View Full Version : Tapas kjøttboller til alle måltider


Carbokiller
02-01-08, 16:05
Jeg har akkurat stått og stekt et helt berg med tapas kjøttboller for å ha i bakhånd til raske mellommåltider, luncher, kvelds'er eller middager. Det er en smaksbombe av en kjøttbolle og virkelig fantastisk god!!

Oppskriften kan selvfølgelig gjøres mindre, men synes at når jeg først er i gang med å kokkelere kan jeg steke opp et berg og fryse ned.


1500 gram kjøttdeig, evt. halvparten kjøtt og karbonadedeig
6 store knuste hvitløkdsfedd
1 stor bukett med bladpersille som er finhakket
4 egg
2 strøkne ts chili. Har du sterk chili så bruk mindre.
1.5 - 2 ts salt eller etter behov.

Pisk egg med en gaffel og hell over kjøttdeigen sammen med krydder og persille. Lag til små boller ved å forme og presse dem litt sammen i hånden, og stek i stekepanne til de er brune (og rå inni) Legg dem inn i ovnen etterpå på 200 grader i ca. 10 minutter til de er gjennom stekt.

Jeg har brukt helt ren kjøttdeig uten tilsetninger av noe slag. De er sterke og med mye smak, så her passer det godt med rømme, tzatziki el ved siden av som en "demper".

En ting til; Når det gjelder chili, hvitløk og salt så er dette noe som er svært individuellt hvor mye man tåler og hvor sterk krydderet er. Jeg ville anbefale og begynne med minste mengde, stek en liten prøvebolle og smak. Tilsett evt. mere krydder hvis du vil. De skal være kanonfulle av smak disse bollene, det er ikke kjøttbollene til mormor liksom...

God apetitt!!

sirimor
02-01-08, 16:27
Dæven, det hørtes godt ut! Disse skal lages når jeg kommer hjem:D
Tusen takk for middagsforslaget.

Veggpryd
02-01-08, 18:09
Disse høres gode ut. Hva slags chili bruker du? Jeg tror 2 teskjeer av det chilipulveret jeg kjøper på innvandrerbutikken blir litt for mye av det gode.

Carbokiller
03-01-08, 09:26
Disse høres gode ut. Hva slags chili bruker du? Jeg tror 2 teskjeer av det chilipulveret jeg kjøper på innvandrerbutikken blir litt for mye av det gode.

Nå er disse veldig sterke, og jeg liker sterk mat, men hvis du har ekstra sterk chili så ville jeg brukt mindre, prøvestekt en bolle og smakt og så evt. økt mengden.
Den chilien jeg har er fra innvandrerbutikk men den er litt gammel:cool::eek: så den har kanskje mistet litt av sin smak, selv om det var nok til å bli følelsesløs på tunga da jeg smakte på den.:p

xtine
02-02-09, 18:41
:) Mmmmm...Disse skal jeg prøve i kveld!!

Anne Karin
09-02-09, 18:47
Hva med å ha i frisk rød chili og alle frøene:sikle:nnaammm.