Hvordan får dere i dere nok fett? Hva spiser dere med mye fett? Har byttet ut stekesmøret til meierismør og spiser litt bacon innimellom, kanskje 3 striper annenhver dag, men føler det ikke blir nok fett. Noen råd fra dere? ;)
Trolljenta
23-11-07, 08:52
Det kommer an på hvilken filosofi du følger, det er litt variabelt hvor store mengder fett man skal spise.
SusieBlues
23-11-07, 08:54
Jeg spiser RØMMEGRØT!! Elsker Ziggys rømmegrøt med rømme og fløte! Jeg sliter ellers med å få i meg nok fett, så jeg forstår spørsmålet.
Bruker masse smør når jeg steker ting, har jeg gjerne ekstra smør i gryterettene og slikt. Jeg steker brokkoli i masse smør, smaker deilig, og det kan virke som at den trekker inn veldig mye smør. NAM!
Ok, har ikke fått startet med noen bestemt filosofi ennå, har bestilt en Atkinsbok, men den har ikke kommet ennå, så har i snart en uke nå tørrtrent med å holde meg under 20 karber om dagen (ca) og spiser egg, kjøtt, fisk og grønnsaker + masse vann (3 l om dagen). Lager en frokostpannekake til frokost hver dag, som jeg fant her inne, den er knallgod. Rømmegrøten prøvde jeg i går, og den syntes jeg ikke noe om, så vet ikke om det blir så mye av den.
SusieBlues: Når du steker brokkolien, har du kokt den på forhånd da? (Er litt grønn på matlaging generelt jeg ser du :D).
Kan man få i seg for lite karber? Jeg tar vitaminer.
Jeg heller olje over salater og har laget godis av mørk sjokolade og cocosa som jeg spiser hver dag.
SusieBlues
23-11-07, 09:37
Det er ikke å anbefale å få i seg under 15 g karb om dagen. Det er uenighet om hvorvidt det er lurt å ligge så lavt som 15 g lenger enn f.eks 4-5 mnd. Hvis du får i deg mindre enn 15 g karb, så bør du øke grønnsaksmengden. Fint å få i seg vitaminer og mineraler rett fra kilden.
Brokkoli; jeg bare deler i små søte kranser (er det det det heter?). Varmer en panne med masse smør, og heller oppi. Rører litt rundt og setter gjerne på lokket i 5-10 minutter. Rører litt til rundt og kanskje har oppi enda mer smør hvis alt er sugd opp. Så er det bare å spise!
Jeg steker brokkoli i masse smør, smaker deilig, og det kan virke som at den trekker inn veldig mye smør. NAM!
Slutter meg til denne...nesten uansett hvor mye fett/smør som skvulper i panna før jeg hiver oppi brokkolien så er panna så godt som tørr etter at brokkolien har stekt litt...ekstra deilig hvis du steker litt hvitløk sammen med brokkolien.
;)
Trolljenta
23-11-07, 10:04
Champignon trekker en del smør ved steking også.
Brokkolimos er godt.. Kok brokkoli og mos sammen med noen av disse ingrediensene: smør, olje, feta, krydder, creme fraiche.
Blomkålmos.
Takk for mange gode tips. :) Hva med bacon, ser det har vært diskutert før her, men spiser dere det?
Tror nok jeg må spise enda mer grønnsaker for å få nok karber i løpet av dagen.