View Full Version : Lindberg oppskriftstråd


Lollypop!
01-11-07, 00:16
Hei damer og menn.

Jeg er heeeelt ny med Lindberg, så jeg hadde blitt veeeeldig glad om dere kunne samlet oppskrifter som er greie å Lindberg-dietten i denne tråden. Oppskriftsforumet er ikke så enkelt når det er alle filosofier på samme sted, og man ikke enda vet hva man kan spise.

Sorter dem i fire kategorier.
1) Frokost/Kvelds
2) Middager
3) Mellommåltider
4) Snaks o.l.

Gjerne klipp og lim/lag link til andre tråder så dere slipper å skrive inn på nytt.

Hadde dere kunne gjordt dette så hadde det vært super fint.
Tusen takk.

Hilsen ny og håpefull. :)

Enid
01-11-07, 00:41
Middag:
Blomkålsuppe a'la Lindberg
Til ca 4 porsjoner

7 dl grønnsakskraft (vann + terning)
1 stort blomkålhode, delt i buketter
1 løk, hakket
1 beger Kesam 1 %
1 knivsodd muskat
2 ss kaldpresset olivenolje
3 ss hakket gressløk
½ ts fruktose
Salt og kvernet pepper

1. Kok opp kraften, tilsett blomkål og løk og la det koke i 10 minutter. Mos det hele i en food processor eller bruk en stavmikser direkte i kjelen.
2. Tilsett muskat, olivenolje og fruktose. Bland godt og smak til med salt og pepper.
3. Rett før servering tilsettes Kesam som røres inn i suppen, gjerne med en stavmikser. Suppen må ikke koke etter at Kesam er tilsatt.
4. Øs suppen opp i boller og dryss gressløken over.

Tips
For å få denne suppen til å fungere som et balansert hovedmåltid, må du tilsette en ekstra proteinkilde.
Jeg spiste kyllingvinger ved siden av, det funka veldig bra iallefall!

terry
01-11-07, 00:42
Hei Lollypop
Her er en som står på hjemmesiden hans:

"Blomkål med tomater og feta

Til ca 4 porsjoner

½ dl olivenolje
2 ss smør
1 stor løk skåret i skiver
2 fedd hvitløk, knust
2 bokser hermetiske tomater, grovhakket
2 ts tørket oregano
1 stort blomkålhode, delt i buketter
100 g fetaost, smuldret
Litt kanel
Salt og nykvernet pepper
1 ss friskpresset sitronsaft

1. Smelt smøret i en tykkbunnet stekepanne og surr løk og hvitløk i 3-4 minutter.
2. Legg i de hakkede tomatene, oreganoen, en knivsodd kanel og krydre med salt og pepper. Rør godt og la det koke under lokk i ca. 5 minutter.
3. Forvarm ovnen til 190°C. Legg blomkålbukettene i tomatsausen, legg på lokk og la det småkoke i 10-15 minutter. Ta stekepannen av platen.
4. Legg blomkålen og tomatsausen over i en ildfast form og drypp olivenoljen over. Drypp sitronsaften over og strø den smuldrede fetaosten på til slutt.
5. Stek formen i ovnen i ca. 40 minutter, da vil blomkålen være mør og osten smeltet.

Serveringstips:
Retten kan serveres ved siden av de fleste lammeretter eller andre kjøttretter med kraftig smak."

Her var også noen flere(nede på siden) hvis du ikke har sett dem før:
http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=107&joinid=2132

Enid
01-11-07, 00:45
Mellom-måltider:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2873&highlight=lindberg

Enid
01-11-07, 00:45
Frokost:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1725&highlight=lindberg

Enid
01-11-07, 00:46
Middag:

Chiligryte
Til 4 pers. trenger man:

4 kyllingfileter
1 litt stor løk
1 litt stor rød paprika
4 dl kyllingfond/buljong
1 bx røde bønner (hell av den seige gugga de ligger i)
1 bx hakkde tomater med chili
Salt
Pepper
Tørket persille

Del kyllingen i ca. 1 cm store terninger.
Hakk løken, ikke for smått.
Del papirkaen i ca. 1 cm store biter.
Lag buljong av 5 dl vann og 1 buljongterning (det som står på pakka)
Stek kyllingen litt på alle sider
Ha i løken og paprikaen sammen med kyllingen og stek blankt.
Hell av ca. 1 dl. av buljongen, mindre om den har kokt en stund.
Ha 1 bx tomater m/chili oppi buljongenkjelen.
Ha i 1 bx røde bønner.
Ha i kylling, løk og paprika.
Krydre etter smak.
Kok ca. 10 minutter.
Server med brød for de som vil ha det.
Dersom man vi ha den sterkere kan man så klart ha i fersk chili, kajennepepper osv.

Enid
01-11-07, 00:47
Middag:

Fedons gratinerte squash Kutt to squash i skiver, og forvell dem i 2-3 minutter.
Skyll dem godt i kaldt vann i et dørslag, og når de er smått kalde/tørre legg dem i en ildfast form.
Smuldre 200 g fetaost over.
Visp sammen 4 egg, og bland inn salt, pepper, basilikum, finhakket hvitløk og 3 dl lettrømme. Hell over squashen.

Stek i ovnen på 180 grader i 15 minutt, skru ned varmen til 150 grader og stek i 20 minutter til.

Veldig godt, og passer nok også som siderett til kjøtt eller kylling.

Enid
01-11-07, 00:48
Middag:
Kjøttbrød:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5793

Enid
01-11-07, 00:49
Middag:
Suppe:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12435

Enid
01-11-07, 00:50
Frokost:
Oatmeal frittatta:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13870

Enid
01-11-07, 00:51
Frokost:
Havrevelling:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5145

Enid
01-11-07, 00:51
Frokost:

Pølse- og oste "muffins"

Disse egg "muffinsene" er en mettende frokost som kan spises i farten. Lag dem på forhånd og varm dem i mikro'n for en rask ta-med-frokost.

130 g kalkunpølse 0,65 (lettrøkt kalkunfilet fra Norsk kylling)
25 g hakket grønn paprika ca 1 kbh
30 g, hakket purreløk ca 0,8 kbh5 store egg = 4,5 kbh
0,5 boks (114g) skivede champignon = 3 kbh50 g revet ost = 0

Forvarm ovnen til 175 grader. Smør en muffinsform-panne eller bruk store muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen få minutter. Avkjøl. Ha i eggene og soppen. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost.Stekes i 20 minutter eller til eggene har stivnet.Blir 6 store muffins.

Lollypop!
01-11-07, 09:38
Tusun Takk! Dere er så snille.
Nå lager smoothie frokost i dag, og så lager jeg handleliste fra denne oppskriftstråden og forsøker meg på noen av dem allerede i dag.

Supert. :-D

Lollypop!
03-11-07, 11:46
Denne må være oppe, og forhåpentligvis bygges videre på. :-)

Mentira
23-02-08, 23:19
Grove muffins;)

Til ca. 15 stk

2 ½ dl fint sammalt speltmel (helsekost)
2 dl soyamel (helsekost)
½ dl mandler, finmalt
½ dl havrekli
3 ss fruktose
3 ts bakepulver
2 dl tørre aprikoser, hakkede
2 egg
1 dl vann
2 ss smeltet smør
2 ½ dl kulturmelk

Stekes i ovn ved 175 grader i ca. 30 minutter.

1. Bland alle tørre ingredienser og aprikoser. Visp sammen egg, vann, smeltet smør og kulturmelk og rør det sammen med de tørre ingrediensene.

2. Fordel røren i smurte muffinsformer. Stekes til de er gylne og gjennomstekte.

Mentira
23-02-08, 23:22
Jordbæryoghurt sorbé

En veldig enkel og frisk dessert som lages på bare noen minutter

4 porsjoner

1 pk frosne jordbær (ca. 500 g)
90 g fruktose
2 beger mild yoghurt naturell (a 125 ml)
1 ss presset sitronsaft

1. Ha alle ingrediensene i en food-processor og kjør til ønsket konsistens. Jo lenger du kjører jo tynnere blir sorbeen. Ønsker du en søtere sorbet tilsetter du mer fruktose.

2. Ha sorbeen over i serveringsglass eller boller. Legg gjerne et frossent bær på toppen som pynt.

3. Denne enkle desserten kan lages med de fleste frosne bær, bringebær blir kjempe godt.

Frodige former
05-09-08, 08:43
Hei damer og menn.

Jeg er heeeelt ny med Lindberg, så jeg hadde blitt veeeeldig glad om dere kunne samlet oppskrifter som er greie å Lindberg-dietten i denne tråden. Oppskriftsforumet er ikke så enkelt når det er alle filosofier på samme sted, og man ikke enda vet hva man kan spise.

Sorter dem i fire kategorier.
1) Frokost/Kvelds
2) Middager
3) Mellommåltider
4) Snaks o.l.

Gjerne klipp og lim/lag link til andre tråder så dere slipper å skrive inn på nytt.

Hadde dere kunne gjordt dette så hadde det vært super fint.
Tusen takk.

Hilsen ny og håpefull. :)


Fersk jeg også :) finnes det oppskrift på fedonbrød?
Må kutte ut ketolyse jeg også. Og da begynner jeg på fedon/lavkarbo.;)

luringen
05-09-08, 14:11
syns fedon er vel glad i sukker jeg da innimellom...90 gr fruktose er da unødvendig.
1 ss splenda!

luringen
05-09-08, 14:11
kjøp dansk rugbrødblanding evt fedonbrød på rema (Afroditebrød) eller se på hjemmesiden hans.

Mentira
25-09-08, 17:07
syns fedon er vel glad i sukker jeg da innimellom...90 gr fruktose er da unødvendig.
1 ss splenda!

Haha, helt enig med deg der!
Han liker sukker litt for godt syns jeg, i mange av oppskriftene kan man erstatte fruktosen med Splenda;)

klarasophie
15-12-08, 23:56
Hei på dere!

Jeg bekymrer meg for tiden etter ketolyse.... og lurer på hvilke bok fra Lindberg jeg bør kjøpe? Er der en oppfølgingsbok? Skal bli godt å spise vanlig brød igjen iallfall, regner med lindberg brødet er mer vanlig enn lavkarbo brødene?!

:)

mamma87
09-03-09, 14:39
dytt

Gamlekona
21-08-13, 18:07
Hei på dere!

Jeg bekymrer meg for tiden etter ketolyse.... og lurer på hvilke bok fra Lindberg jeg bør kjøpe? Er der en oppfølgingsbok? Skal bli godt å spise vanlig brød igjen iallfall, regner med lindberg brødet er mer vanlig enn lavkarbo brødene?!

:)

Lavkarbo brødet på Rimi er mye bedre enn Fedon Lindbergs sitt. Jeg har boka hans og har laget begge brødene som står der. Du får kjøpt lavkarbo brød i Sverige også som er mye bedre enn Lindbergs , men det er min smak.