View Full Version : Sitronsaftkur og så over til fedon


michij
28-12-07, 11:26
Tror dere det er mulig å holde vekten man går ned på sitronsaftkuren om man går over til fedon etter kuren? Syns lavkarbo er toppen, og har derfor lyst til å fortsett med det:D

Hyper
28-12-07, 11:31
Hva er sitronsaftkuren???

Smørbukken
28-12-07, 12:11
Hva er sitronsaftkuren???

Det er visst en fastekur:

Sitat:
"Sitronsaftkuren er ikke noen avveiet diettform, men en saftfastekur som gjennomføres i en begrenset tid."

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32590.ece


michij:
Dette hørtes slitsomt ut, men har sikkert en effekt, for det er mange som driver og faster av og til. Lykke til.

En annen gang kan du kanskje vurdere en "Nilleuke" Det skal jeg prøve. Hvis du ikke vet hva det er, så se her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14769&highlight=nilleuke (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14769&highlight=nilleuke)

nøtta
28-12-07, 16:44
sats på nille uke du :blunk: du får nok mange med deg på ny året ...

Nille
28-12-07, 17:03
Sitronsaft kuren er IKKE en slankekur, men en rense/fastekur. Det betyr at mesteparten av det man mister er vann (og med det en del viktige vitaminer og mineraler - det er derfra leggkrampene kommer fra). Når man begynner å spise MAT igjen, uansett type, vil man, UANSETT - legge på seg igjen. Om ikke alt man har tatt av (for musklene man taper veier jo også litt) - iallefall mesteparten.

Det er absolutt ikke nødvendig å gå på en så ensidig kur for å "rense". Og jeg anbefaler det absolutt ikke. Med sukker stoffene man skal ha - 2 ss natursirup pr 3 dl vann (og man skal drikke minst 3 liter til dagen) blir det masse karbohydrater. Ville heller spist rensende mat jeg....

Men svaret på spørsmålet ligger i hva jeg har skrevet ovenfor.

Tror dere det er mulig å holde vekten man går ned på sitronsaftkuren om man går over til fedon etter kuren?



Nei, det kan du absolutt ikke :)

Megvel
28-12-07, 21:14
Bare et lite innspill...og en forundring...

Les, alle nyttårsforsett-folk som kommer innom!

Hadde en diskusjon med ei venninne for litt siden, der hun klagde på overvekt og lite energi. Hadde kjøpt seg tråsykkel, med babyhenger på, så med ungen oppi så ble det for hardt for henne. Klagde over dårlig form.

Hun foreslo at hun skulle forsøke den derre Cayennepepper-rensekuren, liknende den sitronkuren... :eek::eek::eek:

Jeg foreslo at hun skulle sørge for å få i seg to liter vann per dag og ta seg 20min til seg selv (gjerne en spasertur) (hun har seks barn å ta seg av...de store kan jo passe minsten et sekund) og kutte ut litt kjappe karber. Å ta av hengern på sykkelen hadde ikke trilla henne inn...

Det med vannet har vært hardt nok og jeg maser på henne. :D:D

Mitt poeng: Hva er poenget med sånne drastiske "tøm magen og tull med forbrenninga"-kurer???? :confused::confused: Man mister faktisk MER vekt og mageinnhold på en uke med Nilling! Og man hater ikke livet sitt på en sånn, og man går ikke på hodet i en bløtkake etterpå!

Så det. Som nevnt i journalen min, gubben har nettopp begynt, han har gått ned 4kg på fem dager, og 3cm rundt bollemagen!!!! Og det på egg, bacon, biff, kylling med skinn, majo, salater, grønnsaker over jorda... Nilling! Slanking har aldri vært mer digg!!!!

nellie
28-12-07, 21:45
vel. jeg er på rensekur i dag. noe jeg er i slutten/starten på hvert år.. Synes det er en en god motivasjonsfaktor, da man føler seg "ren" etter en sånn omgang.. min varer bare i ett døgn.
sånn symbolsk ny start på året.. ut med det gamle og inn med det nye:P

Megvel
28-12-07, 21:47
Vel, en dag overlever vel alle.
Men man kan ikke forvente varige resultater vel!?!?!?

nellie
28-12-07, 21:53
spørs vel hvorfor man tar kuren da? rensekurer er vel ikke noe man tar for å gå ned i vekt? er jo nettopp for å RENSE.

Megvel
28-12-07, 22:10
Jeg har stort sett stor tiltro til at Nille "kan alt" jeg. Hun har hatt ernæring som hobby i iallefall fire år (journalen hennes her startet i 2004!)... Så jeg hører stort sett på henne.

nellie
28-12-07, 22:19
jeg har vel heller ikke sagt meg uenig i noe Nille har sagt.
sier det at når man skal ta en rensekur, så bør det være for å rense kroppen, ikke for å gå ned i vekt. En rens har aldri skadet noen.

Megvel
28-12-07, 22:26
Ikke skadet friske nei.

Litt forskning:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juni/1118231121.35

nellie
28-12-07, 22:33
jaja=) jeg er glad min bare varer en dag. skjønner ikke at folk takler å bare innta flytende føde i mangemangemange dager..

nellie
28-12-07, 22:37
Forskning tar jeg med en klype salt..
Hva sier "forskning" om lavkarbo?

Megvel
28-12-07, 22:51
At det virker, faktisk!
Det er nyere forskning (peer reviewed, det er viktig!) som viser at Atkins funker flott, og bedre en lav-kalori kurer!

Fra Wikipedia:

A 2001 scientific review conducted by Freedman et al. and published in the peer reviewed scientific journal Obesity Research concluded that low-carb dieters' initial advantage in weight loss was a result of increased water loss, and that after the initial period, low-carb diets produce similar fat loss to other diets with similar caloric intake.[6] (http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Nutritional_Approach#_note-3) Og DET er skrevet i en negativ artikkel. Så lavkarbo virker!

I den positive delen av artikkelen:
Several randomized, controlled studies, published in peer-reviewed journals, have concluded that dieters on the Atkins diet have achieved weight loss comparable to or greater than other diets, up to 1 year. Blood lipids have also improved, and no serious adverse effects have been observed. There are no rigorous studies to show the results after 1 year. In the largest, most recent randomized, controlled study, published in JAMA (March 7, 2007), by Gardner at Stanford University, women "lost more weight and experienced more favorable overall metabolic effects at 12 months" than in other diets. The study followed 311 premenopausal, nondiabetic women, age 25-50. The women lost significantly more weight (mean 4.7 kg) on the Atkins diet than on 3 higher-carbohydrate diets (LEARN 2.6 kg, Ornish 2.2 kg, and Zone 1.6 kg), without increasing cardiovascular risks. Changes in HDL cholesterol, triglycerides, and mean blood pressure significantly favored Atkins over the other three diets. The authors conclude: "Concerns about adverse metabolic effects of the Atkins diet were not substantiated within the 12-month study period."[9] (http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Nutritional_Approach#_note-6)
Hadde jeg hatt Ketolyseboka her så hadde jeg nok hatt mer å slå i bordet med.

michij
28-12-07, 22:56
Hehe, hadde ikke regnet med å holde vekten heller akkurat:D Har gått på ketolyse, og gått ned 4kg, men nå etter jul ble det litt utskeielse. Derfor tenkte jeg det var deilig med en god rens. Pluss at man får jo mindre mage av den kuren, og man orker derfor ikke like mye mat. Min søster har tatt denne kuren, og syns den var bra. Defor skal vi gjennomføre den sammen. De som jobber på helsekostbutikkene anbefaller å ta denne kuren 4 ganger i året.

Nille
29-12-07, 01:06
De som jobber på helsekostbutikkene anbefaller å ta denne kuren 4 ganger i året.

Tro meg, DET er ingen garanti for at den er sunn......:rolleyes:

Å ta en rensing et par-tre dager - til og med opptil en uke, er ingenting i mot minimum 10 dager som denne sitronkuren går. Den sier også at du helst skal følge den til belegget du får på tungen forsvinner, noe som som regel tar MER enn 10 dager, faktisk opp til 20 dager (står det i boka). Hvis du avbryter kuren før belegget forsvinner (bare DET er ekkelt) bør du ta ny kur oftere. I tillegg går de fleste vettuge rensekurer på noe annet enn SIRUP. Det står svart på hvitt:

Tilberedningen

For et stort glass vann (3 dl) behøver du:
http://www.woman24.no//template/ver1-0/images/rosa_boks.gif 2 spiseskjeer nypresset sitronsaft (ca. ½ sitron)
http://www.woman24.no//template/ver1-0/images/rosa_boks.gif 2 spiseskjeer Natursirup (ca. 10 – 12 ml)
http://www.woman24.no//template/ver1-0/images/rosa_boks.gif En knivspiss cayennepepper

Tilsett så mye vann at drikken smaker godt. Hvis man tar mindre vann, så må man absolutt ikke ta inn ytterligere væske i from av vann eller te, da magebesvær kan oppstå hos noen personer. Du bør drikke ca. 3 liter væske pr dag.

Sitronsaft, Natursirup og cayennepepper blander man i et glass og fyller det med lunkent (el. kaldt) vann.

Tenk over det da.....
2 ss sirup ( i tillegg til sitronsaft) pr glass a 3 dl pr dag. Min. 3 liter - dvs. 30 dl pr dag = 20 ss sirup !! Da spiller det liten rolle om sirupen er "natursirup" eller ikke.

.....og hva var det den sirupen kostet igjen ?
.... og hvor er det enste stedet de hadde den til salgs ?
.... helsekosten ?

Men det er din kropp og du som bestemmer. Det eneste vi kan gjøre er å fortelle deg at det ikke har noen hensikt med slike kurer om du har tenkt å gå over til lavkarbo. Hva som funker på "vanlig norsk kosthold" er en annen sak. Men det er også et annet forum.

Jeg påberoper meg ikke å vite alt. Men siden jeg har levd lavkarbo stort sett siden 1982 har jeg en del erfaring med hva som funker/ikke funker på/før/etter denne type kosthold. Jeg deler med glede erfaringen med de som vil ha den.....:D

Iset
29-12-07, 08:38
De som jobber på helsekostbutikkene anbefaller å ta denne kuren 4 ganger i året.

Ikke alle, hehe. Jeg er fagutdannet innenfor helsekost (og jobbet i Life-kjeden i 5 år), og jeg har aldri og kommer aldri til å anbefale en slik kur.

nellie
29-12-07, 09:06
Hadde jeg hatt Ketolyseboka her så hadde jeg nok hatt mer å slå i bordet med. det er ikke noe konkurranse, så du trenger ikke slå i bordet med noe. Men forskning sier også veldig mye negativt om lavkarbo. Så jeg tar fortsatt forskning med en klype salt:) å trekke frem èn eller 100 artikler som sier noe positivt har ikke mye effekt, når det er 577 eller 10.000 negative ute og går også.

Leser mye om forsking i psykologipensumet og det underbygger den skepsien enda mer. Og om forskning sier at rens ikke har noe fysisk effekt på kroppen, så har det litt å si for meg psykisk. Dette med en helt ny start osv. Nilleuke osv er jo en slags rens det også. Femten hakk mer fornuftig enn å sulte seg i 20 uker, men fortsatt rens.

Godt for kropp og sjel.

Michij: tror du at du orker å holde deg til kuren i mange dager? Og er det noe du gjør fordi at du har veldig lyst, eller fordi at du tror at det vil få deg ned i vekt? For hvis du gjør det for å komme ned i vekt, så bør det vel vurderes å kjøre på med noen forandringer i kostholdet isteden? Slanking er en ting, det har stortsett ikke vedvarende effekt.. Kosholdsomlegging er en annen.. Bedre å gå ned 5 kilo på 10 uker, enn 10 kilo på 5 + 10 de neste 5 ukene..
Hvis du har skikkelig lyst, så går det vel ann å prøve, men jeg hadde aldri i verden holdt ut..

Megvel
29-12-07, 09:49
Men forskning sier også veldig mye negativt om lavkarbo. Så jeg tar fortsatt forskning med en klype salt:)

Fra det jeg leser (du skal vite at jeg er forsker (naturvitenskap) av yrke), så er det lite "peer reviewed" literatur der ute, fra de siste 10 år, som påviser negative effekter av lavkarbo (Atkins/ketolyse type, med 20g KH eller mer fra grønnsaker) dietter. Det meste som jeg finner er misforståelser av hva det innebærer, pluss klaging på at "det er så restriktivt" og "man kutter mange matgrupper (=sukker og korn)". Å sammenligne lavkarbo med faster, det blir da noe rart. En uke på sirup, vann, sitron og cayennepepper?

Hva som har vært "opplest og vedtatt" av legestanden før dette (omlegging til anbefalt lavfett etc er en lang og komplisert historie, mye styrt av markedskrefter og verdenskonflikter faktisk...se eksempel i ps under) er noe helt annet. Og flere og flere helsepersonell får øynene opp for dette.

Psykologiforskning er vanskelig å parameterisere. Om x-antall mennesker går ned x antall kilo eller fett på den og den vel-oppfulgte slankekuren, det er lettere å karakterisere.

Om man trenger en ny start for å sette strek for det gamle året/livet, så gjør nå det. Om det er å kjøpe ny dagbok, rydde i undertøyskuffen eller ta seg en dag på cayennepepper og sirup. Minner meg på at jeg bør rydde i skuffen...



P.S.: 100mg appelsinjuice har 42,7mg vit C og 44kcal, 100g brokkoli har 89,2(!)mg vit C og 34kcal. Grunnen til at verden tror at OJ er en god kilde til vit C er propaganda fra appelsinbøndene i usa. Et eksempel på at markedskreftene påvirker hvordan vi tror vi spiser sundt. Krig og fred og sånn? Grunnen til at man begynte med delvis hydrogeniserte oljer i matlagingen midt på 1900-tallet var at man ikke kunne få tropiske oljer fra stillehavet under annen verdenskrig... Før det var det kokosolje i alt mulig av bakervarer. Om jeg hadde hele kvelden for meg kunne jeg ta for meg sukkerlobbyen og kornlobbyen her borte. Men det har jeg ikke.

Iset
29-12-07, 10:01
Forskning sier vel ikke akkurat noe negativt om lavkarbo, det er vel helst (den tabloide) vinklingen av forskning som kommer frem til helt syke konklusjoner.

nellie
29-12-07, 14:53
Å sammenligne lavkarbo med faster, det blir da noe rart. En uke på sirup, vann, sitron og cayennepepper?
sammenlignet jeg lavkarbo og faste da? snakket om forskningen jeg=)

Minner meg på at jeg bør rydde i skuffen...
ja, for det må jo være opp til hver enkelt hvordan de "rydder i skuffen" Personlig føler jeg meg ren og klar for en ny start nå som rensekuren min er ferdig:)

Nille
29-12-07, 16:18
Ikke alle, hehe. Jeg er fagutdannet innenfor helsekost (og jobbet i Life-kjeden i 5 år), og jeg har aldri og kommer aldri til å anbefale en slik kur.

Jeg var innom en helsekost i dag, det var en "sunkost" butikk. Innehaveren er også utdannet innen helsekostfag/naturterapeut.

Jeg spurte om fastekurer/rensekurer og hun anbefalte først og fremst skikkelig kosthold med ev. tilskudd av Spirulina. Om man føle behov for å rense opp anbefalte hun BioDrain som hun mente var best for kroppen eller evt. C24 om man hadde liten tid og følte akutt behov. MEN hun anbefalte da å følge om med skikkelig kosttilskudd. Sitronkuren ville hun absolutt IKKE anbefale, da den er altfor radikal for kroppen. "Vi HAR den, sa hun, men jeg ville aldri anbefale den. Når kunder kommer inn og spør etter den forklarer jeg hvorfor den ikke anbefales. Spesielt disse tenåringsjentene som kommer inn og skal bruke det som slankekur. Det er jo ingen vettug slankekur heller", sa hun.

Om man ønsker en god tarmhelse anbefalte hun Vita Biosa. Den vet jeg Iset også brukte, gjør du det enda Iset ?

Iset
29-12-07, 17:22
Godt det ikke bare er jeg som har gangsyn når det gjelder helsekost-folk hehe. Vita Biosa er omtrent det eneste jeg anbefaler av slikt, men det er jo rene mirakelmedisinen for systemet også da. Spekket med melkesyrebakterier og utrolig bra for hele tarmfloraen. Så DEN er jeg veldig gira på å anbefale for alle mulige plager, både forebyggende og kurerende. Men ellers er det fint lite jeg anbefaler av slikt utenom sunt kosthold (lavkarbo), mosjon og nok vann. Jeg tror det aller meste kan forebygges (og mye også rett og slett kureres) ved hjelp av sistnevnte.

Jeg bruker den ikke selv lenger, har ikke brukt den siden jeg ble vektoperert. Må nemlig konferere med Aleris når det gjelder alle slags medisiner, så jeg må spørre dem først. Har bare ikke kommet så langt enda.