View Full Version : Atkins=slutt på amming?


mam
11-08-04, 14:20
Jeg fødte for 11 mnd siden. Jeg ammer fortsatt barnet mitt om morgenen og en gang om ettermiddag/kveld. Jeg er svært overvektig (94 kg). Det er ikke graviditetens skyld, jeg har hatt hormonproblemer i flere år. Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen og tar syntetisk hormon. Har svært vanskelig for å slanke meg. Så jeg veide omtrent det samme før graviditet.
Jeg vil gjerne gå ned 10-15 kilo for det er tungt for kroppen å veie så mye. Men så anbefales vi som har født å amme til 2 år.
Jeg har prøvd å slanke meg på vanlig vis, ved å spise lite og sunn mat. Jeg har gått på Lindbergh lenge, går nesten ikke ned noe. Jeg går lange turer og lurer ikke meg selv ved å spise i smug.
Jeg tror at bare Atkins kan hjelpe, hvis noe overhodet virker for meg. Men hva skjer med ammingen? Jeg ammer jo veldig lite, men vil gjerne amme lenger. Vil jeg beholde melk i brystene? Eller er det helt stopp?
Jeg har spurt om dette på andre forum men har ikke fått sikre svar. Vet det sies at man ikke skal bruke Atkins ved amming. Men jeg vil vite hva som skjer hvis jeg prøver likevel. Så kan jeg vurdere om jeg vil prøve nå eller vente litt til.

Nille
11-08-04, 14:54
Hei Mam !

Du kan gå på Atkins og amme samtidig, men ikke på induksjon. Det er enda ikke noen som vet sikkert hvordan det å være i ketose innvirker på melken eller om ketoner går i melken og om det er farlig for barnet. En annen ting er at du på induksjon får i deg akkurat nok mat/næring for både deg selv og for barnet. Noen har også mistet melken når de har prøvd. Det anbefales altså å vente med Induksjonen til du er ferdig med ammingen. Atkins anbefaler Maintenance nivå på karbohydrater - dvs 50-150 pr dag - under amming på grunn av dette.

Her finner du en tråd (på engelsk) som handler om andres erfaringer med Atkins og amming. Meningene/erfaringene er delte. Kanskje du kan plukke opp noen tips her ? : http://forum.lowcarber.org/showthread.php?t=63441

Når du ammer og går på høyere karbotall enn induksjon, anbefaler Atkins å ta ekstra kosttilskudd i form av:

Multivitamin: 1 tabelett x 3
Omega 3 (eller 3-6-) 1 softgel x 3
Kalsium: 1,000 mg
Magnesium: 500 mg
Zinc: 50 mg

Lykke til videre !!

a-slbakk
12-08-04, 17:56
Hei!
Eg har gått på Atkins medan eg fullamma. Det gjekk heilt fint! Du kan sjå i dagboka mi kva eg åt og korleis det gjekk...

mam
12-08-04, 18:23
Egentlig vet jeg jo at jeg ikke skal gå i ketose. Men jeg tror det er det eneste som kan hjelpe meg. Jeg har bare klart å gå ned i vekt på pulverkurer før, og det var ille. :nedfor: På Lindbergh eller Roede eller Libra står jeg i ro eller går ned kanskje 2 kg på 4 mnd. Det mister jeg helt motet av. Spesielt siden andre som veier så mye som meg går ned fort.
Sist jeg var slank var for 5 år siden, da nærmet jeg meg 70 kg. Det var med god drahjelp fra kjærlighetssorg og pulverkurer over et halvt år.
a-slbakk: Jeg leser gjerne hvordan du gjør det, men jeg er så fersk her at jeg vet ikke hvordan jeg skal finne dagboken din.... :rodme:

Nille
12-08-04, 18:59
Her har du dagboka hennes: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1291:D