View Full Version : Fruktose forvirring


Psyclus
04-08-04, 14:09
Fruktose, hurra monosakkariden med lav GI.
Hmm.. la oss nå se litt på denne lave GI'en
I og med at Fruktose er ett monosakkarid, slik som vanlig sukker og glukose, vil det si at fordøyelsen av fruktosen ikke vil gå særlig tregere enn med alt annet av monosakkarider, jeg valgte å undersøke dette litt..
fruktose tas omtrent likefort opp i kroppen som vanlig sukker, men i stedet for at det når blodstrømmen slik som glukose feks. Går det til lagring i leveren som Glykogen. derfor påvises det som lav GI fordi kroppen ikke nyttegjør seg av energien så fort som ved annet sukker, rett og slett fordi det lagres i leveren...
Er dette da egentlig så bra? folk som tror at de kan spise frukt med høyt fruktose innhold flere ganger daglig, slik som epler og pærer og tro at man får langvarig energi av det utenvidere?
Kroppen kan ikke ta i mot mer en 50-75 gram av dette hver dag til lagring i leveren, overskuddet går RETT til FETTLAGRING!
Altså... det jeg prøver å gi her er en advarsel om å stole blindt på alt fedon og co snakker om... Ta alt med en klype salt.
Atkins har jeg ikke mye til overs for, her snakker vi om en mann som døde av FEDME.. tenkt litt på det...

Iset
04-08-04, 14:24
Jeg leste innlegget ditt med åpen nysgjerrighet, helt til jeg kom til den siste setningen din.
Du har tydeligvis ikke satt deg inn i fakta. ;)

Atkins veide rundt 80 kg da han ble lagt inn. En helt normal vekt. Han døde 9 dager? senere på sykehuset, med en vekt på over 100 kg. Ikke en vektøkning som kom av mat-inntaket med andre ord.

Aftenposten gikk ut med en artikkel om dette. Og her kan du lese litt mer:

http://atkins.com/Archive/2004/2/10-133186.html

http://forum.lavkarbo.no/forum/showthread.php?t=246

Det er synd at folk slukte den feilinformasjonen media kom med, men når de prøvde å rette den opp igjen ved å skrive at dette var feil, var det ikke mange som fikk det med seg. Atkins døde ikke av overvekt, han DØDE AV ET FALL PÅ ISEN!!

Psyclus
04-08-04, 14:51
Da er jeg feil informert, beklager så mye!
:(
Men hva med Fruktose spørsmålet mitt? Noen invendinger der?
jeg er åpen for mer informasjon :)

Iset
04-08-04, 14:56
:)

Jeg har hørt det samme som deg ang fruktose. Wenche Frølich skrev noe om det i en artikkel en gang. Men den dama har jeg så lite tiltro til at jeg kaster opp bare jeg hører navnet hennes. Beklager usakligheten. :D

Men det er absolutt et godt spørsmål! Selv tør jeg ikke bruke for mye fruktose, jeg holder meg til Splenda for det meste.

Psyclus
04-08-04, 14:57
splenda? kan du forklare? hehe

Iset
04-08-04, 15:22
Splenda er et søtstoff som faktisk er laget av sukker, men som ikke inneholder skadevirkningene fra sukker. Fås foreløpig ikke i Norge, men det kommer visst har jeg hørt. Er veldig godt egnet for diabetikere bla.

Jeg bestiller det fra Atkins-shop i USA, det gjør de fleste her inne som bruker Splenda.

Her kan du lese litt mer:

http://www.splenda.com/

Psyclus
04-08-04, 15:29
takker og bukker :D

guro
07-08-04, 09:24
Ypper'u bank eller? :D

Kroppen kan ikke ta i mot mer en 50-75 gram av dette hver dag til lagring i leveren, overskuddet går RETT til FETTLAGRING!50-70 g fruktose er en svært stor dagsdose. Ingen spiser slike doser hver dag etter Fedon Lindbergs anbefaling. Mine 2 toppede ts fruktose, på toppen av havregrøten hver morgen, veier 10 g. For å komme opp i 50-70 gram snakker vi mange kakebiter, det spiser vi da veldig skjelden.


Altså... det jeg prøver å gi her er en advarsel om å stole blindt på alt fedon og co snakker om... Ta alt med en klype salt.
Ordet er fritt. Men jeg velger nå likevel å stole på Fedon Lindberg (og hans menn og kvinner). Hva er alternativet? Og hvem er det som skaper forvirring og bør tas med en klype salt?

Fedonisten
07-08-04, 10:37
Kroppen kan ikke ta i mot mer en 50-75 gram av dette hver dag til lagring i leveren, overskuddet går RETT til FETTLAGRING!
Altså... det jeg prøver å gi her er en advarsel om å stole blindt på alt fedon og co snakker om... Ta alt med en klype salt.
Atkins har jeg ikke mye til overs for, her snakker vi om en mann som døde av FEDME.. tenkt litt på det...50-75 gram fruktose daglig er VELDIG mye - og jeg er sikker på at ingen med hånden på hjertet kan påstå at Fedon har sagt så mye som en bokstav om at et sånnt inntak er å anbefale.... Kan du?

Så vidt meg bekjent er Fedons anbefaling om inntak av fruktkose på max 12 gram daglig.....

:p Kanskje fint du skriver i dette forumet - i steden for å skrive i VG.....:p

Nille
07-08-04, 11:30
Jeg er enig i at Dr. Lindberg og Dr. Atkins ikke er guder og at de også kan ta feil, men inntil noen har klart å dokumentere hva som er feil, velger jeg å stole på min egen intelligens, egne/andres erfaringer igjennom mange år, samt alle vitenskaplige undersøkelser som er gjort ved de største og respeterte universiteter og sykehus i USA gjennom enda flere år (siden 1972, jeg kan godt lage en liste).

Å stille spørsmål ved saker og ting er helt OK det, men før Psyclus slenger ut påstander i hytt og pine bør han kanskje sette seg inn i fakta ?? Jeg har ikke noe i mot å diskutere, men å diskutere på grunnlag av hva andre "har hørt" eller "tror" - det gidder jeg ikke. Om han ikke vil kjøpe bøkene for å sette seg skikkelig inn i hva det dreier seg om, så har de fleste lavkarbo diettene egne hjemmesider på nettet. Det dreier seg også om respekt her !
Et "hehe" tar ikke brodden av respektløsheten.

.....enda en ting jeg er enig i, - det er godt han ikke skriver i VG.....

Og der var mitt siste ord sagt i denne saken.... :cool:

Psyclus
07-08-04, 20:31
før vi går til angrep mot meg..
Godt muligt at fedon har sagt så, og føyer meg gjerne til dette..
MEN jeg ville si at jeg kan ganske mye innenfor trening og ernæring, dvs, jeg vet ikke alt, og lærer mer hver dag som går, slik som dere lærer meg her og nå, jeg har lest litt av fedon, men ikke altfor mye, lavkarbo ble ikke oppfunnet av atkins og fedon vet dere, og innen for feks bodybuilder miljøet, så var dette kjent lenge før dems tid...
Atkins har faktisk ikke klart, etter det jeg vet, og bevise hvorfor det er effektiv, noe som også skal sies, er at lavkarbo, atkins om du vil da, ikke har noe bedre effekt i lengden enn andre måter å slanke seg på, lavkarbo virker hurtigst i starten, men flater seg ut, lavt fett og mere karbo virker likeså godt i lengden..
Deffen, eller da, deffinering av muskler, fett forbrennig, da er lavkarbo veldi kjekt, fordi det funker best i starten, det har jeg selv erfart..
Fedon er ingen diett? det er en kostholdsomlegging ikkesant?
Jeg har prøvd atkins, iallefall prøvd litt, og fant ut at det ikke fungerer i trenings sammenheng i det hele tatt, for lite karbo, det er ett univeriselt faktum at kroppen trenger karbo, og at veldig lav karbo, ikke er sundt i lengden, men moderat karbo er å velge, ikke sant?
Når det gjelder fruktose, mora mi har styra litt med fedon opplegget, og hu mente hu kunne bruke det i alt.. og det gjorde hu, og 50 gram fruktose går faktisk ganske fort unna, tenk deg at i en cola er det rundt 50 gram sukker:)
fordel disse 50 i fruktose utover en dag og regn det selv ut :) det gjorde jeg, og fant ut at mutter fikk i seg alt for mye fruktose.. derfor skreiv jeg nettopp det jeg gjorde.. altså på bakgrunn av den erfaringen..

Nille
08-08-04, 11:35
Egentlig hadde jeg ikke tenkt å svare deg i det hele tatt, - som sagt diskuterer jeg ikke med noen som ikke har satt seg inn i fakta i saken først. MEN så har jeg fått så mange PM’er med henvendelser fra andre medlemmer i forumet som BER meg om å svare deg, så da får jeg gjøre det allikevel.<O:p</O:p

<O:p</O:pFørst og fremst, det er ingen som går til angrep på deg som person, men på mangelen av saklighet i innleggene dine. Du slenger ut påstander uten å ha undersøkt fakta først, uten å ha lest bøkene. Utfra erfaring fra kroppsbyggermiljø og din mors erfaringer fra Lindberg. Selve utgangspunktet ditt blir helt feil. Og dessverre er du både ensidig informert i tillegg til å være feilinformert. At du har valgt å gå veien med moderat karbo er bra, - men for å uttale seg om andre dietter/spisemåter virker bør du iallefall ha såpass respekt for de som allerede lever på disse og har det som en livsstil at du baserer deg på fakta. Syns ikke det er for mye å forlange jeg...

<O:p</O:pTrening og lavkarbo:<O:p</O:p

For vanlige mennesker som trener 2-3 ganger pr. uke er det ikke noe problem å gå på lavkarbo kost ala Lindberg og Atkins. Jeg kjenner flere personlige trenere og instruktører som går på Atkins. Du tror kanskje at Atkins er 20 gram karbo pr døgn resten av livet ?? Vel, hadde du lest boka hadde du visst at etter 14 dager går de fleste over i noe som ”vedvarende”. Dette betyr at de gradvis øker karboinntaket med 5 gram pr uke, til de har nådd et punkt hvor vekten begynner å stabilisere seg, dvs. Vekttapet stagnerer eller stanser helt opp. På dette punktet går man over i vedlikeholdsfasen. For noen kan dette bety at man inntar så mye som 100-150 karbohydrater pr dag. Og det er faktisk ganske mye. Mesteparten av disse karbohydratene består av kjøtt, fugl, fisk, egg og masse grønnsaker og frukt, men også grove kornprodukter, en og annen pastamiddag, ris etc. Det man har oppnådd gjennom hele prosessen er å venne kroppen fra å være avhengig av raske karbohydrater som sukker, raffinert hvitt mel og stivelse.
<O:p</O:p
Jeg har selv gått på lavkarbokost siden jeg oppdaget Atkins i 1980. På grunn av en ryggskade og andre sykdomshistorier (IKKE kostholdsrelaterte sådanne) har jeg dessverre glidd ut og spist for mye karbomat. Sykehus serverer ikke lavkarbokost enda ! Har vært tilbake på Atkins en god stund nå, og har startet fra BASIC for å rense kroppen. Mitt hovedmål er å føle meg vel med meg selv og ikke nødvendigvis ta av så mye. Jeg har en stoffskiftesykdom og kan ikke vente store raske bevegelser der. Mine blodprøver er nå 100% perfekte - alle andre tester er også pefekte. Både fastlegen min OG spesialisten på sykehuset bemerker hvor sunn & frisk jeg er – og det er kostholdet som har gjort meg frisk. Jeg er på vei inn I vedlikeholdsfasen igjen og er i kjempeform (pr dato på 30-35 karber til dagen). Når det er sagt:<O:p</O:p<O:p</O:p

Atkins induksjon er nok ikke den rette tiden for å trene til NM i kroppsbygging, det har ingen påstått. Faktisk er ikke Atkins Induksjon noe godt grunnlag for å trene kroppsbygging i det hele tatt. Men for oss vanlige folk , er vanlig trening som lett vekttrening eller aerobics etc. ikke noe problem. Jeg er en av dem og jeg kjenner mange,mange andre personlig. På vedvarende og på vedlikehold er det fullt mulig å trene mer intensivt. FOR OSS VANLIGE FOLK. For kroppsbyggere vil en ideell diett være å følge en lavkarbo diett som BFL (Body for Life), CKD (The Ketogenic Diet av Lyle McDonald og Elzi Volk ) vet ikke om disse er kjent i Norge. Uansett kroppsbyggermiljøet og anbefalt kroppsbygger/fitness kosthold kan ikke sammenlignes med kosthold for den vanlig ”mannen eller kvinnen I gata”. Dette må du skille klart imellom når du uttaler deg på en side som dette. Dette er ikke noen fitness-side !<O:p</O:p

Ellers når det gjelder trening, Lindberg har startet samarbeid med SATS kjeden, - igjen er dette et sted som også passer for ”vanlige” mennesker. Du kan lese mer om det her:<O:p</O:p

http://www.drlindbergs.com/page/index.php?structid=11&joinid=2205 (http://www.drlindbergs.com/page/index.php?structid=11&joinid=2205)<O:p</O:p<O:p</O:p

Så var det det med at lavkarbo ikke virker i lengden. Hvor i all verden har du det fra ? Jeg kjenner personlig mange mennesker som har levd lavkarbo siden før Atkins første bok i 1972, og det fungerer utmerket. Faktisk er de jeg kjenner som går på lavkarbokost (det begynner å bli en del siden 1980 da jeg gikk på kurs for første gang) og kan melde at de som går på lavkarbokost er i bedre form, er mindre syke og ser langt yngre ut for sin alder enn de som går på lavt fett/høykarbokost ! Du får tro hva du vil, men det er faktisk sant. Jeg har albumet fullt av bilder fra lavkarbotreff med uforskammet friske og opplagte lavkarbere !! Du lærer fra det miljøet du ferdes i. Det er klart at meningene er forskjellige – selv ekspertene krangler av og til så busta fyker. Det som er viktig er at du og alle andre finner ut hva som passer for deg/dere. Og å gjøre det uten å latterliggjøre andre metoder uten å sette seg inn i hva og hvordan. Jeg er medlem av et av verdens eldste og største lavkarbo forum på nettet – det har nærmere 55000 medlemmer over hele verden. Her kommer lavkarbere fra hele verden sammen og diskuterer og hjelper hverandre. Det finnes mange forskjellige lavkarbo dietter, og det som er så flott med det forumet er at vi respekterer andres mening og rett til å være uenige PÅ ET SAKLIG GRUNNLAG. Det er få eller ingen som uttaler seg bombastisk om ting de ikke har satt seg inni, - det tør de rett og slett ikke ! De får straks beskjed: Vi diskuterer gjerne, men LES BOKA FØRST. Du finner alt fra fitness spesialister på CKD og BFL til tenåringer og bestemødre på Atkins, Protein Power, Schwartzbein, Eskimo, LWB, Diet Cure, Fat Flush, Neanderthin, South Beach, Stoneage, CAD (Carbohydrate Addict Diet), The Zone, Isulin resistance, The GO-Diet. Alle har funnet det kostholdet som passer best for dem. Mange av medlemmene har nådd sine mål og er i vedlikeholdsfasen…har vært der i flere år. Det er det vi vil oppnå i dette forumet også.

<O:p</O:pDet er altså en masse dietter og kostholdsteorier der ute. Ikke alle passer for alle mennesker. Det er derfor det finnes så mange. Om kroppsbygger måten å gjøre ting på er grei for deg er det helt OK, jeg rakker ikke ned på den. Jeg kjenner mange kroppsbyggere og respekterer deres måte. Hva som virker best for trening og deffing av muskler regner jeg med at de vet best. Det er de som er spesialistene der. Det er bare ikke min måte. Det funker ikke for alle. Slik bør du lære deg å tenke også. Lær deg å respektere andre menneskers måte å gjør ting på. Om det ikke er det du har lært er det ikke sikkert at det er galt eller farlig ! Les & lær !! Atkins kom med sin første bok I 1972 og tilhengerskaren har økt vannvittig gjennom årene. Her i landet er det Lindberg som er mest kjent og Atkins ser ut til å komme etter hvert, men er stadig omdiskutert. Lavkarbo dietter har det vært siden 1862 da Dr. Harvey Banting utgav et hefte ”Letter of Corpulence”. Han var den første legen som publiserte en diettplan etter å ha funnet at lavkarbo var bra for hans pasienter. (Hjerte og diabetes pasienter). Siden har det vært flere mer eller mindre kjente metoder, helt til Atkins gav ut den første utgaven av boka si i 1972. Kroppsbygger/fitness miljøet kan nok ikke ta æren for lavkarbo dietter. Det har heller ikke Atkins gjort. Og…Atkins er heller ikke en diett I slik forstand. Det er også en kostholdsendring. Atkins for Life heter en av bøkene – og der er det det er for noen av oss: Atkins for livet. Og det funker ! Du kan lese litt om hva Atkins er her: http://atkins.com/Archive/2001/11/29-367514.html (http://atkins.com/Archive/2001/11/29-367514.html)<O:p

http://atkins.com/why/debunking-the-myths.html (http://atkins.com/why/debunking-the-myths.html)<O:p</O:p

<O:p</O:pPå samme side finner du masse annen info også. <O:p</O:p

<O:p</O:pSå skiver du om moren din og fruktose mengdene hun inntok på Lindberg. Dessverre har nok ikke hun lest boka godt nok heller. Lindberg har aldri noe sted skrevet at det er greitt å innta ubegrensede mengder med fruktose. Fruktose er ca. 30-50% søtere enn vanlig sukker. Dermed kan man oppnå den samme søtningseffekten ved å bruke ca. 30-50% mindre mengde. Det tilsvarer en 30-50% kaloribesparelse i forhold til vanlig sukker. Fruktose virker søtest, når man spiser den direkte eller i tørre matvarer. I vannløsning er fruktose ca. 30% søtere enn sukker. Hvis moren din inntok 50 gram fruktose kan hun I realiteten ha fått I seg mengder tilsvarende 100 gram sukker til dagen. Det er mange mennesker som ikke tenker over hvor mye sukker maten inneholder naturlig heller. Du kan lese mer om fruktose og hva det er, hvordan det virker her: http://www.drlindbergs.com/page/index.php?structid=21&joinid=-1&parentid=15 <O:p</O:p<O:p</O:p

Og da tror jeg ikke det er mer å diskutere. Vi får heller være enige om å være uenige. Du må godt stille spørsmål, men vær så snill å ikke komme med påstaner du ikke har dekning for.<O:p</O:p

Iset
08-08-04, 12:22
Utrolig flott svart Nille! :applaus:
Syns egentlig det er rart at folk i det hele tatt kan kommentere Atkins og Lindberg (og andre lavkarbo-kosthold) negativt uten i det hele tatt ha lest bøkene!! Jeg skjønner det ikke.

Psyclus
08-08-04, 18:00
jeg gikk ut i fra at moren min hadde lest bøkene, da ser jeg at hun ikke har gjort det, jeg lærer mer og mer, takker for innlegget :)

jeg skal lese mer om atkins og lindbergs teorier før jeg begir meg ut på noe mer, jeg har ikke direkte kritisert lavkarbo, jeg har jo selv forsøkt det, og vet det virker.
Jeg kritiserer den oppsluktheten rundt dette, som er slags farsott..
Lindberg og co tjener haugevis av penger på dette, ta en titt i allers osv, alle forsidene så er det en eller annen dame som har gått ned så så mange kg på "mirakel" dietter, som de noen ganger er beskrevet.
Alle produktene som selges rundt dette trenger forbrukere, og hvilke bedre kunder er vel de med litt ekstra på siden.. det markedsføres som vektballanse o.l
men at det i realiteten ikke er det som er hovedgevinsten med kostholdsomlegginen forbigår de fleste. folk skal jo slankes, det tjener dem penger på, da markedsføres det som det også som slankedietter..
slanke hysteri og mirakelkurer får meg til heve øyenbrynet
Og føler ikke at jeg gjør noe galt i å kritisere noe dersom jeg føler noe ikke stemmer, når jeg da har sagt noe galt og får rettelser, så er jeg bare glad for dette. for da lærer jeg mer, og det er det jeg er her for.. å lære.

Og ser det ikke som galt å kommentere noe som helst :)

Og som du sa, lavkarbo er ikke for alle, og det varierer fra person til person.
1 sak da, jeg sa IKKE at lavkarbo ikke fungerte i lengden, jeg sa at slanke effekten er den samme i lengden som med lav fett høy karbo dietter..

Iset
08-08-04, 20:03
Jeg vil bare kommentere en ting; jeg har hørt så mange si at Lindberg tjener så og så mye penger på dette, og at det kun er business og mye negativt når det gjelder akkurat dette.
MEN, det mange glemmer, er at feks. GRETE ROEDE tjener like mye penger på sine produkter (bøker, spesial-baguetter og spesialbrød, trimkassetter, kurs osv), men hvorfor er det ingen som kritiserer henne?? '
Jeg har ALDRI hørt noen komme med kritikk rettet mot dama som faktisk sitter med hus og svømmebasseng i Frankrike betalt av slankere.
Jeg mener ikke dette er negativt, men om noen først skal kritisere Lindberg for å tjene penger, bør de også rette søkelyset mot Grete Roede, Libra, Vektvokterne osv.

jeg sa IKKE at lavkarbo ikke fungerte i lengden, jeg sa at slanke effekten er den samme i lengden som med lav fett høy karbo dietter..

Husk at lavkarbo ikke bare er for slanking. Vi som spiser lavkarbomat mener dette er best og sunnest for kroppen, og faktisk slik vi er GENETISK ment for å spise. Korn har faktisk mennesket ikke spist i mer enn 10.000 år. Mennesket er opprinnelig ment for å spise kjøtt, fett, innmat, bær, fisk osv.

;)

Summer
08-08-04, 22:31
Opprinnelig skrevet av Psyclus
jeg sa IKKE at lavkarbo ikke fungerte i lengden, jeg sa at slanke effekten er den samme i lengden som med lav fett høy karbo dietter..
Det er rett. Men så er det (heldigvis) for de fleste ikke bare snakk om å bli slankere for enhver pris...
Om vi skal se på hva næringsstoffene er bygget opp av, så kan vi jo bare se på ditt argument om at leveren bare lagrer en viss mengde og resten lagrer seg som fett... Hvis du da skal ned i så små mengder at det ikke skal lagres som fett (utover det som går til dagens forbrenning), så vil jeg si at det ikke høres særlig sundt ut...
Proteiner er byggesteiner- kroppen og musklene trenger mye proteiner, og ved en høykarbo lavprotein diett så vil en tape muskelmasse og kroppen vil ikke klare å bygge seg skikkelig opp til å fungere optimalt.
Når det gjelder Fett...Så er veldig mange av kroppens systemer avhengige av dette for å fungere skikkelig (hjerne,-nerve,myelinkjeder osv) Og veldig mange av dagens sykdommer her i landet går nettop på disse systemer av den grunn at alt skal være så fettfritt.... I tillegg så vil en om en lever på en høykarbodiett ikke få kontroll med blodsukker og hormoner i kroppen...

Også vil jeg gjerne kommentere mens jeg først er i gang at vi skal jo ikke leve på induksjon hele tiden heller da... Det er flere faser.... og etter filosofien i den siste fasen,- den har alle godt av å spise for optimal helse av den grunn at den balanserer mengdeforhold på tallerkenen på en optimal måte . :)

Jeg er også forsiktig med fruktose, og bruker det omtrent aldri... Men det er ikke dermed sagt at jeg er skeptisk til Fedon, for han har aldri sagt at vi har godt av mye slikt... ;) Jeg synes han er en fornuftig kar som lever etter og av det han brenner for... Og jammen har han måtte ta i mot mye pepper for det... Jeg unner ham hver krone jeg, for bak hans arbeid ligger mye arbeid, og han har måttet ta i mot mye personlig hetsing og motstand. Skulle ønske jeg hadde hans mot, innsatsvilje og styrke til å stå på så flott som han gjør!

Psyclus
09-08-04, 00:07
Husk at lavkarbo ikke bare er for slanking. Vi som spiser lavkarbomat mener dette er best og sunnest for kroppen, og faktisk slik vi er GENETISK ment for å spise. Korn har faktisk mennesket ikke spist i mer enn 10.000 år. Mennesket er opprinnelig ment for å spise kjøtt, fett, innmat, bær, fisk osv.

;)Som jeg sa, mange glemmer hva en kostholdsendring faktisk medfører, nemmelig bedre helse, slanking er da bieffekten som det reklameres for..
jeg tror ikke dere egentlig skjønner hva jeg sier her!
Jeg er ikke i mot lavkarbo, og heller ikke mer for grete roede enn fedron lindberg eller atkins...
at mennesket er genetisk egnet for å spise sånn og slik mat er jeg med på, men at man kan legge alle under ett er jeg IKKE enig i.
Legger min lit til blodtypedietten da..

Psyclus
09-08-04, 00:15
Når det gjelder proteiner osv, jeg inntar større mengder protein og fett daglig og mindre karbohydrater som følge av dette. og sånn sett fører jeg ett lavkarbo kosthold.

Treninga mi krever en del karbo og masse proteiner, bruker også protein tilskudd, en god del faktisk, opptil 120gram protein tilskudd om dagen under treningsdager..

mofe
07-02-05, 18:41
Denne tråden er bra! Synes det var mange fine innlegg :rolleyes:

*bringe opp igjen tråd*

elian
07-02-05, 19:21
Kjempe flott tråd! Intressant lesing! :)


Og det fikk meg til å lure på hvorfor i all verden jeg har brukt fruktose denne uka, når jeg har 2 pakker med Splenda i skapet! :confused: Hadde helt glemt at jeg hadde kjøpt det! Er'e mulig?? :blinke: (Ikke at jeg har noe i mot fruktose egentli altså... men det er dumt å bruke det, når jeg har importert Splenda mener jeg...)

Kristian
08-02-05, 14:11
Om jeg da spiser to epler og en apelsin, hvor mye fruktose får jeg i meg da:confused: ? får jeg da i meg så mye at det blir lagret i leveren?

Hilsen en som alltid har vært alt for glad i frukt.:o

LOAF
16-04-05, 21:35
Fant denne debatten litt spennede og vil ta opp tråden igjen her.

Ett par ting: Debatten rundt fruktose kan lett legges død ved å lese fedons ny bok om sukker. Som flere her sier: bruk det istedet for sukker der det er nødvendig, men ikke for mye. Det er ikke vits å legge opp til at vi alle skal ha ett 100% optimalt kosthold til en hver tid. Da vil vi havne på gatekjøkkenet rimelig kjapt.

Jeg syns Fedon fortjener hver krone han tjener. Han representerer en sunn livsstil og filosofi og får det ut til mange mennesker. Bedre at han tjener penger enn Coca Cola. Tenk hvor mye penger de har tjent på å selge sukkervann i alle år!!!

Når det gjelder slankehysteriet rundt disse typer kostholdsendringer: dette er skapt av personene som ser på det som dietter på kort sikt eller som er vedlig opptatt av sin vekt. Det er ikke skapt av de som har "laget" kostholdsendringene. (dette gjelder iallefall Fedon og Atkins). Vekt endringen kommer av en kostendring som gir kroppen det den vil ha.


Er helt ny på forumet . Gøy å lese mange innlegg her!!

;) ;)

HP
16-04-05, 23:21
Velkommen LOAF! :)

Takk for et bra første innlegg! :ja: Gleder meg til fortsettelsen ;)