket noe til det. heldigvis! hadde klart meg dårlig uten, er liksom bedre å ty til en halvliter pepsi max enn en sjokolade:-)

har prøvd flere ganger å kvitte meg med denne uvanen, men har funnet ut at litt snill må jeg være mot meg selv. (selv om jeg lar kroppen lide med alt dette aspartamet!)

MEN, den dagen jeg begynner å legge på meg av den, da skal pepsimaxen dø!

luringen
07-03-05, 21:44
tja drikker litt lettbrus av og til, men ikke mengder. Tåler sukkerfrigodtet ganske bra i moderate mengder også.