View Full Version : Kaare Norum IGJEN!


MHM
01-08-04, 14:05
Les nedfor hva Norum lirer ut av seg. :mad: Han er nemlig sur fordi statsministeren har gått ned noen kilo ved hjelp av Fedons råd. Nederst er Fedons tilsvar, som jeg synes er knallbra.

Bondevik får Fedon-refs

Kjell Magne Bondevik innrømmer i et intervju at han følger Fedon Lindbergs diett. - Det er ganske oppsiktsvekkende og trist at statsministeren baserer seg på tro fremfor vitenskap, sier professor i ernæringslære Kaare Norum.

LUCAS H. WELDEGHEBRIEL (lucas.h.weldeghebriel@aftenposten.no)

- Det er ganske oppsiktsvekkende og trist at statsministeren baserer seg på tro fremfor vitenskap, sier professor i ernæringslære Kaare Norum.

I et intervju i Adresseavisen innrømmer statsminister Kjell Magne Bondevik at han følger den stadig mer populære, men også kritiserte Fedon-dietten.

- Oppskriften er å følge Fedon Lindbergs råd: Jeg innvilger meg én potet til middag - mot tre tidligere. Så spiser jeg mindre pasta, ris og smør. Og selvfølgelig bare grovt brød, sier statsministeren til Adresseavisen. Fedon Lindberg mener at nordmenn spiser altfor mye karbohydrater, spesielt fra brød og poteter. De tradisjonelle kostholdsekspertene i universitetsmiljøene, spesielt professor Kaare Norum, og fagfolkene i Sosial- og helsedirektoratet (SHdir), har stått på sitt og sagt at brød og poteter er slett ikke årsaken til at stadig flere nordmenn eser ut.

- Hva synes du nå om at statsministeren følger Fedons råd og ikke statens?

- Det er trist at statsminsteren går på Fedons diett, og ikke følger vitenskapelige anbefalinger. Han sender her et galt signal ved å ikke følge Norges offisielle ernæringspolitikk, som er i tråd med nordisk ernæringspolitikk, og internasjonal ernæringspolitikk. Selv har jeg sittet i WHO, og selv internasjonalt får ikke Lindberg støtte, sier professor i ernæringslære ved Universitetet i Oslo, Kaare Norum, som er en av Fedon Lindbergs argeste motstandere.

Han mener at dersom statsministeren skal utale seg om ernæring, bør han følge de råd hans egne departementer og faglige utvalg har kommet med, ikke Fedons.

- Kosthold, ernæring og helse må tuftes på vitenskap og saklighet, og ikke på tro, sier Norum, professor i ernæringslære ved Universitetet i Oslo. Norum håper Bondevik er feilsitert.

- Dagfinn Høybråten var som helseminister fullstendig på linje med statens ernæringsråd. Dette må være en glipp av Bondevik. Han går i mot WHO ekspertise, mot den nordiske ekspertise, og støtter seg på en kommersialisert amatør, sier Norum.


Professor følger ikke med i timen

I dagens Aftenposten leste jeg med forbløffelse om pensjonerte ernæringsprofessor Kaare Norums karakteristikk av undertegnede, i sammenheng med hans kritikk av statsministeren, som i et intervju i Adresseavisen skal ha nevnt at han følger et lavglykemisk kosthold.

De siste 3 årene har vi vært vitne til en til tider usaklig kostholdsdebatt preget av angrep mot min person og faglige integritet, anført av Kaare Norum og to andre professorer fra det etablerte ernæringsmiljøet. Denne form for oppførsel er trist og upassende for fagpersoner med professortittel. I september 2002 gikk Kaare Norum til angrep mot meg for første gang, ved å si at alt jeg sto for var ”tullpreik”. Dette satte i gang den intense debatten vi har opplevd.

Jeg er lege, spesialist i indremedisin og har i flere år fokusert på sammenhengen mellom kosthold, blodsukker, hormoner og helse. Jeg har i tillegg snart 20 års erfaring med pasientbehandling og har siden 1999 behandlet mer enn 5000 pasienter med bl.a. sykelig overvekt og diabetes. De fleste har kunnet begrense sterkt eller slutte med dyre medikamenter. Det har både spart det offentlige for betydelige utgifter og gitt pasientene et bedre liv. Når var det for øvrig siste gang Norum hadde pasientkontakt?

At jeg betegnes som en kommersialisert amatør av Norum betrakter jeg på kanten til det injurierende. For det første er jeg med min faglige bakgrunn per definisjon ingen amatør. For det annet skal Norum passe seg med å forsøke å fremstille meg som drevet av kommersielle interesser. Han har selv hatt utstrakt kommersiell virksomhet mens han var professor i ernæring. Også flere andre professorer ved ernæringsinstituttet har betydelige næringsinteresser som er faktisk resultat av deres stilling, uten at de blir mindre faglig kompetent av den grunn. Etter flere års arbeid innenfor det offentlige ”sykevesen”, bestemte jeg meg for å fokusere på å hjelpe folk få bedre helse gjennom et sunnere kosthold og mer fysisk aktivitet. Det hører med i historien at jeg fikk avslag fra både helsedepartementet og Oslo kommune i 1999 om å etablere et sentrum for slik behandling i regi av det offentlige.

Fem år senere har klinikkene våre i Oslo, Trondheim og Arendal hjulpet over 12000 pasienter fra hele landet. På klinikken arbeider 12 leger og 4 klinisk ernæringsfysiologer (faktisk utdannet ved ernæringsinstituttet), samt psykoterapeuter og treningsveiledere. Vi tilbyr kostholdskurs gjennom 70 sertifiserte kursledere med helsefaglig bakgrunn i hele landet samt 30 i Sverige. Vi samarbeider med over 130 primærleger rundt om i Norge og har inngått et bredt samarbeid med SATS innen fysisk aktivitet .

En meningsmåling utført av Norsk Gallup for TV2 i februar 2004 viste følgende:

n 1 av 4 nordmenn (23%) har endret kostvaner de siste 2 årene som resultat av nye kostholdsråd og kostholdsdebatten. 12,9% (over 600.000 mennesker) følger Fedon Lindbergs kostholdskonsept.

n Av de 23 % som har endret kostvaner:

n 9 av 10 spiser mer frukt og grønnsaker

n 3 av 4 mindre fett

n 3 av 4 mindre sukker

n 63 % mer hvitt kjøtt som kylling

n 65 % mer fisk

n 44 % mindre brød/poteter/pasta

Fra annet hold får vi vite at grønnsaksforbruket har gått betraktelig opp, sukkerholdig brus ned for første gang i historien, salg av linser har gått opp med over 200% for å nevne noe. Er ikke det den nokså grå statlige ”fem om dagen” kampanjen har forsøkt å få til i flere årtier uten stor suksess?

Kaare Norum får mene og si hva han vil. Resultatet av bl.a. mitt engasjement innenfor kosthold og helse har faktisk bidratt til et fantastisk resultat for folkehelsen, uten at det har kostet staten et øre. At man skal spise mindre av noe (sukker, fint brød, poteter, ris, pasta) for å kunne spise mer grønnsaker er innlysende for alle som ikke klinger seg fast i sin egen fortid, slik Norum gjør.

Statsministeren i likhet med en stor del av befolkningen gjør noe veldig klokt, når han begrenser inntaket av mat han ikke strengt tatt trenger, i og med at folk ikke lenger er så fysisk aktiv som før, for å spise mer grønnsaker.

Kaare Norum kan fortsatt pynte seg med professortittelen, men han kan umulig ha fulgt med i timen i det siste. Da ville han ha nemlig fått med seg ett hav av helt ny internasjonal forskning (bl.a. fra Harvard Universitetet med tidenes største kostholdsstudier på over 250.000 mennesker fulgt over mer enn 25 år), som entydig støtter helsegevinsten ved å redusere inntaket av sukker og raffinerte karbohydrater. Mer enn 50 millioner amerikanere har trosset myndighetenes mantra om mindre fett som det eneste saliggjørende og fått bedre helse og lavere vekt. Dette er en folkebevegelse, som autoriteter som Norum vanskelig ser ut til å kunne godta, når det strider mot alt de har prediket i flere tiår.

Jeg gir honnør til Norum for sitt (omsider) engasjement for å senke sukkerforbruket. Imidlertid er hans måte å kommunisere og behandle andre fagfolk sterkt kritikkverdig. Å gjenta til det kjedsommelige at han har sittet i en WHO komité, beviser selvsagt ikke at det han sier er riktig. Det ser ut til at Norum har kommet til et punkt, hvor det beste han kan gjøre for seg selv og andre er å nyte sin pensjonstilværelse.

For min del får jeg trøste meg med Arthur Schoppenhauers visdomsord:

”Hver sak har tre stadier: Først blir den latterliggjort, så motarbeidet, til den til slutt blir en selvfølge”.

Fedon Lindberg

Nille
01-08-04, 14:51
Kjempeflott svar av Fedon ! :D

Norum og co bruker vi ikke vår tid og energi på.......;)

Kalorine
01-08-04, 19:00
Selv om jeg selvfølgelig er helt uenig i kritikken mot Lindberg-dietten må jeg bare si at Bondeviks livssyn jo viser at han setter tro foran vitenskap..:D

guro
01-08-04, 19:05
Heia Fedon!

turid
01-08-04, 20:38
Flott svar av Fedon! Bra at han :visemuskl !

HP
01-08-04, 21:10
Det var sterk lesning! :ja:

Stå på Fedon! :visemuskl

mofe
29-01-05, 18:41
Denne tråden har jeg ikke sett før.. og HERREGUD for en dust Norum er.. og for en SUPER fyr Lindberg er! :cool:

*bringe opp igjen tråd*

:)

friflex
29-01-05, 18:56
Litt deprimerende også, at folk som Norum skal være nasjonaleksperter som uttaller seg til aviser og tv til stadighet når det har et så unyansert syn på saker og ting!

Er et tungrodd system og snu, og det kan ta MANGE år før Lavkarbokosthold blir mer allment akseptert, men i vertfall vet vi hva vi skal putte i oss:D

smosje
29-01-05, 20:19
- Det er ganske oppsiktsvekkende og trist at statsministeren baserer seg på tro [...], sier professor i ernæringslære Kaare Norum.

Er dette noe nytt da? :snill:

smosje
29-01-05, 20:20
Sorry, Kalorine hadde jo eksakt det samme poenget over her (*scrolla for fort*) :rodme:

Zoë
29-01-05, 21:30
Deilig å lese så godt formulert svar!!

Det er nok ikke veldig lenge før lavkarbomat ikke blir latterliggjort lenger - og heller blir en selvfølge.

K. Norum har gjort en god jobb med å sette seg selv i et latterlig lys. Jeg synes generelt det ar rart at professorer, vitenskapsmenn og forskere ofte så bastant avviser ny forskning og ny kunnskap - trodde de var nysgjerrige sjeler som hungret etter utvikling, jeg....:rolleyes:

luringen
29-01-05, 22:17
Deilig å lese så godt formulert svar!!

Det er nok ikke veldig lenge før lavkarbomat ikke blir latterliggjort lenger - og heller blir en selvfølge.

K. Norum har gjort en god jobb med å sette seg selv i et latterlig lys. Jeg synes generelt det ar rart at professorer, vitenskapsmenn og forskere ofte så bastant avviser ny forskning og ny kunnskap - trodde de var nysgjerrige sjeler som hungret etter utvikling, jeg....:rolleyes:
:mad: grømmade fyr...her har jeg slitt hele livet med skummet melk og skrapet margarin.....mumlemuml...grrrr:p

smosje
29-01-05, 22:18
:mad: grømmade fyr...her har jeg slitt hele livet med skummet melk og skrapet margarin.....mumlemuml...grrrr:p :lol: :lol:

elian
30-01-05, 11:07
Kjempeflott svar fra Fedon!


Blir imponert av at han alltid klarer å være saklig i sine svar, uanset hvor kritisk "motstanderen" er.....

friflex
30-01-05, 18:04
Og dette tror jeg folkeoponionen også må legge merke til. Når Norum gang etter gang kommer med usaklig og ubegrunnet kritikk, og Fedon kan svare for seg med grunngitte gode svar, så lærer folk etterhvert:D

mofe
30-01-05, 18:09
Og dette tror jeg folkeoponionen også må legge merke til. Når Norum gang etter gang kommer med usaklig og ubegrunnet kritikk, og Fedon kan svare for seg med grunngitte gode svar, så lærer folk etterhvert:D
:ja: Vi får håpe det..! For ikke å snakke om denne.. damen som er enræringsfysiolog ved høskolen i tromsø.. Husker ikk ehva hun heter i farten..

friflex
30-01-05, 18:47
WOW!

Innlegg nummer 2000 Mofe:D

Grattis! Håper vi får se noen tusen til;)

:_punk: :_punk: :_punk: :_punk: :_punk: :_punk: :_punk: :_punk:

Aline
11-10-06, 19:30
:eek:

Jeg skal på møte med K Norum på mandag :eek: :eek: :eek:

Kvalitetssikring på universitetet :eek:

Nå kommer jeg kun til å sitte og tenke på mat... :lol:

:p

chili
11-10-06, 22:30
quote: om Kåre Norum; Han mener at dersom statsministeren skal utale seg om ernæring, bør han følge de råd hans egne departementer og faglige utvalg har kommet med, ikke Fedons.

:eek: :rolleyes:
...

Ikke arg deg altfor mye, da, Aline!

Aline
11-10-06, 22:47
Skal prøve :p ;)

Karin
12-10-06, 04:27
:eek:

Jeg skal på møte med K Norum på mandag :eek: :eek: :eek:

Kvalitetssikring på universitetet :eek:

Nå kommer jeg kun til å sitte og tenke på mat... :lol:

:p


Eehh . . Unnskyld meg, men jeg trodde da så bestemt at du studerer musikk???

Så hvorfor ernæring inne i dette???

Medmindre du faktisk tar en lærerutdanning, men det var jo ikke det jeg fikk inntrykk av da. . .

Aline
12-10-06, 09:05
Nei, men han er i en komitee som evaluerer høyere utdanning og kvalitetskontroll.

Jeg er heldig utvalgt som student representant... :rolleyes:
Men de er to grupper, så det er 50/50 sjanse for at han skal intervjue meg...

Aline
11-01-12, 14:39
Fant igjen denne tråden.... *himmelfallen* Også husker jeg ikke helt hva som ble sagt og gjort i denne komiteen, men jeg møtte jo mr Norum, og han var ganske så uspiselig...!

Chamomilla
11-01-12, 14:54
Det tok litt tid før jeg forsto at denne tråden er flere år gammel. :D Ga til og med en prikk til en av de som har svart i tråden. :p

Håper Bondevik fortsatt lever Fedonsk.

Jeg leste jo statsminister og tenkte på Stoltenberg selv om det sto om Bondevik. Jaja. Håper Stoltenberg følger etter om han ikke alt har gjort det. Om en Stasminister finner ut at h*n kanskje kan få et bedre liv med lavkarbo kan jo veien til bedre kostholdsråd for befolkningen fort bli en (brød)smule kortere.

Aline
11-01-12, 15:02
Synes det er helt hårreisende at Norum reagerer som han gjør. utifra det Bondevik beskriver så spiser han ikke spesielt imot norsk ernæringspolitikk i det hele tatt. Og allikevel gikk Norum av skaftet til de grader... :eek:

Utrolig...

Og han snakker om at Bondevik går imot politikk-politikk-politikk. Og ernæring burde vel være helse før politikk? Eller i bestefall helsepolitikk hvor målet burde være god helse, og ikke politisk korrekt mat?

Djeeeeez... Men ja, det er en gammel tråd. Og det er godt å vite at nå går ikke "ekspertene" av skaftet før de hører Bacoooon, Rømmeeeee, Feeeeeeett ;)

Peppa Gris
11-01-12, 16:18
Nå er jo Fedon gammelt nytt og har er jo nesten tatt inn i varmen :D

teleslynga
11-01-12, 16:22
Men verden har jo tydeligvis gått fremover, i dag tror jeg nesten alle vil gå god for at grovbrød og kun én daglig potet er et sunt kosthold. Muligens bortsett fra noen lavkarbere...

Nerthus
11-01-12, 16:29
Men verden har jo tydeligvis gått fremover, i dag tror jeg nesten alle vil gå god for at grovbrød og kun én daglig potet er et sunt kosthold. Muligens bortsett fra noen lavkarbere...

Grovbrød og en daglig potet kan jo være sunt for NOEN - men ikke for alle ;) Hvordan gikk det egentlig med Bondevik og vekttap i ettertid, noen som vet? ;)

teleslynga
11-01-12, 16:52
Hehe, si det. Det er jo endel medlemmer her også som har holdt på siden 2004...

Bestemamma
11-01-12, 20:19
Også har vi Norums behandling av Bassøe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50287) og hans oppdagelser.

Jeg hevder igjen at vi har blitt ført bak lyset av våre myndigheter, mot bedre vitende og for en jordbrukspolitikk som tjener andre interesser enn oss vanlige nordmenns helse.....

timich
13-01-12, 11:36
”Hver sak har tre stadier: Først blir den latterliggjort, så motarbeidet, til den til slutt blir en selvfølge”.

Ja, Fedon fikk så uendelig rett i dette sitatet! Selv om hans råd og et kosthold med mindre karbohydrater fortsatt ikke er en selvfølge for alle så er det jo skjedd en merkbar endring...:D

Photobscura
13-01-12, 11:42
Jeg tror vel at statens råd for ernæring i dag er langt mer i tråd med dette enn hva det var for åtte år siden. På den annen side så ler jeg litt i skjegget når Norum sier at daværende statsminister baserer seg på tro foran vitenskap. Vel no shit, Sherlock -sier partileder i kristelig folkeparti han noe? Hæhæ. :cool:

timich
13-01-12, 11:50
Vel no shit, Sherlock -sier partileder i kristelig folkeparti han noe? Hæhæ. :cool:

:lol::lol::lol:

krokodillen
13-01-12, 13:03
På den annen side så ler jeg litt i skjegget når Norum sier at daværende statsminister baserer seg på tro foran vitenskap. Vel no shit, Sherlock -sier partileder i kristelig folkeparti han noe? Hæhæ. :cool:

Dagens! :lol:

Nerthus
13-01-12, 13:46
Samme Kaare Norum som fikk Grete Roede fra lavkarbokostholdet hun STARTET (http://www.greteroede.no/omgreteroedeas/vrhistorie/1084486.o2.html) med i hine hårde dager...

I tråd med anbefalingene

- Grete Roede startet ut med det vi i dag ville kalt en lavkarbo-diett, med tunfisk og andre retter som virket fremmede på et vanlig norsk matbord. Jeg utfordret henne allerede i 1981 til å teste ut en diett mer i tråd med de norske kostrådene slik at hele familien kunne spise omtrent det samme, forteller professor Kaare R. Norum. Etter å ha testet ut Norums opplegg lot Grete Roede seg overbevise om at et variert norsk kosthold kunne gi et like bra resultat på vekten. I tillegg var det jo både enklere og sunnere i det lange løp. Når vi nå vet hvor mange som har fulgt et Grete Roede-kurs opp i gjennom årene er jeg glad for at rådene som blir gitt er på linje med de offisielle kostholdsanbefalingene, sier Norum.

siljesfremgang
13-01-12, 14:10
Faktisk herlig å se at Fedon er like saklig i sine svar nå, som han var da dette var utgitt..:D

Chamomilla
13-01-12, 14:28
Ja til borgelig regjeringssamarbeid med BONDEVIK som helseminister. :lol: