View Full Version : Sukker/karbohydrater


apple
03-08-04, 09:41
Jeg har gjennom sommeren fetet meg ganske så bra på is og godsaker, og nå må jeg altså bare begynne! Har lest boken, men må si at jeg ikke er særlig klokere!

Ønsker å begynne på intro etter at jeg kommer hjem fra ferie neste uke.
Lurer på følgende:
Det står at man under introen kan spise fritt m skinke, men ikke den på boks som er tilsatt sukker.
Blir litt forvirret. Forstår det slik at det er KH som teller, ikke hva annet maten måtte inneholde. Altså, så lenge maten har lavt/intet KH-innhold kan den etes.
På picnic boksen står det at den inneholder 1g KH, som vel skulle være akseptabelt. Samtidig står det at den inneholder glukose/sukker.
Betyr dette at jeg ikke kan spise denne?
Forstår jo at den ligger i aspic el.liknende, men regner jo med at innholdsfortegnelsen omfatter alt som er i boksen, og ikke bare kjøttet?

Setter pris på litt info om dette, da jeg slettes ikke er trygg på hvordan jeg starter opp. Veier dere maten og regner ut m kalkis? :confused:

Iset
03-08-04, 10:37
Hei. :)

Jeg har spist boksskinke og slikt, og telt karbsene. Men det er ikke ideelt å spise for mye av den, for du skal jo helst unngå sukker i sin helhet.

På induksjonen, altså fase 1, skal du kun spise det som står i listen i boken!!! INTET annet. Så da er det jo greit å forholde seg til.

Etter de to ukene kan du øke på med litt annet, som feks nøtter, bær, cottage cheese osv. Men det står i boken, veldig detaljert. :)

Nille
03-08-04, 10:41
Når du sier "boken" er jeg ikke helt sikker på hvilken du mener, siden du ikke har skrevet hvilken retning du har tatt utgangspunkt i. Og hvis det er Atkins du har lest, er det den norske ? Uansett, hvis det er Atkins så kan du godt spise picnic skinke fra boks, men skrap vekk aspicen. 1 g KH er pr 100 gram, men det gjelder for hele innholder i boksen, - ikke bare skinken. Uansett så du bør du ikke spise store mengder av den de først 14 dagene.

Grunnen til at du ikke skal spise karbohydrater som kommer fra sukker de første 14 dagene er at litt av vitsen med induksjonen er at du skal venne kroppen av med sukker og dårlige karbohydrater. Selv litt sukker skaper ubalanse i blodsukkeret og kan lage sultfølelse og lyst på mer sukker. Derfor betyr det noe hva maten inneholder - ikke bare hva KH tallet er. Det har med glykemisk indeks å gjøre, altså hvordan KH virker på blodsukkeret. Ligger matvaren høyt oppe har den stor innvirkning,- langt nede - liten innvirkning.

Her i forumet finner du lister over hva du kan spise og hvor mye av det. Følg heller denne lista om du har en norske utgaven av Atkins (den er nemlig basert på en gammel utgave av Atkins og er ikke oppdatert - bl.a skal du IKKE spise cottage cheese under induksjonen)

Håper dette hjalp deg noe ! :)

apple
03-08-04, 11:38
Tusen takk, da forstår jeg litt mer. Selv om maten inneholder lite KH bør man unngå denne under induksjonen fordi man generelt sett bør unngå sukker. Da er jeg med.
Har den norske boken, men synes den er lite konkret.... Mye av store ord om hvor fantastisk kuren er og slikt...da mister jeg interessen og skummer litt for fort slik at jeg nok kan gå glipp av noen poenger.
Men takk, da!