View Full Version : Karbohydrater i sukketter?


sunbeam
14-08-04, 11:32
Noen som vet om det er mye karbohydrater i suketter???

Og får man ikke høyt kolesterol av å spise så mye egg og proteiner?

# :confused:

sunbeam
14-08-04, 11:54
Fant det selv på helsefokus.no...

Suketter® i biter og i flytende form er helt uten energi, karbohydrater, fett eller protein, og Suketter® Strø inneholder bare 10% av sukkerets karbohydrat- og energiinnhold.Suketter® i biter og i flytende form er helt uten energi, karbohydrater, fett eller protein, og Suketter® Strø inneholder bare 10% av sukkerets karbohydrat- og energiinnhold.

Iset
14-08-04, 12:30
Ang kolesterolspørsmålet ditt, så skal en av de andre få svare mer utfyllende. Men jeg kan si at det er tilbakevist som en myte at du får økt dårlig kolesterol av egg. ;)
En mann på et aldershjem spiste 20 egg daglig, og hadde veldig bra kolesterol. Så ikke tenk på det. Egg er sundt. :)

Iset
14-08-04, 12:31
Glemte å si at canderel (både suketter, strø og flytende) ikke er anbefalt på induksjonen pga aspartam kan hindre vektnedgang. Men du kan bruke natreen, som jo smaker det samme, og finner som suketter, flytende og strø. ;)

sunbeam
15-08-04, 10:43
takk for svar :) men 20 egg daglig?! geee
Jeg har også hørt at det er en myte at man får økt k ved å spise mye egg, men jeg trenger noen fakta å slå i bordet med mot disse menneskene som ikke er på karbojunkie, og som synes jeg er rar når jeg ikke skal spise karbohydrater.. :)
Bruker natreen. Følger ikke reglene på atkins intro.. aspartam kan vel ikke hindre vektnedgang? Grunnen til at man bør holde seg unna det, er vel at man får lyst til å spise andre usunne saker, som igjen hindrer vektnedgang..

# :)

Iset
15-08-04, 10:50
takk for svar :) men 20 egg daglig?! geee
Jeg har også hørt at det er en myte at man får økt k ved å spise mye egg, men jeg trenger noen fakta å slå i bordet med mot disse menneskene som ikke er på karbojunkie, og som synes jeg er rar når jeg ikke skal spise karbohydrater.. :)
Bruker natreen. Følger ikke reglene på atkins intro.. aspartam kan vel ikke hindre vektnedgang? Grunnen til at man bør holde seg unna det, er vel at man får lyst til å spise andre usunne saker, som igjen hindrer vektnedgang..

# :)

Hehe ja jeg skjønner det godt, sliter selv med å få endel folk til å skjønne dette med lavkarbo. :rolleyes:
Jo aspartam kan hindre vektnedgang hos enkelte, spør bare Nille her inne (hun kan dessuten mer om det enn meg). Men ikke alle. Jeg kan drikke litervis med lettbrus og spise kilovis med lettgele og samtidig rase ned i vekt.
Jeg får ikke lyst på andre usunne saker av aspartam, derimot dekker lettbrusen og av og til lettgeleen mitt søtbehov. :)

Uansett, du må selv finne ut hva som passer for deg. Jeg følger heller ikke noen spesielle regler, så jeg holder meg til det som er lavkarbo, leser bakpå varene hvilke som inneholder minst og mest osv. Funker glimrende det. :)
Et tips er å lese i journalene til de enkelte her inne og se hva de spiser. Jeg har fått utrolig mange tips derfra når det gjelder måltider. :D

Forresten, når det gjelder å overbevise folk om at fett ikke er skadelig for hjertet og kolesterolet; fortell dem at det ikke finnes EN seriøs dokumentasjon på at dette stemmer. ;)

Nille
15-08-04, 11:22
Hm... 20 egg vel litt i overkant !! Men noen tåler alt mulig. Kolesterol er noe kroppen trenger, og det finnes godt og dårlig kolesterol, akkurat som det finnes godt og dårlig fett !

Her er en forklaring - har ikke tid til å oversette ! Håper dette svarer på egg spørsmålet !


Cholesterol: You Can’t Live Without It
First of all, you need to understand that eliminating or cutting back on eggs and other cholesterol-rich foods will not automatically reduce your cholesterol levels. That’s because if you cut back on dietary cholesterol, your body simply makes more so it can perform its various essential duties: insulating nerve fibers, maintaining cell walls, producing vitamin D and manufacturing various hormones and digestive juices. In fact, eating cholesterol-rich eggs may help your liver work less and produce less cholesterol. Study after study suggests that egg consumption can provide numerous other health benefits and that, in fact, eating eggs does not contribute to high cholesterol levels:


In one clinical study, 24 adults who added two eggs to their daily diet over a six-week period increased their total cholesterol by only 4 percent; meanwhile, their HDL (“good” cholesterol) rose by 10 percent1.
A Michigan State University study indicated that “egg consumption made important nutritional contributions to the American diet, and was not associated with high serum cholesterol concentrations.”2
Frank Hu, M.D., Ph.D., M.P.H., and his team from the Harvard School of Public Health noted that, after adjusting for age, smoking and other risk factors, there was no evidence of an association between eating whole eggs and the risk of heart disease or stroke in men or women3.
Researchers at the University of Tennessee found no association between egg consumption and the risk of coronary heart disease in nondiabetic men and women4


Nutrient Powerhouses
Moreover, if you’ve been avoiding eggs or tossing the yolks because you’re concerned about cholesterol, you’re also missing out on a host of important nutrients. Here are the facts:


Egg yolks are a superior source of carotenoids, which can lower the risk of age-related macular degeneration, an eye disease, by 43 percent5
Eggs have choline, which can help lower cholesterol, and scientists speculate that it improves memory and learning capacity. Choline is also used to make a neurotransmitter called acetylcholine, a chemical substance that allows your nervous system to send and receive nerve impulses.
Along with folic acid and vitamin B6, eggs contain vitamin B12, which helps reduce and remove homocysteine, an amino acid that, at elevated levels, increases the risk of heart disease and stroke.
Organic gardeners use crushed eggshells, a rich source of calcium, to cultivate rich soil and healthy plants. But the content of the egg itself—specifically, the yolk—is also rich in calcium.
Your body needs zinc, found in eggs , to produce more than 200 enzymes, some of which are essential to the immune system. Recent research from Japanese scientists also indicates a relationship between zinc deficiency and learning impairment6.
Whole eggs are rich in dietary sulfur, which can reduce inflammation and is also beneficial in detoxification and antioxidant protection.
Magnesium found in eggs can help with a number of health problems, such as migraines and fibromyalgia. Dr. Atkins' medical practice used this mineral, along with a controlled carbohydrate program, to treat high blood pressure.


Other vitamins and minerals available in whole eggs include vitamin A (which makes the yolk bright yellow); vitamins D, E and K; and iron, riboflavin, niacin, potassium, sodium and lipoproteins—all of which are essential to a healthy diet. So relax and enjoy your scrambled eggs and omelets, knowing that not only are they excellent controlled carb foods for followers of the Atkins plan, but unlike carbohydrate-laden breads and cereals, they’re actually good for your health.

Selected References

Schnohr, P., Thomsen, O.O., Riis, Hansen, P. et al.,"Egg Consumption and High-Density-Lipoprotein Cholesterol, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-241732.html) Journal of Internal Medicine, 235(3), 1994, pages 249-251.
Song, W.O., Kerver, J.M.," Nutritional Contribution of Eggs to American Diets, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-837361.html) Journal of the American College of Nutrition, 19(5 suppl), 2000, pages 556S-562S.
Hu, F.B., Stampfer, M.J., Rimm, E.B.,"A Prospective Study of Egg Consumption and Risk of Cardiovascular Disease in Men and Women, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-750034.html) Journal of the American Medical Association, 281(15), 1999, pages 1387-1394.
Kritchevsky, S.B., Kritchevsky, D.,"Egg Consumption and Coronary Heart Disease: An Epidemiologic Overview, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-114030.html) Journal of the American College of Nutrition, 12(5 suppl.), 2000, pages 549S-555S.
Seddon, J.M., Ajani, U.A., Sperduto, R.D.,"Dietary Carotenoids, Vitamins A, C, and E, and Advanced Age-Related Macular Degeneration. Eye Disease Case-Control Study Group, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-709209.html) Journal of the American Medical Association, 272(18), 1994, pages 1413-1420.
Takeda, A., Takefuta, S., Okada, S., et al.,"Relationship Between Brain Zinc and Transient Learning Impairment of Adult Rats Fed Zinc-Deficient Diet, (http://atkins.com/Archive/2002/4/29-390118.html) Brain Research, 859(2), 2000, pages 352-357.



Når det gjelder Aspartam anbefales det ikke fordi det er kjent som en "partystopper" - dvs. at veldig mange opplever at vekttapet stanser opp når de spiser noe tilsatt Aspartam. Andre tåler alt. Det er også en del forskning som forteller om andre bivirkninger ved bruk av Aspartam. Det får på alt fra kreftfremkallende til allergifremkallende. Hvor seriøse de undersøkelsene er tør jeg ikke si, - alt mulig er jo farlig om dagen, - iallefall Atkins "for det dør man jo av" har jeg hørt !! :p Du må prøve deg frem selv og se hva du tåler ....

sunbeam
15-08-04, 11:27
Ja.. Jeg nekter å oppgi pepsi max'en min :p

Iset
15-08-04, 14:26
Hehe ikke jeg heller!

Nille
15-08-04, 14:45
*pyser* !! :snill:

Iset
15-08-04, 16:44
*pyser* !! :snill:

http://host3.activemedia.no/~ybskldmn/pratkomp/images/smilies/snurt.gif

Summer
15-08-04, 21:48
men jeg trenger noen fakta å slå i bordet med mot disse menneskene som ikke er på karbojunkie, og som synes jeg er rar når jeg ikke skal spise karbohydrater.. :)

Vil disse menneskene lytte til dine fakta da? Jeg har kommet fram til at de som er fordømmende, de argumenterer jeg ikke med,for de vil ikke høre men stå på sin oppfatning uansett..
Men de som spør med åpent sinn får svar... :)

sunbeam
16-08-04, 20:49
Jo, de tror sikkert man dør av å spise lite karbohydrater uansett, men det er jo greit å si noe på kolesterolet når folk får noia av alle eggene man spiser i ulike former i løpet av en uke..

Pepsi Max - live life to the max :cool: (men jeg drikker mindre enn før.. men ikke pga aspartam, men pga tennene.. :D )